Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin modausta M57N2 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommi_n
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 65
    • Tampere

    #16
    Aivan, todennäköisesti britin ongelmat johtui juuri tuosta että liian korkea cooleri haittaa liiaksi myös munuaisista menevää ilmaa. Toki mietin että 350 korkeakin peittää aika paljon sen takana olevia kennoja mutta ehkä munuaisista menevä suora ilma niille riittää yhdessä sen kanssa mikä puskurin aukosta coolerin läpi menee...

    Niin siis kyllä, skissailin 600 pitkään kennoon tankit jossa lähdöt taaksepäin joiden väli on se kokolailla vakio. Katselin noita KL:n kennoja että niissä on aika leveät tankit... Mä taas töhrystelin melko matalat, siitä johtunee se että kennon leveys suhteessa putkien väliin kuulostaa suurelta. Muistaakseni tankin tilavuudelle on joku nyrkkisääntö, täytyy kaivaa se muistista ja tutkia riittääkö tilavuus.
    BMW e61 535d M-sport
    Lancia Delta HF integrale

    Comment

    • JarnoE36
      BTCF Member
      • Jun 2009
      • 253
      • Uusimaa

      #17
      Pienemmällä parturoimisella menisi tuon tyyppinen. Kuitenkin coolerin edestä sivumuoveja tulee leikellä että saisi paksumman coolerin.
      Tulisi kuitenkin vähemmän syylerin ja muiden eteen

      Jarppa

      Toyota GT86
      (330d Sport F31 N57 2014)
      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
      ( 530da E60 M57N2 2006)
      ( 520da E60 2006)
      ( 520 E39x3)
      (E46x2)
      (Z3)

      Comment

      • JarnoE36
        BTCF Member
        • Jun 2009
        • 253
        • Uusimaa

        #18
        Tilavuus kuitenkin luokkaa pyöreät 10litraa vs 530d:n 5,5l ja 535d:n reilu 7 litraa

        En usko ettäbtilavuttavtarvitaan tuota enemmän. Kennon rakenne ja päätytankkien muotoile ratkaisee enemmän.

        Kyllä on paljon juttua kennorakenteista esim bar&plate vs tube&fin.
        Jarppa

        Toyota GT86
        (330d Sport F31 N57 2014)
        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
        ( 530da E60 M57N2 2006)
        ( 520da E60 2006)
        ( 520 E39x3)
        (E46x2)
        (Z3)

        Comment

        • tommi_n
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 65
          • Tampere

          #19
          Äkkiseltään laskettuna noin 10L 75% hyötysuhteen kenno riittää noin 350hv tasolle pitämään lämmöt kurissa tämmöisessä Bemarin dieselissä. Samaa tukee Wagnerin omat mittailut jotka on tehty siis 11,7L kennolla 330-350hv peruslastutetussa 535d:ssä dpf:t sun muut paikallaan... Enempään tarvii enemmän.

          Sopivasti ylimitoitettu kenno täystehoiseen 35d:hen on siellä 20L hujakoilla.

          Vanhan liiton äijien nyrkkisääntö imuilman lämmönhallintaan on 1deg=1hv. Eli Voll 35d:ssä varsinkin saadaan riittävällä välijäähdyttimellä komeita tuloksia jos ahtimessa riittää vain ilmaa ja railissa naftaa.

          Päädyissä on tärkeää että ne virtaa hyvin ja ilmaa menee jokaiseen putkeen. Korkea kiinakenno kiinapäädyillä joissa lähdöt alhaalla ei käytä tehokkaasti kaikkia kennon putkia, varsinkaan jos letkulähdöt on kennonsuuntaiset.

          Vedenpitävän faktan laskemiseen muuttujia on tässä välijäähdytinhommassa aivan liikaa, mutta suunnilleen oikealle hehtaarille on mahdollista päästä.
          BMW e61 535d M-sport
          Lancia Delta HF integrale

          Comment

          • JarnoE36
            BTCF Member
            • Jun 2009
            • 253
            • Uusimaa

            #20
            "[QUOTE=tommi_

            Vanhan liiton äijien nyrkkisääntö imuilman lämmönhallintaan on 1deg=1hv. Eli Voll 35d:ssä varsinkin saadaan riittävällä välijäähdyttimellä komeita tuloksia jos ahtimessa riittää vain ilmaa ja railissa naftaa.

