Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 AHL retrofit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PetriPT
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 290
    • Ylöjärvi

    E60/61 AHL retrofit

    Onko kukaan saanut 12/2004 tai vanhempaan autoon onnistuneesti LCI adaptiivisia kurvivaloja toimimaan? Onko tuo ylipäätään mahdollista SGM moduulin kanssa?

    Itselläni on tuollaiset valot keulilla. Eivät vaan pelaa kurvivalojen puolesta ollenkaan. Kommunikointi SMC moduuleille ei toimi, tulee vastaus Ecu busy.

    Johdotuksen olen käynyt moneen kertaan läpi ja kytkiksien mukaan pitäisi olla oikein.

    Käynnistettäessä auto kyllä säätää valot ylös ja alas, inpalla moduuliin ei pääse kiinni.

    Mutta jos joku on tehnyt tämän onnistuneesti niin mielelläni keskustelisin aiheesta lisää
    (saisi ainakin varmuuden että tuo onnistuu noinkin vanhaan rakkineeseen)
    Last edited by PetriPT; 13-03-2015, 12:55.
    now. 530D E61 2005
    ex. 325i A Touring 2004
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1566

    #2
    pitkä threadi, mutta muistaakseni täällä oli juttua samanmoisesta... http://www.bmwcoding.com/showthread....LM1-to-LM2-E60

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      #3
      Pitääpä rekisteröityä että pääsee lukemaan. Oliko tuolla siis onnistuttu hommassa?
      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1566

        #4
        edelleen hataran muistin varassa mennään, mutta käsittääkseni samanlaisia ongelmia oli saatu ratkaistua.

        Comment

        • Hjördis
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 174
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by PetriPT View Post
          Onko kukaan saanut 12/2004 tai vanhempaan autoon onnistuneesti LCI adaptiivisia kurvivaloja toiminaan?
          Olen tehnyt pre-LCI AHL -> LCI AHL konverssion omassa 12/2004 valmistetussa E61ssä. Tämähän muutos ei BMWn mukaan kuuluisi onnistua OEM osilla ennen 03/2005 valmistettuihin autoihin. Kaikki toimii niin kuin kuuluu pl. sisempien rinkuloiden 'lisäkurvivalot' joka ainakin joissakin malleissa kuuluisi syttyä risteyksissä. Inpalla, Istalla, NCSällä jne. pääsee normaalisti käsiksi kyseisiin moduleihin (SMCt & LM2).

          Comment

          • PetriPT
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 290
            • Ylöjärvi

            #6
            Onko LM2 ja LM1 välillä merkittäviä kytkentäeroja, ja jouduitko lisäämään karvoja tuonne? Itse vedin PT canin ja kommunikointi LM2 ja rattikulma-anturin välillä ainakin näyttäisi pelaavan.
            Kytkennät tein wds mukaan ja muita kytkentäeroja en ole löytänyt kuin mitä takavalojen ja etuvalojeb yhteydessä joutuu modaamaan. Onko autossasi paikallaan alkuperäinen ahl moduuli vai ilman? Oma tapaus on ilman ahl --> lci ahl ja erillistä ahl boksia ei ole.
            Last edited by PetriPT; 13-03-2015, 10:30.
            now. 530D E61 2005
            ex. 325i A Touring 2004

            Comment

            • Hjördis
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 174
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by PetriPT View Post
              Onko LM2 ja LM1 välillä merkittäviä kytkentäeroja, ja jouduitko lisäämään karvoja tuonne? Itse vedin PT canin ja kommunikointi LM2 ja rattikulma-anturin välillä ainakin näyttäisi pelaavan.
              Kytkennät tein wds mukaan ja muita kytkentäeroja en ole löytänyt kuin mitä takavalojen ja etuvalojeb yhteydessä joutuu modaamaan. Onko autossasi paikallaan alkuperäinen ahl moduuli vai ilman? Oma tapaus on ilman ahl --> lci ahl ja erillistä ahl boksia ei ole.
              AHL mallisessa ei paljon eroja, pari karvaa siirretään ja pari lisätään (takavalojen ledit) LMän puolella. Etuvalojen kaksi liitintä yhdistetään yhdeksi LCI mallissa. Mitään muita uusia johdotuksia ei tarvi vetää tai vanhoja moduuleja poistaa (pl. LM1, vanha AHL vielä paikallaan). Sopiva LM2 koodaus perään ja kaikki toimii (pl. mahdollisesti lisäkurvivalot).

