Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kallistuksenvakaajien päivitys E60/E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AiM
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 247
    • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

    Kallistuksenvakaajien päivitys E60/E61

    E60 madallus topicissa oli puhetta kallistuksenvakaajista sekä niiden vaikutuksesta auton ajettavuuteen. Sain näytteen vakaajien toiminnasta 325E:n kyydissä mutkatiellä sekä hieman rauhallisemmin (ei oma auto...) itse mutkatietä ajaen. Oli hämmentävää huomata kuinka hyvin perusmallin jousilla ja iskareilla sekä M5 vakaajilla (28/20) varustettu auto käyttäytyi kaarteissa -kallistelu oli hyvin vähäistä ja aliohjautuvuutta ei ollut havaittavissa huolimatta muuten mukavuuspainoitteisesta alustasta.
    Omaan M-Sporttiin verrattuna kallistelu oli samalla tasolla tai jopa vähäisempää huolimatta muuten paljon mukavammasta alustasta, mutta ennenkaikkea käytös karteessa vakuutti -aliohjautuvuus oli tiessään ja auto taipui mutkiin ihan toiseen malliin kuin oma E60 535D M-Sport alustalla tai emännän E61 530D Sport alustalla.

    Pakkohan tuollaiset järeämmät vakaajat oli itsellekkin hankkia. Purkaamolta sattui löytymään E63 M6:n vakaajat sopivaan rahaan ja nyt ne odottavat hiekkapuhallettuina sekä pulverimaalattuina asennusta. Etuvakaaja (25,6->28) siis 43% jäykempi kuin M-Sportin vakio ja takavakaaja (16->18) 60% jäykempi kuin M-Sportin vakio.

    Tein tuollaisen excel taulukon kallistuksenvakaajien paksuuksista sekä niiden jäykkyyksistä E60/61 sekä E63/E64 osalta (vain M6 mallien osalta, perusmallit menevät liki samoilla vakaajilla kuin E60/E61).



    E63/E64 mallien vakaajat käyvät yhtälailla E60/E61 malleihin. M5/M6 malleissa etuvakaajan puslat ja korikiinnikkeet erilaiset kuin vakiomalleissa eli etupäähän tarvitset M-mallin kiinnikkeen ja puslan -osat 3&4.



    Tuolla vielä perustietoa kallistuksenvakaajista;
    http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112694

    Ja Terholle (325E) kiitokset koeajomahdollisuudesta, juttutuokiosta sekä kahveista!
    Attached Files
    Last edited by AiM; 23-08-2014, 13:28.
    BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
    454hp/850Nm
    100-200kmh@9,98s
    0-200kmh@15,35s
    1/4 mile 12,82s@185,8kmh
    1 mile 259kmh

    BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
    Project target;
    +500hp/+1000Nm
    100-200kmh@<9s
    0-200kmh@<14s
    1/4 mile <12s@19xkmh
    1 mile +270kmh
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    #2
    Kuinkas dynamic drivessä noi menee? Ja jos tuntuu kysymys tyhmältä niin kysyn silti ja olen vastauksen jälkeen viisaampi :-)
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • AiM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 247
      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

      #3
      Originally posted by Boiga View Post
      Kuinkas dynamic drivessä noi menee? Ja jos tuntuu kysymys tyhmältä niin kysyn silti ja olen vastauksen jälkeen viisaampi :-)
      Dynamic drivessähän on vakaajan keskellä hydraulimoottori joka säätelee vakaajan toimintaa eli periaatteessa toiminta on täysin sama kuin perinteisellä vakaajalla, mutta ohjelmistolla hoidetaan hydraulisen vakaajan "jäykkyys" säätö ajotilanteen mukaan. Siitä kuinka ennustettavaa ja johdonmukaista alustan käytös missäkin tilanteessa on, riippuu taas aktiivisen vakaajan ohjelmasta.



