memebuy23buy

Vaihdelaatikon öljypohjan korjauksesta E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petsku333
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 349
    • Kerava

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Täytyy varmaan alkaa tilailemaan osia ja kokeiltava miten omat kädet tuonne mahtuu. Oliko läpiviennin vaihdossa hankalin homma vanhan irrotus vai uuden asennus? Asiaa kun googlettelin niin maailmalla ovat vaihtaneet 6HP26 laatikoihin metallisia öljypohjia, jotka ovat olleet kestävämpiä, mutta 6HP19 laatikkoon tuollaista ei taida olla edes saatavissa.
    Öljypohjan tippumista en tarkoittanut vaan sitä, että tuo tiputtelee öljytippoja joka puolelta pohjan ollessa auki niin siinä on aika ikävä maata alla.
    Öljyä sieltä tiputtelee varmaan ikuisuuden, asianmukainen asennusvaatetus päälle vaan ja öljysuihkuun. Kyllä sen uuden sinne paikalleenlaittaminen on se vaikein osuus kun mistään ei saa tukea tai työnnettyä suoraan. Homma on about käsi ranteeseen asti hyvin ahtaaseen väliin ja sitten koitat työntää sormenpäillä sitä paikalleen. Onnistui kyllä kun tarpeeksi änkes. Tässä vielä saksalaisen mekaanikon mallisuoritus https://www.youtube.com/watch?v=StAmug8M2UI . Itsellä meni noin puolituntia
    Seat Cupra 290

    Ex. F20 118i MHD Stage 2
    E60 2006 525i

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by pyyn0 View Post
      Kaikki osat alkuperäistä ZF.ää. Noi ketkä näitä laatikoita työkseen huoltaa niin sanovat että säästyy niin monelta murheelta jatkossa, kun käyttää alkuperäisiä osia. Itse ainakin uskon ammattimiehiä.
      Omassa tallissa on nosturi niin onnistu aika kivuttomasti.
      Mistä ostit nuo solenoidit ja mitä tiivisteitä vaihdoit? Paljonko nämä osat maksoi? Solenoidien vaihto ei ehkä kovin paha homma olisi itsekään tehdä jos mekatronikan irti ottaa. En sitten tiedä kannattaako sille muuta tehdäkään.

      Originally posted by Petsku333 View Post
      Öljyä sieltä tiputtelee varmaan ikuisuuden, asianmukainen asennusvaatetus päälle vaan ja öljysuihkuun. Kyllä sen uuden sinne paikalleenlaittaminen on se vaikein osuus kun mistään ei saa tukea tai työnnettyä suoraan. Homma on about käsi ranteeseen asti hyvin ahtaaseen väliin ja sitten koitat työntää sormenpäillä sitä paikalleen. Onnistui kyllä kun tarpeeksi änkes. Tässä vielä saksalaisen mekaanikon mallisuoritus https://www.youtube.com/watch?v=StAmug8M2UI . Itsellä meni noin puolituntia
      Nyt on öljypohja ja öljyt laitettu tilaukseen. Läpivienti on varmaan haettava Laakkoselta. Onko porukka vaihtanut öljypohjan pultteja uusiin? Joissakin ohjeissa sanotaan, että pitäisi vaihtaa, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi vaihtaa? Vähän liian kätevästi kyllä homma käy tässä videolla. Onkohan tuon läpiviennin asennuksessa yleensä ongelmana väärä asento vai voiman puute?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1072
        • Fin

        #18
        Originally posted by markok View Post
        Mistä ostit nuo solenoidit ja mitä tiivisteitä vaihdoit? Paljonko nämä osat maksoi? Solenoidien vaihto ei ehkä kovin paha homma olisi itsekään tehdä jos mekatronikan irti ottaa. En sitten tiedä kannattaako sille muuta tehdäkään.



