Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i -99 Sammui eikä käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fooorumi
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 35
    • 03

    #31
    Noniin ei mennyt taas ihan putkeen merkkiliikkeessä... Vaikka tiskillä painotin että autosta luetaan vain vikakoodit ja sen jälkeen otetaan yhteyttä miten jatketaan.... Olivat 8 tuntia "diagnosoineet" autoa ja tsekanneet mm. akkua, sulakkeita ja muuta mitkä olin jo männä viikolla itse tehnyt ja tästä muistivat 300 euron laskulla. Vikakoodeja ei kuulema ollut mitään eikä sen puoleen syyn aiheuttajaakaan löytänyt. Ecu-liittimen irrottamisen ja takaisin laitoin jälkeen auto oli kuitenkin hörähtänyt käyntiin mutta mitään vikaa ei osattu nimetä. Vahvimpana ehdokkaana ews-yksikön vika tai starttirele (olivat koittaneet toisella releellä mutta ei poistanut ongelmaa).

    Oikeastaan käynnin anti oli (sen lisäksi että tietää avaimen tunnistuksen olevan ok), jotta asentaja huomasi kojelaudassa pienen ledin, jota en ollut itse huomannut. Tästä jatketaan niin että lauantaina viedään auto omalle tallille ja etiään josko ledin perästä löytyis jälkiasennettu ajonesto tai jotain muita virityksiä. Tämän jälkeen on pakko varmaan koittaa se EWS-purkkia uusia, sillä se oli jo aiemmin epäilyksenä ja nyt merkkiliike epäili samaa.

    Onneksi keskustelun päätteeksi suostuivat "vikakoodinluvun" hinnan laskemaan alle puoleen, kun tehtiin muuta kuin oli sovittu..

    Huoltoinfossa merkinnät
    - Startin ohjaus häviää
    - Moottoriohjauslaite pimenee
    - Tarkastettu kaikki isot sulakkeet - ok
    - Tarkastettu kaikki pienet sulakkeet - ok
    - Lisämaadoitus, ei apua
    - Testattu toisella akulla, ei apua
    - Avaimen ja ajoneston kytky ok
    - Moottorinohjauslaitteen johtosarjan irrotuksen jälkeen auto lähti käyntiin. Ei varmaa syytä vikaan.

    Kyselivät myös apuja muilta liikkeiltä mutta kukaan ei muistanut vastaava tapausta. Ja täytyy vielä loppuu todeta että olen kyllä tyytyväinen siinä mielessä merkkiliikkeen palveluun että tulivat hinnassa vastaan ja tehtyyn työhön nähden tunnit ihan ok. Kuitenkin puhe oli pelkästä vikakoodin luvasta ja varmistin sen vielä erikseen huoltoon jättäessä joten tästä pieni miinus..
    Last edited by fooorumi; 09-01-2014, 18:23.
    wetracingcrew

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #32
      Oliko sulla avainnipussa sellaista mustaa epämääräistä "mokkulaa"? Tai katso löytyykö autosta se jostain jemmasta (kato kaikki lokerot, yms. paikat autosta)? Kuulostaa sille että "lähettimestä" on patteri loppu... Jos autossa on baltian/ryssien ajonesto.
      Onko autossa sellaista pientä "nappia/kytkintä" ratin alusmuovissa, polkimien lähellä tai siellä tienoilla?

      BPC-***?

      Tuossa alla on kuva, tarkoitan noita pötiköitä joita on 4kpl pystyrivissä oikeassa reunassa.

      Last edited by bemmeri; 09-01-2014, 19:07.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • fooorumi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 35
        • 03

        #33
        Originally posted by bemmeri View Post
        Oliko sulla avainnipussa sellaista mustaa epämääräistä "mokkulaa"? Tai katso löytyykö autosta se jostain jemmasta (kato kaikki lokerot, yms. paikat autosta)? Kuulostaa sille että "lähettimestä" on patteri loppu... Jos autossa on baltian/ryssien ajonesto.
        Onko autossa sellaista pientä "nappia/kytkintä" ratin alusmuovissa, polkimien lähellä tai siellä tienoilla?

        BPC-***?

        Tuossa alla on kuva, tarkoitan noita pötiköitä joita on 4kpl pystyrivissä oikeassa reunassa.