      Periaatteessahan DD:n kallistuksenvaimennuksen tehokkuuttaa voisi säätää ohjelmistolla -sitä en tiedä onko eri malleissa eri ohjelmaversioita tai onko säätäminen käytännössä edes mahdollista tai järkevää. :think
      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
      454hp/850Nm
      100-200kmh@9,98s
      0-200kmh@15,35s
      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
      1 mile 259kmh

      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
      Project target;
      +500hp/+1000Nm
      100-200kmh@<9s
      0-200kmh@<14s
      1/4 mile <12s@19xkmh
      1 mile +270kmh

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Kehittävää ja hienoa kun asioihin panudutaan...

        Kiitos vaan itsellesi AIM kun asiaa ja tekniikkaa ymmärtävänä otit kantaa ja kiinnostuksesi tulla jopa paikan päälle toteamaan kiinnostuksesi foorumilla kertomaani kallistuksenvakaaja asiaan. Voi sanoa että, on muullakin kuin iskari ja jousiyhdistelmällä merkitystä eli siihen kokonaisuuteen kuuluu kallistuksenvakaajat jotka tuo sen lopullisen kokonaisuuden auton ajettavuuteen jos se jää vajaaksi voi usein auton ajo-ominaisuudet huonontua sen kustannuksella kun unohetaan se kolmas lenkki asiassa , 90% monelle riittää että, auto on vaan tontissa. Oli valaisevaa ja antoisaa keskustella tekniikkaa tietävän ja osaavan (AIM) henkilön kanssa ja hänellä oli heti tuntuma ja näkemys ja kokemus pers" tuntumalla mikä on todellista että autooni asennetut alustan osat on toimivia ja hyvä lopputulos jota esim. voi sanoa ettei tehdas ole tuollaista tehnyt esim. E60 530D LCI 2008 autoon.
        Eli kertaukseksi ja tiedoksi asensin autooni E61 M5 LCI Touringin vakaajat etuvakaaja 28mm ja takavakaaja 20mm ja todella hyvä tuli.


        Originally posted by AiM View Post
        E60 madallus topicissa oli puhetta kallistuksenvakaajista sekä niiden vaikutuksesta auton ajettavuuteen. Sain näytteen vakaajien toiminnasta 325E:n kyydissä mutkatiellä sekä hieman rauhallisemmin (ei oma auto...) itse mutkatietä ajaen. Oli hämmentävää huomata kuinka hyvin perusmallin jousilla ja iskareilla sekä M5 vakaajilla (28/20) varustettu auto käyttäytyi kaarteissa -kallistelu oli hyvin vähäistä ja aliohjautuvuutta ei ollut havaittavissa huolimatta muuten mukavuuspainoitteisesta alustasta.
        Omaan M-Sporttiin verrattuna kallistelu oli samalla tasolla tai jopa vähäisempää huolimatta muuten paljon mukavammasta alustasta, mutta ennenkaikkea käytös karteessa vakuutti -aliohjautuvuus oli tiessään ja auto taipui mutkiin ihan toiseen malliin kuin oma E60 535D M-Sport alustalla tai emännän E61 530D Sport alustalla.

        Pakkohan tuollaiset järeämmät vakaajat oli itsellekkin hankkia. Purkaamolta sattui löytymään E63 M6:n vakaajat sopivaan rahaan ja nyt ne odottavat hiekkapuhallettuina sekä pulverimaalattuina asennusta. Etuvakaaja (25,6->28) siis 43% jäykempi kuin M-Sportin vakio ja takavakaaja (16->18) 60% jäykempi kuin M-Sportin vakio.

        Tein tuollaisen excel taulukon kallistuksenvakaajien paksuuksista sekä niiden jäykkyyksistä E60/61 sekä E63/E64 osalta (vain M6 mallien osalta, perusmallit menevät liki samoilla vakaajilla kuin E60/E61).



        E63/E64 mallien vakaajat käyvät yhtälailla E60/E61 malleihin. M5/M6 malleissa etuvakaajan puslat ja korikiinnikkeet erilaiset kuin vakiomalleissa eli etupäähän tarvitset M-mallin kiinnikkeen ja puslan -osat 3&4.