        Nyt on öljypohja ja öljyt laitettu tilaukseen. Läpivienti on varmaan haettava Laakkoselta. Onko porukka vaihtanut öljypohjan pultteja uusiin? Joissakin ohjeissa sanotaan, että pitäisi vaihtaa, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi vaihtaa? Vähän liian kätevästi kyllä homma käy tässä videolla. Onkohan tuon läpiviennin asennuksessa yleensä ongelmana väärä asento vai voiman puute?
        Ei niitä pultteja tarvitse uusia ellei ole niin jumissa että kanta murtuu.
        Solenoidit 302€ (Ebay)
        Ravenoil 6hp laatikko öljy 20L 160€ (Ebay)
        Kaapeliläpivientiholkki 15€ (tais olla marmorilta)
        Mechatronics tiivisteet 110€ (vaihteistokauppa)
        Öljypohja 105€ (Ebay)

        ~700€ koko paska.
        Jos rupeat niitä solenoideja vaihtamaan en näe mitään syytä miks ei purkais sitä mechatronicsia ja laittas pesukoneeseen. Se on kuitenkin se paska siel sisällä joka tukkii ne solenoidit ja jos ei pese nin aika yhtä tyhjän kanssa vaihtaakkaan niitä.
        Tällänen sieltä sisältä löyty.
        [IMG][/IMG]
        Last edited by pyyn0; 16-11-2016, 23:46.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by repsa View Post
          Johtosarjan läpiviennin kumin vaihto vaatii venttiilipöydän irroitus, ja ei siis voi kyllä sanoa että olisi samaa sarja, ku välimatkaakin noilla on jo 10cm.

          Hankalasti se liitin siellä takakulmassa, että jos sattuu ollu ö-pohja vuotanu ja holvannu öljyä minne sattuu, niin melko helpolla tulee kuva että ilmavirta on vaan nostanut öljyn sinne liittimen luo. Ei välttämättä siis ammattitaitokysymys.

          Siihen saa erikseen tiivisteen + holkin, molemmat uusitaan, kun ei sitä ehjänä välttämättä saa irti. Suosittelen samalla hommaamaan ne öljynpainekanavien irtoputket, 3kpl.
          Originally posted by pyyn0 View Post
          Ei niitä pultteja tarvitse uusia ellei ole niin jumissa että kanta murtuu.
          Solenoidit 302€ (Ebay)
          Ravenoil 6hp laatikko öljy 20L 160€ (Ebay)
          Kaapeliläpivientiholkki 15€ (tais olla marmorilta)
          Mechatronics tiivisteet 110€ (vaihteistokauppa)
          Öljypohja 105€ (Ebay)

          ~700€ koko paska.
          Jos rupeat niitä solenoideja vaihtamaan en näe mitään syytä miks ei purkais sitä mechatronicsia ja laittas pesukoneeseen. Se on kuitenkin se paska siel sisällä joka tukkii ne solenoidit ja jos ei pese nin aika yhtä tyhjän kanssa vaihtaakkaan niitä.
          Tällänen sieltä sisältä löyty.
          [IMG][/IMG]
          Perusteellisen huollon olet tehnyt. En nähnyt kuvasta, mutta eikös tuolla välissä ole jousia ja kuulia noissa kanavissa? Oletko ottanut ne pois kun en kuvasta näe? Saako tuota turvallisesti avattua levittämättä sisuksia pitkin tallin lattiaa?

          Mitä tiivisteitä vaihdoit mekatroniikan ja vaihteiston väliin? Ilmeisesti se kaksiosainen neliön muotoinen tiiviste ainakin olisi hyvä vaihtaa, mutta entä nämä repsa:n mainitsemat putket? Oletteko vaihtaneet näitä ja miten nämä lähtevät irti? Onko mekatronikan paikalleen laitto helppo homma? Onko siellä mitään ohjureita mihin loksahtaa paikalleen vai pitääkö oikea kohta hakea kiinnityspulteilla? Yhtä videota katsoessa laitoin merkille, että mekatroniikka jäi "kellumaan" paikalleen ja pulteilla vedettiin kiinni. Onko näin, että se ei varsinaisesti lonksahda paikalleen vaan kiristys tehdään pulteilla?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • pyyn0
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 1072
            • Fin

            #20
            Originally posted by markok View Post
            Perusteellisen huollon olet tehnyt. En nähnyt kuvasta, mutta eikös tuolla välissä ole jousia ja kuulia noissa kanavissa? Oletko ottanut ne pois kun en kuvasta näe? Saako tuota turvallisesti avattua levittämättä sisuksia pitkin tallin lattiaa?

