Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 520da pieni kierrosten vaihtelu..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1031
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 125

    e61 520da pieni kierrosten vaihtelu..

    Hei, seuraavaan oireeseen olisi vinkit tervetulleet.
    Muutaman kerran olen havainnut seuraavan: kun auto on lämmin (lämmöt 80-90astetta) saattaa tuntua pientä pehmeää nykimistä ja kierroslukumittari liikkuu sen viisarin verran. Teki tuon ennen laatikon öljynvaihtoa ja tänään myös. Tuo ilmeneen aika lailla vain 1600 kierroksen tuntumassa laatikon D:llä 6 vaihteella. Vikakoodeja ei löytynyt moottorin-/laatikon ohjainlaitteilta.

    Tuossa video : https://www.youtube.com/watch?v=_eFjoSKKCGs

    Itse jotenkin mieltäisin että tuo johtuisi ilmamäärämittarista tai egr:stä
    Vinkit vianhakuun (DIS löytyy) olisivat tervetulleita.

    Auto on ihan orig. kunnossa 17" orggis talvikumeilla ja DPF: on paikallaan
    E61 520da LCI 2007
    EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989
  • vitosmopo
    Newbiemmer
    • Nov 2014
    • 9
    • Helsinki

    #2
    e61 520da pieni kierrosten vaihtelu..

    moro, omassa -09 E61 520DA:ssa olen havainnut saman joskus. Pieni kierrosten vaihtelu joka näkyy vakkarilla ajettaessa tasamaalla, silloin tällöin.
    Ihmettelin samaa, kunnes huomasin, että tuo kierrosten heilunta taitaa tapahtua silloin, kun DPF poltto on päällä.
    Oma päätelmäni on, että ECU painelee omiaan kaasua, jotta saadaan lisää syöttöä ja hiukaspöntön polttotapahtuma pysyy yllä, vaikka ollaankin menossa ihan rullailemalla ilman kuormaa moottorissa. Kiinnosti tuo poltto hommeli niin tuli joskus torquella katsottua ja samalla lokattua noita jäähdytysveden ja pakokaasun lämpöja...

    Niin tuosta saattaa olla sullakin kyse tuon lämpötilan perusteella, mulla ainakin pysyy lämmöt jossain 87-88 huitteilla, ainoastaan polton aikana nousee 90 paikkeille
    Last edited by vitosmopo; 04-02-2015, 18:22. Reason: lisäys

    Comment

    • yrd3
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 163
      • Ylistaro

      #3
      ei ainakaan itellä auttanut vaikka tuon hiukkashärdellin otti pois putkesta ja ohjelmoi sen siihen lajiin ettei se enää tee polttoja. samalla egr tuli otettua pois käytöstä mut silti se saattaa joskus vastaavasti nykiä. joskus auttanut kun heittäny pykälää pienemmän vaihteen silmään ja ajellu sillä hetken niin taas matka kulkee kivuttomasti viimmosella vaihteella. tuota nykimistä sattuu varmaan kerran viikossa ettei sillälailla aiheuta mitään ylimääräisiä sydämmentykytyksiä. joku joskus sanonu et olis mekatroniikka todennäköisesti kulunut, ota ja tiedä varmaksi paha mennä sanomaan mut mitä täs tuttavapiiris on öljyjäkin vaihdeltu samoilla oireilla oleviin e61 jopa huuhtelemalla niin eipä vielä siitä ole mitään apua ollut.

      Comment

      • 1031
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 125

        #4
        Kiitoksia vastauksista, täytyypä logata tuota tapahtumaa tarkemmin että liittyykö tuo pieni nykiminen DPF polttoon, autossa on DPF paikallaan ja imusarjan läpät on poistettu.
        Miten, eikös sitä ERG-venan jälkeen olevaa kaasuläppää käytetä juurikin DPF polton aikana kuristamaan ilmavirtaa? tuli vaan ajatus että tuon läpän takkuaminen voisi sotkea jotain.. ja aiheuttaa tuota pientä nykimistä:think
        E61 520da LCI 2007
        EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

        Comment

        • vitosmopo
          Newbiemmer
          • Nov 2014
          • 9
          • Helsinki

          #5
          jep,
          vielä täsmennyksenä, että itse en ole oikeastaan varsinaisesti huomannut ko. ilmiötä pers tuntumalla ollenkaan, ainoastaan kierrosluku viisarin pienestä heilunnasta, joka on justiinsa ehkä viisarin leveyden verran. Ja läpät on paikoillaan, mulla on tuo N47D20C 130kW versio, sulla lienee eri pata?