        Tuolla vielä perustietoa kallistuksenvakaajista;
        http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112694

        Ja Terholle (325E) kiitokset koeajomahdollisuudesta, juttutuokiosta sekä kahveista!
        Last edited by 325E; 23-08-2014, 22:45.

        Comment

        • jariz
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 103

          #5
          Mites kun powerflex myy vakaajan puslakokoja 24.6mm, 25mm ja 25.6mm.
          Mulla autona 530i perusalustalla. Mikä noista käy?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10058
            • KVLA

            #6
            Mittaa se kallistuksen vakaajan paksuus.Vaikka työntömitalla.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2325
              • Uusimaa

              #7
              Tossa ym. jäykkyystaulukossa kannattaa huomioida sellainen seikka H&R-vakaajien tapauksessa, että ne ovat ns. säädettävät, toisinkuin BMW:n omat vakaajat. Eli etuvakaajissa on kaksi asentoa (=reikää koiranluun kiinnitykselle), jolla voi valita jäykkyysasetuksen. Takana säätöreikiä on kolme.

              Jäykimmässä asennossa H&R:n 27mm/19mm ei ole siis vertailukelpoinen suoraan BMW:n omiin vakaajiin paksuuden perusteella.

              Mulla on omassa autossa (E61:ssä) H&R-jouset, Konin sportit ja H&R:n vakaajat, jotka ovat edessä jäykimmässä asetuksessa. Tämä kombinaatio tuntui alkuvaiheessa jotakuinkin täydelliseltä, mutta pitkän päälle on alkanut tuntumaan hieman hermostuttavalta kun on arkikäyttöön jo vähän turhankin stiffi setti...

              E60/E61 on aika hankala tapaus kun keulan niiaamista mutkissa ei tahdo saada kuriin muuten kuin simmamalla alusta todella jäykkään setuppiin. Ja siinä vaiheessa kun mutka-kallistelu on saatu alustan säädöillä mielekkään minimaaliseksi, ollaan jo arkikäytön kannalta todella jäykän alustan äärellä. Tämä taitaa olla tyypillisen raskaskeulaisen auton ongelma.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Grapes
                BTCF Member
                • Jul 2008
                • 601
                • Hämeenlinna

                #8
                Onko nuo Konin Sportit kuinka paljon tymäkämmät vs vakio iskarit? Itsellä vakio iskarit, H&R -35mm jouset ja H&R 27/19mm kallistuksenvakaajat ja on kyllä hyvä setti arkikäyttöön.
                F11 M550d -13

                ex:
                E60 535d -08 405/800
                E39 M5 -99
                E60 530dA -03 302/660
                E39 523iA -98
                Lada 1600 -91
                Ford Escort Sport -72

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2325
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Grapes View Post
                  Onko nuo Konin Sportit kuinka paljon tymäkämmät vs vakio iskarit?
                  Ovat varovaisestikin sanottuna erittäin paljon tymäkämmät, vaikka olisivat löysimmässä asennossa. Mutta silti jotenkin laadukkaalla tavalla tymäkät. Muistan kun pumppailin irtonaisena näitä Koneja niin silloin jo vähän mietitytti kun sai todella käyttää voimaa kaksin käsin painaakseen pumpun kasaan.

                  Mulla oli hetken aikaa Eibachin vastaavat jouset + uudet vakio-sachsit ja se kombinaatio oli aika löllyvä tähän verrattuna. Mutta mukavahan se oli kuin mikä.
                  Last edited by JKK; 11-02-2016, 00:02.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1367
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    E60/E61 on aika hankala tapaus kun keulan niiaamista mutkissa ei tahdo saada kuriin muuten kuin simmamalla alusta todella jäykkään setuppiin. Ja siinä vaiheessa kun mutka-kallistelu on saatu alustan säädöillä mielekkään minimaaliseksi, ollaan jo arkikäytön kannalta todella jäykän alustan äärellä. Tämä taitaa olla tyypillisen raskaskeulaisen auton ongelma.
                    Jaa-a. Mitenkä muistelisin että e60 ois ollut painojakaumaltaan 50/50% bmw:n mainoslehdykän mukaan, eli en pitäs sitä semmoisena vanhana asconana, missä oli 200kg etuakselin etupuolella

                    Ei se kutosen koneellakaan raskaskeulaiselta tuntunut ?

