Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin modausta M57N2 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarnoE36
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 253
    • Uusimaa

    Välijäähdytin modausta M57N2 koneeseen

    Oletteko ostaneet mistä ja minkämallisen välijäähdyttimen 530d tai 535d:een ?

    Ennen ohjelman laittoa suunnittelen välijäähdyttimen modaamista paremman malliseen. Luin vanhat threadit läpi mutta tarkempia mallivinkkejä kaipaisin. Meillä on auto koko ajan ajossa ja huono aukoa alustamuoveja ja puskuria pois tuossa pihassa ihan katsoakseen mitä sinne mahtuisi tarkalleen. Mutta olisi kiva päivän projekti jos voisi tilata jonkun "pulttaa kiinni" vaihtoehdon ja ettei tarvis hirveästi modifioida keulaa.

    Vaihtoehto 1. Ilman virtauksen parantaminen ja vanhan välijäähdyttimen pesu. Coolerin takaa muovihärpäkkeiden ja pohjamuovien modaamisella saisi halvalla tehostusta.

    Vaihtoehto 2. Paksumman mutta muuten liki orkkiscoolerin kokoinen olisi myös hyvä ja helppo päivän homma. Ulkomailta näyttää jotain malleja olevan muttei juuri M57 koneeseen?

    Vaihtoehto 3. Coolerin kokoluokka sama kuin syyleri. Tällöin tulee repiä koko puskuri veke ja miettiä miten saa kannakoinnit ja muutenkin mahtumaan.

    Onko kokemuksia ja vinkkejä? Täytyy kysellä liikkeistä mitä tarjoavat.

    Vanhoista threadeistä oli myös kuvat ja linkit lähteneet pois kun ovat niin vanhoja. Olisi kiva nähdä miten ilmanvirtauksen parantamista on toteutettu.
    Jarppa

    Toyota GT86
    (330d Sport F31 N57 2014)
    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
    ( 530da E60 M57N2 2006)
    ( 520da E60 2006)
    ( 520 E39x3)
    (E46x2)
    (Z3)
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 841
    • Espoo

    #2
    Jos plug'n play malleja halajaa, niin tässäpä taitaa olla melkein ainoita mitä tarjolla:

    ihanan edullista...

    edit: tämä siis 535d malliin.
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • JarnoE36
      BTCF Member
      • Jun 2009
      • 253
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by ///THe View Post
      Jos plug'n play malleja halajaa, niin tässäpä taitaa olla melkein ainoita mitä tarjolla:

      ihanan edullista...

      edit: tämä siis 535d malliin.
      565£ �� buuyaah! Hieman hintava. Aika ovelan muotoinen, tuo ilmeisesti menee ihan ujuttamalla mutta hinnaltaan kyllä karsiutuu.
      Jarppa

      Toyota GT86
      (330d Sport F31 N57 2014)
      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
      ( 530da E60 M57N2 2006)
      ( 520da E60 2006)
      ( 520 E39x3)
      (E46x2)
      (Z3)

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1241
        • Pori

        #4
        Itseäkin hiukan kiinnostais muut "yleismallit". Ilmeisesti niitä kiinan RS500 -coolereita on laitettu, mutta minkä verran se vaatii modauksia että saa sopimaan?
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • JarnoE36
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 253
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Juspa View Post
          Itseäkin hiukan kiinnostais muut "yleismallit". Ilmeisesti niitä kiinan RS500 -coolereita on laitettu, mutta minkä verran se vaatii modauksia että saa sopimaan?
          E60, E61 Parts, Accessories and Mods - Massive intercooler on 535d Toooo much heat - In my quest to make my 535d even quicker I just finished fitting an Ford RS500 intercooler. The reuslts are amazing but now my problem is Coolant temperature. As you can see from the pic my intercooler cover 90% of the radiator as a...


          Sama oli mielessä. Kun googlaa RS500 cooler bmw e60 niin löytyy jonkun verran osumia. Tarvinneeko ilman ohjausta syylerille koska peittää niin paljon. Tarvinneeko peittää talvella ettei tule jäätymisongelmia?
          Jarppa

          Toyota GT86
          (330d Sport F31 N57 2014)
          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
          ( 530da E60 M57N2 2006)
          ( 520da E60 2006)
          ( 520 E39x3)
          (E46x2)
          (Z3)

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1241
            • Pori

            #6
            Originally posted by JarnoE36 View Post
            http://5series.net/forums/e60-parts-...e1432706083961

            Sama oli mielessä. Kun googlaa RS500 cooler bmw e60 niin löytyy jonkun verran osumia. Tarvinneeko ilman ohjausta syylerille koska peittää niin paljon. Tarvinneeko peittää talvella ettei tule jäätymisongelmia?
            Joo joskus noita lueskelin paljonkin. Onhan toi RS500 ihan stnan iso.. Kun löytäsi tuota Wagnerin kokoluokkaa olevan kiinanversion tai edes puolta pienemmän tuosta RS500:sta..

