Mulla kolisi kans hirveästi. Reaktiotangon nivelet oli paskana. Vaihdoin kepit puslineen päivineen ja kolina loppui. Syyn sain selville, ku nostin nosturilla ylös ja nivelen päästä molemmilla käsillä kiini ja heilutin niin kovasti että auto melkein nosturilta tippui (vähän liiottelua) pieni välys toisessa ja toisessa puolen sentin välys. Rengas pitää olla ilmassa että sen tuntee.
Reaktiotangon puslien vaihto osa 1
Collapse
X
-
Mikäli ei ole käytössä kunnollisia puslien vaihto kaluja niin kyllähän sitä helpommalla pääsee kun uusii koko tukivarren puslineen.
Mutta jos löytyy kunnolliset vehkeet niin onhan tuon pelkän puslan vaihtokin aika simppeli homma.
Itselläni on Klann puslan sekä laakereiden vaihtokalut joilla homma sujuu hyvin:
E53 Reaktiotangon puslan vaihtoa:

E83 Etupyörän laakerin vaihtoa:
Comment
-
Kuuluu tai ei, mutta mukavempi se oli vaihtaa kun se irtos mukana.Originally posted by TJJ View PostSen holkin kuuluukin jäädä paikalleen. Iskaritolppa pitää siis aina löysätä, joten tuossa on paljon enemmän hommaa kuin pelkässä puslan vaihdossa (jos on kunnon ulosvetäjä puslalle).
Atm:
E61 530d Black Sapphire Metallic
Ex:
Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
E32 740iaL Sterlingsilber
E36 323 Touring
E39 523 Touring
Farkku Omega Ekotekki
Farkku Omega 2,5Td
BMW E32 730i Alpinweiß II
Honda Accord
Sunny N13
Mazda 323 1.3 "50hp"
Comment
-
ja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?Originally posted by Maki1 View PostKuuluu tai ei, mutta mukavempi se oli vaihtaa kun se irtos mukana.
Comment
-
Jaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.Originally posted by Tome View Postja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Hui, miten se väljäksi on menny?Originally posted by janke View PostJaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
Comment
-
voi jeesus. No jos on jostain syystä holkki kulunu väljäks niin ehkä sitten asia on toinen. Aika monta tukivartta vaihtaneena en oo kyllä törmänny että ne holkit ois väljäks menny. Ja aina ne on siellä olkavarressa pysyny ku on käyttäny irrotusöljyä ja sopivaa ulosvetäjää?Originally posted by janke View PostJaa... Justiin vaihdoin väljän holkin pois ja uusi tilalle! Olisikohan ollut parempi ilman holkkia.
Ja sanoinko että siellä ei sitä holkkia kuuluisi olla? Se luetun ymmärtäminen..Last edited by Tome; 11-01-2014, 11:44.
Comment
-
Holkkihan lähti helposti irti siitä varresta, ei tarvinnut kun ruuvipenkin, pajavasaran ja hellän kopautuksen.Originally posted by Tome View Postja millähän perusteella? Parempihan sen holkin on pysyä siellä olkavarressa ettei sitä tarvitse sitten irroittaa siitä tukivarresta ja laittaa takaisin olkavarteen ennen uutta tukivartta? Sen holkinhan on oltava siinä olkavarressa koska muuten jää tukivarren nivelen kiinnitys väljäksi? Vai mitä tässä en nyt oikein ymmärtänyt?
Sitä et ymmärtänyt, että se uusi varsi oli helpompi laittaa sinne paikalleen holkin kanssa, koska ei joutunut käyttämään iskaritolppaa irti/löysällä. Sen sai sopivasti ujutettua sinne paikalleen holkin kanssa, koska oli enemmän pelivaraa. Sen missä holkki oli kynkässä kiinni joutui löysäämään, koska ei ollut pelivaroja. Oikein tai väärin mutta helpompaa jokatapauksessa.
Atm:
E61 530d Black Sapphire Metallic
Ex:
Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
E32 740iaL Sterlingsilber
E36 323 Touring
E39 523 Touring
Farkku Omega Ekotekki
Farkku Omega 2,5Td
BMW E32 730i Alpinweiß II
Honda Accord
Sunny N13
Mazda 323 1.3 "50hp"
Comment
-
Minä ihmettelen samaa. Silloin kun vaihdoin uuden tukivarren ja ihmettelin, että miten ihmeessä se vain kiristyi ja kiristyi. Ajattelin että tukivarren nivelen kartiossa tullut jokin tehdas kämmi, mutta eipäs ollutkaan vaan holkki oli millin väleytynyt ja oli vielä jotenkin vinoon kulunut.:think Hommasin purkuautosta uuden holkin ja sitten saikin kiristettyä momenttiin ja camberikin nousi samalla pystynpään. On voitu jo tehtaalla tuo vanha alkuperäinen holkki sorvata kieroon!?Originally posted by zener View PostHui, miten se väljäksi on menny?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
No en tarkoittanut sinulle piruilla.Originally posted by Tome View Postvoi jeesus. No jos on jostain syystä holkki kulunu väljäks niin ehkä sitten asia on toinen. Aika monta tukivartta vaihtaneena en oo kyllä törmänny että ne holkit ois väljäks menny. Ja aina ne on siellä olkavarressa pysyny ku on käyttäny irrotusöljyä ja sopivaa ulosvetäjää?
Ja sanoinko että siellä ei sitä holkkia kuuluisi olla? Se luetun ymmärtäminen..
Ei kait ny kukaan sitä holkkia jätä sieltä pois:think
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Miten sait holkin menemään kiinni/pohjaan kun se oli jo varressa kiinni? Eihän mutteria saa vielä kiinni, joten sillä ei voi vetää holkkia paikalleen. Vai oletko tehnyt tuon remontin jo useasti ja holkin kiinnitys on ihan löysä (pilalla)?Originally posted by Maki1 View PostSitä et ymmärtänyt, että se uusi varsi oli helpompi laittaa sinne paikalleen holkin kanssa, koska ei joutunut käyttämään iskaritolppaa irti/löysällä. Sen sai sopivasti ujutettua sinne paikalleen holkin kanssa, koska oli enemmän pelivaraa.
Comment
-
Comment