Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525d Smooth running control -vika (FIX: Suuttimet, hehkun boxi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    #31
    Dieselpajalta kertoivat ettei piezot käy vanhaan.

    Suuttimet oli mitattu mutta mikään niistä ei vaadi heti korjausta. Ohivuodot oli toleransseissa ja ohjearvot kuulemma määtitellään kolmen minuutin mittauksella. Kolmessa minuutissa saa ohivuotaa 40ml ja siihen on vielä mittatoleranssi. Mulla menee yksi suutin 50ml/3min mutta kunnossa se on vaikkakin kulunut.

    Hehkuista tuli alkutalvesta pari kertaa vikakoodi kaikista kuudesta mutta sen jälkeen ei ole niistä tullut mitään. Seuraavaksi mitataan hehkut ja ohjainlaite vaikka uudet menee kiinni kun aletaan kasaamaan. Tiedetäänpä onko ne kunnossa vaiko sökönä. Jos hehkut toimii niin sitten onkin mielenkiintoinen tilanne että mitä korjataan seuraavaksi.

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #32
      Mielenkiinnosta kysäisen, onko IMM jo tsekattu ja putsattu ?
      Sehän ei aina anna vikakoodia vaikka olisikin pientä vikaa, joissakin (en tiedä BMW) on varmaan imuilman lämpötilan mittaus samassa...voiko aiheuttaa tuota hörskyntää ?

      Comment

      • Hakkapeliitta
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2014
        • 552
        • P-Sawo

        #33
        Jos tarkoitat ilmamääräanturia niin se on uusittu alle vuosi sitten.
        Kun käyttää eberiä kylmällä kelillä 10-15min niin auto lähtee yskimättä ja hienosti käyntiin. Kylmänä joutuu sahaamaan monta kertaa ja hehkun merkkivalo palaa käynnistysyritystä ennen pari-kolme sekuntia ja kun käynnistyy niin savuttaa kuin SK Sisu konsanaan. Ilmamääräanturi tuskin aiheuttaa tuota oiretta...

        Korkeintaan tuon huonoimman suuttimen huollan jos mitään. Kun nyt saa ensin hehkujen kunnon selville.

        annetaan BMW-osaa

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by Hakkapeliitta View Post
          Kylmänä joutuu sahaamaan monta kertaa ja hehkun merkkivalo palaa käynnistysyritystä ennen pari-kolme sekuntia ja kun käynnistyy niin savuttaa kuin SK Sisu konsanaan. Ilmamääräanturi tuskin aiheuttaa tuota oiretta...
          .
          Samaiset oli mullakin ongelmat. Isoimmilla pakkasilla yli 15 ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, startti vaan pyöri ja siinä 10 pakkasen paikkeilla sen sai just nuilla sun mainitsemilla ongelmilla käyntiin.

          Korjasin sit sitä hehkutusta. Sen perään hävis pakkasetkin, en tiedä miten nykysin.
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #35
            Originally posted by Hakkapeliitta View Post
            Kylmänä joutuu sahaamaan monta kertaa ja hehkun merkkivalo palaa käynnistysyritystä ennen pari-kolme sekuntia ja kun käynnistyy niin savuttaa kuin SK Sisu konsanaan.
            Tekeekö tuota siis ihan pikkupakkasillakin (alle -5c)?
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • Hakkapeliitta
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 552
              • P-Sawo

              #36
              Originally posted by Cunttory View Post
              Tekeekö tuota siis ihan pikkupakkasillakin (alle -5c)?
              Kyllä tekee.

              Koska:

              Hehkujen ohjainlaite on paskana.

              Dieselhuolto osoitti korkeaa moraalia ja ilmoitti etteivät vielä välttämättä suosittele yhdenkään suuttimen korjausta.
              Päätin laitatuttaa kuitenkin tuon huonoimman 5. suuttimen korjaten, tuleepahan siitä sitten hyvä.

              annetaan BMW-osaa

              Comment

              • Cunttory
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1772
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                Kyllä tekee.

                Koska:

                Hehkujen ohjainlaite on paskana.

                Dieselhuolto osoitti korkeaa moraalia ja ilmoitti etteivät vielä välttämättä suosittele yhdenkään suuttimen korjausta.
                Päätin laitatuttaa kuitenkin tuon huonoimman 5. suuttimen korjaten, tuleepahan siitä sitten hyvä.
                Samoja oireita oli minullakin ilman esilämmitystä kun kaikki hehkut oli poissa, pienemmillä pakkasilla kyllä melko vilpittömästi starttasi siltikin.
                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                Comment

                • Hakkapeliitta
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2014
                  • 552
                  • P-Sawo

                  #38
                  Meikäläisellä häiriötä tuotti lisäksi varmaan tuo 5. suutin jonka ohivuoto oli suurin ja meni yli ohjearvon sekä sen jokin tyhjäkäyntiarvo, siis matalapaineella mitattuna, oli alle muiden. Tuo suutin antoi suurinta korjausarvoa varsinkin kylmällä koneella joka kerran tuotti sen vikakoodinkin liiallisesta korjausarvosta.

