Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525da omituinen tehokäyrä alakierroksilla (dynolappu liitteenä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 231
    • Porvoo

    e60 525da omituinen tehokäyrä alakierroksilla (dynolappu liitteenä)

    Kulkine kävi tänään ohjelmoitavana ja dynolla ajettaessa näkyy selvä notkahdus alakierroksilla sekä vakio ohjelmalla että myös chipattuna.

    Mistähän lie johtuu? Ei vikakoodeja, kokeiltu myös MAF piuha irti mutta aina sama lopputulos.
    Voisiko turbon siivekkeet jumittaa alakierroksilla? Turbon paineet nousee kyllä normaaliarvoihin eikä ajossa sinänsä haittaa / huomaa muutakuin lievää tehonpuutetta alakierroksilla.

    Vinkkejä saa antaa!
    Attached Files
    Last edited by huitoja2; 26-06-2014, 16:08.
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 231
    • Porvoo

    #2
    Näyttää olevan samankaltainen mutta pienempi notko superchipsin omassa esittelykäyrässä.

    http://www.superchips.co.uk/curves/e60525d.pdf
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...

    Comment

    • Matson^
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2008
      • 2113
      • Seinäjoki

      #3
      Turbiinin luistatus 25d:ssä antaa turhan positiivisen kuvan (piikin) vääntökäyrään paperille?
      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
      | Nissan Navara TREK-1 |
      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

      Comment

      • djs^
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1177
        • Mikkeli

        #4
        Mulla oli TISMALLEEN sama ongelma entisen kanssa. Saattaa dynolappukin vielä löytyä. Koskaan ei oikeen 100% varmaks selvinny syytä. Veikkaan että vika on laatikossa, taikka akku alkaa olemaan caput. Onko akku mitattu toimivaks? Kerran-pari oli mult akku loppu, ja sit se aina opetteli sen 500km laatikolle uusia arvoja ja luistatteli.

        En kyllä ite olis ohjelmaa laittanut jos autosta tuo vika löytyy.
        EX :
        -E36 316
        -E36 325
        -E39 523
        -E39 530dA M-Sportx2
        -E60 525dA M-Sport x2
        -E60 545i Matte white
        -E53 x5
        -E91 3xx

        Comment

        • huitoja2
          BTCF Member
          • Dec 2007
          • 231
          • Porvoo

          #5
          Originally posted by djs^ View Post
          Mulla oli TISMALLEEN sama ongelma entisen kanssa. Saattaa dynolappukin vielä löytyä. Koskaan ei oikeen 100% varmaks selvinny syytä. Veikkaan että vika on laatikossa, taikka akku alkaa olemaan caput. Onko akku mitattu toimivaks? Kerran-pari oli mult akku loppu, ja sit se aina opetteli sen 500km laatikolle uusia arvoja ja luistatteli.

          En kyllä ite olis ohjelmaa laittanut jos autosta tuo vika löytyy.
          Akku on uusittu viikko sitten eli ehkä sen 500km oli ajettu ennen dynoa.
          Autolla on ajettu 106tkm joten epäilen että vika ei ole laatikossa, varmaahan se ei ole mutta laatikko toimii muuten kuten pitääkin eikä luista ajossa.

          Mites nuo alipaineletkut ja säädin turbon kyljessä, niistä täällä on ollut paljonkin juttua ja oireet samankaltaiset eli tehottomuus alakierroksilla.
          Nuo joilla on on tota tehottomuutta alakierroksilla tuskin ovat dynossa käyneet että näkisi onko käyrä silloin samanlainen kuin minulla.
          G30 530e, E61 523ia
          ex e60 525da
          ex e90 320Si
          ex e91 320d
          ex e46 330 Ci
          ex e46 330D touring
          ex e46 323 sedan
          ex e36 320 Coupe
          Yms lajiin kuulumattomia...

