Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin modausta M57N2 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #46
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Joo, sellainen nyrkkisääntö se on.
    Automerkeittäin ja tyypeittäin pikkuisen vaihtelee, mutta todella lähellä totuutta on.
    Loggailin tänään ahtolämpöjä tuosta omasta (M47D20) ja nousivat 70c heti kun antoi vähän reilummin monoa. Normaaliajossa/pintakaasulla n. 35-40c, ulkolämpötila 13,5c, ilmankosteutta en tarkastanut. Ajatus lähti siitä kun ilmanpyynti pysyi samassa (1148) n. 3000rpm eteenpäin, ja toteutuva ilmamäärä on kyllä yli tuon pyynnin rajoittajalle asti, mutta laskee 3000rpm eteenpäin vaikka ahtopaineet pysyi samana. Pitää putsata välijäähy ja tsekata miten vaikuttaa.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Paarma78
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 291
      • Klaukkala

      #47
      Sinne se do88 cooleri sujahti aktiivivakkarin kanssa paikalleen. Ei olis yhtään isompi voinut olla leveydeltään, jopa 1cm leveempi KL Racingin cooleri olis voinu vaatia sen aktiivivakkarin pientä siirtämistä tai enemmän kikkailua sitten muovien kanssa mm. ahtoletkujen osalta. Vaikka homma oli hyvin suunniteltu, meni vaihto-operaatioon 2:lla kaverilla se 7h. Eniten aikaa meni pieneen näpräilyyn erityisesti ahtoletkujen kanssa että sai kohdilleen.

      Kulkupuoleen tuli muutos, vaikka auto muuten vakio lukuunottamatta ~280hp softaa. Vetoja riitti motarille kiihdytyksessä ihan eri tavalla, mitään puutumista ei tapahtunut. Mulla tais alkuperäisessä coolerissa olla pieni vekki ja mahdollisesti pientä ahtovuotoa. Selittänee kun tuntuu kuin tehot olisivat lisääntyneet ja ehkäpä kaasuun vastaavuus parantunut.

      Itse kikkailtuna kaikkine tarvikkeineen homma jäi maksamaan alta 400€. Ei paha päivitys jos alkuperäiset ahtoputket ja cooleri taitaa olla sen ~600€.

      Seuraavaksi sitten mekaaniset pullonkaulat päivitykseen kuten lisäilmaa ja tukkeita pois + softa!
      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1241
        • Pori

        #48
        Originally posted by Paarma78 View Post
        Sinne se do88 cooleri sujahti aktiivivakkarin kanssa paikalleen. Ei olis yhtään isompi voinut olla leveydeltään, jopa 1cm leveempi KL Racingin cooleri olis voinu vaatia sen aktiivivakkarin pientä siirtämistä tai enemmän kikkailua sitten muovien kanssa mm. ahtoletkujen osalta. Vaikka homma oli hyvin suunniteltu, meni vaihto-operaatioon 2:lla kaverilla se 7h. Eniten aikaa meni pieneen näpräilyyn erityisesti ahtoletkujen kanssa että sai kohdilleen.

        Kulkupuoleen tuli muutos, vaikka auto muuten vakio lukuunottamatta ~280hp softaa. Vetoja riitti motarille kiihdytyksessä ihan eri tavalla, mitään puutumista ei tapahtunut. Mulla tais alkuperäisessä coolerissa olla pieni vekki ja mahdollisesti pientä ahtovuotoa. Selittänee kun tuntuu kuin tehot olisivat lisääntyneet ja ehkäpä kaasuun vastaavuus parantunut.

        Itse kikkailtuna kaikkine tarvikkeineen homma jäi maksamaan alta 400€. Ei paha päivitys jos alkuperäiset ahtoputket ja cooleri taitaa olla sen ~600€.

        Seuraavaksi sitten mekaaniset pullonkaulat päivitykseen kuten lisäilmaa ja tukkeita pois + softa!
        Pääsetkö katselemaan ahtolämpöjä? Olisi kiva tietää missä lukemissa liikutaan.
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • Paarma78
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 291
          • Klaukkala

          #49
          Originally posted by Juspa View Post
          Pääsetkö katselemaan ahtolämpöjä? Olisi kiva tietää missä lukemissa liikutaan.
          En vielä. Pitäis hankkia vaikka se BMWhat lisenssi ja kurkkia sieltä. Ehkä heinäkuun aikana olis mahiksia paneutua tähänkin...
          BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
          BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
          ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
          ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

          Comment

          • jardahl
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 176
            • Jyväskylä

            #50
            Nostellaan vanhaa juttua..