        Täytypä oikeen käydä autoliikkeen pihalla tsekkaamassa, odotin jo vähän että joku soittaa poliisit kun taskulampun kanssa pimeessä autoliikkeen pihalla rymys ympäri autoa :E

        Ei näkyny ylimääräisiä nappuloita eikä mokkuloita missään lokeroissa. Sen verran kävin jo käsiksi ledin johdotuksiin jotta johtaa ratin alla olevaan johtonippuun jonka yhteydessä näkyi myös rele ja sähköteippiä mitkä näytti jälkikäteen laitetuilta. Täytyy lauantaina jatkaa purkamista ja kattoa mitä on oikeen väkerretty.. Siinä oli kyllä pari irrallaan olevaa abico-liittimellä olevaa johtoa joista toinen meni suoraan maihin, jotain ihmeellistä siellä kyllä on viritelty--
        wetracingcrew

        Comment

        • fooorumi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2010
          • 35
          • 03

          #34
          Onko tietoa mihin noita latvian tai muita ajoestoja on kytketty? Kuvassa vaan näyttäisi olevan useampi rele. Yks löydettiin virtalukon johtosarjasta, mutta tässä oli releen aktivoiva johto irti eli todennäköisesti poistettu käytöstä jo aiemmin..
          wetracingcrew

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #35
            Originally posted by fooorumi View Post
            Onko tietoa mihin noita latvian tai muita ajoestoja on kytketty? Kuvassa vaan näyttäisi olevan useampi rele. Yks löydettiin virtalukon johtosarjasta, mutta tässä oli releen aktivoiva johto irti eli todennäköisesti poistettu käytöstä jo aiemmin..
            Jos tarkoitat tuota minun linkkaamaa kuvaa, niin se oli vaan esimerkki. Varmasti noitakin on yksinkertaisia asennuksia ja sitten todella monimutkaisia ja vaikeita purkaa.
            Mulla on melkein kaikissa liettua/latvia ostetuista bemareissa jokin jälkiasennus hässäkkä. Yksikään ei ole ollu samanlainen, varmasti useampi valmistaja tuolla ja samalla valmistajalla useampaa mallia.

            Sitten noihin pystyy ohjelmoimaan vaikka millaisia yksilöllisiä jippoja sen varalle että rosmo saa koodattua "lähettimen" singaalin tai varastettua itse lähetinlaitteen. Yhdessä minun e39:ssä oli silleen, että pyyhkijän viikseä piti painaa alaspäin ja vetää rattiin päin avaimen II-asennossa. Muuten ei käynnistynyt, vaikka oli lähetinpalikka, yms. muut tekijät kunnossa. Jos auton nykyinen omistaja lukee tämän, niin voisi kertoa vieläkö "ajonestot" on käytössä vai onko purettu. Samassa autossa oli ajovaloissa, peileissä, ikkunoissa vin-numero kaiverrettu, etupuskuri jollain lukkoruuvien tapaisilla kiinni ja konepellin avaustakin jollain lailla peukaloitu, lisäksi kuskin ovenkahva vaihdettu ilman avaimen reikää olevaan, joka aiheutti hieman päänvaivaa kun k-lukon kauko-ohjain kyykkäs ja kovalla pakkasella ja ovet lukossa. Ei kääntyviä takapenkkejä---> kuskin sivulasille lekaa...
            Last edited by bemmeri; 11-01-2014, 16:15.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • fooorumi
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 35
              • 03

              #36
              Eilen tosiaan kun alettiin led-valon johtoa seurata niin löytyi virtalukon pohjalle menevästä johtonipusta releviritys. Oli asennettu normaalisti kiinni oleva rele musta/keltaisen johdon välille. Ei ole kaaviota joten en tiedä mihin tämä menee, mutta testien perusteella täytyy olla yhdessä käynnistettäessä eikä sammuta autoa vaikka johdon yhteys katkeaa ajossa. Releen + oli vedetty vihreään johtoon, jossa jännite kun avain käännettyä. Releen - eli minkä tässä tapauksessa olisi pitänyt mennä johonkin ajonestopurkille tms. oli haaroitettu, toisessa päässä oli katkaistu johto ja toisessa abicoliitin eikä kumpikaan johtanut mihinkään. Eli nykymuodossaan tuo releviritys ei ole voinut aiheuttaa sammumisongelmaa.

