Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiivinen vakionopeudensäädin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spuudu
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 12
    • Hämeenlinna

    Aktiivinen vakionopeudensäädin ?

    Olisi tarkoutus hankkia BMW 520d, 525d, 530d tai 535d E61

    Ajan paljon matka-ajoa ja käytän vakionopeudensäädintä

    KYSYMYS kuuluukin että:

    Mitä eroa on aktiivisella vakionopeudensäätimellä jossa stop & go toiminto
    ja vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla ?

    Tuossa vakionopeudensäädin jossa jarrutustoiminto on ilmeisesti vaan normaali vakkari ?, eikä siinä ole mitään tutkaa mikä seuraa edellä olevaa autoa ?

    Onko tuo aktiivinen vakionopeudensäädin hyvä, onko kokemuksia ?
    Saakohan sitä asennettua jälkikäteen ?
    Noita aktiivi vakkareita ei kauheen monessa autossa ole ollut
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    Tuo vakkari jarrulla on juurikin normi vakionopeudensäädin joka käyttää jarrua vauhdin hidastamiseen. Ei tutkia tai muita kuten aktiivisessa.

    Ja olisiko tuollainen aktiivinen hyvä? No aivan varmasti ei tarvitse aina ajaa letkan keulilla jotta voi käyttää vakkaria
    M550d

    Comment

    • Muppe
      BTCF Member
      • May 2006
      • 1866
      • Östermyra

      #3
      Originally posted by jumbo View Post
      Ja olisiko tuollainen aktiivinen hyvä? No aivan varmasti ei tarvitse aina ajaa letkan keulilla jotta voi käyttää vakkaria
      On kyllä loistava varuste, josta en jatkossa kovin helposti luovu!
      E61 530dA M-Sport
      E39 520iA Touring

      ex. E34 525iA
      ex. E34 535iA
      ex. E34 520i
      ex. E34 520i
      ex. E36 320i

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Vähän kaksijakoinen tuo aktiivicruise,
        soveltuu sellaiseen käyttöön missä ajat yhtä lujaa kuin muu jono,
        mutta jos on liikennettä ja kiire niin se on huonompi kuin tavallinen kun
        kokoajan jarruttelee itsekseen...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Spuudu
          Newbiemmer
          • Nov 2010
          • 12
          • Hämeenlinna

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Vähän kaksijakoinen tuo aktiivicruise,
          soveltuu sellaiseen käyttöön missä ajat yhtä lujaa kuin muu jono,
          mutta jos on liikennettä ja kiire niin se on huonompi kuin tavallinen kun
          kokoajan jarruttelee itsekseen...
          Minkätakia jarruttelee itsekseen ?, jos ajeleen niin että ei muuta liikennettä niin eikö sitä voi asettaa vaikka 100 km/h ja se pysyy siinä nopeudessa ?

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2855
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Spuudu View Post
            Minkätakia jarruttelee itsekseen ?, jos ajeleen niin että ei muuta liikennettä niin eikö sitä voi asettaa vaikka 100 km/h ja se pysyy siinä nopeudessa ?
            Voi kyllä asettaa nopeudeksi 100km/h. Jos edessä on auto, silloin se jarrutta edessä ajavan nopeuteen ja pitää tietyn etäisyyden. Jos edessä on tyhjää, silloin nopeus on tietenkin 100 km/h.

            Tuo on erityisen hyvä varuste yksikaistaisella tiellä, missä ohituspaikat on harvassa. Jotku haukkuu tuota moottoritiekäytössä, ja en kyllä ole E6x aktiivivakkarilla ajanutkaan eli en tiedä että on motarilla hyvä vai huono. F-sarjan aktiivivakkari on ainakin myös motarilla hyvä, kunhan säätää etäisyyden minimiin. Laitteen tekniikka on kyllä f-sarjassa aivan eri eli voi vaikutta asiaan.