            Edit. Tuossa enempi juttua siitä RS -projektista
            Last edited by Juspa; 27-05-2015, 10:17.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • AiM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 247
              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

              #7
              Ilman puskurin poisottoa sinne ei taida mitään yleismallista saada askarreltua paikalleen ja tuo Wagnerkin on kyllä kovin erikoinen kötöstys vaikkakin vissiin hyvin pitkälti bolt-on. 535D:ssä taitaa olla aavistuksen suurempi cooleri kuin muissa, mutta onnetonhan sekin on... RS500 on kovin ohut ja töitä sekin vaatii

              Sanosin että harkitsisin pitämään joko vakion jos softaa kummempaa ei ole tulossa tai sit joku reilun kokoinen aftermarket cooleri, jos muutakin mielessä.

              Itsellä on paikallaan 102x350x550 kokoinen cooleri jossa lähdöt taakse kuten vakiocoolerissa -tuo on melko tarkkaan suurin mitä mahtuu ja syylärin muoveja joutuu vähän puukottamaan ja aktiivivakkarin sekä nightvisionin tutkat eivät sovi samaan autoon. Ilmanohjauslevyjä saa rakennella, muovia leikata autosta, kannakeita hitsata ja rakennella coolerille jne. eli hommaa on, mutta lopputuloskin toivottavasti parempi kuin Wagnerin tms. kötöstyksillä. Oma asennus vielä osittain vaiheessa vaikka cooleri jo paikallaan onkin.
              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
              454hp/850Nm
              100-200kmh@9,98s
              0-200kmh@15,35s
              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
              1 mile 259kmh

              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
              Project target;
              +500hp/+1000Nm
              100-200kmh@<9s
              0-200kmh@<14s
              1/4 mile <12s@19xkmh
              1 mile +270kmh

              Comment

              • Paarma78
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 291
                • Klaukkala

                #8
                Tämä modi on itselläkin suunnitteilla. Omassa autossa aktiivivakkari ja se rajoittaa vähän mitä sinne keulalle saa (jos siis ei halua modata telinettä / pitää tän ominaisuuden). Kennotilavuudeltaan olen koittanut hahmotella ~12L cooleria jossa lähdöt taakseppäin. Tuo olisi noin 2.2 kertaa isompi tilavuudeltaan kuin alkuperäinen 530D cooleri (~5.5L).

                KL racing vaihtoehtoja tutkaillu:
                - 400x300x102mm kennolla menee niin että cooleri jää keulalle keskelle eikä vakkaria tarvii siirrellä, toki muoveja vähän modailla. Tämän kokonaisleveys on 57cm. Tässä kun korkeus on vielä 30cm niin se cooleri pitäis jäädä sieltä munuaisten takaa "piiloon". Paksuuden suhteen aika vähän jää väliä etupalkkiin mikä vähän estää ilman virtausta (mittauksien mukaan muutama sentti).
                - 450x350x76mm kennolla jäisi tilaa etupalkkiinkin reilummin (tilavuuden ollessa ~sama), mutta sitten munuaisten takaa vähän kurkkaa. Kokonaisleveys 62cm ja tämä on aktiivivakkarin kanssa mittauksieni mukaan maksimi leveys. Joutuu hivenen laittaa toiseen laitaan coolerin.
                - Jos aktiivivakkaria ei ole niin tuollainen 500x300(350)x76mm, 67cm leveänä sinne mennee aika siististi keskelle.
                BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                Comment

                • JarnoE36
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 253
                  • Uusimaa

                  #9
                  Välijäähdytin

                  Paljon mielenkiintoista tietoa coolereista:
                  Jarppa

                  Toyota GT86
                  (330d Sport F31 N57 2014)
                  ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                  (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                  ( 530da E60 M57N2 2006)
                  ( 520da E60 2006)
                  ( 520 E39x3)
                  (E46x2)
                  (Z3)

                  Comment

                  • AiM
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 247
                    • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                    #10
                    Originally posted by Paarma78 View Post
                    Tämä modi on itselläkin suunnitteilla. Omassa autossa aktiivivakkari ja se rajoittaa vähän mitä sinne keulalle saa (jos siis ei halua modata telinettä / pitää tän ominaisuuden). Kennotilavuudeltaan olen koittanut hahmotella ~12L cooleria jossa lähdöt taakseppäin. Tuo olisi noin 2.2 kertaa isompi tilavuudeltaan kuin alkuperäinen 530D cooleri (~5.5L).
                    Tuon nykyisen coolerin kanssa olisi aktiivivakkarin tutkalle tarkoitus tehdä uusi teline, mutta tällähetkellä se ei ole prioriteettilistan kärjessä -tutkan siis saa siististi keulalle saa, mutta vaati töitä.