              Purettiin kuitenkin ko. johdot ja rele helvettiin sieltä ja tinattiin katkaistut johdot takaisin yhteen. Mitään muuta epämääräistä ei löydetty ratin alta ja tsekattiin vielä moottorinohjausboksin ympäristö mutta kaikki näytti alkuperäiseltä. Toistaiseksi auto siis toimii, mutta eipä sillä oikeen huvita ajella kun mitään selkeää vian aiheuttajaa ei ole löytynyt. Täytynee alkaa sitten säkällä vaihtelemaan (lisää) osia, EWS-boksi lienee ensimmäinen...
              wetracingcrew

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #37
                Mulla kun suomessa asennettiin aikanaan pajalla Defan hälytin kilkkeineen, niin sen ajonesto eli tarkemmin käynnistyksenesto toteutettiin releellä startin väliin. Siis startin ohjaukseen jonnekin. Asentaja perusteli tuon hyvin, että eivät laita relettä esimerkiksi bensapumpun virransyöttöön, koska potentiaalinen ylimääräinen vikakohde voisi olla hajotessaan varsin kohtalokas kesken ajon.

                Näin sivukommenttina mainiten vain. Varmasti sitä voi löytyä vaikka minkälaisia asennuksia kun tietää alan laaduntason sekä myös kotiasentajat.

                Comment

                • fooorumi
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2010
                  • 35
                  • 03

                  #38
                  Nyt on varattu huoltoaika helmikuun tokalle viikolle. Vaihtoon lähtee EWS-ohjausyksikkö n.142 euroo ja vaihtoarvio oli n.4 tuntia / 200 euroa. Päälle tulee ohjelmointi, jonka kustannuksia ei osattu arvioida... Lisäksi kirjallisena vaatimus siitä, että ylimääräistä työtä ei saa tehdä.

                  Toivotaan että vika poistuu eikä auto enää sammuile, muuten alkaa konstit loppumaan...
                  wetracingcrew

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by fooorumi View Post
                    Nyt on varattu huoltoaika helmikuun tokalle viikolle. Vaihtoon lähtee EWS-ohjausyksikkö n.142 euroo ja vaihtoarvio oli n.4 tuntia / 200 euroa. Päälle tulee ohjelmointi, jonka kustannuksia ei osattu arvioida... Lisäksi kirjallisena vaatimus siitä, että ylimääräistä työtä ei saa tehdä.
                    Eikös nuo E39 EWS-purkit tule edelleen tehtaalta valmiiksi ohjelmoituna? Tarvitaan ainoastaan EWS-DME synkkaus. Fyysisestikin varsin hyvin käsillä, joten tuossa arviossa on noin 3 tunnin kahvitauko mukana.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • turbopuusti
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 826
                      • Helsinki

                      #40
                      Offtopic, mutta liittyy virta-asiaan.

                      Itellä hajos syksyllä samanmoisesta vehkeestä laturi ja ajattelin ajaa duunista kuitenkin kotiin sen 30km.

                      Ensimmäisenä taisi syttyä vaihteiston vikailmoitus noin 1km ennen pihaa. Toisena seurasi dsc, abs ja lopulta airbag sekä moottori meni nilkutus moodiin. Tällöin kierrokset olivat noin 1300rpm eikä reagoinut enää kaasuun johtuen sähköisestä kaasuläpästä. Kotiportille sammui lopulta. Eli e39 tarvitsee myös virtaa vaikkei olekaan läheskään yhtä nirso kuin e60.

                      Niin ja akku oli uusi 100Ah ja täyteen ladattu ennen ajoa...

                      Täytyypä lukea koko topic, tuli vaan tämmöi mielee....
                      Last edited by turbopuusti; 17-01-2014, 21:49.
                      e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                      Comment

                      • fooorumi
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 35
                        • 03

                        #41
                        Originally posted by turbopuusti View Post
                        Offtopic, mutta liittyy virta-asiaan.

                        Itellä hajos syksyllä samanmoisesta vehkeestä laturi ja ajattelin ajaa duunista kuitenkin kotiin sen 30km.

                        Ensimmäisenä taisi syttyä vaihteiston vikailmoitus noin 1km ennen pihaa. Toisena seurasi dsc, abs ja lopulta airbag sekä moottori meni nilkutus moodiin. Tällöin kierrokset olivat noin 1300rpm eikä reagoinut enää kaasuun johtuen sähköisestä kaasuläpästä. Kotiportille sammui lopulta. Eli e39 tarvitsee myös virtaa vaikkei olekaan läheskään yhtä nirso kuin e60.

