Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i -99 Sammui eikä käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fooorumi
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 35
    • 03

    540i -99 Sammui eikä käynnisty

    Noniin terve bemaristit. Vuosien tauon jälkeen tuli hankittua otsikon mukainen vehje ja eipä kahta viikkoa kestänyt kun ongelmat tänään alkoi.

    Vehje sammui kesken ajon (lämmin kone, tasakaasulla vauhtia n.20km/h, lämpötila nollan tuntumassa) ja mittaristoon syttyi vaikka mitä valoja. Tekstirivillä pyöri sekä Engine Failsafe että Trans Failsafe. Ei auttanut vaikka virrat otti pois ja uudemman kerran starttasi. Sinne jäi tien poskeen perkele, täytyy alkaa ettimään tässä vikakoodinlukijaa. Öljyt tsekkasin ja määrä ok. Mitä nyt pimeässä puhelimen valolla sai katteltua niin nestevuotoja ei ainakaan suurempia näkynyt (näissä ilmeisesti jäähdytysnesteet aiheuttanut monenlaista ongelmaa)

    Netistä koitin infoa löytää, mutta vastaavaa tapausta en löytänyt sillä yleensä oli vain jompikumpi (engine / trans) vikailmoitus ja pystyi limp-modella kuitenkin ajamaan.

    Vinkit vianetsintään tervetulleita ja infoksi muille kun saadaan kuntoon!
    wetracingcrew
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #2
    Tutkaiseppas nyt ihan ensimmäisenä akku ja akunkenkien kiinnitys. Tämän jälkeen vikakoodinlukuun.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by BreeZi View Post
      Tutkaiseppas nyt ihan ensimmäisenä akku ja akunkenkien kiinnitys. Tämän jälkeen vikakoodinlukuun.
      Ja päävirtasulakkeet.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • fooorumi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 35
        • 03

        #4
        Noniin päästy vähän asiassa toivottavasti eteenpäin.

        Eli vikakoodiksi heitti pelkästään P0700, mikä manuaalin perusteella on vaihteistopuolen vika. Tosin ei käsittääkseni mikää erityinen komponentti (2 viimeistä nollia).

        Akun kengän plussa oli vähän löysällä ja se kaikkein paksuin kaapeli kengän juuresta sulanut kuoresta ja lytyssä, kuparisäikeet näytti olevan toisistaan etääntymistä lukuunottamatta ehjiltä. Ei kuitenkaan vaikuttanut kiristys mitenkään koodeihin eikä käynnistynyt.

        Lähti sitten kuitenkin laakista käytiin kun kaverin autosta kaapeleilla tarjottiin apuvirtaa. Huomasin tosin että vaikka edellä mainitut tekstit näytössä katosi niin jäi vielä 3x ne keltaiset varoitusvalot (abs, huutomerkki suluissa ja se kolmas).

        Ajoin tästä suoraan Akkuässään, jossa tsekkasivat akun ja latauksen. Akku tarjosi sillä hetkellä sammutettuna 12.2V ja ja lataus oli sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla hiukan alakanttiin (en muista lukemia kun poljin kabiinissa kaasua) ja purkaustestissä näytti keskikertaiselta, joten laitettin akku vaihtoon (harmi etten tiedä tämän ikää tosin..) Uusi oli testeineen asennettuna 129 €. Huomattiin myös, että oli vanha akku vuotanut jonkin verran happoa koteloon, jotka tietysti putsattiin veke.

        Uuden akun jälkeen ei mitään vikakoodeja eikä ylimääräisiä varoitusvaloja ja kaikki toimiii kuten ennen. Koputetaan puuta, että tästä selvittiin tällä. Jos se akusta oli kiinni, niin ihmeen herkkä tämä bemari on näistä on, sillä mitään akkuun viittavia ongelmia ei näkynyt eikä tuntunut edes käynnistettäessä. Aina pyöräytti vanhallakin terhakasti käyntiin.

        Vähän avonaisia kysymyksiä tämä jätti:
        - Miten jatkossa osaa varautua akun uusimiseen ajoissa, kun ei varoitusmerkkejä ole ilmassa? (=kiva jäädä mökille jumiin...)
        - Mikä aiheuttanut akkunesteen purkautumisen?
        - Minkä vuoksi sammui kesken ajon, kun pikaisen kaapelikäynnistyksen jälkeen oli kuitenkin virtaa käynnistyä heti uudelleen?
        - Mikä lie kärventänyt + kaapelin... Onko joku näitä joutunut uusimaan?
        - Lisäksi huomasin tyyppivikoja seuloessa, että se termarissa oleva lämpöanturi puuttui! Kotelon reikä oli tulpattu jollain levyllä ja sokalla. Sähköliitin oli aika pitkälti sulanut käyttökelvottomaksi. Ei kuitenkaan anna mitään vikakoodia anturin puuttumisesta, mikäs viritys tämä oikeen on ja eikös näissä vehkeissä termarin anturin pitänyt nimenomaan vaikuttaa moottorinohjaukseen?
        Last edited by fooorumi; 31-12-2013, 18:20.
        wetracingcrew

        Comment

        • kt10734
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 370
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by fooorumi View Post
          Noniin päästy vähän asiassa toivottavasti eteenpäin.