          Comment

          • 1031
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 125

            #6
            Originally posted by vitosmopo View Post
            jep,
            vielä täsmennyksenä, että itse en ole oikeastaan varsinaisesti huomannut ko. ilmiötä pers tuntumalla ollenkaan, ainoastaan kierrosluku viisarin pienestä heilunnasta, joka on justiinsa ehkä viisarin leveyden verran. Ja läpät on paikoillaan, mulla on tuo N47D20C 130kW versio, sulla lienee eri pata?
            Minä kyllä havaitsin pientä vauhdin muutosta (vastaavaa jos tuulisella kelillä tulee puuskittaista tuulta vastaan) Siinä nippa nappa havaittavaa.
            Joo eri kone 163hp M47
            E61 520da LCI 2007
            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

            Comment

            • nachi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 378

              #7
              Normaali laatikon mekatroniikan kulumisoire, yleinen tapaus esimerkiksi vertailun vuoksi mersun 5-vaihteisessa 7226 automaatissa. Heilunta on juuri yhden-kahden mittarin neulan levyistä, yleensä selviää suhteellisen halvalla kun laitattaa kuntoon ajoissa.

              Öljynvaihto ("korjaustarkoituksessa") on turhaa ajan ja rahan hukkaamista, kuluneiden osien vaihtaminen auttaa ongelmaan taas välittömästi.
              Last edited by nachi; 05-02-2015, 14:35.

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Originally posted by 1031 View Post
                Kiitoksia vastauksista, täytyypä logata tuota tapahtumaa tarkemmin että liittyykö tuo pieni nykiminen DPF polttoon, autossa on DPF paikallaan ja imusarjan läpät on poistettu.
                Miten, eikös sitä ERG-venan jälkeen olevaa kaasuläppää käytetä juurikin DPF polton aikana kuristamaan ilmavirtaa? tuli vaan ajatus että tuon läpän takkuaminen voisi sotkea jotain.. ja aiheuttaa tuota pientä nykimistä:think
                Kaasuläpällä on juuri tuo tarkoitus sekä alaväännön parantaminen ja moottorin sammuttaminen. Tuosta nykimiset eivät kuitenkaan ole kiinni. Joko EGR venttiili takkuaa (tosi yleinen vika) tai laatikosta johtuvaa vikaa. Määränsäädinkin se voisi olla, mutta tällöin yleensä tyhjäkäyntikin heijaa.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • 1031
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 125

                  #9
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Kaasuläpällä on juuri tuo tarkoitus sekä alaväännön parantaminen ja moottorin sammuttaminen. Tuosta nykimiset eivät kuitenkaan ole kiinni. Joko EGR venttiili takkuaa (tosi yleinen vika) tai laatikosta johtuvaa vikaa. Määränsäädinkin se voisi olla, mutta tällöin yleensä tyhjäkäyntikin heijaa.
                  Pitääpä ottaa EGR tässä lähiaikoina irti ja tutkiskella tarkemmin..
                  Kiitti vinkeistä
                  E61 520da LCI 2007
                  EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Originally posted by 1031 View Post
                    Pitääpä ottaa EGR tässä lähiaikoina irti ja tutkiskella tarkemmin..
                    Kiitti vinkeistä
                    Tuki se tilapäisesti ja ajele, tosin kauaa et ehdi testaamaan kun valot syttyy, mutta jos tiedät kohdan milloin nykii niin sen ehdit aivan varmasti suorittamaan. Testerillä valot sammuksiin tai muutama käynnistys ja ajo niin valo sammuu.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • Grapes
                      BTCF Member
                      • Jul 2008
                      • 601
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Onko tämä nyt sitä humppaamista, kierrokset vaeltelee 90km/h ajaessa tasakaasulla, tosin auton käyntiääni ei muutu niinkuin täsä videossa:




                      Oma 335tkm tekee tätä ja tähän ei ole siis vaihdettu koskaan öljyjä, muuten vaihtaa pehmeästi, ei töksäyttele eikä tee muutakan ihmeellistä vaan nätisti toimii aski muuten mutta siis kierroslukumittari alkanut tekeen tota vaeltelua:



                      Tekee tuota yheksänkympin ja sadan kilsan tuntivauhdissa ja jos aski sport asennossa niin ei tuota tee.
                      Mekatroniikan vaihdolla tai Sonnaxin Kitillä korjaamalla tuo vissiin tulee ainoastaan kuntoon, ja ei taida tonni riittää tähän hommaan??