            Mitä tiivisteitä vaihdoit mekatroniikan ja vaihteiston väliin? Ilmeisesti se kaksiosainen neliön muotoinen tiiviste ainakin olisi hyvä vaihtaa, mutta entä nämä repsa:n mainitsemat putket? Oletteko vaihtaneet näitä ja miten nämä lähtevät irti? Onko mekatronikan paikalleen laitto helppo homma? Onko siellä mitään ohjureita mihin loksahtaa paikalleen vai pitääkö oikea kohta hakea kiinnityspulteilla? Yhtä videota katsoessa laitoin merkille, että mekatroniikka jäi "kellumaan" paikalleen ja pulteilla vedettiin kiinni. Onko näin, että se ei varsinaisesti lonksahda paikalleen vaan kiristys tehdään pulteilla?
            Vaihtoon meni se iso kakspuolinen tiiviste joka on siinä limppujen välissä sekä isohko nelion mallinen kumitiiviste (24347588727), ei muita. Loput tiivisteet on solenoidien ympärillä mut ne tulee uuden uusien mukana.
            Koitin etsiä mutta mistä "putkista" puhut?
            Tota mechatronicsia ei saa tuonne värin laitettua paikallee. Mitenkään se ei "napsahda" koska tiivisteet välissä. Kun pultit vedetään momenttiin menee silloin vasta mechatronics kunnolla pohjaan.

            Kaikista tärkeintä tossa ehkä on tuo mechatronicsin purku että sen purkaa oikeinpäin pöydällä sillon ne kuulat ja jouset pysyy paikallaan eikä leviä pitkin pajaa.
            -BMW F11 530xd -12
            -BMW E60 530dA -04
            -BMW E23 735iA -85
            Ex
            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
            -BMW E39 528i 96

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #21
              Originally posted by pyyn0 View Post
              Vaihtoon meni se iso kakspuolinen tiiviste joka on siinä limppujen välissä sekä isohko nelion mallinen kumitiiviste (24347588727), ei muita. Loput tiivisteet on solenoidien ympärillä mut ne tulee uuden uusien mukana.
              Koitin etsiä mutta mistä "putkista" puhut?
              Tota mechatronicsia ei saa tuonne värin laitettua paikallee. Mitenkään se ei "napsahda" koska tiivisteet välissä. Kun pultit vedetään momenttiin menee silloin vasta mechatronics kunnolla pohjaan.

              Kaikista tärkeintä tossa ehkä on tuo mechatronicsin purku että sen purkaa oikeinpäin pöydällä sillon ne kuulat ja jouset pysyy paikallaan eikä leviä pitkin pajaa.
              Sealing sleeve nimellä on nuo tiiviste putket, joita ainakin jotkut suosittelevat vaihtamaan samalla jos mekatronikan käyttää irti. Ei tosin kuulemma ole niin kriittisiä osia kuin tuo neliön mallinen tiiviste. Tässä kuvassa putket osanumerolla 5, 6 ja 7 http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ounting_parts/

              Näitä solenoidien ympärillä olevia tiivisteitä olenkin miettinyt, että mistä ne saa. Tätä settiä olen ajatellut ostaa, mutta ainakaan kuvissa ei näy tiivisteitä http://www.ebay.com/itm/282162142160...%3AMEBIDX%3AIT Pitää varmaan kysyä miten on.

              Tuossa linkissä on aika hyvin kerrottu millaisia vikoja mikäkin aiheuttaa näihin laatikoihin http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738

              Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastauksista. Niistä on ollut iso apu projektia suunnitellessa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3310
                • Kajjjaani

                #22
                markok muistathan sitten, että jos vika on mechatronikissa niin pellkä uusien osien/tiivisteiden vaihto siirtää ongelmaa vaan eteenpäin.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by pyyn0 View Post
                  Loput tiivisteet on solenoidien ympärillä mut ne tulee uuden uusien mukana.
                  Eipä sisällä solenoidien tiivisteitä tuo linkkaamani setti. Oliko se sinun ostama setti sisällöltään vastaava ja muistatko miltä myyjältä sen ostit?