            Semmoinen vielä että f-sarjalaisissa laitten saa kytkettyä tavalliseksi jarruvakkariksi kun pitää etäisyyssäätönappia vähän aikaa pohjassa. E-sarjassa tämä ei muistaakseni onnistu?
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by böntti View Post
              Semmoinen vielä että f-sarjalaisissa laitten saa kytkettyä tavalliseksi jarruvakkariksi kun pitää etäisyyssäätönappia vähän aikaa pohjassa. E-sarjassa tämä ei muistaakseni onnistu?
              Tuo onkin kaivattu ominaisuus, E-sarjassa ei saa sitä normaaliksi.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2855
                • Tampere

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Tuo onkin kaivattu ominaisuus, E-sarjassa ei saa sitä normaaliksi.
                Tietenkin sen voi koodata e-sarjasta pysyvästi pois jos oikein ahdistaa.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by böntti View Post
                  Tietenkin sen voi koodata e-sarjasta pysyvästi pois jos oikein ahdistaa.
                  Pelkkä koodaaminen ei riitä.... Vaatii viiksen vaihon ja e6x ehkäpä muutakin.

                  Mutta tämä on jo toinen asia. Tähän topikkiin ny ei juuri kuulu millään lailla ja ainaki böntti tuon jo tiesiki.
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Kissvesala View Post
                    Pelkkä koodaaminen ei riitä.... Vaatii viiksen vaihon ja e6x ehkäpä muutakin.

                    Mutta tämä on jo toinen asia. Tähän topikkiin ny ei juuri kuulu millään lailla ja ainaki böntti tuon jo tiesiki.
                    No ei se viiksen vaihto ole itsestää selvää ennenku joku yrittää koodata aktiivivakkaria jarrukruiseksi, sekä poistaa ylimääräiset osat (tai niiden sulakkeet) pt-can-väylästä. Eli siis tarkennuksena voidaan kokeilla koodata.
                    Last edited by böntti; 13-02-2015, 01:25.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7524
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by böntti View Post
                      Tietenkin sen voi koodata e-sarjasta pysyvästi pois jos oikein ahdistaa.
                      Aktiivivakkari on hyvä varuste mutta vaatisi sen helposti käytettävän napin josta sen saa normaali vakkariksi.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Spuudu
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 12
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Aktiivivakkari on hyvä varuste mutta vaatisi sen helposti käytettävän napin josta sen saa normaali vakkariksi.
                        Mistä syystä tarvitsisi saada aktiivi vakkari vaihdettua helposti normaali vakkariksi ?

                        Osaako kertoa miten tuo aktiivi vakkari toimii toimiiko siis näin:
                        että jos ajan tyhjällä tiellä, voin laittaa aktiivi vakkarin esim 100 km/h ja jos eteen ilmestyy toinen auto joka ajaakin 90 km/h niin auto hidastaa automaattisesti ja alkaa ajaa sen auton perässä sitä 90 km/h. Sitten jos haluan ohittaa niin voi pitää aktiivi vakkarin vaan päällä ja painaa itse kaasua ja ohittaa ja kun on ohittanut 90 km/h ajavan auton, niin auto jatkaa automaattisesti 100 km/h vauhtia jonka olin jo aikaisemmin asettanut siihen ? näinkö se toimii ?

                        Mitä huonoja puolia on aktiivi vakkarilla verrattuna normaaliin ?

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 441
                          • Oulu

                          #13
                          Semmoinen vielä että f-sarjalaisissa laitten saa kytkettyä tavalliseksi jarruvakkariksi kun pitää etäisyyssäätönappia vähän aikaa pohjassa. E-sarjassa tämä ei muistaakseni onnistu?
                          Muistelen että samalla periaatteella onnistuu E:ssäkin. Joskus olen kokeillut ja muistelen että tutka lähti pois päältä. On vaan aikaa niin ei oikein muista. Aamulla voin varmistaa...

