Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Erikoinen tutina ajossa/jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofu
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 515
    • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

    #16
    Voiko olla että jos reaktiotangot on lopussa, niin se vaikuttaa myös jarruttaessa? Eli välillä ratti väpättää ja välillä ei ja välillä penkki väpättää. Eli siis jarruttaessa.
    F01 730d -13

    Comment

    • Kesäromu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2011
      • 228
      • Espoo

      #17
      Täälläkin vähän tärräsi kun satkun+ vauhdeista jarrutteli, sain häviämään kun tein muutaman oikein kunnon jarrutuksen.
      F10 -11
      E21 315 -83

      Comment

      • Tofu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 515
        • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

        #18
        Originally posted by Kesäromu View Post
        Täälläkin vähän tärräsi kun satkun+ vauhdeista jarrutteli, sain häviämään kun tein muutaman oikein kunnon jarrutuksen.
        Jokusen lukkojarrutuksen testannut. Ei vaikutusta
        F01 730d -13

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #19
          Originally posted by bavaristi View Post
          Täällä kans e61:ssä 100kmh hujakoilla apparin penkin selkänoja huilaa eestaas. Ja yli 60kmh nopeuksista jarruttaessa ravistaa rattia niin vimmatusti. Vähän rajummin kun jarruttaa kovastikin nopeudesta niin ei ravista oikeastaan ollenkaan, eikä sitten ihan pienistä vauhdeista. Oisko ne reaktiotangot sitten vaihtoon, ja kuinka ne helpoiten toteaisi huonoksi?
          Veikkaan jarrujen herkistelyn auttavan, omasta hävisi lauantaisen jarruherkistelyn jälkeen apparin selkänojan väpätys kokonaan. Ja olihan ne taas ihan jumissa, eivät alkuun liikkuneet käsin yhtään vaikka mäntä oli pohjaan painettuna. Eli makasivat levyjä vasten iloiseen ja tämä taitaa aiheuttaa väpätystä kun rengas alkaa jarruttaa ja pienikin kierous laikoissa tutisuttaa.

          Melko herkästi taas rullaakin auto vaikkei ennen herkistelyjäkään mitään lämpöongelmia ollut lasermittarillakaan havaittavissa....pienestä on kiinni.

          Comment

          • Tofu
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 515
            • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

            #20
            Tänään korjaamolla katsottu välykset ja myös katsastusasemalla käyty syynäämässä alustaa ym. Mistään ei löydy mitään... Mitähän seuraavaksi?
            F01 730d -13

            Comment

            • Vesa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 363
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Tofu View Post
              Tänään korjaamolla katsottu välykset ja myös katsastusasemalla käyty syynäämässä alustaa ym. Mistään ei löydy mitään... Mitähän seuraavaksi?
              Minulla oli e39:ssä jarrutus- ja ajotutinaa. Ehdin vaihtaa kaikki etupään hilut ja kaikki jarrulevyt. Tein jarrujen herkistelyt yms. Kunnes aloin mittailemaan heittokellolla levyjä ja napoja. Syylliseksi paljastui kiero napa toisella puolella edessä. Se kieroutti sitten levyn. Napa ja jarrulevy uusiksi ja tutinat olivat historiaa !
              Nykyiset:
              BMW F11 535DA xDrive -15
              Toyota Yaris Hybrid -20

              Exiä noin 60 kpl...

              Comment

              • Tofu
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 515
                • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                #22
                Originally posted by Vesa View Post
                Minulla oli e39:ssä jarrutus- ja ajotutinaa. Ehdin vaihtaa kaikki etupään hilut ja kaikki jarrulevyt. Tein jarrujen herkistelyt yms. Kunnes aloin mittailemaan heittokellolla levyjä ja napoja. Syylliseksi paljastui kiero napa toisella puolella edessä. Se kieroutti sitten levyn. Napa ja jarrulevy uusiksi ja tutinat olivat historiaa !
                Laakerit/navat vaihdettu vajaan vuosi sitten eteen. Pitää varmaan nakata uudet levyt eteen. Toinen levy testien mukaan vähän kiero.
                F01 730d -13

                Comment

                • Churchill78
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 76
                  • Turku

                  #23
                  Jos ajossa vatkaa/tärisee niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria. Jarrulevyjen kierouden tunnistaa jarruttaessa ja alustan tukivarsien välyksen kuopissa taikka kääntyessä.

                  Comment

                  • Tofu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 515
                    • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                    #24
                    Huomenna uutta levyä eteen. Jos ei vaikutusta, ni kardaani esiin ja tukilaakeria ja rättiniveltä ja perään tulevaa niveltä tarkistamaan.
                    F01 730d -13

                    Comment

                    • Churchill78
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 76
                      • Turku

                      #25
                      Mulla kesti juuri samanlaisessa autossa etulevyt 2 vk. ennenkuin olivat taas kierot. Uudet jarrulevyt olisi kuulemma hyvä ns. ajaa sisään ennen kovempia jarrutuksia, siitä miten sen pitäisi tapahtua ei ole tietoa.
                      Itsellä huomaa tuon kardaanin tukilaakerin huonon kunnon kiihdyttäessä paikaltaan, saattaa joskus täristää rajustikin.

