Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Pyörän napa / tärinä (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by Soprano View Post
    Ne on vuoden vanhat TRW reaktiotangot siellä.. siis kyllähän siihen puslaan varmasti vähän on tullut löysää, mutta se on ollu se pallopää irtikin siitä olka-akselista ja ei siinä mitään välystä tuntunut... mutta auto kun on pyörät maassa ja rattia nitkutti niin sillon kun raidetangon päästä pitää kiini (varresta) niin tuntee selvästi että se klappi tulee sieltä hammastangosta... mutta emmä ymmärrä miten täristää kun sen noin huonosti tuntee... ja muissa tukivarsissa ei tunnu ollenkaan.... olen joskus E34 laittanut uretaaniset puslat reaktiotankoon ja sillä saanut huomattavasti paremmaksi auton suuntavakauden leveämmällä ja matalalla renkaalla (235/40/18).
    Haittapuolena mielestäni se rupesi syömään reaktiotangon palloniveltä... siihen kun kohdistui suurempi rasite kun enään ei anna pituus-suunnassa periksi niin paljoa..

    Ja jarruttaessa nytten tuntuu ihan kuin "levy olisi edestä kiero" joku 6 tkm ajettu levy... kyllä se nyt varmaan täytyy joku muukin siellä olla kuin pelkkä tuo hammastanko... käsittämätöntä on se, että sitä ei vaan taho löytyä, vaikka em. (pitkittäinkin on tullut pyörää nyittyä) .... pitääkö ajella jonkin aikaa että vika tulee paremmin päälle...
    Olisikohan tässä vaiheessa paras vaihtoehto viedä auto jonnekkin korjaamolle tutkittavaksi. Ei millään pahalla, mutta alkaa kuulostamaan sille että nyt aletaan korjaamaan/särkemään ehjänä olevaa.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • Soprano
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 198

      #32
      Niin no jos valohoidosta haluaa maksaa niin saattaa hyvin ollakkin... eipä ne siellä korjaamollakaan aina löydä, varsinkaan kun vielä nollasta lähtevät "tutkimisen" kanssa liikkeelle.. huonoimmassa tapauksessa vaihtavat tusinan osia ja vika on edelleen päällä.. Mutta varmastikkin tulee vietyä jossain vaiheessa, kun täytyy tuo takapään voimansiirto tarkistuttaa.
      Se menee sit....

      Comment

      • Gräns
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 72
        • Pohjanmaa

        #33
        Originally posted by Soprano View Post
        Niin no jos valohoidosta haluaa maksaa niin saattaa hyvin ollakkin... eipä ne siellä korjaamollakaan aina löydä, varsinkaan kun vielä nollasta lähtevät "tutkimisen" kanssa liikkeelle.. huonoimmassa tapauksessa vaihtavat tusinan osia ja vika on edelleen päällä.. Mutta varmastikkin tulee vietyä jossain vaiheessa, kun täytyy tuo takapään voimansiirto tarkistuttaa.
        Itsellä takapään tärinää korjattu kanssa viimme syksystä ja vaihdettu kaikki iskarit, reaktiotangot, raidetangonpäät, narinahelat, kaikki jarrut(levyt ja palat), kardaani tarkistettu. Korjaamoilla ja katsastuksesta eivät ole mitään ikinä kunnolla löytäneet. Tärinät kanssa pahimmat tuossa 100-110km/h alueella. Lopulta pahimmat tärinät poistui kun vein käytettynä ostamani takavanteet oikaistavaksi. Kuitenkin pieni taustatärinä silti jäi. Tuon kanssa nyt kuitenkin jotenkin pystyy elää. Ärsyttävää sikäli että Euromasterilla väittivät vanteita suoriksi ja lopulta paljastui että toisella takavanteella oli ajeltu rengas tyhjänä, luultavasti nuo etuvanteet kaipaisivat oikaisun myös mutta rattiin ei ole ikinä pahemmin täristänyt.

        Hammastangon kulumista on myös varmaan kun ohjauksessa alkaa olemaan hieman " kuollut alue" ja epämääräistä napsumista välillä tuntuu. Auttaisiko tähän sen "taikamutterin" kiristys ? Jarrut mullakin tärisyttää varsinkin kun auto on seisonut vähänkin pidempään. Kilometrejä kuitenkin jo 340tkm joten kyllä paikat vain väsyy. Aika loputonta taistelua tuntuu olevan jos aivan eleettömän ja tärinättömän enää haluaa, eipä nuolla 19" vanteilla ja suomen päällysteillä asiaa paljon auta.