                          Joskus kun on paha lumisade tuota ominaisuutta joutuu käyttämään hetkellisesti kun tutkan lämmityksen teho ei riitä. Toisaalta huonolla kelillä (paljon lunta, loska, jää yms) mitään vakkaria ei kannattaisi käyttää muutenkaan. Saattaa auto lähteä lapasesta kun ei tiedä milloin auto käyttää liikaa kaasua keliin nähden. (Monikohan onnettomuus johtuu vakkarin käytöstä huonolla kelillä?)

                          Jos tarkkoja ollaan niin tutka ei pidä etäisyyttä vakiona vaan kyse on ajasta. Olikohan oletusasetuksessa että etäisyys edellä olevaan pidetään 2 sekunnissa. Hitaassa vauhdissa ollaan lähempänä edellä ajavaa.
                          Itse huomannut että hitaassa vauhdissa ajaa yllättävänkin lähellä. Kovassa vauhdissa taas yllättävänkin kaukana.... Onneksi on tuo etäisyys/ajan säätö.

                          Noin yleisesti tuosta tutkasta että sen käyttö vaatii totuttelua.

                          Ei voi ajaa satasta toisen taakse kun toinen on pysähtynyt tai ajaa paljon hitaampaa. Tutkan kantama on rajallinen. Ei riitä jarrutusmatka jos nopeuseroa on paljon tai ainakin matkanteko on epämiellyttävää kun tulee aika reippaita jarrutuksia. Noissa tilanteissa Itse laitan vakkarin "pauselle" ja moottori saa hoitaa jarrutuksen. Kun oma vauhti on hidastunut tarpeeksi ja edellä ajava tutkan kantaman alueella, voi vakkarin laittaa taas päälle.
                          Jarrutustehokin taitaa olla rajoitettu. Eli ei jarruta niin äkäisesti että absit paukkusi (tai no liukkaalla kelillä voi absitkin paukkua)

                          Mäkisellä ja mutkaisella tiellä edessä oleva "katoaa" hetkellisesti ja auto lähtee kiihdyttämään. Kiihdytys voi olla aika rajukin jos edellä ajava on ajanut selvästi hitaampaa kuin vakkarin asetus.

                          Leveässä risteyksessä auto voi tehdä yllättäen reippaan jarrutuksen kun olet ohittamassa kääntyvää autoa.

                          Motarillakin joskus himmailee kun ohittaa toisella kaistalla olevia. Tosi harvoin. Ehkä useammin rekkaa ohittaessa.

                          Silti hyvä varuste ja tykkään. Oli minulla vaatimuksena autoa ostaessa.

                          EDIT: kaasun käyttö ei sammuta vakkaria. Ohituksen jälkeen ajo jatkuu vakkari päällä.
                          EDIT2: tutka menee pois päältä jos painaa kaasua 1mm. Kun nostaa jalan kaasulta tutka menee taas päälle.
                          EDIT3: taisi vilkkukin vaikuttaa tutkaan. Olikohan että etäisyyttä pienennetään kun vilkku on päällä. (Motarilla lähestyy edessä olevaa ennen kaistan vaihtoa. Jokainenhan muistaa laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin?).
                          Last edited by ekaBMW; 13-02-2015, 02:02.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          • Komu
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 1038
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Oma kokemus E91 sarjan aktiivivakkarista.

                            ekaBMW kirjoitti hyvin tyhjentävän vastauksen. Sama lyhyesti.
                            On hyvä. Vaatii totuttelua käytössä. Etäisyyttä säädetään eri teille, "pauselle" laitto yleistä.
                            En osta autoa ilman aktiivikruisea enään...

                            Huonot puolet. Alusta muutosten jälkeen jouduin viemään laakkoselle säädettäväksi, kun tutka herjasi näyttävänsä kieroon. 160€.
                            E70 X5 40d + F31 330d
                            Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                            Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                            Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 441
                              • Oulu

                              #15
                              Lähtee E60:kin tutka pois päältä kun pitää etäisyyssäätöä muutaman sekunnin "pohjassa".
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