                      Comment

                      • yrd3
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2013
                        • 163
                        • Ylistaro

                        #26
                        tokkopa niitä sisään tarvittee ajaa, uskoisin et suurimmat syypäät levyjen kieroutumiselle on:
                        -huonosti puhdistettu pinnat asennuksen aikana
                        -uudet levyt asennetaan vanhoille kulahtaneille jarrupaloille
                        -jarrusatulan herkistelyt jää todella vähälle, jos palat liikkuu vain toiselta puolen niin aika varmasti vetää levyn kieroon hyvin ja nopeasti.
                        -napa kiero, varmaan harvas nämä tapaukset mut tiedän pari tapausta.

                        Comment

                        • Churchill78
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 76
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by yrd3 View Post
                          tokkopa niitä sisään tarvittee ajaa, uskoisin et suurimmat syypäät levyjen kieroutumiselle on:
                          -huonosti puhdistettu pinnat asennuksen aikana
                          -uudet levyt asennetaan vanhoille kulahtaneille jarrupaloille
                          -jarrusatulan herkistelyt jää todella vähälle, jos palat liikkuu vain toiselta puolen niin aika varmasti vetää levyn kieroon hyvin ja nopeasti.
                          -napa kiero, varmaan harvas nämä tapaukset mut tiedän pari tapausta.
                          Noh, mulle tuli kuitenkin kaikki uudet hilut etupäähän. Jarrusatulat herkistelin eikä jarrusatulan mäntä ollut edes ruosteessa.
                          Jos napa on kiero niin sen huomaa sekä uusilla että vanhoilla levyillä.

                          Niin vaan kesti 2 viikkoa levyt

                          Harvemmin tuosta kardaanista ne ristikkonivelet antautuu, rättinivel ja tukilaakeri vaihtoon niin loppuu tärinät.

                          Comment

                          • Grapes
                            BTCF Member
                            • Jul 2008
                            • 601
                            • Hämeenlinna

                            #28
                            Originally posted by Tofu View Post
                            Jokusen lukkojarrutuksen testannut. Ei vaikutusta
                            Mulla täristi kanssa jarrutuksissa oikeen kunnolla, putsasin liukupinnat niin hyvin kun sain teräsharjalla, porakoneeseen kiinnitettävällä laikalla ja viilalla. Tutinat väheni muttei poistunut kokonaan.

                            Sen verran käsi olen etten niitä sylintereitä arvannut alkaa availemaan, sylintereitä yritin herkistellä muutaman kerran. Veikkaan, että joku sylinteri siellä jumittaa edelleen koska ei tutinat kokonaan hävinnyt, ajo on pääasiassa moottoritietä ja joka nurkkaan uusittu palat ja levyt kaksi vuotta sitten.

                            No kävin sitten ratapäivillä Ahvenistolla ja kappas kun tutinat jäi sinne
                            Katellaan nyt tuleeko tutinat takaisin ja pitääkö hommata uudet sylinterit kun autolla ajettu kuitenkin jo 350tkm.
                            Tällä hetkellä jarrut toimii nätistis ja kahden viikon kuluttua Alastarolle antamaan lisää kyytiä jarruille
                            F11 M550d -13

                            ex:
                            E60 535d -08 405/800
                            E39 M5 -99
                            E60 530dA -03 302/660
                            E39 523iA -98
                            Lada 1600 -91
                            Ford Escort Sport -72

                            Comment

                            • Tofu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 515
                              • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                              #29
                              Eteen ja taakse laitettiin uudet levyt. Jarrututina poistui.
                              Mutta vielä jäi sellainen välillä pieni tutina ja välillä häiritsevä tutina. n.90kmh-100kmh vauhdissa. Tutina ei aina niinkään näy selkänojassa, vaan tuntuu takapuolessa..

                              Toki itse tutina ärsyttää, mutta se on ihmeellistä, että sitä ei aina esiinny. Välillä voi mennä tovi että kyyti on hyvää ja välillä sitten tutisee..
                              F01 730d -13

                              Comment

                              • Churchill78
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2010
                                • 76
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by Tofu View Post
                                Eteen ja taakse laitettiin uudet levyt. Jarrututina poistui.
                                Mutta vielä jäi sellainen välillä pieni tutina ja välillä häiritsevä tutina. n.90kmh-100kmh vauhdissa. Tutina ei aina niinkään näy selkänojassa, vaan tuntuu takapuolessa..

                                Toki itse tutina ärsyttää, mutta se on ihmeellistä, että sitä ei aina esiinny. Välillä voi mennä tovi että kyyti on hyvää ja välillä sitten tutisee..
                                Kardaani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