Täytyy varmaan alkaa tilailemaan osia ja kokeiltava miten omat kädet tuonne mahtuu. Oliko läpiviennin vaihdossa hankalin homma vanhan irrotus vai uuden asennus? Asiaa kun googlettelin niin maailmalla ovat vaihtaneet 6HP26 laatikoihin metallisia öljypohjia, jotka ovat olleet kestävämpiä, mutta 6HP19 laatikkoon tuollaista ei taida olla edes saatavissa.
Öljypohjan tippumista en tarkoittanut vaan sitä, että tuo tiputtelee öljytippoja joka puolelta pohjan ollessa auki niin siinä on aika ikävä maata alla.
Öljyä sieltä tiputtelee varmaan ikuisuuden, asianmukainen asennusvaatetus päälle vaan ja öljysuihkuun. Kyllä sen uuden sinne paikalleenlaittaminen on se vaikein osuus kun mistään ei saa tukea tai työnnettyä suoraan. Homma on about käsi ranteeseen asti hyvin ahtaaseen väliin ja sitten koitat työntää sormenpäillä sitä paikalleen. Onnistui kyllä kun tarpeeksi änkes. Tässä vielä saksalaisen mekaanikon mallisuoritus https://www.youtube.com/watch?v=StAmug8M2UI . Itsellä meni noin puolituntia
Kaikki osat alkuperäistä ZF.ää. Noi ketkä näitä laatikoita työkseen huoltaa niin sanovat että säästyy niin monelta murheelta jatkossa, kun käyttää alkuperäisiä osia. Itse ainakin uskon ammattimiehiä.
Omassa tallissa on nosturi niin onnistu aika kivuttomasti.
Mistä ostit nuo solenoidit ja mitä tiivisteitä vaihdoit? Paljonko nämä osat maksoi? Solenoidien vaihto ei ehkä kovin paha homma olisi itsekään tehdä jos mekatronikan irti ottaa. En sitten tiedä kannattaako sille muuta tehdäkään.
Öljyä sieltä tiputtelee varmaan ikuisuuden, asianmukainen asennusvaatetus päälle vaan ja öljysuihkuun. Kyllä sen uuden sinne paikalleenlaittaminen on se vaikein osuus kun mistään ei saa tukea tai työnnettyä suoraan. Homma on about käsi ranteeseen asti hyvin ahtaaseen väliin ja sitten koitat työntää sormenpäillä sitä paikalleen. Onnistui kyllä kun tarpeeksi änkes. Tässä vielä saksalaisen mekaanikon mallisuoritus https://www.youtube.com/watch?v=StAmug8M2UI . Itsellä meni noin puolituntia
Nyt on öljypohja ja öljyt laitettu tilaukseen. Läpivienti on varmaan haettava Laakkoselta. Onko porukka vaihtanut öljypohjan pultteja uusiin? Joissakin ohjeissa sanotaan, että pitäisi vaihtaa, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi vaihtaa? Vähän liian kätevästi kyllä homma käy tässä videolla. Onkohan tuon läpiviennin asennuksessa yleensä ongelmana väärä asento vai voiman puute?
Mistä ostit nuo solenoidit ja mitä tiivisteitä vaihdoit? Paljonko nämä osat maksoi? Solenoidien vaihto ei ehkä kovin paha homma olisi itsekään tehdä jos mekatronikan irti ottaa. En sitten tiedä kannattaako sille muuta tehdäkään.
Nyt on öljypohja ja öljyt laitettu tilaukseen. Läpivienti on varmaan haettava Laakkoselta. Onko porukka vaihtanut öljypohjan pultteja uusiin? Joissakin ohjeissa sanotaan, että pitäisi vaihtaa, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi vaihtaa? Vähän liian kätevästi kyllä homma käy tässä videolla. Onkohan tuon läpiviennin asennuksessa yleensä ongelmana väärä asento vai voiman puute?
Ei niitä pultteja tarvitse uusia ellei ole niin jumissa että kanta murtuu.
Solenoidit 302€ (Ebay)
Ravenoil 6hp laatikko öljy 20L 160€ (Ebay)
Kaapeliläpivientiholkki 15€ (tais olla marmorilta)
Mechatronics tiivisteet 110€ (vaihteistokauppa)
Öljypohja 105€ (Ebay)
~700€ koko paska.
