Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52 Lämmöt nousi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    E39 M52 Lämmöt nousi

    Kysynpä konsultaatiota täältä, niinkin perinteinen vika kuin lämpöjen nousu eli ajoin tossa aamulla moottoritietä 10min ja sitten osui silmäkulmaan että lämmöt oli n. 120 eli punaisella ja pistin heti lämppärin kuumalle, no ei lämmintä tullut. Mieleen juolahti heti yhden kolmeysin kohdalle sattunut syylärin repeäminen paisarin saumasta, joten heti sivuun ja pelit seis.

    Konehuoneessa odottikin outo näky, vettä paisari täynnä niinkuin pitää, ylävesiletku tulikuuma ja selkeästi paineistettu, alavesiletku jääkylmä. Tuli mieleen heti ettei vesi kierrä eli vesipumppu tuli ekana mieleen, no koitin vesipumppu heilutella että onko mitenkään selkeästi antautunut, ei ollut.
    Lähdin sitten ajamaan vielä 5min työpaikalle johon voin auton jättää ja tutkia sisätiloissa.

    Kun lähdin kiihdyttämään takaisin vauhtiin niin kun nopeutta sain 80 niin yhtäkkiä lämmintä rupes tulemaan ja lämmöt putos normaaliin, mutta vain hetkeksi sillä n. 1min jälkeen lämmöt taas nousi n. 115-120 väliin, ei siis mennyt mittari ihan pohjaan vaan jäi juuri ja juuri punaiselle.

    Pääsin työpaikan pihaan niin lähes tyhjäkäynnillä taas lämmintä rupes tulee ja lämmöt putos, mutta vain ihan muutamiksi sekunneiksi kun rupes taas oireilee.

    Rupesin heti tutkimaan, flekti pois, huomasin että flekti aivan löysä, eli ei tarraa yhtään ja visko aivan tulikuuma, visko ei ole edes 6kk vanha (Sachs) ja vettä oli edelleen koneessa kuten pitää, ja painetta löytyi reilusti järjestelmästä. (luonnollisesti)
    Annoin koneen jäähtyä ja sitten avasin jäähdyttimen korkin, ei haise yhtään pakokaasu eikä mitään erikoista näy, eikä öljykorkin kauttakaan haissut glykoli. Ylävesiletku tuntui perin tyhjältä, vaikka järjestelmässä tuntui olevan vettä.

    Otin vesipumpun irti, täysin ehjä, samoin termari, keitettäessä ponnahti niinkuin piti, ja jäähdyttimestä meni vesi normaalisti läpi kun sen huuhtelin.

    Nyt tilasin uuden vesipumpun, termostaatin ja termarinkotelon, mutta jäi kaivelemaan että mikä mahtoi olla vikana. Olisko jollain ehdotuksia, kun ei enää vesipumppu olekkaan todennäköinen vika.

    Autossa ei ole ollut mitään lämpöongelmia ennen tätä.

    Ja siis 523iA vm. 97 347tkm ajettu.
    Last edited by Jax_KiBez; 06-02-2014, 16:20.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Kun ylävesiletku vaikutti tyhjäljä niin, ettei jossain olisi pieni vuoto ja ilmaa järjestelmässä?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Mietin vain että mistä vois olla kun tosiaan pohjapanssarilla ei näkynyt mitään ylimääräistä valumaa että olis vuotanut ja mistä pelkkä ilma olis koneeseen päässyt yhtäkkiä? Järjestelmä koskematon varmaan viimeiset 40tkm ja 3-vuotta ainakin.
      Last edited by Jax_KiBez; 06-02-2014, 19:16.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • sosu
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 9
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Nyt tilasin uuden vesipumpun, termostaatin ja termarinkotelon, mutta jäi kaivelemaan että mikä mahtoi olla vikana. Olisko jollain ehdotuksia, kun ei enää vesipumppu olekkaan todennäköinen vika.
        Itse laittaisin vielä uuden paisuntasäiliön korkin. Yleinen vuotokohta näissä on juurikin tuo termostaatin kotelo, joka myös aikoinaan vuoti omassa e39:ssä ja aiheutti vastaavia oireita.
        E39 523iA & A4 B8 3.0 TDI

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          #5
          Joo ja siis korkkikin on vaihdettu viime kesänä 1,4bar versioon. Eli pitäis toimia kun kaikki nää on uusittu, toivottavasti ainakin...
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Mietin vain että mistä vois olla kun tosiaan pohjapanssarilla ei näkynyt mitään ylimääräistä valumaa että olis vuotanut ja mistä pelkkä ilma olis koneeseen päässyt yhtäkkiä? Järjestelmä koskematon varmaan viimeiset 40tkm ja 3-vuotta ainakin.
            Pieni vuoto jossain ja haihtuu suoraan siitä pois valumatta mihinkään. Ilmaa tulee sitten paisarinkorkin kautta kun auto jäähtyy. Jäähtyessään neste kutistuu -> alipaine järjestelmään -> korkki päästää ilmaa sisään. Ei ole mitenkään harvinaista näissä kun on paljon muovia jäähdytysjärjestelmässä. Väriaine voisi auttaa vuodon paikallistamisessa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • sosu
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 9
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Jax_KiBez View Post
              Joo ja siis korkkikin on vaihdettu viime kesänä 1,4bar versioon. Eli pitäis toimia kun kaikki nää on uusittu, toivottavasti ainakin...
              Jep, jos siis vika on termarikotelossa. Ja kasaamisen jälkeen muista huolellinen ilmaus.
              E39 523iA & A4 B8 3.0 TDI

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                #8
                Silmään katsottuna termarikotelo oli kovin alkuperäisen näköinen ja ehkä silmään myös hieman kiero, toivotaan että syy oli siinä.

                Ilmaus on kyllä yks perkele, mutta kahden M52:en kokemuksella rupee olee jo tutussa muistissa.
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • dokki
                  BTCF Member
                  • Feb 2013
                  • 236
                  • valtimo-sotkamo

                  #9
                  kannattaa vaihtaa termostaatti jos käytät sen kotelon auki.voihan se termostaatti jumia kiinni jolloin ei nesteet kierrä ja keittää suht nopeasti.
                  BMW e39 530dA-98
                  BMW e38 735iAL-97

                  EX:BMW e39 523iA-97
                  BMW e36 320ci-92
                  BMW e36 316i -92
                  BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                  Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