                  Originally posted by Arnolds View Post
                  markok muistathan sitten, että jos vika on mechatronikissa niin pellkä uusien osien/tiivisteiden vaihto siirtää ongelmaa vaan eteenpäin.
                  Näinhän se on. Yleensä mekatroniikan kuluessa alkaa kuitenkin kierrosten humppaaminen. Tällaiseen ongelmaan mikä minulla on SAATTAISI vielä solenoidien vaihto auttaa, koska minkäänlaista humppausta ei ole. Jos ylipäätään vika on laatikon puolella. Toinen mahdollisuus on se, että moottorilta tulee väärää kuormitustietoa laatikolle. Asiasta on keskusteltu myös läheltä löytyvän asiantuntijan kanssa
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 330
                    • pirkkala

                    #24
                    Olisko ne kiinni noissa solenoideissa?
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • pyyn0
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 1072
                      • Fin

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Sealing sleeve nimellä on nuo tiiviste putket, joita ainakin jotkut suosittelevat vaihtamaan samalla jos mekatronikan käyttää irti. Ei tosin kuulemma ole niin kriittisiä osia kuin tuo neliön mallinen tiiviste. Tässä kuvassa putket osanumerolla 5, 6 ja 7 http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ounting_parts/

                      Näitä solenoidien ympärillä olevia tiivisteitä olenkin miettinyt, että mistä ne saa. Tätä settiä olen ajatellut ostaa, mutta ainakaan kuvissa ei näy tiivisteitä http://www.ebay.com/itm/282162142160...%3AMEBIDX%3AIT Pitää varmaan kysyä miten on.

                      Tuossa linkissä on aika hyvin kerrottu millaisia vikoja mikäkin aiheuttaa näihin laatikoihin http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738

                      Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastauksista. Niistä on ollut iso apu projektia suunnitellessa.

                      Kyllä noissa zf.n sarjoissa tiivisteet on mukana ,niin kuin kuvastakin näkyy kun tarkkaan zoomaa.
                      juu vaihtoon vaan noi "putket" ilman muuta kun ei ole muutaman euron kappale.
                      En ole ihan varma mutta mulla on todella vahva kutina että olen ostanut tämän: Ebay
                      Tohon 6hp19 laatikkoon on sitten olemassa 3 erillaista solenoid sarjaa, Että tarkkana tilatessa.
                      -BMW F11 530xd -12
                      -BMW E60 530dA -04
                      -BMW E23 735iA -85
                      Ex
                      -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                      -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                      -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                      -BMW E39 528i 96

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by hetfield View Post
                        Olisko ne kiinni noissa solenoideissa?
                        Tuskin, koska kysyin myyjältä sisältääkö sarja tiivisteitä niin vastaus oli, että ei ja häneltä niitä ei myöskään saa erikseen ostettua.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by pyyn0 View Post
                          Kyllä noissa zf.n sarjoissa tiivisteet on mukana ,niin kuin kuvastakin näkyy kun tarkkaan zoomaa.
                          juu vaihtoon vaan noi "putket" ilman muuta kun ei ole muutaman euron kappale.
                          En ole ihan varma mutta mulla on todella vahva kutina että olen ostanut tämän: Ebay
                          Tohon 6hp19 laatikkoon on sitten olemassa 3 erillaista solenoid sarjaa, Että tarkkana tilatessa.
                          En kyllä vieläkään näe tiivisteitä vaikka kuinka zoomaan. Puhutaankohan me samoista tiivisteistä? Korjaa jos olen väärässä, mutta olen joistakin asennusohjeista katsonut, että solenoidin sähköliittimien ympärille tulee tiiviste. Minä tarkoitan näitä tiivisteitä. Itse solenoidissa kiinni olevat tiivisteet tuossa on mukana.

                          Katselin aamulla myös tuota sinun linkkaamaa myyjää. Sieltä saisi hieman edullisemmin sarjan ja laitoinkin kyselyä löytyykö solenoideja juuri tähän laatikkoon. Numeron otin jo laatikon kyljestä ylös minkä perusteella solenoidit pitäisi valita.