Jos rupeat niitä solenoideja vaihtamaan en näe mitään syytä miks ei purkais sitä mechatronicsia ja laittas pesukoneeseen. Se on kuitenkin se paska siel sisällä joka tukkii ne solenoidit ja jos ei pese nin aika yhtä tyhjän kanssa vaihtaakkaan niitä.
Tällänen sieltä sisältä löyty.
[IMG][/IMG]
Johtosarjan läpiviennin kumin vaihto vaatii venttiilipöydän irroitus, ja ei siis voi kyllä sanoa että olisi samaa sarja, ku välimatkaakin noilla on jo 10cm.
Hankalasti se liitin siellä takakulmassa, että jos sattuu ollu ö-pohja vuotanu ja holvannu öljyä minne sattuu, niin melko helpolla tulee kuva että ilmavirta on vaan nostanut öljyn sinne liittimen luo. Ei välttämättä siis ammattitaitokysymys.
Siihen saa erikseen tiivisteen + holkin, molemmat uusitaan, kun ei sitä ehjänä välttämättä saa irti. Suosittelen samalla hommaamaan ne öljynpainekanavien irtoputket, 3kpl.
Ei niitä pultteja tarvitse uusia ellei ole niin jumissa että kanta murtuu.
Solenoidit 302€ (Ebay)
Ravenoil 6hp laatikko öljy 20L 160€ (Ebay)
Kaapeliläpivientiholkki 15€ (tais olla marmorilta)
Mechatronics tiivisteet 110€ (vaihteistokauppa)
Öljypohja 105€ (Ebay)
~700€ koko paska.
Jos rupeat niitä solenoideja vaihtamaan en näe mitään syytä miks ei purkais sitä mechatronicsia ja laittas pesukoneeseen. Se on kuitenkin se paska siel sisällä joka tukkii ne solenoidit ja jos ei pese nin aika yhtä tyhjän kanssa vaihtaakkaan niitä.
Tällänen sieltä sisältä löyty.
[IMG][/IMG]
Perusteellisen huollon olet tehnyt. En nähnyt kuvasta, mutta eikös tuolla välissä ole jousia ja kuulia noissa kanavissa? Oletko ottanut ne pois kun en kuvasta näe? Saako tuota turvallisesti avattua levittämättä sisuksia pitkin tallin lattiaa?
Mitä tiivisteitä vaihdoit mekatroniikan ja vaihteiston väliin? Ilmeisesti se kaksiosainen neliön muotoinen tiiviste ainakin olisi hyvä vaihtaa, mutta entä nämä repsa:n mainitsemat putket? Oletteko vaihtaneet näitä ja miten nämä lähtevät irti? Onko mekatronikan paikalleen laitto helppo homma? Onko siellä mitään ohjureita mihin loksahtaa paikalleen vai pitääkö oikea kohta hakea kiinnityspulteilla? Yhtä videota katsoessa laitoin merkille, että mekatroniikka jäi "kellumaan" paikalleen ja pulteilla vedettiin kiinni. Onko näin, että se ei varsinaisesti lonksahda paikalleen vaan kiristys tehdään pulteilla?
Perusteellisen huollon olet tehnyt. En nähnyt kuvasta, mutta eikös tuolla välissä ole jousia ja kuulia noissa kanavissa? Oletko ottanut ne pois kun en kuvasta näe? Saako tuota turvallisesti avattua levittämättä sisuksia pitkin tallin lattiaa?
Mitä tiivisteitä vaihdoit mekatroniikan ja vaihteiston väliin? Ilmeisesti se kaksiosainen neliön muotoinen tiiviste ainakin olisi hyvä vaihtaa, mutta entä nämä repsa:n mainitsemat putket? Oletteko vaihtaneet näitä ja miten nämä lähtevät irti? Onko mekatronikan paikalleen laitto helppo homma? Onko siellä mitään ohjureita mihin loksahtaa paikalleen vai pitääkö oikea kohta hakea kiinnityspulteilla? Yhtä videota katsoessa laitoin merkille, että mekatroniikka jäi "kellumaan" paikalleen ja pulteilla vedettiin kiinni. Onko näin, että se ei varsinaisesti lonksahda paikalleen vaan kiristys tehdään pulteilla?
Vaihtoon meni se iso kakspuolinen tiiviste joka on siinä limppujen välissä sekä isohko nelion mallinen kumitiiviste (24347588727), ei muita. Loput tiivisteet on solenoidien ympärillä mut ne tulee uuden uusien mukana.