                    Edit : dynamic drive ihan sellaisenaan kuivalla alustalla on melko johdonmukainen ja korin kallistelua ei pahemmin tule. Äärimmäisen hyvä varuste..
                    Last edited by repsa; 11-02-2016, 09:14.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Pitää muistaa,että

                      Pitää muistaa,että korinkallistelu laitetaan kuntoon "Kallistuksenvakaajilla" "ei Iskareilla/jousilla" jota moni luulee ja jos se toteutuu iskareilla ja jousilla on alustan rakentelu teoria ja toteutus käytännössä on siltä henkilöltä täysin hukassa.

                      On helpompi aloitaa alustan oikeaoppinen rakentaminen juuri "Kallistuksenvakaajista" ja sitten tulee kehiin vasta halutun korkeuden mukaiset iskarit ja jouset ja niiden oikea toiminta mitta. Paljon saa lukea naurettavia alustalaitto lopputuloksen kommentteja, esim. laitoin iskarit ja jouset ei juuri enää kallistele, eli em. alusta on silloin väärin tehty. Alustan sielunelämän käsittäminen, sekä sen osaaminen vaatii sitä ammattitaitoa. AiM on hyvin perillä teknisiä laskelmiä myöten myöskin alustan toiminnasta.

                      Originally posted by JKK View Post
                      Ovat varovaisestikin sanottuna erittäin paljon tymäkämmät, vaikka olisivat löysimmässä asennossa. Mutta silti jotenkin laadukkaalla tavalla tymäkät. Muistan kun pumppailin irtonaisena näitä Koneja niin silloin jo vähän mietitytti kun sai todella käyttää voimaa kaksin käsin painaakseen pumpun kasaan.

                      Mulla oli hetken aikaa Eibachin vastaavat jouset + uudet vakio-sachsit ja se kombinaatio oli aika löllyvä tähän verrattuna. Mutta mukavahan se oli kuin mikä.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10058
                        • KVLA

                        #12
                        Jos autossa on löysät jouset ja loppuunajetut iskarit (esim. paljon ajettu orkkis alusta),niin ei se kallistelu pelkillä jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla poistu.

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          En tuota tarkoittanutkaan

                          en tuota tarkoittanutkaan, vaan marssijärjsetys on...

                          1.Kallistuksenvakaajat
                          2.Iskunvaimentimet
                          3.Jouset

                          Näistä voi sanoa muodostuu kokonaisuus eli kolminaisuus, jotka pitää olla balanssissa keskennään. Monella alusta tehdään vain kohdilla: 2 ja 3 kokonaisuudella, unohdetaan yllä mainittu kohta 1. Kallistuksenvakaajien merkitys ja niiden toiminta. Minulle nämä on aivan selviä asioita ja monee täysin hepereaa.

                          Te joille kallistuksenvakaajien merkitys on epäselvää, toivoisin teidän päivittävän tietoa, tosin sen tämän topiikin aloittaja on aivan selvästi tuonut esille. Päivittäkää kallistiksenvakaajanne paksummaksi, sen jälkeen voin sanoa että tulette häämästymään miten paljon alusta muuttuu.

                          Kuten ylä em. asioista selviää päivitin E60 530d LCI malliin, etu 28mm ja taka 20mm ne oli E61 M5 Touringista ostin ne uutena ja tilasin Lahden delta-autosta. Auton kallistuksevakaajien balanssi onnistui hyvin vaikka laitoin Sedaniin Touringin vakaajat.


                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Jos autossa on löysät jouset ja loppuunajetut iskarit (esim. paljon ajettu orkkis alusta),niin ei se kallistelu pelkillä jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla poistu.

