Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 automaattinen takaluukku, öljyn lisäys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pasips
    Newbiemmer
    • Apr 2015
    • 6
    • Ylöjärvi

    #16
    Kyselkää lentokoneita huoltavasta firmasta. Itse ostin Aeroshell fluid 41 vastaavaa toisen valmistajan öljyä Pirkkalan lentokentältä pienkoneita huoltavasta firmasta olikohan jotain 20€ 1,5l omaan astiaan. Itsellä luukku ongelma poistui öljyn lisäyksellä.
    BMW 530d -05
    KTM 300 exc -19
    0400733016

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #17
      Originally posted by Benighted View Post
      Jaha sattuipa sopivasti tämä, omassa alkanut jurnuttaa tuo takaluukun mekanismi aika ikävästi, joten liekö tästäkin liemet lopussa. Ymmärtääkseni Saksan päässä tässä on kertaalleen mekanismi vaihdettu, joten toivottavasti ei ole sama edessä.

      Voiko tuo leipoa kiinni pahemmin, jos ölpät pääsee liian alhasiksi, vai mitä tapahtuu? Vähän kiven alla tuntuu olevan korjaus tähän, kun ei huvittaisi marmorille kustannussyistä viedä.

      Onko kellään tietoa, missä hoituis PK-seudulla poislukien marmori?
      Itsellekin öljyä lisätty ja hyvin futaa taas. Narinat ja jurnutukset loppui siihen, aika minimissä oli öljyt.
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • Anttiha
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 138
        • Tampere

        #18
        Mikähän paja se olisi Pirkkalan lentokentän suunnalla, josta öljyä sai hankittua?

        Tai onko Tampereen seudulla muilla asiaan perehtyneillä tarjolla öljyä myytäväksi asti?

        Comment

        • zanta
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2908
          • Oulu

          #19
          Mulla on pullotettuna reilun 200ml määriin tuota ölppää, 3 ylimäärästä purnukkaa, voin lähetellä postilla(oli halvin) jos ei nouda Rovaniemeltä.
          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

          eksälista:
          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

          Comment

          • PetriPT
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 290
            • Ylöjärvi

            #20
            Mulla olisi tuota öljyä vajaa litran verran ylimääräisenä kun tuli hankittua. Voin myydä pois jos joku tarvitsee Tre lähistöllä, toki sitä saa ebaysta kotiovelle suht huokeaan hintaan.

            Itse retrofittasin parisen vuotta sitten automaattisen luukun ja hyvin pelasi. Nyttemmin viime keväänä luukku alkoi renaamaan. Ongelma oli se, että luukku ei auennut ensimmäisellä kerralla luukun katkaisijasta vaan pompsahti jousimaisesti auki noin 10cm (ilmaa sylinterissä) ja sitten toisella painalluksella luukku nousi vähän yli puolivälin karmean kurlutuksen kera. Aerofluid 41 öljyä lisää säiliöön ja toimii kuin uusi.
            now. 530D E61 2005
            ex. 325i A Touring 2004

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              #21
              Kiitos Zantalle öljystä. Kuvia kohteesta löytyy esim.
              E61 Touring Discussion - Auto tailgate hydraulic fluid top up? - So, if you look at the pic my question should be obvious.. This is from a 2006 e61, with an auto tailgate that only goes half way up, and as you can see the Hydraulic fluid is low. Shellair 4 seems to be the required fluid, BUT, I cant find a schematic...


              Olisko fiksumpaa vaihtaa öljy kuin vain lisätä sitä? Millä "työkalulla" öljyn saa laitettua säiliöön?
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • PetriPT
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 290
                • Ylöjärvi

                #22
                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Kiitos Zantalle öljystä. Kuvia kohteesta löytyy esim.
                E61 Touring Discussion - Auto tailgate hydraulic fluid top up? - So, if you look at the pic my question should be obvious.. This is from a 2006 e61, with an auto tailgate that only goes half way up, and as you can see the Hydraulic fluid is low. Shellair 4 seems to be the required fluid, BUT, I cant find a schematic...


