Kysynpä konsultaatiota täältä, niinkin perinteinen vika kuin lämpöjen nousu eli ajoin tossa aamulla moottoritietä 10min ja sitten osui silmäkulmaan että lämmöt oli n. 120 eli punaisella ja pistin heti lämppärin kuumalle, no ei lämmintä tullut. Mieleen juolahti heti yhden kolmeysin kohdalle sattunut syylärin repeäminen paisarin saumasta, joten heti sivuun ja pelit seis.
Konehuoneessa odottikin outo näky, vettä paisari täynnä niinkuin pitää, ylävesiletku tulikuuma ja selkeästi paineistettu, alavesiletku jääkylmä. Tuli mieleen heti ettei vesi kierrä eli vesipumppu tuli ekana mieleen, no koitin vesipumppu heilutella että onko mitenkään selkeästi antautunut, ei ollut.
Lähdin sitten ajamaan vielä 5min työpaikalle johon voin auton jättää ja tutkia sisätiloissa.
Kun lähdin kiihdyttämään takaisin vauhtiin niin kun nopeutta sain 80 niin yhtäkkiä lämmintä rupes tulemaan ja lämmöt putos normaaliin, mutta vain hetkeksi sillä n. 1min jälkeen lämmöt taas nousi n. 115-120 väliin, ei siis mennyt mittari ihan pohjaan vaan jäi juuri ja juuri punaiselle.
Pääsin työpaikan pihaan niin lähes tyhjäkäynnillä taas lämmintä rupes tulee ja lämmöt putos, mutta vain ihan muutamiksi sekunneiksi kun rupes taas oireilee.
Rupesin heti tutkimaan, flekti pois, huomasin että flekti aivan löysä, eli ei tarraa yhtään ja visko aivan tulikuuma, visko ei ole edes 6kk vanha (Sachs) ja vettä oli edelleen koneessa kuten pitää, ja painetta löytyi reilusti järjestelmästä. (luonnollisesti)
Annoin koneen jäähtyä ja sitten avasin jäähdyttimen korkin, ei haise yhtään pakokaasu eikä mitään erikoista näy, eikä öljykorkin kauttakaan haissut glykoli. Ylävesiletku tuntui perin tyhjältä, vaikka järjestelmässä tuntui olevan vettä.
Otin vesipumpun irti, täysin ehjä, samoin termari, keitettäessä ponnahti niinkuin piti, ja jäähdyttimestä meni vesi normaalisti läpi kun sen huuhtelin.
Nyt tilasin uuden vesipumpun, termostaatin ja termarinkotelon, mutta jäi kaivelemaan että mikä mahtoi olla vikana. Olisko jollain ehdotuksia, kun ei enää vesipumppu olekkaan todennäköinen vika.
Autossa ei ole ollut mitään lämpöongelmia ennen tätä.
Ja siis 523iA vm. 97 347tkm ajettu.
Konehuoneessa odottikin outo näky, vettä paisari täynnä niinkuin pitää, ylävesiletku tulikuuma ja selkeästi paineistettu, alavesiletku jääkylmä. Tuli mieleen heti ettei vesi kierrä eli vesipumppu tuli ekana mieleen, no koitin vesipumppu heilutella että onko mitenkään selkeästi antautunut, ei ollut.
Lähdin sitten ajamaan vielä 5min työpaikalle johon voin auton jättää ja tutkia sisätiloissa.
Kun lähdin kiihdyttämään takaisin vauhtiin niin kun nopeutta sain 80 niin yhtäkkiä lämmintä rupes tulemaan ja lämmöt putos normaaliin, mutta vain hetkeksi sillä n. 1min jälkeen lämmöt taas nousi n. 115-120 väliin, ei siis mennyt mittari ihan pohjaan vaan jäi juuri ja juuri punaiselle.
Pääsin työpaikan pihaan niin lähes tyhjäkäynnillä taas lämmintä rupes tulee ja lämmöt putos, mutta vain ihan muutamiksi sekunneiksi kun rupes taas oireilee.
Rupesin heti tutkimaan, flekti pois, huomasin että flekti aivan löysä, eli ei tarraa yhtään ja visko aivan tulikuuma, visko ei ole edes 6kk vanha (Sachs) ja vettä oli edelleen koneessa kuten pitää, ja painetta löytyi reilusti järjestelmästä. (luonnollisesti)
Annoin koneen jäähtyä ja sitten avasin jäähdyttimen korkin, ei haise yhtään pakokaasu eikä mitään erikoista näy, eikä öljykorkin kauttakaan haissut glykoli. Ylävesiletku tuntui perin tyhjältä, vaikka järjestelmässä tuntui olevan vettä.
Otin vesipumpun irti, täysin ehjä, samoin termari, keitettäessä ponnahti niinkuin piti, ja jäähdyttimestä meni vesi normaalisti läpi kun sen huuhtelin.
Nyt tilasin uuden vesipumpun, termostaatin ja termarinkotelon, mutta jäi kaivelemaan että mikä mahtoi olla vikana. Olisko jollain ehdotuksia, kun ei enää vesipumppu olekkaan todennäköinen vika.
Autossa ei ole ollut mitään lämpöongelmia ennen tätä.
Ja siis 523iA vm. 97 347tkm ajettu.
Comment