        Comment

        • Soprano
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 198

          #34
          Joo siis tuo on niin rasittavaa että vaihtaa huimasti osia joidenka olettaisi ja jotka useimmissa tapauksissa vaikuttaa ko. vaivaan. Omat vanteet on uudet suoraan kauapan hyllyltä + vielä rengaskoneessa irrallaan nekin pyöritetty ennen renkaiden laittoa päälle. Itsellä takaata myös vaihdettu narinahelat ja integral linkit. Tosin auton alla kun takakelkkaa yrittää heiluttaa niin siinä tuntuu olevan löysää jonkin verran. Taaemmat takakelkan puslat näytti ihan ok (avasin siis pultin ja sen ison peitelevyn jotta pääsin väliin kurkistamaan ja hiukka taivuttelemaan, taas takapään etummaiset (2) kelkan puslat, niin niitä en ole tarkastanut, ilmeisesti rasitus niihin kohdistuu enemmän kuin taaempiin, vaikka samassa paketissa ovatkin (viisaampi korjatkoon). Voisivat myös olla potenttiaalisia vaihtokohteita.

          Tuli myös omalta kohdaltani mieleen että silloin kun uusin alustasarjan niin pyysin korjaamoa laittamaan M-Sportin säätöihin (-30/30) madalluksella kun tuo alusta on, ei kai tämä voisi tutinoita aiheuttaa ?
          Last edited by Soprano; 15-07-2015, 19:28.
          Se menee sit....

          Comment

          • kaarjus
            Newbiemmer
            • Jul 2015
            • 12
            • Nurmijärvi

            #35
            onkos se nyt 100% varmaa että tutina tulee alustasta! alkaa olla sellasta haku-ammuntaa tuo tärinän etsintä
            e61 mopodiesel
            opel i500

            Comment

            • Soprano
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 198

              #36
              Voimansiirtoa ei ole vielä katsottu... etupäässä sen täytynee olla Hammastanko , reaktiotankojen puslat, kiero jarrulevy ? samalla kun näitä korjaa ja yrittää selvittää niin tulee uusia oireita... eli juuri tuo etupään (ratin) tutina jarruttaessa... ennen sitä ei ollut jarruttaessa, pelkästään ajaessa...mulla on myös heittokello että voin mitata levyn..
              Se menee sit....

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by Soprano View Post
                Voimansiirtoa ei ole vielä katsottu... etupäässä sen täytynee olla Hammastanko , reaktiotankojen puslat, kiero jarrulevy ? samalla kun näitä korjaa ja yrittää selvittää niin tulee uusia oireita... eli juuri tuo etupään (ratin) tutina jarruttaessa... ennen sitä ei ollut jarruttaessa, pelkästään ajaessa...mulla on myös heittokello että voin mitata levyn..
                Muista laittaa pyörän pultit kiinni ja kireälle ennenkuin mittaat levyn kieroutta. Vaikuttaa mittaus tulokseen aika paljon. Levyssä saa olla heittoa yllättävän paljonkin ennenkuin aiheuttaa ajossa tärinää. Harmi kun en enää muista arvoja kun itse näitä mittailin. Samalla vaivalla kannattaa mitata napakin. Joitakin tapauksia on ollut, että napa on kiero. Siinä ei heittoa omassani ollut kuin joitakin sadasosia.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Jölli
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 116
                  • kiuruvesi

                  #38
                  Itsellä ollu 4kpl 500 sarjan bemareita ja jokainen niistä tärissy enemmän tai vähemmän.nyt menty muutama kk. E60:llä ja taas täristää n.80-115 vauhdissa.vaihdoin uudet vanteet ja kumit 19" 35 sarjan kumeilla ja tärinä paheni jonki verran vakiorengastuksesta.välyksiä ei tunnu missään, kokeiltu käsin ja katsastettu äskettäin.mietin vaan voisko tuota vapinaa aiheuttaa kuoleutuneet taka-apurungon puslat.mielestäni siis kori tärisee ja ratti ei

                  Mietin vaan ku ostin auton niin en huomannu että auto ois vapissu.liekkö sitte ku oli kylmät kelit keväällä ja kumipuslat ois jäykemmät sillo. :think

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #39
                    Kupari tahnaa ei saa laittaa liukuihin

                    Kukahan on yleensäkkin ajattelematta laittanut huhun liikkeelle, että kuparitahna sopisi liukuihin ei missään tapauksessa ja ajatteles sen ominaisuuksia se on pakkasella jäykkää kuin voi, se on tarkoitettu vanteen keskinapaan tai muualle pulttien kierteeseen ja sekään ei ole siinä niin hyvä kuin vaseliini. Joten putsaa ne kuparitahnat kaikki pois.