                Olisko fiksumpaa vaihtaa öljy kuin vain lisätä sitä? Millä "työkalulla" öljyn saa laitettua säiliöön?
                Veikkaan että et saa kaikkia öljyjä pois kotikonstein ja jos järjestelmä pääsee käymään tyhjänä niin en tiedä miten tuon saisi ilmattua? :think

                Aukaiset takakontista vasemman puolen kylkilokeron ja sen takana huovan alla on tuo pumppuyksikkö. Kahdella mutterilla kiinni alhaalta ja yksi ruuviliitos ylhäällä. Pumpun saa kannakkeineen irti ja vedettyä käsittelyetäisyydelle letkut ym kiinni (huom. Näin ainakin minun retrofitatussa, jos original niin voi olla että joutuu vetämään letkut + pistokkeen irti).
                Valkoinen säiliö ei irtoa jos pumppu on kehikossa kiinni, joten 3kpl tukieristimien ruuveja taustapuolelta auki. Alkuperäisen kertakiristeisen klemmarin joudut hajottamaan jotta saat säiliön irti. Myöhemmin se kannattaa vaihtaa putkiklemmariin jotta säiliön saa kiristettyä takaisin.
                Säiliöön voi ihan kaataa öljyä tai jos ei käsi ole vakaa niin sitten vaikka lääkeruutalla täyttää sen. Öljyn määrästä sanoisin että takaluukun ollessa aukiasennossa öljyä voi oikeastaan laittaa säiliöön ihan siihen mustaan tiivisteeseen saakka, siis silloin kun säiliö on pystyasennossa (normaaliasennossa se on n. 45 asteen kulmassa pumpussa kiinni ollessaan).

                Sitten säiliö takaisin pumppuun ja klemmari kireälle, katsoo että säiliö on perillä saakka niin se tiivistyy oikein. Pumppuyksikkö telineeseen takaisin ja tässä vaiheessa kannattaa ajella luukkua edes takaisin ja tarkistaa sen jälkeen vielä öljyn määrä. Jos pelaa hyvin niin pumppuyksikkö takaisin omalle paikalleen ja kovaa käyttöä.
                Last edited by PetriPT; 09-12-2016, 09:03. Reason: typoja korjattu, kiitos autocorrect :)
                now. 530D E61 2005
                ex. 325i A Touring 2004

                Comment

                • SSi
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 163
                  • Espoo

                  #23
                  Mulla oli ainakin oman öljysäiliön pohjalla sen verran sakkaa, että putsasin koko säiliön ja lisäsin vasta sitten uutta litkua.
                  BMW E46 M3 Titan Silber
                  BMW E61 535d M-Sport LCI

                  Comment

                  • PetriPT
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 290
                    • Ylöjärvi

                    #24
                    Originally posted by SSi View Post
                    Mulla oli ainakin oman öljysäiliön pohjalla sen verran sakkaa, että putsasin koko säiliön ja lisäsin vasta sitten uutta litkua.
                    Toki ne muhjut säiliöstä kannattaa heittää pois jos näin on, lienee itsestään selvää. Tuossa omassa vastauksessa mietin sitä että letkuihin ja sylinteriin jää varmasti isoin määrä tuota öljyä. Koko määrän vaihtamiseen käytännössä pitäisi ruuvata pumpulta letkun vastakappale irti että saisi letkuliittimen pysymään auki letkun ollessa irti. Sitten sylinterinvartta sisään ja ulos niin saa sylinteristä öljyt pois. Jos joku tietää miten tuon saa tarvittaessa ilmattua niin minuakin kiinnostaisi tuo tieto.
                    now. 530D E61 2005
                    ex. 325i A Touring 2004

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #25
                      Kiitos vastauksista, tuossa ulkomaanfoorumilla oli juttua että Locic7-vahvistin ois vähän tiellä, eli pitääkö se irrottaa ennen öljyn lisäystä?
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • Hurja
                        BTCF Member
                        • Apr 2006
                        • 19
                        • Vantaa

                        #26
                        Mulla kontti nousee reipaasti ylös, mutta pakkasilla ei jaksa pysyä ylhäällä, vaan laskee hitaasti 20cm alaspäin. Kovalla pakkasella laskee alas asti.

                        Onko oikean puoleinen pumppu vaihtokunnossa?

                        Comment

                        • zanta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 2908
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Kiitos Zantalle öljystä. Kuvia kohteesta löytyy esim.
                          E61 Touring Discussion - Auto tailgate hydraulic fluid top up? - So, if you look at the pic my question should be obvious.. This is from a 2006 e61, with an auto tailgate that only goes half way up, and as you can see the Hydraulic fluid is low. Shellair 4 seems to be the required fluid, BUT, I cant find a schematic...


                          Olisko fiksumpaa vaihtaa öljy kuin vain lisätä sitä? Millä "työkalulla" öljyn saa laitettua säiliöön?
                          Itsepäisyyspäivästä huolimatta näytti paketti kulkevan postiivisella vauhdilla!
                          Vaihtaminen lienee turhaa ellei ole vanhassa vettä yms seassa, itse vaihdoin säiliössä olevan nesteenlopun.