                    Originally posted by Paarma78 View Post
                    KL racing vaihtoehtoja tutkaillu:
                    - 400x300x102mm kennolla menee niin että cooleri jää keulalle keskelle eikä vakkaria tarvii siirrellä, toki muoveja vähän modailla. Tämän kokonaisleveys on 57cm. Tässä kun korkeus on vielä 30cm niin se cooleri pitäis jäädä sieltä munuaisten takaa "piiloon". Paksuuden suhteen aika vähän jää väliä etupalkkiin mikä vähän estää ilman virtausta (mittauksien mukaan muutama sentti).
                    Kokemuksesta tiedän että seuraava paksuus tuosta 102mm mallista (4,5" eliolikohan se 115mm?)ei sovi puskuripalkin taakse vähän reilummallakaan puukottamisella.

                    Originally posted by Paarma78 View Post
                    - 450x350x76mm kennolla jäisi tilaa etupalkkiinkin reilummin (tilavuuden ollessa ~sama), mutta sitten munuaisten takaa vähän kurkkaa. Kokonaisleveys 62cm ja tämä on aktiivivakkarin kanssa mittauksieni mukaan maksimi leveys. Joutuu hivenen laittaa toiseen laitaan coolerin.
                    Omassa M-Sport puskuri (tuskin tosin vaikutusta kun coolerin alareuna vakiocoolerin alapinnan tasolla) ja 350mm korkean coolerin yläreuna jää munuaisten alapinnan alapuolelle. Ilmanohjauslevyn kera käytännössä huomaamaton munuaisten aukossa tarkasteltuna.

                    Originally posted by Paarma78 View Post
                    - Jos aktiivivakkaria ei ole niin tuollainen 500x300(350)x76mm, 67cm leveänä sinne mennee aika siististi keskelle.
                    Ja tuo isompikin, 550x350x102mm -tän kanssa huomionarvoista on että coolerin lähdöt käytännössä samalla etäisyydellä ja paikalla kuin vakiocoolerilla joten ahtoputkien muokkaamista kenties paljon vähemmän kuin kapeammilla :think
                    BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                    454hp/850Nm
                    100-200kmh@9,98s
                    0-200kmh@15,35s
                    1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                    1 mile 259kmh

                    BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                    Project target;
                    +500hp/+1000Nm
                    100-200kmh@<9s
                    0-200kmh@<14s
                    1/4 mile <12s@19xkmh
                    1 mile +270kmh

                    Comment

                    • eeskoo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 91
                      • Chicago

                      #11
                      Tää vähän sivuaa asiaa, on kuitenkin M57N-koneinen

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        #12
                        535d:n coolerin tilavuus näyttäisi olevan 25% isompi kuin 530d:n. 535:n Korkeus 127mm kun 100mm 530d:ssa. Olisikohan tuosta merkittävää apua.

                        Tottakai joku rs500 kokoluokan cooleri laskisi lämpöjä tuntuvammin mutta pelittääkö nuo Motonetin coolerit? Ns. Kiinacoolerit
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • JarnoE36
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 253
                          • Uusimaa

                          #13
                          Hätäsesti katsottuna 535d:n coolerin tilavuus näyttäisi olevan 25% isompi kuin 530d:n. 535:n Korkeus 127mm kun 100mm 530d:ssa. Olisikohan tuosta merkittävää apua.

                          Tottakai joku rs500 kokoluokan cooleri laskisi lämpöjä tuntuvammin mutta pelittääkö nuo Motonetin coolerit? Ns. Kiinacoolerit
                          Jarppa

                          Toyota GT86
                          (330d Sport F31 N57 2014)
                          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                          ( 530da E60 M57N2 2006)
                          ( 520da E60 2006)
                          ( 520 E39x3)
                          (E46x2)
                          (Z3)

                          Comment

                          • tommi_n
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 65
                            • Tampere

                            #14
                            -> AiM: Kenen valmistama/myymä kenno sulla on? Mitat täsmäis KL racingiin, mutta, mutta..... Mites kun tolla englannin jepellä oli ollu lämpöhuolia 70mm vahvan 450 korkeen kennon kanssa niin mahtaako samoja ongelmia tulla eteen 350 korkeen nelituumasen kanssa? Britti oli näemmä ratkassu ongelman vetämällä pari lisäilmaputkee coolerin ja syylärin väliin mut 102 kenno lienee jo ihan kiinni syylärissä...