            Kiinan pojat on taas kopioinu eurooppalaisia..

            Tässä Wagner-kopio 3-sarjan dieseliin:KLIK!
            Ja tässä näyttäisi hieman Alpina-kopiolta (?) 335i-malliin: KLIK!

            Menisiköhän 5-sarjaan tuo wagner kiinnityksien puolesta, ahtoletkujahan on aika helppo muutella :think
            Model S

            Comment

            • karppa29
              Bimmer Rookie
              • Jul 2014
              • 52
              • Suomessa brgl

              #51
              Originally posted by jardahl View Post
              Nostellaan vanhaa juttua..

              Kiinan pojat on taas kopioinu eurooppalaisia..

              Tässä Wagner-kopio 3-sarjan dieseliin:KLIK!
              Ja tässä näyttäisi hieman Alpina-kopiolta (?) 335i-malliin: KLIK!

              Menisiköhän 5-sarjaan tuo wagner kiinnityksien puolesta, ahtoletkujahan on aika helppo muutella :think
              Ei ainakaan olis paha hinta.

              Täälläkin hakusessa välijäähdytin e61 530xda lci.
              _____________________________________

              -e61 530xda LCI -08 black

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1367
                • Lempäälä

                #52
                Mietin myös että miteköhä X5 / E70. Ei taida olla kellään jouten molempia (e70/e90) rinnakkain että näkis eroja ? (vähän kyl tyhmä kyssäri, mutta ainahan sitä saa toivoa)..

                edit : pitää käydä pallottaa motarilla ja tsekata lämpöjä. Näyttäs nopeesti googlen kuvahaun perusteella aika isolta toi OE osakin, ja ainakin letkulähdöt on iha erilaiset kuin E90.
                Helpompi laittaa lisäksi vesi-ilmalämmönvaihdin sarjaan nykyisen lisäksi kuin lähteä taikomaan ahtoputkia ja kiinnikkeitä.
                Last edited by repsa; 03-06-2018, 18:55.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • Bemmister
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 71
                  • Oulu

                  #53
                  Oliskohan tuossa aihiota omaan pre-lci 530xd:hen:

                  E61 525 -06
                  Ex. E61 530xd -06
                  Ex. E91 320d -06

                  Comment

                  • Juuså
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 207
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by Bemmister View Post
                    Oliskohan tuossa aihiota omaan pre-lci 530xd:hen:

                    http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBa...=0&cspheader=1
                    Helpompi laittaa sellainen jossa on lähdöt taaksepäin. Esim tälläisen itse laitoin. Sai runkopalkkejen väliin hyvästi kiinni oikealle korkeudelle. Toki tuo cooleri tulee ilman kiinnikkeitä, joten ne täytyy hitsata vielä. Sitten 3"->2.5" suorat silikooni supistajat, 4x 3" klemmareita ja 2x 2.5" klemmareita ja yksi 2.5" 45 asteinen ahtoputki, sitä joutuu lyhentämään toisesta päästä ja siitä jämästä saa tehtyä kuskin puolelle ahtoputken. Kannattaa paukuttaa sitten vasaralla jossain alasimen päällä siklaukset niihin leikattuihin ahtoputkiin, etteivät luiskahda pois.
                    Last edited by Juuså; 21-06-2018, 17:15.
                    G31 540d xDrive -18

                    Comment

                    • jardahl
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 176
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by Juuså View Post
                      Helpompi laittaa sellainen jossa on lähdöt taaksepäin. Esim tälläisen itse laitoin. Sai runkopalkkejen väliin hyvästi kiinni oikealle korkeudelle. Toki tuo cooleri tulee ilman kiinnikkeitä, joten ne täytyy hitsata vielä. Sitten 3"->2.5" suorat silikooni supistajat, 4x 3" klemmareita ja 2x 2.5" klemmareita ja yksi 2.5" 45 asteinen ahtoputki, sitä joutuu lyhentämään toisesta päästä ja siitä jämästä saa tehtyä kuskin puolelle ahtoputken. Kannattaa paukuttaa sitten vasaralla jossain alasimen päällä siklaukset niihin leikattuihin ahtoputkiin, etteivät luiskahda pois.
                      Olisiko sulla kuvia heittää asennuksesta? :think
                      Model S

                      Comment

                      • Juuså
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 207
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by jardahl View Post
                        Olisiko sulla kuvia heittää asennuksesta? :think
                        Eipä ole asennuksesta kuvia. Yksi jälkeenpäin otettu kuva löytyy, siitä näkee suunnilleen yläkiinnikkeet.



