Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahtopaineista ja dpf:stä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tinkemaster
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 35

    Ahtopaineista ja dpf:stä

    Eli itsellä - 05 535d jossa oli termarivikaa, tänään sitten hetken ajelujen jälkeen uusilla termareilla, kun auto pääsi normaslilämmöille alkoi polttamaan deepeeäffää, savua tuli 5min ihan tajuttomasti. Samalla kun auto oli piuhan päässäkin huomasin että ahtaa vain 1.5bar. Eikö vakioahdot ole enemmän? Onko putki nyt niin tukossa, että ahdot ei nouse? Dpf lähtee kyllä tuosta tyhjäykseen kun ehtii vain. Kauanko tyhjällä uskaltaa ajaa ennen ohjelmaa? Pari päivää?
    -11 F11 525D
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #2
    .
    Se on ihan ok.
    Epäonnistuneesta polttotapahtumasta tulee vikamuistiin "pikku vihje".
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • ///THe
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 840
      • Espoo

      #3
      Originally posted by tinkemaster View Post
      Dpf lähtee kyllä tuosta tyhjäykseen kun ehtii vain. Kauanko tyhjällä uskaltaa ajaa ennen ohjelmaa? Pari päivää?
      Tuon ikäisessä on pelkkä lämpötilamittaus partikkelisuotimella (eli ei paine-eromittausta), joten voi ihan huoletta ajella ilman ohjelmointia. Ei aiheuta vikakoodeja. Mutta kannattaa kyllä ohjelmoida turhat poltot pois, jos ei ole kennoakaan.
      X5 F15 ///Msport
      CRX 2gen +25psi

      Comment

      • Hakkapeliitta
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2014
        • 552
        • P-Sawo

        #4
        Originally posted by ///THe View Post
        Tuon ikäisessä on pelkkä lämpötilamittaus partikkelisuotimella (eli ei paine-eromittausta), joten voi ihan huoletta ajella ilman ohjelmointia. Ei aiheuta vikakoodeja. Mutta kannattaa kyllä ohjelmoida turhat poltot pois, jos ei ole kennoakaan.
        Mites nuo poltot määräytyvät jollei paine-eroa mitata?

        annetaan BMW-osaa

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 840
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Hakkapeliitta View Post
          Mites nuo poltot määräytyvät jollei paine-eroa mitata?
          Paineanturi (osa nro5 ylemmässä kuvassa) on ainoastaan katalysaattorin ja partikkelisuotimen välissä. Eli sillä luetaan paineen nousua ja partikkelisuotimella olevalla lämpöanturilla (nro10 alemmassa kuvassa) todennetaan riittävä lämpötila polttamiselle. Näin näissä pre-LCI 535:ssa vielä mennään.



          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Menee hiusten halkomiseksi nyt.
            Eihän näissä mitatakkaan paine-eroa varsinaisesti.
            Mutta paineanturi on ja se mittaa hiukkassuotimen muodostamaa vastapainetta, joka ei nyt tieten edellisen kanssa sama asia ole, mutta samaa tietoa silläkin peilataan, nimittäin hiukkassuodattimen täyttymistä.
            Tämä, vastapaine näkyy testerillä ja sille on ohjelmassa raja-arvokartta, jonka ylittymisestä seuraa puhdistuspolttopyyntö tai vaatimus - miten vaan.

            Ja sitten, jotta poltto voisi alkaa, on sillekkin omat vaatimuksensa, joista ja joiden täyttymisestä tai estymisestä on täällä kamalasti hyvätasoista juttua.

            Jos jokin ohjelmassa oleva raja-arvo ylittyy, paine, aika, km, ...
            Ja siitä seuraava puhdistuspoltto ei toteudu oikein tai ollenkaan, seuraa huomautus vikamuistiin ja mahdollisesti infotauluunkin, sitä prosessia näissä en tunne tarkkaan.

