Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 virtalukko jumissa, APUA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikiis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 906
    • Oulu

    #16
    No enpä oikein löytänyt workshopista ohjetta isommalle purkamiselle, liekkö heikkoutta

    Mutta tuota realoemin kuvaa pähkäilin, ja mietin mikä se tuo osan. 8 on


    Tuohonhan tulee vaijeri laatikolta, niin onko se rattilukko tuossa, vai siinä järkyttävän kalliissa rattiakseli härdellissä:think osa 1:ssä

    Tänään yrittänyt vähän onkia tietoa interwebin ihmeellisestä maailmasta, ja aika hiljaista on ulkomaan foorumeillakin tämmöisen vian suhteen, tai sitten tuo minun lontoo on vain niin huonoa. Purkamaan en ole vielä ruvennut, kun yrittää keksiä saako tuota rattilukkoa isommin purkamatta pois "päältä"

    Tuonko keksis, niin ois hyvin onnellinen, ja vieläpä jos sais ohitettua koko rattilukon, niinkuin motorsportti miehet konsanaan
    F11 530d -11
    E91 -06 320d
    x2 Tuikut
    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #17
      tossa se linkki steering lockin purkamiseksi
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Mikiis
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 906
        • Oulu

        #18
        Originally posted by BeamR View Post
        tossa se linkki steering lockin purkamiseksi
        http://workshop-manuals.com/bmw/5_se...g_column_lock/
        Jeps, tuon löysinki eilen, mutta lukee , että from 09/2005 malleista voi purkaa, tai vaihtaa tuon. Eli jos ymmärrän oikein, niin koskee nappistartillisia malleja, ja siitähän kyllä löytyy pilvin pimein juttua. Nyt toivoo, että ois tuommonen malli, ja jossa tuo tyyppivika

        Mutta eikai se auta ku alkaa pikkuhiljaa purkamaan osiin, tai viimeinen vaihtoehto, viedä pajalle
        F11 530d -11
        E91 -06 320d
        x2 Tuikut
        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #19
          Originally posted by Mikiis View Post
          Jeps, tuon löysinki eilen, mutta lukee , että from 09/2005 malleista voi purkaa, tai vaihtaa tuon. Eli jos ymmärrän oikein, niin koskee nappistartillisia malleja, ja siitähän kyllä löytyy pilvin pimein juttua. Nyt toivoo, että ois tuommonen malli, ja jossa tuo tyyppivika

          Mutta eikai se auta ku alkaa pikkuhiljaa purkamaan osiin, tai viimeinen vaihtoehto, viedä pajalle
          jaa tosiaan, ja uudemman mallin räjäytyskuvassa tuo löytyykin.

          mä alunperin katselin että olis niin että tuo realoem:n osa nr 1 pitää sisällään tuon steering lockin, ja sittenhän tuo alkaa maksamaan rahaa...

          kannattaa varmaan käydä kysäisemässä merkkiliikkeestä että missä osassa se on.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Mikiis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 906
            • Oulu

            #20
            Originally posted by BeamR View Post

            kannattaa varmaan käydä kysäisemässä merkkiliikkeestä että missä osassa se on.
            No sama ajatus juolahti mullakin illalla mieleen, ja näin myös tein. No nuo utelu reissuthan marmorille tiedetään, kovin on kitsasta tietojen ulos saanti, enkä kyllä yhtään kuvaa nähnyt, yllättäen.

            Mutta kyllä sieltä jotakin uutta ajatelmaa tuli, kiitos nuoren asentajan, kun sattui olemaan tiskillä käymässä. Elikkäs tuo rattilukkohan on tuon lukkopesäkkeen takana , ja se rattilukko ilmeisesti pitäis porata pois, niinkuin vanhemmissa malleissa. Senku tietäis mihin kohtaan

            Ja sen jälkeen kun tuo on onnistuneesti tehty, pitäis jomppi tehdä johtoihin, että saa käyntiin. Siihenpä ne meikän autovaras taidot sitte loppuuki. Kuulemma sähköinen se on...

            Mutta lohduttavaa oli kuulla, että kyllä se wetterillä saadaan rattilukko pois, ja kuntoon, ilman että rattiputki tarvis vaihtaa

            Pitääköhän tästä kohta tehä oma projektiosio
            F11 530d -11
            E91 -06 320d
            x2 Tuikut
            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #21
              pitäis päästä käpistelemään irtonaista rattiputkea, niin selviäisi se porauskohta. Tuosta muovista jouduin keväämmällä porailemaan, ja kun oikea kohta löytyi niin loppu olikin simppeliä.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Mikiis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 906
                • Oulu

                #22
                Ja penari käy, ja kukkuu, taas

                Korjaus maksoi tasan 0 euroa

                Tänään oli sitten kunnolla aikaa pureutua vikaan, joka oli loppujen lopuksi tosi yksinkertainen, ja helppo korjata.