                        Niin ja akku oli uusi 100Ah ja täyteen ladattu ennen ajoa...

                        Täytyypä lukea koko topic, tuli vaan tämmöi mielee....
                        Mten reagoi tämän episodin jälkeen kun koitti startata?
                        wetracingcrew

                        Comment

                        • merbau
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 130
                          • Pälkäne

                          #42
                          Lukaisin koko threadin läpi, ja minulle tuli elävästi mieleen omat sigun auton vastaavat ongelmat tuoreeltaan kun sen aikoinaan hommasin. Silloin Engine failsafe tuli ajosta päälle, ja seuraavalla stopilla saattoi toimia taas ihan OK, kunnes taas (joskus satunnaisesti) ajossa vikaa päälle. Kävi myös toisinaan niin, että ikäänkuin kaikki virrat katosivat hetkeksi (mittaritaulun valot hävisivät n. alle sekunniksi). Tuolloin vaihdoin kampiakselin anturin, ja sillä loppuivat nuo yllä kuvatut vaivat.

                          Samaan aikaan oli päällä myös startin toimimattomuutta, jolloin virta-avainta joutui varsinkin aamuisin renkkaamaan useamman kerran ennen alkoi startata (ei siis naksettakaan). Joskus avaimen joutui jopa ottamaan virtalukosta pois, että sai käynnistymään -> virtalukon pohja vaihtoon ja sekin vika poistui. Tuolloin virtalukon pohjasta ei autoon tullut muita oireita.
                          540iA -00 M-sport
                          Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                          Comment

                          • ihu412
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 263
                            • Tampere/Rovaniemi

                            #43
                            Mainitsit tuossa aijemmin että moottoriohjauslaitteen irroittamisen jälkeen lähti käyntii... syy selvittämätön.käyttivätkö he irti moottoriohjaus boksin? Ootko tarkistanut ettei noi ecu:t ja muut boksit ui vedessä tuon suojakotelon sisällä.Onko Kampuran anturille tehty mitään? Onko se akun kaapeli varmasti ehjä huonon kiinnityksen jäljiltä? Virtalukon pohja oli vissiin jo vaihdettu.

                            Comment

                            • fooorumi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2010
                              • 35
                              • 03

                              #44
                              Originally posted by merbau View Post
                              Lukaisin koko threadin läpi, ja minulle tuli elävästi mieleen omat sigun auton vastaavat ongelmat tuoreeltaan kun sen aikoinaan hommasin. Silloin Engine failsafe tuli ajosta päälle, ja seuraavalla stopilla saattoi toimia taas ihan OK, kunnes taas (joskus satunnaisesti) ajossa vikaa päälle. Kävi myös toisinaan niin, että ikäänkuin kaikki virrat katosivat hetkeksi (mittaritaulun valot hävisivät n. alle sekunniksi). Tuolloin vaihdoin kampiakselin anturin, ja sillä loppuivat nuo yllä kuvatut vaivat.

                              Samaan aikaan oli päällä myös startin toimimattomuutta, jolloin virta-avainta joutui varsinkin aamuisin renkkaamaan useamman kerran ennen alkoi startata (ei siis naksettakaan). Joskus avaimen joutui jopa ottamaan virtalukosta pois, että sai käynnistymään -> virtalukon pohja vaihtoon ja sekin vika poistui. Tuolloin virtalukon pohjasta ei autoon tullut muita oireita.
                              Kylläpä moni osa voi aiheuttaa samankaltaisia oireita.. Tässäkin threadissa on jo kohta ehdottu 20 erilaista osaa joista puolet jo vaihdettukin (mm. tuo virtalukon pohja)

                              Siinä mielessä tekisi mieli rankata toi kampuran tunnistin pois pelista, että minulla on tehnyt stopit myös paikaltaan (tällöinhän ko. anturi ei pyöri). Koitettiin myös nollata vikakoodit tällöin muttei mitää vaikutusta. Jäin miettimään voisiko ko. osa aihettaa tämän ongelman, vaikkei kone edes pyörisi?? (ikäänkuin outo signaali tärkeässä osassa tjsp...)