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Kyllä tuossa mahtaa olla kyse vaan turbiinin (lukkoventtiilin) luistamisesta.
            Turbiini ensi yrittää alakierroksilla lukittua, mutta ote alkaakin luistamaan, kunnes taas kierrosten noustessa pitoa uudestaan tulee.
            Öljypumpun tuotto nousee riittävästi.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Originally posted by tuikku View Post
              .
              Kyllä tuossa mahtaa olla kyse vaan turbiinin (lukkoventtiilin) luistamisesta.
              Turbiini ensi yrittää alakierroksilla lukittua, mutta ote alkaakin luistamaan, kunnes taas kierrosten noustessa pitoa uudestaan tulee.
              Öljypumpun tuotto nousee riittävästi.
              Tässä taitaa olla kyse samasta ilmiöstä?

              Käppyrä sigun autosta.
              Attached Files
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • huitoja2
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 231
                • Porvoo

                #8
                Originally posted by tuikku View Post
                .
                Kyllä tuossa mahtaa olla kyse vaan turbiinin (lukkoventtiilin) luistamisesta.
                Turbiini ensi yrittää alakierroksilla lukittua, mutta ote alkaakin luistamaan, kunnes taas kierrosten noustessa pitoa uudestaan tulee.
                Öljypumpun tuotto nousee riittävästi.
                Kuinkahan vaarallinen ilmiö tuo luistaminen pienillä kierroksilla mahtaa olla? Eli onko kuinka helposti vaarana laatikon hajoaminen? Ja mitä olisi ennalta ehkäisevästi tehtävissä, öljyjen vaihto tms?
                G30 530e, E61 523ia
                ex e60 525da
                ex e90 320Si
                ex e91 320d
                ex e46 330 Ci
                ex e46 330D touring
                ex e46 323 sedan
                ex e36 320 Coupe
                Yms lajiin kuulumattomia...

                Comment

                • djs^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1177
                  • Mikkeli

                  #9
                  Kyllä se pitemmällä juoksulla hajottaa kyseisen vaihteen jolla luistaminen tapahtuu. Ja tämähän tapahtuu ilmeisesti vitosvaiheella?
                  EX :
                  -E36 316
                  -E36 325
                  -E39 523
                  -E39 530dA M-Sportx2
                  -E60 525dA M-Sport x2
                  -E60 545i Matte white
                  -E53 x5
                  -E91 3xx

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Originally posted by djs^ View Post
                    Kyllä se pitemmällä juoksulla hajottaa kyseisen vaihteen jolla luistaminen tapahtuu. Ja tämähän tapahtuu ilmeisesti vitosvaiheella?

                    Ei se laatikko siellä luista vaan turbiini. Laatikko löysää kyllä vapaalle mikäli alkaa luistaan. Liiallisesta turbiinin luistostakin mahtaa tulla vikakoodi.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #11
                      Originally posted by exautisti View Post
                      Ei se laatikko siellä luista vaan turbiini. Laatikko löysää kyllä vapaalle mikäli alkaa luistaan. Liiallisesta turbiinin luistostakin mahtaa tulla vikakoodi.
                      Juu
                      Juuri noin.

                      Turbiinin kuuluukin luistaa, käytännössä koko ajan.
                      Se lukittuminen on käytännössä kaikissa autoissa oikeastaan "erikoistilanne", => kunhan edellytykset täyttyy.
                      Taloudellisuuden vaatimus ja suoranainen tehon puute on aiheuttaneet tällaisen lukittumisen "vaatimuksen".

                      Itse laatikko kestää paremmin, kun turbiini aina hiukan luistaa ja suodattaa moottorin sykäykset ja tärinät.
                      Liiallisesta, hallitsemattomasta luistamisesta tulee vikakoodi.
                      Dynossa jos sekunnin osasia luistelee, niin en vielä huolestuisi.
                      Jos käytössä häiritsee, niin sitten ...
                      Luiston määrää säätelee lukitusventtiili, jolle on "toimintakartta", siitä venttiiliä voi kiriä tai löysätä.
                      Huomatkaa nyt se, että kun luistoa vähennetään, niin mekaanista rasitusta itse laatikolle lisätään, tässä ei sillä lailla ole vaan voittajia.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • elreino
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 90
                        • s-joki

                        #12
                        Originally posted by huitoja2 View Post
                        Kulkine kävi tänään ohjelmoitavana ja dynolla ajettaessa näkyy selvä notkahdus alakierroksilla sekä vakio ohjelmalla että myös chipattuna.