Koitin etsiä mutta mistä "putkista" puhut?
Tota mechatronicsia ei saa tuonne värin laitettua paikallee. Mitenkään se ei "napsahda" koska tiivisteet välissä. Kun pultit vedetään momenttiin menee silloin vasta mechatronics kunnolla pohjaan.
Kaikista tärkeintä tossa ehkä on tuo mechatronicsin purku että sen purkaa oikeinpäin pöydällä sillon ne kuulat ja jouset pysyy paikallaan eikä leviä pitkin pajaa.
Vaihtoon meni se iso kakspuolinen tiiviste joka on siinä limppujen välissä sekä isohko nelion mallinen kumitiiviste (24347588727), ei muita. Loput tiivisteet on solenoidien ympärillä mut ne tulee uuden uusien mukana.
Koitin etsiä mutta mistä "putkista" puhut?
Tota mechatronicsia ei saa tuonne värin laitettua paikallee. Mitenkään se ei "napsahda" koska tiivisteet välissä. Kun pultit vedetään momenttiin menee silloin vasta mechatronics kunnolla pohjaan.
Kaikista tärkeintä tossa ehkä on tuo mechatronicsin purku että sen purkaa oikeinpäin pöydällä sillon ne kuulat ja jouset pysyy paikallaan eikä leviä pitkin pajaa.
Sealing sleeve nimellä on nuo tiiviste putket, joita ainakin jotkut suosittelevat vaihtamaan samalla jos mekatronikan käyttää irti. Ei tosin kuulemma ole niin kriittisiä osia kuin tuo neliön mallinen tiiviste. Tässä kuvassa putket osanumerolla 5, 6 ja 7 http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ounting_parts/
Näitä solenoidien ympärillä olevia tiivisteitä olenkin miettinyt, että mistä ne saa. Tätä settiä olen ajatellut ostaa, mutta ainakaan kuvissa ei näy tiivisteitä http://www.ebay.com/itm/282162142160...%3AMEBIDX%3AIT Pitää varmaan kysyä miten on.
markok muistathan sitten, että jos vika on mechatronikissa niin pellkä uusien osien/tiivisteiden vaihto siirtää ongelmaa vaan eteenpäin.
Näinhän se on. Yleensä mekatroniikan kuluessa alkaa kuitenkin kierrosten humppaaminen. Tällaiseen ongelmaan mikä minulla on SAATTAISI vielä solenoidien vaihto auttaa, koska minkäänlaista humppausta ei ole. Jos ylipäätään vika on laatikon puolella. Toinen mahdollisuus on se, että moottorilta tulee väärää kuormitustietoa laatikolle. Asiasta on keskusteltu myös läheltä löytyvän asiantuntijan kanssa
Sealing sleeve nimellä on nuo tiiviste putket, joita ainakin jotkut suosittelevat vaihtamaan samalla jos mekatronikan käyttää irti. Ei tosin kuulemma ole niin kriittisiä osia kuin tuo neliön mallinen tiiviste. Tässä kuvassa putket osanumerolla 5, 6 ja 7 http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ounting_parts/
Näitä solenoidien ympärillä olevia tiivisteitä olenkin miettinyt, että mistä ne saa. Tätä settiä olen ajatellut ostaa, mutta ainakaan kuvissa ei näy tiivisteitä http://www.ebay.com/itm/282162142160...%3AMEBIDX%3AIT Pitää varmaan kysyä miten on.
Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastauksista. Niistä on ollut iso apu projektia suunnitellessa.
Kyllä noissa zf.n sarjoissa tiivisteet on mukana ,niin kuin kuvastakin näkyy kun tarkkaan zoomaa.
juu vaihtoon vaan noi "putket" ilman muuta kun ei ole muutaman euron kappale.
En ole ihan varma mutta mulla on todella vahva kutina että olen ostanut tämän: Ebay
Tohon 6hp19 laatikkoon on sitten olemassa 3 erillaista solenoid sarjaa, Että tarkkana tilatessa.
Kyllä noissa zf.n sarjoissa tiivisteet on mukana ,niin kuin kuvastakin näkyy kun tarkkaan zoomaa.
juu vaihtoon vaan noi "putket" ilman muuta kun ei ole muutaman euron kappale.