                  Tässä hyvä periaatteellinen ohje suutinten ohivuotomittauksen tekoon kotona:



                  Noista ohivuotoarvoista:

                  Luin että toisen merkin Bosch-suuttimien ohivuodon vakavuus arvioidaan vertailemalla arvoja toisiin suuttimiiin. Käynnistetään moottori ja annetaan käydä niin kauan kunnes ensimmäinen esim. 50ml mitta-astia täyttyy. Pienimmän ohivuoto x 3 = max .sallittu ohivuoto. Eli jos
                  1. Sylinterin ohivuoto 50ml
                  2. 18ml
                  3. 20ml
                  4. 10ml

                  10ml x 3 = 30ml. 1. suutin on korjauskunnossa.

                  Omat mittaukseni siis olivat että huonoin oli 20ml/ 1min 30s ja paras 7ml/1min 30s. 7ml x 3 = 21ml. :think
                  Tämä mittaustapa komppaisi Boschin testerin arvoja.

                  Lisäksi Bosch-huolto antoi oman arvonsa joka on eri kuin täällä yleisesti esitetty 20ml/2min.

                  Otapa näistä sitten selvä.
                  Last edited by Hakkapeliitta; 11-02-2015, 18:14.

                  annetaan BMW-osaa

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                    Lisäksi Bosch-huolto antoi oman arvonsa joka on eri kuin täällä yleisesti esitetty 20ml/2min.

                    Otapa näistä sitten selvä.
                    Tämä 20 ml @ 2 min löytyy monesta common rail suuttimien huolto-ohjeistuksesta ja muistaakseni sama arvo mainittu myös jossain suuttimia koskevassa TIS:stä löytyvässä dokumentissa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                      Noista ohivuotoarvoista:

                      Luin että toisen merkin Bosch-suuttimien ohivuodon vakavuus arvioidaan vertailemalla arvoja toisiin suuttimiiin. Käynnistetään moottori ja annetaan käydä niin kauan kunnes ensimmäinen esim. 50ml mitta-astia täyttyy. Pienimmän ohivuoto x 3 = max .sallittu ohivuoto. Eli jos
                      1. Sylinterin ohivuoto 50ml
                      2. 18ml
                      3. 20ml
                      4. 10ml

                      10ml x 3 = 30ml. 1. suutin on korjauskunnossa.

                      Omat mittaukseni siis olivat että huonoin oli 20ml/ 1min 30s ja paras 7ml/1min 30s. 7ml x 3 = 21ml. :think
                      Tämä mittaustapa komppaisi Boschin testerin arvoja.

                      Lisäksi Bosch-huolto antoi oman arvonsa joka on eri kuin täällä yleisesti esitetty 20ml/2min.

                      Otapa näistä sitten selvä.
                      No ei se maksimivuoto kuitenkaan saa ylittyä? Eli ei kait tuota nyt pelkillä suhteilla voi arvioida? Vai jäikö mula nyt jotain huomaamatta ?
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by böntti View Post
                        No ei se maksimivuoto kuitenkaan saa ylittyä? Eli ei kait tuota nyt pelkillä suhteilla voi arvioida? Vai jäikö mula nyt jotain huomaamatta ?
                        Jep. Eli jos kaikki on tasaisen paskoja, niin ne onkin ihan OK.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Hakkapeliitta
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 552
                          • P-Sawo

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Tämä 20 ml @ 2 min löytyy monesta common rail suuttimien huolto-ohjeistuksesta ja muistaakseni sama arvo mainittu myös jossain suuttimia koskevassa TIS:stä löytyvässä dokumentissa.
                          Joo, aion tulevaisuudessakin tarvittaessa mitata samalla kaavalla mutta mielenkiintoista että dieselkorjaamolla oli eri arvo. Mittaustilanteesta ei ollut sen enempää vielä siinä puhetta mutta selvitän sen huomenna kun menen hakemaan ruiskut pois.

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          5-suutin huoltoon tai vaihtoon ja samalla hehkut (+ohjausyksikkö) uusiksi.
                          Näin muuten juuri tehdään.

                          Originally posted by böntti View Post
                          No ei se maksimivuoto kuitenkaan saa ylittyä? Eli ei kait tuota nyt pelkillä suhteilla voi arvioida? Vai jäikö mula nyt jotain huomaamatta ?
                          Siinä artikkelissa annettiin ymmärtää että noiden suuttimien keskinäinen vuotoero on tärkeämpi kuin ohivuodon raja-arvon ylitys. Artikkeli koski tosin Opelin suuttimia mutta CommoRailia ja Boschilaisia kuitenkin.
                          Last edited by Hakkapeliitta; 11-02-2015, 18:42.

                          annetaan BMW-osaa

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #43
                            En itse asiassa tiedä että miten käy kun ohivuoto kasvaa liian suureksi, putoaako railipaine vai jääkö suutin avautumatta? Vaiko jotain muuta?
                            Last edited by böntti; 11-02-2015, 20:16.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #44
                              Rail-paine putoaa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7527
                                • Jyväshyvä

                                #45
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Rail-paine putoaa.
                                Ja kun se putoaa tarpeeksi, suuttimia ei edes yritetä avata...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