                        Mistähän lie johtuu? Ei vikakoodeja, kokeiltu myös MAF piuha irti mutta aina sama lopputulos.
                        Voisiko turbon siivekkeet jumittaa alakierroksilla? Turbon paineet nousee kyllä normaaliarvoihin eikä ajossa sinänsä haittaa / huomaa muutakuin lievää tehonpuutetta alakierroksilla.

                        Vinkkejä saa antaa!
                        niin siis autossahan ei ole mitään vikaa tuo on normaali automaatti vaihteisen käppyrä
                        jos haluaa että tuota notkoa ei ole käppyrässä niin on dynottajan otettava moottorin kierrosluku tieto dynon mittaus ohjelmaan suoraan kampuralta eikä soviteltuna rullalta niin kuin yleensä tehdään kylläkin

                        no jos käydään läpi vaikka tuota vakiota käyrää

                        ensinnäkin alueella 1500-2000rpm ei ole mitään todenperäisyyttä koska moottori pyörii suuremmalla kierrosluvulla mitä dynon mittausohjelma luulee
                        tavallaan välitys on tiuhempi tuolla alueella
                        2000rpm jälkeen turpiini alkaa ottamaan kiinni vähän ennen 2500 kierrosta se on kiinni (syvin notko) jonka jälkeen näkyy pieni nytkähdys ylöspäin (moottorin kovempaa pyörivät massat nytkäyttävät käyrää)
                        vasta 2600 kierroksesta ylöspäin näkyy vasta todellinen tilanne

                        viri käyrissä on näköjään kaasua painettu eri lailla

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          Minä olisin hiukan eri mieltä.

                          Vääntökäyrä kertoo sen todellisen voiman, joka kulloisellakin hetkellä siirtyy auton renkaasta rullien kautta paperille.
                          Varsinaisesti moottori teho/vääntö on ns laskennallinen suure, jonka määrä lasketaan, tai oikeammin arvioidaan tuosta renkaan kautta välittyneestä voimasta.

                          Jos renkaan kautta välittyvä voima on jotenkin kummallinen, niin se silloin on, mielestäni mustan puhuminen valkoiseksi on pään työntämistä puskaan.
                          Olisin aika varma, ettei valmistaja ole alun perin säätänyt voimalinjaa mitenkään kummallisesti tehoa siirtäväksi.
                          Eikä se varmaan olekkaan, jos sitä ei ajossa huomaa.

                          Kummalliseen vääntökäyrään vakiomoottorissa on siis oikeasti kaksi syytä, tekninen vika/tekninen rajoitus tai mittaus ei ole ainakaan niiltä osin luotettava, piste.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • elreino
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 90
                            • s-joki

                            #14
                            saahan sitä olla erimieltä
                            turpiinin kun täyttää petonilla niin sitten notko poistuu
                            tai dynon mittausohjelmaan otetaan TODELLISET kierrokset kampuralta
                            Last edited by elreino; 01-07-2014, 23:08.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Jos renkaan kautta välittyvä voima on jotenkin kummallinen, niin se silloin on, mielestäni mustan puhuminen valkoiseksi on pään työntämistä puskaan.
                              Olisin aika varma, ettei valmistaja ole alun perin säätänyt voimalinjaa mitenkään kummallisesti tehoa siirtäväksi.
                              Eikä se varmaan olekkaan, jos sitä ei ajossa huomaa.

                              Kummalliseen vääntökäyrään vakiomoottorissa on siis oikeasti kaksi syytä, tekninen vika/tekninen rajoitus tai mittaus ei ole ainakaan niiltä osin luotettava, piste.
                              No automaatista löytyy sellainen kummallisesti tehoa siirtävä osa kuin momentinmuunnin jota nykyään turbiiniksi kutsutaan vaikka samasta asiasta ei ole kysymys, turbiinissa on kaksi siipeä, momentinmuutimessa kolme jolla saadaan välittyvän momentin nostaminen aikaiseksi. Ja kyllä valmistaja on sen ihan tarkoituksella sinne laittanut ja sen toiminnan todellakin huomaa ajaessa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