          Eli vikakoodiksi heitti pelkästään P0700, mikä manuaalin perusteella on vaihteistopuolen vika. Tosin ei käsittääkseni mikää erityinen komponentti (2 viimeistä nollia).

          Akun kengän plussa oli vähän löysällä ja se kaikkein paksuin kaapeli kengän juuresta sulanut kuoresta ja lytyssä, kuparisäikeet näytti olevan toisistaan etääntymistä lukuunottamatta ehjiltä. Ei kuitenkaan vaikuttanut kiristys mitenkään koodeihin eikä käynnistynyt.

          Lähti sitten kuitenkin laakista käytiin kun kaverin autosta kaapeleilla tarjottiin apuvirtaa. Huomasin tosin että vaikka edellä mainitut tekstit näytössä katosi niin jäi vielä 3x ne keltaiset varoitusvalot (abs, huutomerkki suluissa ja se kolmas).

          Ajoin tästä suoraan Akkuässään, jossa tsekkasivat akun ja latauksen. Akku tarjosi sillä hetkellä sammutettuna 12.2V ja ja lataus oli sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla hiukan alakanttiin (en muista lukemia kun poljin kabiinissa kaasua) ja purkaustestissä näytti keskikertaiselta, joten laitettin akku vaihtoon (harmi etten tiedä tämän ikää tosin..) Uusi oli testeineen asennettuna 129 €. Huomattiin myös, että oli vanha akku vuotanut jonkin verran happoa koteloon, jotka tietysti putsattiin veke.

          Uuden akun jälkeen ei mitään vikakoodeja eikä ylimääräisiä varoitusvaloja ja kaikki toimiii kuten ennen. Koputetaan puuta, että tästä selvittiin tällä. Jos se akusta oli kiinni, niin ihmeen herkkä tämä bemari on näistä on, sillä mitään akkuun viittavia ongelmia ei näkynyt eikä tuntunut edes käynnistettäessä. Aina pyöräytti vanhallakin terhakasti käyntiin.

          Vähän avonaisia kysymyksiä tämä jätti:
          - Miten jatkossa osaa varautua akun uusimiseen ajoissa, kun ei varoitusmerkkejä ole ilmassa? (=kiva jäädä mökille jumiin...)
          - Mikä aiheuttanut akkunesteen purkautumisen?
          - Minkä vuoksi sammui kesken ajon, kun pikaisen kaapelikäynnistyksen jälkeen oli kuitenkin virtaa käynnistyä heti uudelleen?
          - Mikä lie kärventänyt + kaapelin... Onko joku näitä joutunut uusimaan?
          - Lisäksi huomasin tyyppivikoja seuloessa, että se termarissa oleva lämpöanturi puuttui! Kotelon reikä oli tulpattu jollain levyllä ja sokalla. Sähköliitin oli aika pitkälti sulanut käyttökelvottomaksi. Ei kuitenkaan anna mitään vikakoodia anturin puuttumisesta, mikäs viritys tämä oikeen on ja eikös näissä vehkeissä termarin anturin pitänyt nimenomaan vaikuttaa moottorinohjaukseen?
          Mulla oli löysällä se pulttiliitoksella oleva (+)kaapeli akkukengässä (2 kaapelia) ja se kuumenti kaapelin ja kengän niin kuumaksi, että tuli pieni palovamma sormeen. Löysät liitokset kuumentaa ainakin, koska sähköä johtava pinta-ala on niin pieni.
          Last edited by kt10734; 01-01-2014, 18:18.


          Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

          Comment

          • fooorumi
            Bimmer Rookie
            • Nov 2010
            • 35
            • 03

            #6
            Näköjään saa tuon kaapelikengät joo huolella asettaa että jää tiukasti kiinni. On mielestäni parempiakin nähty..

            Mutta asiaan tytöt ja pojat taas meillä on ongelma!

            Eilisen jälkeen ollut auto ajossa, on sammuteltu käynnistelty ja jopa käytetty autopesussa ilman ongelmia, ennenkuin...

            Tultiin tossa justiin kaupungilta leffasta, auto tietysti parkissa vaparilla kylän keskeisimmällä paikalla. Startin aika kun koitti niin tutut tekstit lävähti näyttöön eikä edes yritä käynnistyä. Eli vika uusiutui uudesta akusta ja tiukasta kaapelikengät liitoksesta huolimatta ja tällä kertaa ennenkuin päästiin edes liikkeelle...

            Mitähän sitä sitten lähtis arvuuttelemaan aiheuttajaksi? Huomenaamulla täytyy käydä koittamassa josko lähtis taas kaapeleilla...

            Pitäisi ainakin johonkin pajalle päästä sen verran purkamaan että sais tsekattua ecun liitokset (http://www.meeknet.co.uk/e31/BMW_M60...ing_System.htm) kun kerran oli se termarikotelokin tukittu ja liitin sulanut joskus aikoinaan..
            Last edited by fooorumi; 01-01-2014, 20:42.
            wetracingcrew

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by fooorumi View Post
              Näköjään saa tuon kaapelikengät joo huolella asettaa että jää tiukasti kiinni. On mielestäni parempiakin nähty..