                Elikkäs remonttihan meni perinteisesti, eli en joutanut kuvia ottamaan, mutta yritän selostaa mahdollisimman yksinkertaisesti(voi olla multa vaikeaa)



                Tuon linkin takaa löytyy hyvät kuvat, tuosta rattiputkesta. Oon huono nörtteileen, niin en osaa linkittää niitä tänne isona, että säilyisivät

                Mutta asiaan, tuossa virtalukon takana oleva valkoinen möntti oli ratkaisu rattilukon vapautukseen. Osan nimeä en tiedä, kun ei Realoemkään näyttänyt osanumeroa sille, mutta yksinkertaisuudessaan se on "virtalukonpohja", eli siitä lähtee piuha ajonestolle?, tuohon virtalukon kehälle. Kuin myös lähtee signaali

                Tämän mötikän kun irroittaa, niin alta paljastuu virtalukon ohjaama hammasratas, ja sitä kun ihan sormella vääntää samalla, kun kääntelee avainta virtalukossa, niin rattilukko avautuu. Ja syy miksi rattilukko ei auennut, oli kuluneessa virtalukossa.

                Tämän operaation takia, ei tarvi välttämättä purkaa edes rattia, mutta suositeltavaa ratin muovien purkamiseksi, varsinkin, jos tekee ekaa kertaa. Helpoittaa ymmärtämään, mitä yritän höpistä, ja näkee paremmin. Itse purin myös tuon pelkäämäni slip-ringin pois. No se pelkohan osottautui turhaksi, kun ne slip-ringin kolme torx-ruuvia irroitti koko viiksi systeemin(jonka moni varmasti tietää), ja sen jälkeen homma alkoi avautumaan. Edit: Ja tuota viiksipakettia ei tarvitse irroittaa. Ratin, ja muovien irroitus riittää. Tuli tehtyä vanhasta muistista toiseen samanlaiseen vehkeeseen tuo homma...

                Tuo wetteriltä saatu "tieto" häiritsi ihan liikaa omaa tekemistä, kun ajattelin vaikeammaksi, mutta onneksi tuli kaveri tuli selventään ajatuksia. Sinne rattilukolle ei todellakaan mene mitään sähköjä, täysin mekaanisesti toimiva. Ainut mikä liittyy sähköön, on tuosta valkoiselta boksilta lähtevä tieto, missä asennossa virtalukko on. Porailua ei, siis tarvita, ja jos siihen yrittää ryhtyä, niin rattilukko on lukkopesän yläpuolella, ei samanlailla , kuin vanhemmissa malleissa.

                Tätä rattilukkoa on käytetty tosiaan, jos muistan oikein, niin 02/2004-09/2005. Tämä tuli selväksi marmorilla.

                Sitten vielä semmoinen juttu, että lukkopesää, ei välttämättä tarvi uusia, jos haluaa halvalla mennä, mutta omalla vastuulla toki

                Minä vain viilasin lukkopesän kieliä vähän pyöreämmäksi, kun kuluneisuuden takia takerteli kiinni lukkopesän runkoon(mikä oli koko vian syy). Voi toki olla, että itsekkin tilaan uuden, mutta en heti, kun kyseisellä operaatiolla lukkopesästä, tuli kuin uusi.

                Lopuksi vielä, että kuvahan ois kertonut enemmän, kuin tuhat sanaa, mutta toivottavasti jollekkin on tästä apua. Kiitos, ja anteeksi

                Edittiä: Tohkeissaan kiiressä kirjoitin, niin voi olla, että jotain jäi kertomatta, saa laittaa lisää kysymyksiä.
                Last edited by Mikiis; 02-04-2016, 01:38.
                F11 530d -11
                E91 -06 320d
                x2 Tuikut
                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                Comment

                • melli
                  Bimmer Rookie
                  • May 2015
                  • 147
                  • Pori

                  #23
                  Vähän vanha ketju, mutta ajankohtainen omalla kohdalla. Eli ei tahtonut avain kääntyä enää, mutta sain kuitenkin ajettua pihaan ja Mikiisin ohjeilla uskalsin lähteä purkamaan.