            Päädyissä on tärkeää että ne virtaa hyvin ja ilmaa menee jokaiseen putkeen. Korkea kiinakenno kiinapäädyillä joissa lähdöt alhaalla ei käytä tehokkaasti kaikkia kennon putkia, varsinkaan jos letkulähdöt on kennonsuuntaiset."



            Aivan, kyllä muotoiluissa on suuria eroja kun katsoo joitakin kalliimpia coolereita. Ja todellakin voi saada vakioon verrattuna hyviä ja verrattain halpoja hevosvoimia kun mennään yli 300hv! Jotkut nuo kiinacoolerit on todella tyhmästi muotoitu. Jos nyt rupean sovittelemaan jotakin uutta niin pitäähän sitä nyt saada maksimi hyöty..

            Itsellä nyt alkuun tarkoitus vain ohjelmoida ja uusi cooleri ja Ajtechille "kaikki tai ei mitään" mentaliteetillä. Myöhemmin ehkä suuttimet ja billetsiipi turbolle jos ei koppi liiku tarpeeksi noilla loivilla muutoksilla.

            Periaatteessa aina pitää silpoa noita sivumuoveja ellei ota oikein kapeaa takalähdöoillä mutta korkeussuunnassa 300mm menee vielä hyvin piiloon mikä itsellä tavoitteena. Onhan se aika härski jos välijäähy kurkkaa munuaisten takaa mutta alkaako kiinnostamaan katsastusmiestä ? :think
            Jarppa

            Toyota GT86
            (330d Sport F31 N57 2014)
            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
            ( 530da E60 M57N2 2006)
            ( 520da E60 2006)
            ( 520 E39x3)
            (E46x2)
            (Z3)

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #21
              Löytyykö jostain noita bmw bensa- ja dieselmallien välijäähdyttimien mittoja?
              M550d

              Comment

              • Paarma78
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 291
                • Klaukkala

                #22
                Tässäpä yksi vaihtoehto coolereihin:

                Menee samalla linjalla KL versioiden kanssa mutta osuu 3" ja 4" kennojen väliin (paksuus) ja vaikuttaisi aika hyvältä kompromissilta tuohon omalle keulalle aktiivivakkarin kanssa. Lähdöt sopivasti 2.5". Hintaa vähän enempi kuin KL.

                Tiedä sitten minkälainen on. Raadin mielipide (kokemuksia ei täällä päin taida olla)?
                BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                Comment

                • tommi_n
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2014
                  • 65
                  • Tampere

                  #23
                  -> jumbo: 535d:n mitat viestissä #14. Se lienee vakioista paras..

                  -> Paarma: Eiköhän ne kaikki samanlaista tavaraa ole... Kapean kennon kanssa kannattaa muistaa vakiocoolerin ahtoputkien väli... Jos jää kauheen vajaaks ni joutuu säveltään ahtoputkia. AiM:n mainitsema kenno on vissiin just siinä missä pitääkin. KL:llä on myös 3" versio tosta, se olis kans ehkä aktiivivakkariystävällinen toisin kuin 4".
                  BMW e61 535d M-sport
                  Lancia Delta HF integrale

                  Comment

                  • Paarma78
                    BTCF Member
                    • Jun 2014
                    • 291
                    • Klaukkala

                    #24
                    Originally posted by tommi_n View Post
                    -> jumbo: 535d:n mitat viestissä #14. Se lienee vakioista paras..

                    -> Paarma: Eiköhän ne kaikki samanlaista tavaraa ole... Kapean kennon kanssa kannattaa muistaa vakiocoolerin ahtoputkien väli... Jos jää kauheen vajaaks ni joutuu säveltään ahtoputkia. AiM:n mainitsema kenno on vissiin just siinä missä pitääkin. KL:llä on myös 3" versio tosta, se olis kans ehkä aktiivivakkariystävällinen toisin kuin 4".
                    Max 62cm kokonaisleveys menee aktiivivakkarin kanssa niin että asennus toiseen laitaan. Tällöin aktiivivakkari pysyy paikallaan. Ei ole väliä onko 3" vai 4" kenno, molemmille sama asia (vakkarin teline edessä). 4" kenno tulee vain niin liki puskuripalkkia että itse varmaan tyydyn noihin ohuempiin malleihin ja liki 12L kennotilavuuteen.

