Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 akkujännite, Laakkoshöpinää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E65
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 130

    #31
    Kyse on autoon astumisavusta ja se voidaan aktivoida key memoryn puolelta... valittavana on avainkohtaisesti miten ratti liikkuu liikkuuko se ylös,sisään vai molempia tai ei ollenkaan kun auton ovet avataan keskuslukituksesta kaukosäädöllä tai jos on valittu käytettäväksi niin että säätyy vasta kun ovi avataan.
    Vilkut valitaan car memoryn puolelta ja ne toimii kaikilla avaimilla, ei voi laittaa vain jollkin toimivaksi.
    Turvalukituksen saa avainkohtaisesti määrättyä key memoryn puolelta.
    Last edited by E65; 27-01-2005, 22:34.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #32
      Originally posted by TJJ
      Oletko kokeillut laittaa ratin ja penkin säädöt uudestaan muistiin? Siis säädät vähän kaikkia ja tallennat. Mites tuo vilkkujen vilkahdus lukittaessa, toimiiko se vieläkään?
      Vilkkujen vilkahdus on saatu toimimaan edellisellä (ja ehkä viimeisellä..) käyntikerralla. Väittivät että sekin johtui liian alhaisesta akkujännitteestä. Laskeehan se akkujännite lopulta kun pidetään auto virrat päällä testerissä monta tuntia samalla kun opetellaan ohjelmoimaan.

      Olen tallennellut muistipaikkoja uudelleen, mutta opin vasta vähän aikaa sitten ettei se liity asiaan: Muistipaikkoja on periaatteessa 7 kpl. Kolme on ovinappuloiden takana ja vielä on tilaa neljälle avaimelle, joilla on jokaisella oma muistipaikkansa. Vehkeet siis säätyvät kohdalleen sen mukaan, missä ne olivat kun samaa avainta käytettiin viimeksi. Asentojen ei tarvitse olla tallennettuina muistipaikkoihin, ne tallentuvat avainmuistiin kun ovet suljetaan kaukokäytöllä.

      Originally posted by E65
      Kyse on autoon astumisavusta ja se voidaan aktivoida key memoryn puolelta... valittavana on avainkohtaisesti miten ratti liikkuu liikkuuko se ylös,sisään vai molempia tai ei ollenkaan kun auton ovet avataan keskuslukituksesta kaukosäädöllä tai jos on valittu käytettäväksi niin että säätyy vasta kun ovi avataan.
      Vilkut valitaan car memoryn puolelta ja ne toimii kaikilla avaimilla, ei voi laittaa vain jollkin toimivaksi.
      Turvalukituksen saa avainkohtaisesti määrättyä key memoryn puolelta.
      Korjaan tuohon: Astumisapu E39:ssa nostaa rattia ylöspäin kun auto sammutetaan ja laskee sen taas alaspäin kun avain laitetaan virtalukkoon. Sisäänpäin sen ei kuulu liikkua. Minulle ohjelmoitiin homma tapahtumaan kaukolukituksesta, ei ovesta (ei tarvitse odotella..).
      ---

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        #33
        Originally posted by -Tapi
        Vilkkujen vilkahdus on saatu toimimaan edellisellä (ja ehkä viimeisellä..) käyntikerralla. Väittivät että sekin johtui liian alhaisesta akkujännitteestä. Laskeehan se akkujännite lopulta kun pidetään auto virrat päällä testerissä monta tuntia samalla kun opetellaan ohjelmoimaan.
        Treen Metro-Autossa vieraillessani auto oli laturissa kiinni koko (moottorinohjausyksikön) ohjelmoinnin ajan. Jännitteen notkahdus kun ohjelmoinnin aikana voi olla kohtalokasta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          nimim:kokemusta edellisestä yhden mittariston verran... Eli akkujännite ei missään tapauksessa saa laskea "roplaamisen"/ohjelmoinnin aikana, vaan auto PITÄÄ kytkeä näiden toimenpiteiden ajaksi laturiin. Ainakin Tampereen metrossa näin tekevät aina automaattisesti.

          Comment

          • E65
            Bimmer Rookie
            • Jan 2003
            • 130

            #35
            Originally posted by -Tapi
            Vilkkujen vilkahdus on saatu toimimaan edellisellä (ja ehkä viimeisellä..) käyntikerralla. Väittivät että sekin johtui liian alhaisesta akkujännitteestä. Laskeehan se akkujännite lopulta kun pidetään auto virrat päällä testerissä monta tuntia samalla kun opetellaan ohjelmoimaan.