                  Mulla on sähköinen ratinsäätö (E61 2004), joten tämä lienee oikea kuva:



                  Eli lukkosylinterin (#12) ja rattilukon (?, #8) välissä on akseli (ei näy kuvassa, on ohjauspylvään alapuolella). Irroitin osan 8 ja vääntelin akselia käsin, ei mitään ongelmaa eli lukkosylinteri lienee kulunut tms. Mutta toimii nyt ainakin hetken aikaa eikä tuossa enää varttia enempää mene kunhan muistaa pitää autossa jotain ohutta että saa ensin turvatyynyn pois (loput työkalut löytyy kuitenkin).
                  E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                  Comment

                  • Mikiis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 906
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by melli View Post
                    Vähän vanha ketju, mutta ajankohtainen omalla kohdalla. Eli ei tahtonut avain kääntyä enää, mutta sain kuitenkin ajettua pihaan ja Mikiisin ohjeilla uskalsin lähteä purkamaan.

                    Mulla on sähköinen ratinsäätö (E61 2004), joten tämä lienee oikea kuva:



                    Eli lukkosylinterin (#12) ja rattilukon (?, #8) välissä on akseli (ei näy kuvassa, on ohjauspylvään alapuolella). Irroitin osan 8 ja vääntelin akselia käsin, ei mitään ongelmaa eli lukkosylinteri lienee kulunut tms. Mutta toimii nyt ainakin hetken aikaa eikä tuossa enää varttia enempää mene kunhan muistaa pitää autossa jotain ohutta että saa ensin turvatyynyn pois (loput työkalut löytyy kuitenkin).
                    Käytä vain suosiolla se lukkosylinteri irti ja hio haittoja matalemmaksi, tai tilaa uusi sylinteri. Mullakin tosiaan varoitteli, mutten uskonut eka kerrasta, ja nuin sitte kävi
                    F11 530d -11
                    E91 -06 320d
                    x2 Tuikut
                    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                    Comment

                    • Hartza69
                      Newbiemmer
                      • Nov 2015
                      • 2
                      • Heinola

                      #25
                      Originally posted by Mikiis View Post
                      Ja penari käy, ja kukkuu, taas

                      Korjaus maksoi tasan 0 euroa

                      Tänään oli sitten kunnolla aikaa pureutua vikaan, joka oli loppujen lopuksi tosi yksinkertainen, ja helppo korjata.

                      Elikkäs remonttihan meni perinteisesti, eli en joutanut kuvia ottamaan, mutta yritän selostaa mahdollisimman yksinkertaisesti(voi olla multa vaikeaa)



                      Tuon linkin takaa löytyy hyvät kuvat, tuosta rattiputkesta. Oon huono nörtteileen, niin en osaa linkittää niitä tänne isona, että säilyisivät

                      Mutta asiaan, tuossa virtalukon takana oleva valkoinen möntti oli ratkaisu rattilukon vapautukseen. Osan nimeä en tiedä, kun ei Realoemkään näyttänyt osanumeroa sille, mutta yksinkertaisuudessaan se on "virtalukonpohja", eli siitä lähtee piuha ajonestolle?, tuohon virtalukon kehälle. Kuin myös lähtee signaali

                      Tämän mötikän kun irroittaa, niin alta paljastuu virtalukon ohjaama hammasratas, ja sitä kun ihan sormella vääntää samalla, kun kääntelee avainta virtalukossa, niin rattilukko avautuu. Ja syy miksi rattilukko ei auennut, oli kuluneessa virtalukossa.

                      Tämän operaation takia, ei tarvi välttämättä purkaa edes rattia, mutta suositeltavaa ratin muovien purkamiseksi, varsinkin, jos tekee ekaa kertaa. Helpoittaa ymmärtämään, mitä yritän höpistä, ja näkee paremmin. Itse purin myös tuon pelkäämäni slip-ringin pois. No se pelkohan osottautui turhaksi, kun ne slip-ringin kolme torx-ruuvia irroitti koko viiksi systeemin(jonka moni varmasti tietää), ja sen jälkeen homma alkoi avautumaan.

                      Tuo wetteriltä saatu "tieto" häiritsi ihan liikaa omaa tekemistä, kun ajattelin vaikeammaksi, mutta onneksi tuli kaveri tuli selventään ajatuksia. Sinne rattilukolle ei todellakaan mene mitään sähköjä, täysin mekaanisesti toimiva. Ainut mikä liittyy sähköön, on tuosta valkoiselta boksilta lähtevä tieto, missä asennossa virtalukko on. Porailua ei, siis tarvita, ja jos siihen yrittää ryhtyä, niin rattilukko on lukkopesän yläpuolella, ei samanlailla , kuin vanhemmissa malleissa.