                            Mä kattelin noita KL:n kennoja vähä sillä silmällä että niistä se vois rakentua, tekee vaan uudet fiksumman muotoiset tankit niin vois tulla ihan jees. Itte pyörittelin mielessäni (ja 3d:nä) 600 leveetä kennoa jossa putkilähtöjen väli keskeltä keskelle on 685mm.

                            Tämä perustuu siihen oletukseen että orkkis-Behrin googletetut mitat on:
                            - kenno: 543x133x127mm = 7,35L
                            - kokonaisleveys 760mm, kokonaiskorkeus 140mm
                            - putkilähtöjen väli c-c on 687mm

                            Osaatko sanoa paljonko runkoaisojen/puskuripalkin kiinnikkeiden välissä on leveyttä käytettävissä ilman että niistä alumiinitorneista täytyy leikata ainetta pois?

                            EDIT: Orkkiksen putkilähdöt c-c on 635, eikä 687. Eli 600 levee kenno ei ihan tosta vaan sovi.
                            Last edited by tommi_n; 03-06-2015, 08:03.
                            BMW e61 535d M-sport
                            Lancia Delta HF integrale

                            Comment

                            • AiM
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 247
                              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                              #15
                              Originally posted by tommi_n View Post
                              -> AiM: Kenen valmistama/myymä kenno sulla on? Mitat täsmäis KL racingiin, mutta, mutta..... Mites kun tolla englannin jepellä oli ollu lämpöhuolia 70mm vahvan 450 korkeen kennon kanssa niin mahtaako samoja ongelmia tulla eteen 350 korkeen nelituumasen kanssa? Britti oli näemmä ratkassu ongelman vetämällä pari lisäilmaputkee coolerin ja syylärin väliin mut 102 kenno lienee jo ihan kiinni syylärissä...
                              KL-Racingin coolerihan mulla. Kuten jo aiemmin totesin, niin omassa asennuksessa tuo 350mm korkea cooleri jää juuri munuaisten alareunan alle ja päällä ilmanohjauslevy niin että munuaisten läpi virtaama ilma menee yläosalle ilmastoinnin että jäähdyttimen kennoja -cooleria jäähdyttää siis puskurin aukosta virtaava ilma.

                              Coolerin etäisyys ilmastoinnin kennosta n.40mm.

                              Tuo rs500 kenno blokkaa myös ylhäältä ilmastoinnin että jäähdyttimen kennoja eli niille päätyy vain coolerin läpi kulkevaa ilmaa -johtuisko ongelmat siitä...?

                              Originally posted by tommi_n View Post
                              Mä kattelin noita KL:n kennoja vähä sillä silmällä että niistä se vois rakentua, tekee vaan uudet fiksumman muotoiset tankit niin vois tulla ihan jees. Itte pyörittelin mielessäni (ja 3d:nä) 600 leveetä kennoa jossa putkilähtöjen väli keskeltä keskelle on 685mm.

                              Tämä perustuu siihen oletukseen että orkkis-Behrin googletetut mitat on:
                              - kenno: 543x133x127mm = 7,35L
                              - kokonaisleveys 760mm, kokonaiskorkeus 140mm
                              - putkilähtöjen väli c-c on 687mm
                              Päädyt ei tuossa todellakaan ole mitenkään optimaaliset virtauksien kannalta, mutta koitetaan nyt tuollaisenaan -tuskin vakioon verrattuna painehäviöt ainakaan kasvaa, kun virtauspinta-ala yli kaksinkertainen kennossa.

                              Oliko tuo 600mm leveä lähdöt taakseppäin? Joku ei nyt täsmää, kun tuo 530mm leveä kennolla oleva cooleri sellainen että lähdöt yhtä leveällä kuin oem-coolerissa. Mittaillaan illasta lisää...

                              Originally posted by tommi_n View Post
                              Osaatko sanoa paljonko runkoaisojen/puskuripalkin kiinnikkeiden välissä on leveyttä käytettävissä ilman että niistä alumiinitorneista täytyy leikata ainetta pois?
                              Itse en niitä alumiinitorneja lähtisi leikkelemään, mutta välin voin illasta mitata.
                              Last edited by AiM; 01-06-2015, 16:04. Reason: Coolerin etäisyys ilmastoinnin kennosta n.40mm.
                              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                              454hp/850Nm
                              100-200kmh@9,98s
                              0-200kmh@15,35s
                              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                              1 mile 259kmh

                              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                              Project target;
                              +500hp/+1000Nm
                              100-200kmh@<9s
                              0-200kmh@<14s
                              1/4 mile <12s@19xkmh
                              1 mile +270kmh

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