            Olen tallennellut muistipaikkoja uudelleen, mutta opin vasta vähän aikaa sitten ettei se liity asiaan: Muistipaikkoja on periaatteessa 7 kpl. Kolme on ovinappuloiden takana ja vielä on tilaa neljälle avaimelle, joilla on jokaisella oma muistipaikkansa. Vehkeet siis säätyvät kohdalleen sen mukaan, missä ne olivat kun samaa avainta käytettiin viimeksi. Asentojen ei tarvitse olla tallennettuina muistipaikkoihin, ne tallentuvat avainmuistiin kun ovet suljetaan kaukokäytöllä.



            Korjaan tuohon: Astumisapu E39:ssa nostaa rattia ylöspäin kun auto sammutetaan ja laskee sen taas alaspäin kun avain laitetaan virtalukkoon. Sisäänpäin sen ei kuulu liikkua. Minulle ohjelmoitiin homma tapahtumaan kaukolukituksesta, ei ovesta (ei tarvitse odotella..).
            Älä korjaa jos ET tiedä.. autoon astumisapuun on todellakin valittavana lisäksi niin että nostaa ratin ja ajaa sen "sisään", tämä ei ole oletus arvo vaan muutetaan key memorysta.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #36
              Ahaa, elin käsityksessä että E39:ssa ratti vain nousisi ja laskisi. Näin se on tehnyt kaikissa ajamissani E39:seissä (joissa sähk. pylväs). Mutta jos tuo ratti vielä menee ohjelmallisesti sisäänkin, niin vielä enemmän sormi osoittaa kohti Laakkosta..
              ---

              Comment

              • E65
                Bimmer Rookie
                • Jan 2003
                • 130

                #37
                Originally posted by -Tapi
                Ahaa, elin käsityksessä että E39:ssa ratti vain nousisi ja laskisi. Näin se on tehnyt kaikissa ajamissani E39:seissä (joissa sähk. pylväs). Mutta jos tuo ratti vielä menee ohjelmallisesti sisäänkin, niin vielä enemmän sormi osoittaa kohti Laakkosta..
                Se pitää nimen oman valita aktiiviseksi erikseen, että menee sisään (oletusarvona on ainoastaan ylös alas). Tämä toiminto on E39,E38,E53... jne missä on sähköinen ohjaus pylväs.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #38
                  Ajoin auton lämpimään ja otin sulakkeet 13 ja 21 irti (rattiakselin säätö sekä kuljettajan istuimen säätö). Muutaman minuutin päästä laitoin ne taas paikalleen ja kokeilin: Toimii, ratti ei tee omiaan!

                  Sain postia amerikasta, kahdella vuoden 2000 E39:sin omistajalla on vaihdettu saman vian takia osa 67 64 6 903 946. Heidän tapauksessaan ei ilmeisesti kokeiltu sulakkeen poistoa. Katson montako minuuttia/tuntia/kuukautta/vuotta tämä sulakehomma saa rattiakselin toimimaan moitteetta ja harkitsen sen jälkeen tuon osan hankkimista.

                  Ja Laakkoselta pyydän rahat takaisin. Kysyn kuluttajansuoja-asiamieheltä, olisiko minulla tässä vahvaa näyttöä sen vikadiagnoosirahan takaisinperimiseksi ja onko Laakkosella velvoitetta korvata edes osaa uudesta akusta, joka siis ostettiin nyt turhaan.
                  ---

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Tuo osa 67 64 6 903 946 on pystysuunnan säätömoottori, siinä on kyljessä kiinni pulsseja antava yksikkö (sellainen musta rasia) joten jos se sitten sekoaa ja antaa ulos mitä sattuu. Näyttäisi siltä, että rasiankin voi vaihtaa, mutta sitä ei saa erikseen varaosana. Minulla sattumalta on autotallissa tuollainen ohjausakseli moottoreineen. Moottori on kuvassa osa nro. 14
                    E39 528iA

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #40
                      TJJ, lähetin sinulle sähköpostia!
                      ---

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #41
                        No niin, Laakkonen JKL suoritti maksua minullepäin.

                        Huollosta maksoin vilkkujen koodauksen 25 € ja sain palautuksena 135,15 € sekä akun hinnan 155 €.