                    Ahtoputket on tarkoitus tehdä uusiksi, kun tuo alkuperäinenkin jo vähän vekillä nauraa. Tällöin joutuu turbon puoleista ahtoputkea vähän sovittelemaan enempi. Turbon puolelta ehkä myös se alumiinimutka uus 2.5". Uudet putket myös coolerin lähdöstä siihen ylös tuovaan aluputkeen jossa lämpötila-anturi.

                    -Jukka-
                    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                    Comment

                    • JarnoE36
                      BTCF Member
                      • Jun 2009
                      • 253
                      • Uusimaa

                      #25


                      Tuota just itse kattelin. Tulee tosin aika paljon syvyyttä. Menisi aikalailla samanlevyisenä oem letkuihin tosin suppareilla. Onkohan oem letkut/putket koko matkalta 2,25" joihin siis liitynnät jäähyltä?

                      Jaa katsottiin näköjään samaa sivua paarman kanssa ��

                      450x300x76 olisi parempi syvyydeltään mutta kokonaislevyys 630mm plus 90asteen letkut ja kokonaisleveys luokkaa 790mm.. Mennee liian leveäksi?
                      Last edited by JarnoE36; 02-06-2015, 19:11.
                      Jarppa

                      Toyota GT86
                      (330d Sport F31 N57 2014)
                      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                      ( 530da E60 M57N2 2006)
                      ( 520da E60 2006)
                      ( 520 E39x3)
                      (E46x2)
                      (Z3)

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        #26


                        Tuossahan on minulle käypänen

                        Jos jätän ilmanohjausmuoveja paikoilleen niin taitaa käydä tuo paremmin kuin 550mm leveä
                        ja tuo on 2,5" lähdöillä niin käypänen 2,5"/2,25" suppareilla jos oem on 2,25". Sittenpä näkee. Kiitos KL- racing vinkistä!
                        Last edited by JarnoE36; 03-06-2015, 14:44.
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • tommi_n
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 65
                          • Tampere

                          #27
                          Jos joku muukin pähkäilee niin se runkoaisojen väli on 770mm. Siellä on sellaset pienet kyhmyt ilmeisesti törmäyksessä kasaanpainumista varten, jos ne tasottelee niin löytyy vielä 10-15mm lisää leveyttä.

                          Mutta 550 leveeseen kennoon saa ainoastaan tehtyä putkilähdöt vakiopaikalle. Se putkien väli vakiona on 635mm (eikä 685 kuten virheellisesti jostain kuvasta katsoin). Leveempi kenno mahtuu ja putketkin ehkä kennojen ohi konehuoneeseen mutta tilavuushyöty on alle 10% esim 600 leveellä kennolla joten tuskin maksaa vaivaa kun 550:kin saa sen lähes 20L.

                          Enää ei tarttis kun tehdä! :think
                          BMW e61 535d M-sport
                          Lancia Delta HF integrale

                          Comment

                          • JarnoE36
                            BTCF Member
                            • Jun 2009
                            • 253
                            • Uusimaa

                            #28
                            Originally posted by tommi_n View Post
                            Jos joku muukin pähkäilee niin se runkoaisojen väli on 770mm. Siellä on sellaset pienet kyhmyt ilmeisesti törmäyksessä kasaanpainumista varten, jos ne tasottelee niin löytyy vielä 10-15mm lisää leveyttä.

                            Mutta 550 leveeseen kennoon saa ainoastaan tehtyä putkilähdöt vakiopaikalle. Se putkien väli vakiona on 635mm (eikä 685 kuten virheellisesti jostain kuvasta katsoin). Leveempi kenno mahtuu ja putketkin ehkä kennojen ohi konehuoneeseen mutta tilavuushyöty on alle 10% esim 600 leveellä kennolla joten tuskin maksaa vaivaa kun 550:kin saa sen lähes 20L.