                      Tätä rattilukkoa on käytetty tosiaan, jos muistan oikein, niin 02/2004-09/2005. Tämä tuli selväksi marmorilla.

                      Sitten vielä semmoinen juttu, että lukkopesää, ei välttämättä tarvi uusia, jos haluaa halvalla mennä, mutta omalla vastuulla toki

                      Minä vain viilasin lukkopesän kieliä vähän pyöreämmäksi, kun kuluneisuuden takia takerteli kiinni lukkopesän runkoon(mikä oli koko vian syy). Voi toki olla, että itsekkin tilaan uuden, mutta en heti, kun kyseisellä operaatiolla lukkopesästä, tuli kuin uusi.

                      Lopuksi vielä, että kuvahan ois kertonut enemmän, kuin tuhat sanaa, mutta toivottavasti jollekkin on tästä apua. Kiitos, ja anteeksi

                      Edittiä: Tohkeissaan kiiressä kirjoitin, niin voi olla, että jotain jäi kertomatta, saa laittaa lisää kysymyksiä.
                      Korjaantuiko samalla se startin päälle jäämisen ongelma?

                      Comment

                      • Mikiis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 906
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Hartza69 View Post
                        Korjaantuiko samalla se startin päälle jäämisen ongelma?
                        Noup, vika edelleenki "päällä" tietyissä tilainteissa
                        F11 530d -11
                        E91 -06 320d
                        x2 Tuikut
                        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Mikiis View Post
                          Ja penari käy, ja kukkuu, taas

                          Korjaus maksoi tasan 0 euroa

                          Tänään oli sitten kunnolla aikaa pureutua vikaan, joka oli loppujen lopuksi tosi yksinkertainen, ja helppo korjata.

                          Elikkäs remonttihan meni perinteisesti, eli en joutanut kuvia ottamaan, mutta yritän selostaa mahdollisimman yksinkertaisesti(voi olla multa vaikeaa)



                          Tuon linkin takaa löytyy hyvät kuvat, tuosta rattiputkesta. Oon huono nörtteileen, niin en osaa linkittää niitä tänne isona, että säilyisivät

                          Mutta asiaan, tuossa virtalukon takana oleva valkoinen möntti oli ratkaisu rattilukon vapautukseen. Osan nimeä en tiedä, kun ei Realoemkään näyttänyt osanumeroa sille, mutta yksinkertaisuudessaan se on "virtalukonpohja", eli siitä lähtee piuha ajonestolle?, tuohon virtalukon kehälle. Kuin myös lähtee signaali

                          Tämän mötikän kun irroittaa, niin alta paljastuu virtalukon ohjaama hammasratas, ja sitä kun ihan sormella vääntää samalla, kun kääntelee avainta virtalukossa, niin rattilukko avautuu. Ja syy miksi rattilukko ei auennut, oli kuluneessa virtalukossa.

                          Tämän operaation takia, ei tarvi välttämättä purkaa edes rattia, mutta suositeltavaa ratin muovien purkamiseksi, varsinkin, jos tekee ekaa kertaa. Helpoittaa ymmärtämään, mitä yritän höpistä, ja näkee paremmin. Itse purin myös tuon pelkäämäni slip-ringin pois. No se pelkohan osottautui turhaksi, kun ne slip-ringin kolme torx-ruuvia irroitti koko viiksi systeemin(jonka moni varmasti tietää), ja sen jälkeen homma alkoi avautumaan. Edit: Ja tuota viiksipakettia ei tarvitse irroittaa. Ratin, ja muovien irroitus riittää. Tuli tehtyä vanhasta muistista toiseen samanlaiseen vehkeeseen tuo homma...

                          Tuo wetteriltä saatu "tieto" häiritsi ihan liikaa omaa tekemistä, kun ajattelin vaikeammaksi, mutta onneksi tuli kaveri tuli selventään ajatuksia. Sinne rattilukolle ei todellakaan mene mitään sähköjä, täysin mekaanisesti toimiva. Ainut mikä liittyy sähköön, on tuosta valkoiselta boksilta lähtevä tieto, missä asennossa virtalukko on. Porailua ei, siis tarvita, ja jos siihen yrittää ryhtyä, niin rattilukko on lukkopesän yläpuolella, ei samanlailla , kuin vanhemmissa malleissa.