                          Originally posted by SSi View Post
                          Mulla oli ainakin oman öljysäiliön pohjalla sen verran sakkaa, että putsasin koko säiliön ja lisäsin vasta sitten uutta litkua.
                          Juuri näin

                          Originally posted by PetriPT View Post
                          Toki ne muhjut säiliöstä kannattaa heittää pois jos näin on, lienee itsestään selvää. Tuossa omassa vastauksessa mietin sitä että letkuihin ja sylinteriin jää varmasti isoin määrä tuota öljyä. Koko määrän vaihtamiseen käytännössä pitäisi ruuvata pumpulta letkun vastakappale irti että saisi letkuliittimen pysymään auki letkun ollessa irti. Sitten sylinterinvartta sisään ja ulos niin saa sylinteristä öljyt pois. Jos joku tietää miten tuon saa tarvittaessa ilmattua niin minuakin kiinnostaisi tuo tieto.
                          Itse ajoin 5 kertaa luukun ääriasentoihin. Meinaavat että ilmaus hoituu käyttämällä. Ainakin säiliön nestetaso laski hieman.

                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Kiitos vastauksista, tuossa ulkomaanfoorumilla oli juttua että Locic7-vahvistin ois vähän tiellä, eli pitääkö se irrottaa ennen öljyn lisäystä?
                          Ainakaan hifi vahvistin ei ole edessä, L7 varmasti isompi mutta en usko että niin paljoa.
                          Muutenkin irroitin omasta ainoastaan säiliön klemmarista en siis koko pumppua.
                          Sitten putsailin sakat ja tyhjänä ruuvattavan letkuklemmarin kanssa paikalleen siten että pieni rako ylhäällä, lääkeruiskulla sitten nestettä säiliöön.

                          Originally posted by Hurja View Post
                          Mulla kontti nousee reipaasti ylös, mutta pakkasilla ei jaksa pysyä ylhäällä, vaan laskee hitaasti 20cm alaspäin. Kovalla pakkasella laskee alas asti.

                          Onko oikean puoleinen pumppu vaihtokunnossa?
                          Samat oireet oli, kokeilisin nesteen lisäyksellä. Ei silti poissuljettua että työsylinterin tiivisteet sökönä, tähänhän on korjaussarja BMW:ltä saatavilla, sisältää myös nesteen. Pumppu sulla toimii koska avaa kuitenkin.
                          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                          eksälista:
                          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                          Comment

                          • pasips
                            Newbiemmer
                            • Apr 2015
                            • 6
                            • Ylöjärvi

                            #28
                            Kyllä säiliön saa irti pumppua irroittamatta ja alkuperäisen klemmarinkin voi käyttää uudestaan kun nätisti ottaa pois. eikös säiliön kyljessä oleva +/x merkki ole pinnan ylä- ja alarajat?. Kun vaihdoin toisen valmistajan nesteet, niin imin ruiskulla säiliön tyhjäksi sitten uudet nesteet ,luukkua 10-15 kertaa ylös-alas ja nesteen vaihto. Toistin saman operaation vielä kerran ja hyvin pelaa.
                            BMW 530d -05
                            KTM 300 exc -19
                            0400733016

                            Comment

                            • zanta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 2908
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by pasips View Post
                              Kyllä säiliön saa irti pumppua irroittamatta ja alkuperäisen klemmarinkin voi käyttää uudestaan kun nätisti ottaa pois. eikös säiliön kyljessä oleva +/x merkki ole pinnan ylä- ja alarajat?. Kun vaihdoin toisen valmistajan nesteet, niin imin ruiskulla säiliön tyhjäksi sitten uudet nesteet ,luukkua 10-15 kertaa ylös-alas ja nesteen vaihto. Toistin saman operaation vielä kerran ja hyvin pelaa.
                              Totta turiset, sama se tosin on vaihtaa klemmaria kun ei siitäkään konkurssia tule, + siinä kyljessä tosiaan on se pinnan ylätaso merkki.
                              LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                              eksälista:
                              E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                #30
                                Ei onnistunut purkaa paikkoja tänään tarpeeksi. Eli ensiksi jouduin irrottamaan tuon eka kuvassa näkyvän laitteen ( neljä 8mm pulttia). Sen jälkeen pääsi kääntämään verhoiluhuopaa, mutta toisen kuvan sivuverhoilu (kuva2) pitäis saada myös irti ja ehkä sitten sais säiliön yläkiinnikkeen irrotettua. Ei riittänyt päivänvalo tänään purkaa pidemmälle, onko tuon verhoilun irtotukseen ohjetta? Nestepinta säiliössä on alle x:n mutta ei läheskään tyhjä. Luukku toimii mutta valuu alaspäin.

                                Varaamani 38mm kiristyspanta näytti myös alamittaiselta, oisko 50mm sopiva?

                                Kuvat on miten sattuu, ehkä niistä saa selvää....
                                Last edited by 205/65-15H; 02-09-2019, 08:40.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