            Hiukkassuodatin on ihan ok, ei ole syytä vihata sitä.
            80-90% poistoista tehdään aivan turhaan.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • ///THe
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 840
              • Espoo

              #7
              Originally posted by tuikku View Post
              .
              Menee hiusten halkomiseksi nyt.
              Eihän näissä mitatakkaan paine-eroa varsinaisesti.
              Mutta paineanturi on ja se mittaa hiukkassuotimen muodostamaa vastapainetta, joka ei nyt tieten edellisen kanssa sama asia ole, mutta samaa tietoa silläkin peilataan, nimittäin hiukkassuodattimen täyttymistä.
              Tämä, vastapaine näkyy testerillä ja sille on ohjelmassa raja-arvokartta, jonka ylittymisestä seuraa puhdistuspolttopyyntö tai vaatimus - miten vaan.
              Jotenkin on jostain mieleen iskostunut, että uudemmissa mitataan paine-eroa partikkelisuotimen läpi (että olisi siis kaksi paineanturi, toinen ennen ja toinen jälkeen DPFän), mutta eipä ilmeisesti olekkaan? Eli samalleen vastapainemittauksella ilmeisesti mennään, kuten pre-LCI:kin?

              Originally posted by tuikku View Post
              .
              Jos jokin ohjelmassa oleva raja-arvo ylittyy, paine, aika, km, ...
              Tämän vuoksi poltot juuri kannattaa ohjelmallisesti deletoida DFP:än poiston jäljiltä, koska vastapaine ei ole ainut polton laukaisija.
              X5 F15 ///Msport
              CRX 2gen +25psi

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                #8
                Originally posted by ///THe View Post
                Jotenkin on jostain mieleen iskostunut, että uudemmissa mitataan paine-eroa partikkelisuotimen läpi (että olisi siis kaksi paineanturi, toinen ennen ja toinen jälkeen DPFän), mutta eipä ilmeisesti olekkaan? Eli samalleen vastapainemittauksella ilmeisesti mennään, kuten pre-LCI:kin?



                Tämän vuoksi poltot juuri kannattaa ohjelmallisesti deletoida DFP:än poiston jäljiltä, koska vastapaine ei ole ainut polton laukaisija.
                Joo ei siellä monta paineanturia ole uusissakaan ja homma menee just niinku tuikku kirjotti. Moottorin eculla ei kestä olla mitään päästöihin tai polttoaineen ruiskutukseen liittyvää vikaa, lämmöt riittävät sekä koneessa että putkessa ja ku vastapaine ennen pönttöä ylittää osakaasulla 200mbar (suunilleen) täyskaasulla 400mbar (suunilleen) lähtee poltto päälle.
                Lämpöantureita kuiten uusissa on 2kpl. ennen kattia ja ennen dpf:ää. Sitä elekää kysykö miksi vastaan siihen että Kysyppä joku toinen!

                Ja polttoihin vaikuttavista vioista hauskin on se että jos eculla on vikakoodi "dpf tukossa" estää sekin polton päälle lähtemisen. Tästä syystä marmorilla vaihellaan pönttö vaikka vika on ihan muualla (yleensä termareissa) lähes poikkeuksetta kun lämmöt saadaan normaaliin ja läppärin kans heitetään n. 100km lenkki polttoa pakottaen niin suodattimet puhistuu. Jos ei enää tuo auta niis sitte se vejetään tyhjäksi.
                (jos ei tyhjentämiselle ole jo halukkuutta muutenki ennen puhistuslenkkiä)
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Kummassakin mallissa on yksi paineanturi, uudemmassa vaan toteutettu kahdella putkella suodattimen ylitse vaikuttavaa paine-eroa mittaamaan ja vanhemmassa samaa ajatusta, mutta vastapaineajatuksella, nus nus

                  Kahdella lämpötila-anturilla on myös merkitys polton aikana, DPF täydempänä ei takimmaisen lämpötila nouse ennenkuin alkaa töttörö virtaamaan. Näillä vielä varmistetaan DPF:n oikea toiminta. Joissain malleissa on kolme anturia, ennen, välissä ja takana. Euro6:ssa löytyy jo 5kpl
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • ///THe
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2009
                    • 840
                    • Espoo

                    #10
                    No niin, johan tänne on tarkennuksia toiminnasta tullut.