                      Ajossa tuo tuntuu todella ärsyttävältä vauhdinmuutoksena, ei nyt varsinaisesti nykimistä mut todella ärsyttävää heijaamista. Ajellaan nyt sport asennolla siihen asti kun tulee motarille kesärajotukset ja ongelma poistuu sen myötä kun 120 vauhdissa ei tuota tee, eikä myöskään kaupunkiajossa.

                      Sorry, vähän ehkä ohi topikista kun autona 530d mutta samaa pientä kierrosten vaihtelua.
                      Last edited by Grapes; 07-02-2015, 12:24.
                      F11 M550d -13

                      ex:
                      E60 535d -08 405/800
                      E39 M5 -99
                      E60 530dA -03 302/660
                      E39 523iA -98
                      Lada 1600 -91
                      Ford Escort Sport -72

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        Originally posted by Grapes View Post
                        Sonnaxin Kitillä korjaamalla tuo vissiin tulee ainoastaan kuntoon, ja ei taida tonni riittää tähän hommaan??
                        Riittää se, kesän lähestyessä näitä on tarkoitus alkaa jälleen tekemään.

                        Comment

                        • 1031
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 125

                          #13
                          Originally posted by VolvoTDi View Post
                          Tuki se tilapäisesti ja ajele, tosin kauaa et ehdi testaamaan kun valot syttyy, mutta jos tiedät kohdan milloin nykii niin sen ehdit aivan varmasti suorittamaan. Testerillä valot sammuksiin tai muutama käynnistys ja ajo niin valo sammuu.
                          Tutkin EGR:n, kaasuläpän ja ilmamassamittarin viikonloppuna. EGR toimii ok ilman takkuamista, testasin tuota alipaineella ja karan liike on tasaista ja kalvo oli tiivis. Kaasuläpässäkään en havainnut mitään mekaanista poikkeamaa, tosin tuohan on sähköinen joten sillä puolella voi jotain ollakkin, IMM tuli suihkittua puhtaaksi. Samanlainen se on edelleen. Perjantaina töistä tullessa meni DPF poltto päälle ja silloin en huomannut että olisi tapahtunut tuota kierroslukumittarin huojuntaa.
                          No tutkimukset jatkuu, jos tämä on nyt sitä alkavaa mekatroniikan vikaa, niin mistä arvoista (DIS:llä ) voin tuon todentaa?

                          Sellaisen asian huomasin että auton ollessa parkissa painoin kaasua ja yritin pitää kierrokset tasan 1500rpm:ssä ja tuo osoittaitui vaikeaksi
                          Vaikka kuinka yritti "lukita" kaasujalan keskitunneliin ettei kaasupoljin liikkuisi yhtään, oli kierrosten pitäminen tasaisena mahdotonta.
                          Aluksi sain aika tarkkaan 1500rpm:ää tauluun ja kun poljinta piti tasan tarkkaan paikallaan niin noin viiden sekunnin päästä kierrokset karkasi kahdentuhannen pintaan.
                          Joku voisi kokeilla että onko tuo normaalia? Eli 520D M47 koneella testiä että saako pidettyä (vaihde P:llä) kierrokset tuossa 1500rmp:ssä.
                          Voi olla ettei nämä kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa.
                          E61 520da LCI 2007
                          EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            #14
                            eipä mitään...
                            Last edited by ptikkala; 09-02-2015, 09:44. Reason: luetun ymmärtäminen hakusalla...

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #15
                              riittääkö se tuo sonnaxin zip kit pelkästään? aika edukkaasti noita tuolta ameriikan mailta olisi saatavilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