                    Originally posted by Soprano View Post
                    Noniin! Hommassa meni n. 6h... ne laakerin pultis siinä hubissa on aivan helvetin jumissa johtuen siitä kierrelukitteesta.. lähtee auki kyllä hyvin, mutta puoli senttiä ku on menny ni jämpsähtää kyllä totaalisesti.... otin kaikki tukivarret irti ja käsiin koko mötikän... Joka tapauksessa mielestäni tärinä on nyt vähentynyt. Jarrusatulassa huomasin sen että liukuihin laittamani kuparitahna (2kk sitten) oli aika kovettuneen oloista.. laitoin keraamista rasvaa tilalle. Täytyy katsoa miten saan takapään edistymään..

                    Comment

                    • AnttiMH
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2013
                      • 146
                      • Esbo

                      #40
                      Kaukaa haettua...

                      Oma auto E61 530DA pre LCI täristää hieman myös 130 km/h nurkilla.
                      Erilaisia alustan osia vaihdettu, ei mainittavaa apua.

                      Jäin pohtimaan, kun olen havainnut esim pihaan ajossa, jalkakäytävän madalletulle korokkelle noustessa, ratin ollessa käännettynä että hieman kolahtaa ratissa, ikään kuin olisi välystä jossain, että voisikohan olla nimenomaan rattinivelessä (kuten Cunttory neuvoi) tai hammastangossa.

                      En ole ehtinyt tekemään ao. tarkistusta, enkä tuolle muutenkaan mitään.

                      Kuitenkin samoissa nopeuksissa on lievää tärinää (130km/h), ja se ei tunnu ratissa, vaan enneminkin rungossa sanoisin....

                      Ja toisaalta jos napa olisi kiero jossain, voisi luulla että väpättää muutenkin kuin 130 km/h paikkeilla.


                      Originally posted by Cunttory View Post
                      Pelkkää niveltä ei saa ostettua, eli osa numero 2 kokonaisuudessaan pitää vaihtaa.

                      kuva
                      Ensin tietysti kannattaa tunnustella onko välystä pitämällä kättä ylä ja ja ala nivelessä, samalla kun veivaa rattia.
                      Esim varaosa.fi näytti hintaa olevan 374€

                      Comment

                      • heifetz
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2015
                        • 429
                        • Finland

                        #41
                        Kohtalotoveri ilmoittautuu. Vaihdettu jarrupalat + levyt, uudet vanteet sekä renkaat. Paineet tsekattu. Edelleen tärisyttää rattia 80kmh ylöspäin. Auto ei meinaa mennä suoraan 120kmh nopeuksissa ja välillä tuntuu kuin leijailisi. Kun päästän ratista hetkellisesti irti motarilla, ratti vatkaa randomisti vasemmalle oikealle. Urautuu helposti.

                        Vinkkejä mitä tsekata seuraavaksi?
                        Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                        Ex. E81 118d LCI Bluewater

                        Comment

                        • Soprano
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 198

                          #42
                          Kaippa ne reaktiotankojen puslat sitten tuota paskaa voisi aiheuttaa, pelkkä veikkaus tosin. Oletko tarkastanut etupyörät ilmassa klo 12 - 6 ja 9 - 3 otteella rengasta heilutellen ettei ole väljää ? mm. raidetangonpäissä ?. Tuohon suuntavakauteen nyt ensisijaisesti vaikuttaa reaktiotangon puslat, eli jos ne on väljät pääsee etupään pyörät liikkumaan pituus -suunnassa joka käsitykseni mukaan olisi sama kuin rattia kääntäisi hivenen hompaan kumpaan suuntaan... pitää varmaan ite laittaa siihen uretaaniset niiden kumisten tilalle kun niiden kanssa jatkuvasti tuntuu olevan jotain häikkää.. (löysät kumit)

                          Itse en ole nyt oman auton vianetsintää jatkanut, meni hermot edelliskerrasta... jossain vaiheessa sitten jatkan kyllä... kohtahan se pitäs katsastaakin...
                          Se menee sit....

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #43
                            Autotohtori heilutteli renkaita eikä löytänyt niissä mitään mainittavaa. Koitetaan sitten puslia vaihtaa seuraavaksi. Ohjauskulmat säädetään huomenna myös, katsotaan onko vaikutusta.
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #44
                              Ohjauskulmien säädöt korjasi pahimmat tärinät 90km/h asti. Motarinopeuksilla sen sijaan edelleen tärisee hieman. Puslat vaihtoon seuraavaksi sitten.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              • Soprano
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 198

                                #45
                                Kerroppa kokemukset sitten kun on vaihettu... Helpottiko muuten tuo kulmien säätö yhtään tohon ajettavuuteen vaiko vetelee edelleen miten sattuu ?
                                Last edited by Soprano; 11-08-2015, 22:02.
                                Se menee sit....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