                        Minulla ei ole enää kaunaa Laakkosta kohtaan asia on loppuunkäsitelty.
                        ---

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #42
                          Originally posted by -Tapi
                          No niin, Laakkonen JKL suoritti maksua minullepäin.

                          Huollosta maksoin vilkkujen koodauksen 25 € ja sain palautuksena 135,15 € sekä akun hinnan 155 €.

                          Minulla ei ole enää kaunaa Laakkosta kohtaan asia on loppuunkäsitelty.
                          Kerrotko vähän tarkemmin että mitä loitsuja piti tarkalleen ottaen tehdä että laakkonen suostui palauttamaan rahat? Ihan vaan mielenkiinnosta koko tapausta kohtaan ja vastaisuuden varalle, jos et halua tässä kertoa niin viitsisitkö valaista vaikka privalla.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #43
                            Originally posted by Rahu
                            Kerrotko vähän tarkemmin että mitä loitsuja piti tarkalleen ottaen tehdä että laakkonen suostui palauttamaan rahat? Ihan vaan mielenkiinnosta koko tapausta kohtaan ja vastaisuuden varalle, jos et halua tässä kertoa niin viitsisitkö valaista vaikka privalla.
                            Ehdottomasti tänne vaan... Voi olla monelle avuksi
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #44
                              Kirjoitin kuluttajainsuoja-asiamiestä varten selostuksen tapahtumien kulusta. Juttelin asiamiehen kanssa puhelimessa ja kysyin onko minulla perusteita homman jatkamiseksi. Asiamiehen mielestä olin oikealla asialla ja hän pyysi kääntymään ensin huoltoneuvojan puoleen ja jos homma ei etene, sitten hänen esimiehensä tai paikallisjohtajan puoleen. Asiamiestä olisi tarvittu vasta sen jälkeen.

                              Lähetin saman selostuksen huoltoneuvojalle ja koska hän pysyi kannassaan, lähetin saman dokumentin myös paikallisjohtajalle. Seuraavana päivänä huoltopäällikkö lähetti postia ja kutsui käymään. Lähetin siis dokumentin mukana myös maininnan siitä, että olen ollut yhteydessä kuluttajainsuoja-asiamieheen.

                              Aina asiat eivät suju yhtä mallikkaasti edes kuluttajainsuoja-asiamiehen avulla: Perheenjäsen osti pari vuotta sitten Volvon Autosalvasta Kouvolasta. Lisävarustelistasta oli ruksattu jokin paketti, jonka sisältönä luki mm. sporttipenkit. Auto saapui aikanaan ja tuore omistaja huomasi vasta kotona autoa esitteeseen verratessaan että sisustana ovatkin tavalliset penkit sporttipenkkien sijaan. Hän palasi liikkeeseen, jossa myyjä kertoi että "katso, näissähän on etureunassa tasku, niiden täytyy olla sporttimallit!". Tämä tyydytti tiedonjanon pariksi päiväksi mutta kohta sia alkoi taas vaivaamaan ja eikun auton kanssa takaisin Salpaan. Tällä kertaa eri myyjä tutki asiaa, totesi että tässähän on tapahtunut iso virhe. Koskapa pariin viikkoon ei asiasta kuulunut, omistaja soitti Salvan TJ:lle ja kysyi että mikä maksaa. TJ sanoi että sinulla on ihan hyvä auto, olisit tyytyväinen.

                              Kuluttajainsuoja-asiamies oli hetken Salvan TJ:n kanssa juteltuaa sillä kannalla, että Salpa saa itse melko vapaasti muokata lisävarustepakettien sisältöä asiakkaalle kertomatta. Ei kannata nostaa oikeusjuttua vaan ajella vaan tyytyväisenä niilllä tavallisilla penkeillä.
                              ---

                              Comment

                              • mailman
                                BTCF Member
                                • Jul 2003
                                • 8003
                                • Vantaa

                                #45
                                Kiitti kertomuksesta

                                Mulle kuluttaja-asiamies sanoi, että ei saa kertoa Metroautolle (yk-alueella pitkä topic aiheesta) et on ollut yhteydessä häneen. Käski kyllä samalla tavalla puhua ensin huoltomiehen kanssa ja edetä siitä ylöspäin jos ei asia etene.
                                Kysyin syytäkin tuohon, että miksi ei saa kertoa, asiamies sanoi että jätetään "ässä hihaan"

                                Mut hyvä että tosiaan sullakin hommat lopulta ratkes
                                G01 ///M40i '19
                                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                                E39 ///M5 '00

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