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2325
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by 325E View Post
                            Te joille kallistuksenvakaajien merkitys on epäselvää, toivoisin teidän päivittävän tietoa, tosin sen tämän topiikin aloittaja on aivan selvästi tuonut esille. Päivittäkää kallistiksenvakaajanne paksummaksi, sen jälkeen voin sanoa että tulette häämästymään miten paljon alusta muuttuu.
                            Varmasti jotain tuohon suuntaan, mutta ehkä silti maltillisen alustan topakottamisen aloittaisin iskunvaimentajista, jotka E60-sarjalaisissa on vakiona aika lullukat. Omaan nykyiseen autoon päivitin ensiksi (vakioalustaan) M-Sport-vakaajat, enkä kyllä juurikaan huomannut eroa käytännön ajossa. Sitten kun pisti vakiopumppujen tilalle Konin Sportit, niin ero olikin jo kuin toiselta planeetalta. M5-vakaajia en todellakaan suosittelisi tavalliseen vakioalustaan, koska silloin mennään kokonaisuuden kannalta jo aivan metsään.

                            Eli sanoisin omien kokeilujeni perusteella, jotka pitää sisällään kolmen E6x:n tapauksessa n. kymmenkunta erilaista alustakokoonpanoa, että parhaan ja kustannustehokkaimman yleisparannuksen tämän korimallin tapauksessa saa päivittämällä vakioalustaan esim. Konin Sportit tai Bilsteinin B6:set - jos siis haluaa säilyttää yleismukavuuden/-käytettävyyden talvisillakin keleillä. Jousiin ei ole välttämätöntä koskea, koska ne on BMW:ssä tehtaalta ihan laatutavaraa. Niiden tarkoitushan on lähtökohtaisesti kantaa kuorma. Madaltavilla lautasilla vakioalustan korkeuden saa putoamaan 15mm, jos näin haluaa.

                            Mutkakäyttäytymistä saa toki terävöitettyä paksummilla vakaajilla, mutta esim. mun H&R-vakaajat jäykimmässä asetuksessa tuntuu tällä hetkellä talviröykytyksessä aivan liian "hermostuneilta", vaikka Konit on säädetty löysimpään asentoonsa.

                            Viestini on vaan se, että älkää nyt kuitenkaan ihan laukalle lähtekö noiden vakaajien kanssa. Mielestäni järjestys on sellainen, että jousi-iskari-setti ensin mieleiseksi ja sitten kokonaisuus simmataan kuntoon pakettiin sopivalla vakaajasetillä. Tällä järjestyksellä ei mennä ainakaan perse edeltä puuhun.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10058
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by 325E View Post
                              vaan marssijärjsetys on...

                              1.Kallistuksenvakaajat
                              2.Iskunvaimentimet
                              3.Jouset.
                              Jos koko alusta on tarkoitus päivittää,niin minulla on ensimmäisenä on "oikeat" jouset.Eli jäykkyys/pintakovuus ja mahdollinen madallus.Sitten niille valitaan jäykkyydeltään sopivat iskarit.Tai tarvittaessa säädettävät.Ja vasta kun auton jousi/iskaribalanssi on omaan persiiseen miellyttävä voidaan siihen sitten tarvittaessa alkaa kallistuksen vakaajia vaihtamaan paksumpaan tarpeen mukaan.Jos on tarvetta"mikroautomaiseen" ajotuntumaan.Mutta jokaisella meillä on omat prioriteettinsa.


                              Originally posted by JKK View Post
                              Viestini on vaan se, että älkää nyt kuitenkaan ihan laukalle lähtekö noiden vakaajien kanssa. Mielestäni järjestys on sellainen, että jousi-iskari-setti ensin mieleiseksi ja sitten kokonaisuus simmataan kuntoon pakettiin sopivalla vakaajasetillä. Tällä järjestyksellä ei mennä ainakaan perse edeltä puuhun.
                              Normaalissa liikennekäytössä olevissa autoissa juuri näin.
                              Last edited by Heguli 31; 13-02-2016, 21:15.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