                          Tätä rattilukkoa on käytetty tosiaan, jos muistan oikein, niin 02/2004-09/2005. Tämä tuli selväksi marmorilla.

                          Sitten vielä semmoinen juttu, että lukkopesää, ei välttämättä tarvi uusia, jos haluaa halvalla mennä, mutta omalla vastuulla toki

                          Minä vain viilasin lukkopesän kieliä vähän pyöreämmäksi, kun kuluneisuuden takia takerteli kiinni lukkopesän runkoon(mikä oli koko vian syy). Voi toki olla, että itsekkin tilaan uuden, mutta en heti, kun kyseisellä operaatiolla lukkopesästä, tuli kuin uusi.

                          Lopuksi vielä, että kuvahan ois kertonut enemmän, kuin tuhat sanaa, mutta toivottavasti jollekkin on tästä apua. Kiitos, ja anteeksi

                          Edittiä: Tohkeissaan kiiressä kirjoitin, niin voi olla, että jotain jäi kertomatta, saa laittaa lisää kysymyksiä.

                          Vähän alkanut omassakin e61:ssä virtalukko takertelemaan ja täytyy yrittää ehtiä tekemään tuolle jotain ennenkuin on ihan jumissa. Onko niin, että "virtalukon pohjan" saa irrotettua vaikka virtalukon pesä on paikallaan? Missä kohdassa ne kielet ovat joita pitäisi viilata? Aiemman linkin kuvat ovat hävinneet eikä oikein googlekaan antanut hyviä kuvia tuosta.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Mikiis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 906
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by markok View Post
                            Vähän alkanut omassakin e61:ssä virtalukko takertelemaan ja täytyy yrittää ehtiä tekemään tuolle jotain ennenkuin on ihan jumissa. Onko niin, että "virtalukon pohjan" saa irrotettua vaikka virtalukon pesä on paikallaan? Missä kohdassa ne kielet ovat joita pitäisi viilata? Aiemman linkin kuvat ovat hävinneet eikä oikein googlekaan antanut hyviä kuvia tuosta.
                            Siis virtalukon "pohjaa" ei sinun keississä tarvi ottaa irti vielä. Mutta ota suosiolla irti lukkopesä ja viilaa haittoja matalemmaksi nyt ennenkuin jumittaa. Siellä virtalukon pesässä ne haitat on. Kuuklaat jotakin virtalukon pesän irroitukseen liittyvää niin hoksaat vääntää rautalangasta avaimen

                            Käy ihan vaikka kolikutosen ohje, uskon että sulla välähtää idea...



                            Tuossa suuntaa. vaikka vanhempi kyseessä.
                            Last edited by Mikiis; 18-06-2016, 02:20.
                            F11 530d -11
                            E91 -06 320d
                            x2 Tuikut
                            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by Mikiis View Post
                              Siis virtalukon "pohjaa" ei sinun keississä tarvi ottaa irti vielä. Mutta ota suosiolla irti lukkopesä ja viilaa haittoja matalemmaksi nyt ennenkuin jumittaa. Siellä virtalukon pesässä ne haitat on. Kuuklaat jotakin virtalukon pesän irroitukseen liittyvää niin hoksaat vääntää rautalangasta avaimen

                              Käy ihan vaikka kolikutosen ohje, uskon että sulla välähtää idea...



                              Tuossa suuntaa. vaikka vanhempi kyseessä.
                              Tuon virtalukon patruunan osaan kyllä ottaa irti ja monesta autosta sen olenkin irrottanut, mutta nämä viilattavat haitat on vähän kysymysmerkki. Jospa se selviäisi kun on osa kädessä.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                #30
                                Tulipa sitten kehuttua liian aikaisin Eihän tuo lukkopatruuna tuolta irti lähtenyt. Meni hermot ja piti homma keskeyttää. Kokeilin vaikka minkä kokoisella tapilla, mutta ei. Ihan selvästi tuntuu, että tappi painaa lukituskieltä, mutta ei vain lähde vetämällä pois. Katselin vielä TIS:stä ohjeita ja sen mukaan ajoneston antennirengas pitää irrottaa ennen lukkopatruunan irrotusta. Onko tuo se mikä siinä ahistaa? Ympärys muoveja purin sen verran pois, että olisi tuo ulos mahtunut jos vain lukitus olisi auennut. Edellisiin malleihin verrattuna hommaa hankaloittaa vielä paksumpi avaimen kahva osa. Tappia ei pääse työntämään kuin yhdessä asennossa eikä juuri edes heiluttelemaan.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