                          EDIT: Tästä videosta https://www.youtube.com/watch?v=41tRoHraqY8 kun katsoo kohdasta 4:30 eteenpäin niin näkyy nämä tiivisteet mitä tarkoitan. Tuo heppu irrottaa mustat tiivisteet mekatroniikan sähköosasta ja pussissa on uudet valkoiset tiivisteet.

                          EDIT 2: Tuossa tekstissä videon alla sanotaankin, että nämä olisi hyvin tärkeä vaihtaa. Yksi paikka tuossa on mainittukin mistä pitäisi löytyä, joten täytyy kysellä asiasta.
                          Last edited by markok; 18-11-2016, 12:39.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1072
                            • Fin

                            #28
                            Originally posted by markok View Post
                            En kyllä vieläkään näe tiivisteitä vaikka kuinka zoomaan. Puhutaankohan me samoista tiivisteistä? Korjaa jos olen väärässä, mutta olen joistakin asennusohjeista katsonut, että solenoidin sähköliittimien ympärille tulee tiiviste. Minä tarkoitan näitä tiivisteitä. Itse solenoidissa kiinni olevat tiivisteet tuossa on mukana.

                            Katselin aamulla myös tuota sinun linkkaamaa myyjää. Sieltä saisi hieman edullisemmin sarjan ja laitoinkin kyselyä löytyykö solenoideja juuri tähän laatikkoon. Numeron otin jo laatikon kyljestä ylös minkä perusteella solenoidit pitäisi valita.
                            Jos sinne sähköliittimeen tulee tiiviste niin omassa niitä ei ainakaa ole ollut, Enkä ymmärrä mikä sen funktio olisi. toki laatikkona 6hp26 eikä 19.O-renkaat on noissa solenoideissa. Laita se laatikon numero jakoon niin tarkastetaan vielä niin ei tarvitse pelkkään ebayn myyjään luottaa.

                            EDIT. Joo näyttäs siltä että siellä tosiaan on ne tiivisteet ainakin 21.sessä ja luulen että kaikissa muissakin. Omasta on jäänyt vaihtamatta nuo jos 26.seesa tuollaiset ovat.
                            Last edited by pyyn0; 18-11-2016, 12:52.
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by pyyn0 View Post
                              Jos sinne sähköliittimeen tulee tiiviste niin omassa niitä ei ainakaa ole ollut, Enkä ymmärrä mikä sen funktio olisi. toki laatikkona 6hp26 eikä 19. O-renkaat on noissa solenoideissa. Laita se laatikon numero jakoon niin tarkastetaan vielä niin ei tarvitse pelkkään ebayn myyjään luottaa.
                              Itse ymmärtäisin tuon tiivisteen idean olevan siinä, että öljy ei menisi solenoidien kontaktipinnoille. Tuolta http://www.thectsc.com/products/prot...ds-40-115.html näköjään tiivistettä löytyisi, mutta eivät ainakaan suoraan valikkojen kautta lähetä suomeen. Pitää sieltäkin kysyä paljonko postikulut olisi. Muutenhan tuo on edullinen tiiviste. On kyllä ihme kun ZF:ltä tuota ei suoraan saa. Eikös HP26:ssa ole kuitenkin tuo rakenne ihan samanlainen?

                              Laatikon numero on 1071 010029

                              EDIT. Tuossa lainaus Sonnax:n oppaasta miksi tuo tiiviste siellä on "The foam insulator on the solenoid bridge, protects them from metal particle cross voltage. It should be cleaned and replaced."

                              Tuossa vielä linkki koko oppaaseen https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/...AutoChoice.pdf Siinäkin ihan hyvin asiaa laatikon toiminnasta.
                              Last edited by markok; 18-11-2016, 12:57.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • pyyn0
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 1072
                                • Fin

                                #30
                                Hyvän oppaan löysit, multa on jääny vaihtamatta nuo "foam" roskasuojat noihin solenoideihin, noh taas oppi uutta.
                                Sama solenoid paketti käy tohon sun laatikkoon kun minun eli: 3 sinistä/3keltaista/1musta solenoidia.
                                -BMW F11 530xd -12
                                -BMW E60 530dA -04
                                -BMW E23 735iA -85
                                Ex
                                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                                -BMW E39 528i 96

                                Comment

                                Working...
                                X