                    Käsittääkseni sitten näissä uudemmissa, ns. paine-eroa mittaavissa, DPF tyhjennyskin aiheuttaa vikakoodia ja vanhemmassa vastapainetta mittaavassa ei. Vai mennäänkö taas metsään? Eli alkujaan omissa ajatuksissa oli pielessä lähinnä paineanturien määrä...
                    X5 F15 ///Msport
                    CRX 2gen +25psi

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #11
                      Originally posted by ///THe View Post
                      No niin, johan tänne on tarkennuksia toiminnasta tullut.

                      Käsittääkseni sitten näissä uudemmissa, ns. paine-eroa mittaavissa, DPF tyhjennyskin aiheuttaa vikakoodia ja vanhemmassa vastapainetta mittaavassa ei. Vai mennäänkö taas metsään? Eli alkujaan omissa ajatuksissa oli pielessä lähinnä paineanturien määrä...
                      Kummassakin tulee virheilmoituksia, mutta faceliftissä moottorivalon ja vikatilan muodossa. Pre-malli herjaa ainoastaan testerillä jos pönttö on tyhjennetty ilman ohjelmaa.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • ///THe
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 840
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Kummassakin tulee virheilmoituksia, mutta faceliftissä moottorivalon ja vikatilan muodossa. Pre-malli herjaa ainoastaan testerillä jos pönttö on tyhjennetty ilman ohjelmaa.
                        Kappas, käynyt vissiin flaksi, kun tuolla omalla pre-LCI:llä tuli varmaan kolme viikkoa ajettua pönttö tyhjänä ilman ohjelmointia ja vikakoodia ei ollut testerillä havaittavissa... Mutta joo, siis uudemmassa paine-eroa mittaavassa saadaan pikaiseen vikatila päälle, se on varma. Kiitokset hyvästä infosta.
                        X5 F15 ///Msport
                        CRX 2gen +25psi

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          Vanhemmassa mallissa vika tulee viimeistään esille, kun jokin muu tekijä, kun se vastapaine aiheuttaa puhdistuspoltto vaatimuksen.
                          Tässä kohden lämpöanturi ja vastapaineanturi huomaavat, että vaikka poltto alkaa, ei pöntön vastus eikä lämpö nouse tarpeeksi.
                          Tästä seuraa epäonnistunut polttotapahtuma, joka ei nollaa laskennallista tuhkamäärää ja riittävän monta epäonnistumista varmaan näkyy siellä infotaulullakin sitten.

                          Hiukkasautoissa, kaikissa, on sellainen ominaisuus, että ohjelma pyrkii aktiivisesti pitämään pakokaasujen lämmöt tietyssä haarukassa, lähinnä jälkipolton avulla. Tyhjä putki ilman vastusta ja ohjelmointia kaiken järjen mukaan nostaa kulutusta, sekä aiheuttaa kaamean katkun.
                          Katkujen poissaaminen on solenoidisuutin malleissa työn ja tuskan takana joskus.

                          Varmaan on joku ajanut tyhjällä hiukkaspöntöllä ilman ohjelmointia, nyt olisi oikea hetki "avautua" aiheesta.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Minä aikanaan näin tein ja mitään virheilmoituksia ei tullut koskaan, testerillä kyllä oli huomautus liian pienestä vastapaineesta. Noin 1500km välein teki polton tai yrityksen kun alkoi kumea örinä ja pakokaasu oli todella kuumaa, haisi kai pahalta, en tuota muista eli varmaankin.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #15
                              .
                              Joo, tässä on varmaan sama tilanne, kun mersuissakin.
                              Aluksi hiukkasautojen ohjelmissa oli runsaasti sellaisia versioita, joista ei hiukkassuodatinta tarvinnut erikseen ohjelmasta poistaa, vaikka "pöntön" tyhjentikin.
                              Ei ole enää, mersusta on loppuviimein aika hankala saada kunnolla suodatin pois, runsaasti muutoksia, jos meinaa kaikki hiukkastoiminnot hävittää.
                              Bemari on paaaaaljon helpompi.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