              Comment

              • PetriPT
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 290
                • Ylöjärvi

                #8
                LCI takavalot toimii ok, ainoastaan etuvalojen kanssa nyt ongelmaa.
                Onkohan tuo AHL moduuli oltava autossa että kaarrevalot toimii?
                Käsittääkseni LCI:ssä LM2 kommunikoi suoraan SMC moduulien kanssa Lin-väylää pitkin ja tuo AHL moduuli on ollut vain Pre-LCI vehkeissä.

                Edit: http://5series.net/forums/diy-do-you...2005-a-138697/

                Jos AHL paikallaan niin tosiaan nuo kulmavalot ei toimi. Jos ottaa AHL moduulin pois ja tekee johdotuksen uusiksi niin toimii.
                Nyt pitäisi vaan jostain kaivaa tiedot miten tuon valomoduulin pitäisi olla kytketty.
                Last edited by PetriPT; 13-03-2015, 11:31.
                now. 530D E61 2005
                ex. 325i A Touring 2004

                Comment

                • Hjördis
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 174
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by PetriPT View Post
                  LCI takavalot toimii ok, ainoastaan etuvalojen kanssa nyt ongelmaa.
                  Onkohan tuo AHL moduuli oltava autossa että kaarrevalot toimii?
                  Käsittääkseni LCI:ssä LM2 kommunikoi suoraan SMC moduulien kanssa Lin-väylää pitkin ja tuo AHL moduuli on ollut vain Pre-LCI vehkeissä.

                  Edit: http://5series.net/forums/diy-do-you...2005-a-138697/

                  Jos AHL paikallaan niin tosiaan nuo kulmavalot ei toimi. Jos ottaa AHL moduulin pois ja tekee johdotuksen uusiksi niin toimii.
                  Nyt pitäisi vaan jostain kaivaa tiedot miten tuon valomoduulin pitäisi olla kytketty.
                  Hyvä löytö noi ohjeet!
                  Itse tein muutoksen jo 3 vuotta sitten ja silloin ei löytynyt selvää vastausta noihin Cornering Lightsien toimintoon saattamiseen ennen 03/2005 rakennetuissa autoissa. En pidä ominaisuutta tärkeänä, mutta jos se onnistuu noin helposti niin kai minunkin on tehtävä toi muutos niin että retrofitti on täydellinen. Vissiin mun autossa kurvivalot ohjaa vieläkin vanha AHL.

                  Sinulla taitaa vaatia hieman enemmän työta saada kaikki toimimaan kun auto ei ole alunperin kurvivaloilla varustettu. Esimerkiksi kaikki kurvivalotoimintoon liittyvät piuhat LM2/AHL -> umpiot taitavat puuttua kokonaan. Mutta eiköhän muutos lopulta onnistu virallista retrofitohjetta, WDSää ja tuon postauksen tietoja hyväksikäyttäen.

                  Comment

                  • PetriPT
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 290
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Originally posted by Hjördis View Post
                    Sinulla taitaa vaatia hieman enemmän työta saada kaikki toimimaan kun auto ei ole alunperin kurvivaloilla varustettu. Esimerkiksi kaikki kurvivalotoimintoon liittyvät piuhat LM2/AHL -> umpiot taitavat puuttua kokonaan. Mutta eiköhän muutos lopulta onnistu virallista retrofitohjetta, WDSää ja tuon postauksen tietoja hyväksikäyttäen.
                    Olen kytkenyt (mielestäni) nuo LM2-->SCM moduulien väliset piuhatkin WDS:stä löytyvän LM2/Dynamic Xenon ohjeen mukaan mutta ei jostain syystä mennyt kuin Strömsöössä.
                    now. 530D E61 2005
                    ex. 325i A Touring 2004

                    Comment

                    • Hjördis
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2011
                      • 174
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by PetriPT View Post
                      Olen kytkenyt (mielestäni) nuo LM2-->SCM moduulien väliset piuhatkin WDS:stä löytyvän LM2/Dynamic Xenon ohjeen mukaan mutta ei jostain syystä mennyt kuin Strömsöössä.
                      Onko LM2 varmasti kurvivalotoiminolla varustettu versio?

                      Onko LM2 koodattu oikein: varustelistasta poistettu tavalliset ajovalot ja lisätty kurvivalot sekä +MUEB varuste ja valmistuspvm muutettu esim. 06/2005 (ei pakko kurvitoiminnolle) ja sen jälkeen varustelistan oletusarvoin koodattu LM2?

                      Jos et ohjelmilla pääse käsiksi valomoduuliin niin väyläkytkennässä on joku virhe. Miten olet ilman ohjelmaa todennut että LM saa kulkusuuntatietoa?

                      Onko SMC moduulit uusia, silloin ne vaatii erikoiskoodausta?

