E60 madallus topicissa oli puhetta kallistuksenvakaajista sekä niiden vaikutuksesta auton ajettavuuteen. Sain näytteen vakaajien toiminnasta 325E:n kyydissä mutkatiellä sekä hieman rauhallisemmin (ei oma auto...) itse mutkatietä ajaen. Oli hämmentävää huomata kuinka hyvin perusmallin jousilla ja iskareilla sekä M5 vakaajilla (28/20) varustettu auto käyttäytyi kaarteissa -kallistelu oli hyvin vähäistä ja aliohjautuvuutta ei ollut havaittavissa huolimatta muuten mukavuuspainoitteisesta alustasta.
Omaan M-Sporttiin verrattuna kallistelu oli samalla tasolla tai jopa vähäisempää huolimatta muuten paljon mukavammasta alustasta, mutta ennenkaikkea käytös karteessa vakuutti -aliohjautuvuus oli tiessään ja auto taipui mutkiin ihan toiseen malliin kuin oma E60 535D M-Sport alustalla tai emännän E61 530D Sport alustalla.
Pakkohan tuollaiset järeämmät vakaajat oli itsellekkin hankkia. Purkaamolta sattui löytymään E63 M6:n vakaajat sopivaan rahaan ja nyt ne odottavat hiekkapuhallettuina sekä pulverimaalattuina asennusta. Etuvakaaja (25,6->28) siis 43% jäykempi kuin M-Sportin vakio ja takavakaaja (16->18) 60% jäykempi kuin M-Sportin vakio.
Tein tuollaisen excel taulukon kallistuksenvakaajien paksuuksista sekä niiden jäykkyyksistä E60/61 sekä E63/E64 osalta (vain M6 mallien osalta, perusmallit menevät liki samoilla vakaajilla kuin E60/E61).

E63/E64 mallien vakaajat käyvät yhtälailla E60/E61 malleihin. M5/M6 malleissa etuvakaajan puslat ja korikiinnikkeet erilaiset kuin vakiomalleissa eli etupäähän tarvitset M-mallin kiinnikkeen ja puslan -osat 3&4.

Tuolla vielä perustietoa kallistuksenvakaajista;
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112694
Ja Terholle (325E) kiitokset koeajomahdollisuudesta, juttutuokiosta sekä kahveista!
Omaan M-Sporttiin verrattuna kallistelu oli samalla tasolla tai jopa vähäisempää huolimatta muuten paljon mukavammasta alustasta, mutta ennenkaikkea käytös karteessa vakuutti -aliohjautuvuus oli tiessään ja auto taipui mutkiin ihan toiseen malliin kuin oma E60 535D M-Sport alustalla tai emännän E61 530D Sport alustalla.
Pakkohan tuollaiset järeämmät vakaajat oli itsellekkin hankkia. Purkaamolta sattui löytymään E63 M6:n vakaajat sopivaan rahaan ja nyt ne odottavat hiekkapuhallettuina sekä pulverimaalattuina asennusta. Etuvakaaja (25,6->28) siis 43% jäykempi kuin M-Sportin vakio ja takavakaaja (16->18) 60% jäykempi kuin M-Sportin vakio.
Tein tuollaisen excel taulukon kallistuksenvakaajien paksuuksista sekä niiden jäykkyyksistä E60/61 sekä E63/E64 osalta (vain M6 mallien osalta, perusmallit menevät liki samoilla vakaajilla kuin E60/E61).
E63/E64 mallien vakaajat käyvät yhtälailla E60/E61 malleihin. M5/M6 malleissa etuvakaajan puslat ja korikiinnikkeet erilaiset kuin vakiomalleissa eli etupäähän tarvitset M-mallin kiinnikkeen ja puslan -osat 3&4.
Tuolla vielä perustietoa kallistuksenvakaajista;
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112694
Ja Terholle (325E) kiitokset koeajomahdollisuudesta, juttutuokiosta sekä kahveista!

Comment