              Mutta asiaan tytöt ja pojat taas meillä on ongelma!

              Eilisen jälkeen ollut auto ajossa, on sammuteltu käynnistelty ja jopa käytetty autopesussa ilman ongelmia, ennenkuin...

              Tultiin tossa justiin kaupungilta leffasta, auto tietysti parkissa vaparilla kylän keskeisimmällä paikalla. Startin aika kun koitti niin tutut tekstit lävähti näyttöön eikä edes yritä käynnistyä. Eli vika uusiutui uudesta akusta ja tiukasta kaapelikengät liitoksesta huolimatta ja tällä kertaa ennenkuin päästiin edes liikkeelle...

              Mitähän sitä sitten lähtis arvuuttelemaan aiheuttajaksi? Huomenaamulla täytyy käydä koittamassa josko lähtis taas kaapeleilla...
              Virtalukon pohja :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                Virtalukon pohja :think
                Tai akun +kaapelin paukku. Eikös tässä vuosimallissa jo sellainen ole...

                Foorumi: Mitä volttimittari näyttää konetilan apuvirtapistokkeesta mitatessa, kun yrität startata?
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • fooorumi
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2010
                  • 35
                  • 03

                  #9
                  Originally posted by kaol View Post
                  Tai akun +kaapelin paukku. Eikös tässä vuosimallissa jo sellainen ole...

                  Foorumi: Mitä volttimittari näyttää konetilan apuvirtapistokkeesta mitatessa, kun yrität startata?
                  Eli mikäs on +kaapelin "paukku" ? Joku uudelleenkytkettävä sulake vai?

                  Täytyy kattella noita jännitteitä huomenna jos saan kaapeleilla auton liikkeelle. Ihan ydinkeskustassa ei kehtaa alkaa autonkorjaushommiin, vielä perkele kaupungin kalleimmalla maksullisella paikalla (herätyskello soimaan...) Niin ja tarkennuksena tuohan ei edes ala starttia pyörittämään, mutta voin mä jännitteen mitata kun kääntää avaimen starttiasentoon

                  Toi virtalukon pohja täytyy varmaan vaihtaa, tässä kannattanee varmaankin valita alkuperäinen? Tai empä tiedä, jos kerran ovat kovia hajoomaan... -tiedä vaikka kinuskit olis tehneet parannellun version.. Ei, ajattelin taas ääneen, kyllä ne kopioi virheineen päivineen!
                  wetracingcrew

                  Comment

                  • fooorumi
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 35
                    • 03

                    #10
                    Nyt löysin likimain vastaavan tapauksen, tosin ilmeisesti ilman sanomia näytössä: http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=909180

                    Tiivistettynä siis välillä starttaa välillä ei, vaikka akku täydellä latauksella. Apuvirroilla saatu käyntiin (toisella yrityksellä). Ei muita sähkövikoja kuin käynnistysongelma ja syyksi paljastui kuitenkin virtalukko. Voishan se olla että omassa olis toiset liuskat palaneet myös jotka vie virran eculle.

                    Eli toivotaan että jostais saatais huomenna uus purkki testiin
                    wetracingcrew

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Mitenkäs se lataus?

                      Jos oli jo hieman alakanttiin niin olisiko välillä pois kokonaan?

                      Comment

                      • fooorumi
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 35
                        • 03

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Mitenkäs se lataus?

                        Jos oli jo hieman alakanttiin niin olisiko välillä pois kokonaan?
                        No lataushan katottiin siinä akkuässällä: Vanhalla akulla jännitettä tuli vähän alakanttiin ja uuden akun vaihdon jälkeen työnsi riittävästi sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Vai onko näissä latauksessa jotain erikoissysteemejä mitä pitäis tietää? Joku mikä vois aiheuttaa tommosen välillä lataa ja välillä ei?

                        Tänään kun huomasin kattoa sinä mittariston akkunäyttöä niin näytti ainakin kolmea vihreää palkkia, eikös se pitäisi riittävästä jännitetasosta kieliä?
                        wetracingcrew

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by fooorumi View Post

                          Tänään kun huomasin kattoa sinä mittariston akkunäyttöä niin näytti ainakin kolmea vihreää palkkia, eikös se pitäisi riittävästä jännitetasosta kieliä?
                          Mitä? Se on huoltovälinäyttö.

                          Huoltovalikosta löytyy jännitenäyttö ja se näyttää ihan voltteja.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • däädää
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2010
                            • 756
                            • Tornio

                            #14
                            Laturista hiilet menossa? Silloin vois latailla satunnaisesti.. Mittaa akun jännite silloin kun auto ei lähde käyntiin..

                            Comment

                            • Kojootti5
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 107
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Eikös näissä mene latureista diodeja, joka sekin voisi olla mahdollista. Ja uudemman vanos koneen vesijäähdytetty laturi on perkeleen kallis, ja vaikea korjata itse niin että kestää. Muutenkin varsinkin tämä koko moottorinen on todella tarkka sähkön riittävyydestä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