En ole ihan varma mutta mulla on todella vahva kutina että olen ostanut tämän: Ebay
Tohon 6hp19 laatikkoon on sitten olemassa 3 erillaista solenoid sarjaa, Että tarkkana tilatessa.
En kyllä vieläkään näe tiivisteitä vaikka kuinka zoomaan. Puhutaankohan me samoista tiivisteistä? Korjaa jos olen väärässä, mutta olen joistakin asennusohjeista katsonut, että solenoidin sähköliittimien ympärille tulee tiiviste. Minä tarkoitan näitä tiivisteitä. Itse solenoidissa kiinni olevat tiivisteet tuossa on mukana.
Katselin aamulla myös tuota sinun linkkaamaa myyjää. Sieltä saisi hieman edullisemmin sarjan ja laitoinkin kyselyä löytyykö solenoideja juuri tähän laatikkoon. Numeron otin jo laatikon kyljestä ylös minkä perusteella solenoidit pitäisi valita.
EDIT: Tästä videosta https://www.youtube.com/watch?v=41tRoHraqY8 kun katsoo kohdasta 4:30 eteenpäin niin näkyy nämä tiivisteet mitä tarkoitan. Tuo heppu irrottaa mustat tiivisteet mekatroniikan sähköosasta ja pussissa on uudet valkoiset tiivisteet.
EDIT 2: Tuossa tekstissä videon alla sanotaankin, että nämä olisi hyvin tärkeä vaihtaa. Yksi paikka tuossa on mainittukin mistä pitäisi löytyä, joten täytyy kysellä asiasta.
En kyllä vieläkään näe tiivisteitä vaikka kuinka zoomaan. Puhutaankohan me samoista tiivisteistä? Korjaa jos olen väärässä, mutta olen joistakin asennusohjeista katsonut, että solenoidin sähköliittimien ympärille tulee tiiviste. Minä tarkoitan näitä tiivisteitä. Itse solenoidissa kiinni olevat tiivisteet tuossa on mukana.
Katselin aamulla myös tuota sinun linkkaamaa myyjää. Sieltä saisi hieman edullisemmin sarjan ja laitoinkin kyselyä löytyykö solenoideja juuri tähän laatikkoon. Numeron otin jo laatikon kyljestä ylös minkä perusteella solenoidit pitäisi valita.
Jos sinne sähköliittimeen tulee tiiviste niin omassa niitä ei ainakaa ole ollut, Enkä ymmärrä mikä sen funktio olisi. toki laatikkona 6hp26 eikä 19.O-renkaat on noissa solenoideissa. Laita se laatikon numero jakoon niin tarkastetaan vielä niin ei tarvitse pelkkään ebayn myyjään luottaa.
EDIT. Joo näyttäs siltä että siellä tosiaan on ne tiivisteet ainakin 21.sessä ja luulen että kaikissa muissakin. Omasta on jäänyt vaihtamatta nuo jos 26.seesa tuollaiset ovat.
Jos sinne sähköliittimeen tulee tiiviste niin omassa niitä ei ainakaa ole ollut, Enkä ymmärrä mikä sen funktio olisi. toki laatikkona 6hp26 eikä 19. O-renkaat on noissa solenoideissa. Laita se laatikon numero jakoon niin tarkastetaan vielä niin ei tarvitse pelkkään ebayn myyjään luottaa.
Itse ymmärtäisin tuon tiivisteen idean olevan siinä, että öljy ei menisi solenoidien kontaktipinnoille. Tuolta http://www.thectsc.com/products/prot...ds-40-115.html näköjään tiivistettä löytyisi, mutta eivät ainakaan suoraan valikkojen kautta lähetä suomeen. Pitää sieltäkin kysyä paljonko postikulut olisi. Muutenhan tuo on edullinen tiiviste. On kyllä ihme kun ZF:ltä tuota ei suoraan saa. Eikös HP26:ssa ole kuitenkin tuo rakenne ihan samanlainen?
Laatikon numero on 1071 010029
EDIT. Tuossa lainaus Sonnax:n oppaasta miksi tuo tiiviste siellä on "The foam insulator on the solenoid bridge, protects them from metal particle cross voltage. It should be cleaned and replaced."
Hyvän oppaan löysit, multa on jääny vaihtamatta nuo "foam" roskasuojat noihin solenoideihin, noh taas oppi uutta.
Sama solenoid paketti käy tohon sun laatikkoon kun minun eli: 3 sinistä/3keltaista/1musta solenoidia.
Comment