                            Enää ei tarttis kun tehdä! :think
                            Hyvä tietää Itse tähtään juuri että olisi syötöt vanhoilla paikoilla niin voi laittaa vanhoihin letkuihin liitosholkin ( http://www.do88.se/cgi-bin/ibutik/AI...kr&Visn=Lista1 ) ja sen perään suppari ( http://www.do88.se/cgi-bin/ibutik/AI...kr&Visn=Lista1 ) ja thats it.

                            Ilmeisesti pitää hitsauttaa jotkut kiinnikkeet esim mutterit että saa välijäähyn kannakoitua johonkin. Mihinköhän on porukka kiinnittänyt välijäähyn? En ole repinyt muoveja koskaan pois niin mitähän siellä olisi mihin kiinnittää..

                            Kattelin vielä välijäähyjä ja Briteistä löytyi vähän paremman näköinen päätytankkien virtauksiltaan :



                            Edit: Tuossa coolerissa on lähdöt vähän sivuilla, mahtuneeko noilla supistavilla kulmilla:
                            Last edited by JarnoE36; 05-06-2015, 10:33.
                            Jarppa

                            Toyota GT86
                            (330d Sport F31 N57 2014)
                            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                            ( 530da E60 M57N2 2006)
                            ( 520da E60 2006)
                            ( 520 E39x3)
                            (E46x2)
                            (Z3)

                            Comment

                            • tommi_n
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2014
                              • 65
                              • Tampere

                              #29
                              Pulteilla joko runkoaisoihin tai puskuripalkkiin. Joka tapauksessa kennoon joutuu hitsaan joko latat tai L-/U-profiilit tankkeihin kiinnitystä varten. Tai jos kenno on alle 350 korkea niin voi laittaa kennon päällekin latat tmv josta sen saa roikkuun runkoaisojen väliin.

                              Lähdöt täytyy olla alareunassa tai max vakiokennon korkeuden verran ylhäällä, muuten menee päin syyläriä.

                              Kapealla kennolla putkien yhteenlaskettu inlet area voi jäädä liian pieneksi. Se saisi olla 350 hv:lle noin 116cm^2 kun kennon tilavuus on 9,65L. Putki on karkeasti noin 10mm korkea mutta sisällä rivat jotka voisi viedä arviolta 10% pinta-alaa pois. Siispä 76mm leveen putken pinta-ala on noin 6,84cm^2 ja tossa 250 korkeessa brittikennossa kuvan mukaan 12 putkea = 82,1cm^2.

                              Juuri tämän takia esim RS500 kenno on huono valinta. Ja samasta syystä se Wagnerin sikakallis kenno on myös huono siltä korkealta osaltaan plus että sen tilavuuskin on liian pieni esim. täystehoiseen 35d:n.

                              Toki in real life voi joku muuttuja kumota nämä, mutta teoriassa olen ymmärtänyt asian suunnilleen noin.
                              BMW e61 535d M-sport
                              Lancia Delta HF integrale

                              Comment

                              • PetriPT
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2010
                                • 290
                                • Ylöjärvi

                                #30
                                Oma auto oli tämän viikon AJ techilllä modattavana ja Antti leipoi paikalleen tuon Kiinan RS500 coolerin. Kaikki ylimääräinen muovi piti leikata pois että sai sopimaan joten iso työ oli ollut. esim. munuaisten takana oleva läppämekanismi oli otettu irti. Olen työreissussa mutta pääsen näkemään installaation todennäköisesti viikonlopun aikana niin sitten lienee enemmän kerrottavaa.

                                Moottorin lämpöjen kanssa ei (vielä) mitään ongelmaa ja kuulemma erittäin tehokas tuo on ilman jäähdytykseen.

                                Autosta tuli pihalle 340/735, kyseessä pre-lci. Ei kestä laatikko enempää vääntöä niin piti rajata. Siinä mielessä vähän pettymys kun odotukset oli vähän muuta. Eiköhän tuollakin kerkiä...
                                now. 530D E61 2005
                                ex. 325i A Touring 2004

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