                        Eli tollaset latat hitsattu cooleriin ylös ja alas, ja tuossa runkopalkkien päällä on ihan 20x20 huonekaluputki jossa cooleri on kiinni. Alhaalta sai vähän rakennella enemmän kiinnikkeitä, siitä ei kuvaa. Näin jälkeenpäin mietittytänä helpoin olisi alhaalta kiinnittää kun olisi jotkut kiinnikket hitsattuna tankin kylkiin alareunaan. Minulla ne on alhaallakin samassa kohdin kuin ylhäällä. Mutta aiemmassa viestissä listaamillani osilla kyllä saa coolerin päivässä keulille rakenneltua, kun omistaa vähänkään mielikuvitusta.
                        Last edited by Juuså; 31-07-2018, 21:54.
                        G31 540d xDrive -18

                        Comment

                        • jardahl
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 176
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Juuså View Post
                          Eipä ole asennuksesta kuvia. Yksi jälkeenpäin otettu kuva löytyy, siitä näkee suunnilleen yläkiinnikkeet.


                          Eli tollaset latat hitsattu cooleriin ylös ja alas, ja tuossa runkopalkkien päällä on ihan 20x20 huonekaluputki jossa cooleri on kiinni. Alhaalta sai vähän rakennella enemmän kiinnikkeitä, siitä ei kuvaa. Näin jälkeenpäin mietittytänä helpoin olisi alhaalta kiinnittää kun olisi jotkut kiinnikket hitsattuna tankin kylkiin alareunaan. Minulla ne on alhaallakin samassa kohdin kuin ylhäällä. Mutta aiemmassa viestissä listaamillani osilla kyllä saa coolerin päivässä keulille rakenneltua, kun omistaa vähänkään mielikuvitusta.
                          Kiitokset kuvasta, samaa tyyliä kiinnitykseen tullut vastaan googlella penkoessa.
                          Pitänee varmaan tilata samanmoinen kuin sinulla .
                          Model S

                          Comment

                          • Paarma78
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 291
                            • Klaukkala

                            #58
                            Tässä muuten omasta setistä kuvia jonka tein tuossa 3 vuotta sitten:
                            LINKKI

                            Kyseessä DO88 cooler, taisi olla tämä. Letkut, aluputket ja klemmarit samasta paikasta.

                            Jos aktiivivakkari niin tuo meni juuri sinne väliin. Isommalla joutuu vakkarin paikkaa siirtämään
                            EDIT: niin ja jotain juttua olin muutama vuosi sitten laitellut tähän ketjuun mutta nyt vielä kuvat perässä.
                            Last edited by Paarma78; 10-08-2018, 13:17.
                            BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                            BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                            ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                            ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                            Comment

                            • >Jon1<
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1054
                              • Kuopio

                              #59
                              Omaani muutama vuosi sitten sovittelin tuon rs500. Pientä muovien pilkkomista vaati mutta hyvin sopi.. Putki lähdöistäkii kuvaa oli vaan hävinnyt ajan saatossa. 1x45 ja 1x90 asteen putken ja suorat silikooni letkut siihen meni. Imupuolelle tais tarvita vielä suoran muunnoksen 2.25->2.5"


                              DSC_0037 by Joni Nuutinen, on Flickr


                              IMG_2575 by Joni Nuutinen, on Flickr
                              ex:F11 535xd M-Sport
                              ex:e61 530D M-Sport
                              ex:e38 740i mafia
                              ex:e36 328
                              ex:e36 320
                              ex:e30 320->325

                              Comment

                              • jardahl
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2005
                                • 176
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Hyvät on kuvat, selkiää miten on laitettu
                                Model S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