                              Moottorinohjaus boksin otin irti ja tarkastin kontaktit itse jo ennen huoltokäyntiä, tällöin ei mitään vaikutusta. Mutta tosiaan huoltorapsaan kirjoittivat, jotta lähti käyntiin sen irrotuksen jälkeen. Siihen liittyen heiluttelin johtosarjaa ja liittimäkin lähimaastosta josko joku kontaktihäiriö olis muttei mitään löytynyt. Ecun liittimet näytti oikein hyviltä myös.. Myös se laatikko tarkastettu pohjaa myöten eikä jälkeäkään että olis vettä päässyt vuotamaan sisään

                              Kampuran anturille ei oo tehty mitään, paljonkohan tämä maksaa?

                              Akun +kaapeli on yhä heti kengän jälkeen kärsineen näköinen, eli ne eristemuovit on sulanut 5cm matkalta veke ja kaapelin säikeet "erkaantunut toisistaan". Eivät tätä tosin merkkihuollossakaan mitenkään kommentoineet eikä ollut vaikutusta vaikka kaapelit laittoi toisesta autosta (jotta luulisi virtaa riittävän..) Nytpä en tosin muista oliko se näin että sillä kerralla kun saatiin kaapeleilla käyntiin oli apunarut takakontissa ja kaikilla muilla kerroilla konehuoneen apuvirtapistokkeissa? Täytyis ensi kerran kokeilla tämäkin kun vika on päällä

                              Sainpa muuten postitse juuri edelliseltä omistajalta toisen avaimen, sitäkin koitettava
                              Last edited by fooorumi; 20-01-2014, 15:40.
                              wetracingcrew

                              Comment

                              • ihu412
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 263
                                • Tampere/Rovaniemi

                                #45
                                Originally posted by fooorumi View Post
                                Kylläpä moni osa voi aiheuttaa samankaltaisia oireita.. Tässäkin threadissa on jo kohta ehdottu 20 erilaista osaa joista puolet jo vaihdettukin (mm. tuo virtalukon pohja)

                                Siinä mielessä tekisi mieli rankata toi kampuran tunnistin pois pelista, että minulla on tehnyt stopit myös paikaltaan (tällöinhän ko. anturi ei pyöri). Koitettiin myös nollata vikakoodit tällöin muttei mitää vaikutusta. Jäin miettimään voisiko ko. osa aihettaa tämän ongelman, vaikkei kone edes pyörisi?? (ikäänkuin outo signaali tärkeässä osassa tjsp...)

                                Moottorinohjaus boksin otin irti ja tarkastin kontaktit itse jo ennen huoltokäyntiä, tällöin ei mitään vaikutusta. Mutta tosiaan huoltorapsaan kirjoittivat, jotta lähti käyntiin sen irrotuksen jälkeen. Siihen liittyen heiluttelin johtosarjaa ja liittimäkin lähimaastosta josko joku kontaktihäiriö olis muttei mitään löytynyt. Ecun liittimet näytti oikein hyviltä myös.. Myös se laatikko tarkastettu pohjaa myöten eikä jälkeäkään että olis vettä päässyt vuotamaan sisään

                                Kampuran anturille ei oo tehty mitään, paljonkohan tämä maksaa?

                                Akun +kaapeli on yhä heti kengän jälkeen kärsineen näköinen, eli ne eristemuovit on sulanut 5cm matkalta veke ja kaapelin säikeet "erkaantunut toisistaan". Eivät tätä tosin merkkihuollossakaan mitenkään kommentoineet eikä ollut vaikutusta vaikka kaapelit laittoi toisesta autosta (jotta luulisi virtaa riittävän..) Nytpä en tosin muista oliko se näin että sillä kerralla kun saatiin kaapeleilla käyntiin oli apunarut takakontissa ja kaikilla muilla kerroilla konehuoneen apuvirtapistokkeissa? Täytyis ensi kerran kokeilla tämäkin kun vika on päällä

                                Sainpa muuten postitse juuri edelliseltä omistajalta toisen avaimen, sitäkin koitettava
                                Sitä mie hain että jos on hitsannut sen akun kaapelin säikeille niin pelaako se enään kunnolla....? Juu kannattaa kokeilla sillä toisella avaimellakin.
                                Mites noi dme main releet naksuuko ne kun yrittää virtoja päälle?Tuo kampuran anturi ei käsittääkseni itse pyöri missään vaiheessa,ottaa signaaliin siitä hammaskehältä kun konetta pyörittää.Ja jos kampuran anturi ei saa tietoa tai ei sitä välitä eteenpäin niin ei kyllä lähe käyntiinkään.
                                Last edited by ihu412; 20-01-2014, 15:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