                      Comment

                      • Hjördis
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 174
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Originally posted by PetriPT View Post
                        Olen kytkenyt (mielestäni) nuo LM2-->SCM moduulien väliset piuhatkin WDS:stä löytyvän LM2/Dynamic Xenon ohjeen mukaan mutta ei jostain syystä mennyt kuin Strömsöössä.
                        Toi WDSän LM2/Dynamic Xenon voi viitata vielä pre-LCI valoilla olevaan autoon missä LM2 eli 09/2005 -> 02/2007 valmistepvmällä olevaan. Silloin kytkennät LM2 -> LCI umpiot menee luultavasti vääriin.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2856
                          • Tampere

                          #13
                          On koodattu siten että valmistuskuukausi on vaihdettu lci:ksi ja lisätty listalle kurvivalot. Tuota MUEB-koodia ei tällöin tarvita, se on tarkoitettu lci-takavalojen retrofittaamiseen kun auto on pre-lci. Kaikki osat on lci-autosta, siksi koodattu näin. Vika on todennäköisesti pinnityksessä, tool32:lla ei saa yhteyttä smc-moduuleihin. Kytkikset on kyllä lci-autosta, itse en ole kuitenkaan kytkentää tehnyt.
                          Last edited by böntti; 13-03-2015, 21:32.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • PetriPT
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 290
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            Noniin, valoa tunnelin päässä. Kyllä kytkennät oli oikein mutta kaavio väärä. Smc moduulit olin kytkenyt 4 karvan mukaan kun ilmeisemmin pitäisi tulla 2 + maa.

                            Lisäksi jouduin vetelemään muutaman lisäkarvan, esim oikean puolen kulmakarvan joka lm1 vs. Lm2 kytkennässä eri lailla.
                            Oman haasteensa toi myös se kun sekoitin itse jossain välissä turning lightin ja direction lightin keskenään (kurvi vs. vilkku)

                            Sain ainakin kurvivalot (turning/cornering light) toimimaan, eli kun vilkku päällä ja käännyt niin auton sivulle tulee valokeila tuosta sisemmästä projektorista.
                            Vielä en saanut kääntyviä valoja toimimaan, mutta pitää kokeilla koodailla böntin kanssa kun itsellä tuo puoli vielä harjoitteluasteella.
                            Last edited by PetriPT; 14-03-2015, 09:01.
                            now. 530D E61 2005
                            ex. 325i A Touring 2004

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2856
                              • Tampere

                              #15
                              Pienenä tarkennuksena että minun lähettämät ohjeet ja kaaviot olivat oikeat.

                              Tässäpä nämä ohjeet jos joku muu haluaa tehdä vastaavan retrofitin. Valomoduulin pitää olla LM2 AHL, lisäksi pitää tietenkin olla LCI-mallin kääntyvillä valoilla olevat umpiot. PT-CAN-osio pätee ennen 9/2005 valmistettuihin autoihin, uudemmissa on SGM-moduulin tilalla KGM-moduuli, PT-CAN-pinnit on todennäköisesti erit.

                              ------------------alku
                              No niin, LM2 & kääntyvät valot.

                              LM2:lle pitää vetää pt-can-piuhat. Kierretty parikaapeli, kaks piuhaa, 0,5mm^2. Piuhat löytyy SGM-moduulista, hanskalokeron alta. Kuvassa liitin X13581, pinnit 32 (pt-can-high, sini/puna) sekä 34 (pt-can-low, punainen):



                              Ryöstät noista piuhoista ja vedät kierretyllä parikaapelilla valomoduulin liittimeen pinneihin 71 (pt-can-high) ja 72 (pt-can-low).

                              Sitten smc-moduulien piuhat, (09/2009 valmistettu E61):



                              Viimeisenä ajovalojen piuhat, A3 on valomoduuli.

                              Vasen puoli:



                              Oikea puoli:



                              --------------------loppu

                              Koodaus menee sillä tavalla että valmistuskuukaudeksi vaihdetaan vaikkapa #0909, varustelistalle lisätään $524. Jos autossa on alunperi halogeenivalot, pitää xenoneille luultavasti lisätä lisäksi sopiva varustekoodi. Tällä varustelistalla koodataan valomoduuli ja molemmat smc-moduulit.

                              Omalla vastuulla sitten.

                              Edit. Nämä kytkiksen on tosiaan tuota SGM-moduulia lukuunottamatta LCI E60/E61 valoihin. Lähtökohta voi vaihdella mutta lopputuloksen pitää olla tämän mukainen.
                              Last edited by böntti; 18-03-2015, 21:39.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