Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Pyörän napa / tärinä (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    E60 Pyörän napa / tärinä (Ratkaistu)

    Eli asia liittyy E60 täristämiseen jota on sitten haettu vaikka millaisten eläinten kanssa.

    On vaihdettu alusta,yläpään laakerit, kallistuksen vakaajan runkokumit, koiranluut, reaktiotangot, Kaikki jarrulevyt ja palat. Rengasssarja (jonka jälkeen vielä täristi) Sen jälkeen vaihdettiin uudet vanteet .. taas tärinä jatkui... tänään vaihdoin TAAS uudestaan kaikki 4 rengasta, ja varmasti on ilman pystyheittoja ja runkovikoja! TÄRINÄ JATKUU!
    Kaikki jarrut on puhdistettu kymmeneen kertaan... en oo laskenut... ja rasvattu kaikki liukutapit yms... jarrut pelaa...

    Nostin auton perän ilmaan ja katselin pyörien pyörintää (vaihde päällä auto käynnissä) Ja kappas vaan, molemmin puolin pystyheittoa.. ? Huomasin myös että vetokaseli kun tulee kiini tohon pyörän napaan niin siitä kohti se meni silleen kierosti ? Niinkuin epäkeskosti siihen laakeriin nähden... eli siis jarrulevy ei hankaa paloja vasten, mutta napa heittää tai on kiero pystysuuntaan ? Onko tämä mahdollista ? Laakerivälistystä ei tunnu mutta joku ihme rohiseva ääni kyllä tulee ihan samanlainen kuin pala ottaisi kiini levyyn... tämä on kuitenkin poissuljettu niin että otin palat erilleen levystä ja kuulin edelleen tuon laahaavan äänen... kertokaa viisaammat... mutta ilmeisesti tässä on syy tärinään ja tutinaan joka ilmenee parhaiten n. 110-130 kmh. Eli onko minulla siis napa kiero vaiko vetari ?
    Last edited by Soprano; 06-02-2016, 14:50.
    Se menee sit....
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    #2
    Vastauksia vois alkaa tulemaan... pitää saada ens viikonloppuun mennes kuntoon. Nyt rupean vaihtamaan etu laakeria koska etujarruun se otttaa vähän kiini ja levyt on vaihettu uusiin joten ei ole kierot... kerron sitten paraniko etupää.
    Last edited by Soprano; 28-06-2015, 13:33.
    Se menee sit....

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Kai se napa on sitten kiero. Laakerin joutuu samalla vaihtamaan,
      onneksi näihin malleihin se on helppo homma toisinkuin esim.
      E9x mallien takalaakererit jotka on tosi työläät vaihtaa ja vaatii kunnon ulosvetäjät...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Soprano
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 198

        #4
        Originally posted by Soprano View Post
        Vastauksia vois alkaa tulemaan... pitää saada ens viikonloppuun mennes kuntoon. Nyt rupean vaihtamaan etu laakeria koska etujarruun se otttaa vähän kiini ja levyt on vaihettu uusiin joten ei ole kierot... kerron sitten paraniko etupää.
        Noniin! Hommassa meni n. 6h... ne laakerin pultis siinä hubissa on aivan helvetin jumissa johtuen siitä kierrelukitteesta.. lähtee auki kyllä hyvin, mutta puoli senttiä ku on menny ni jämpsähtää kyllä totaalisesti.... otin kaikki tukivarret irti ja käsiin koko mötikän... Joka tapauksessa mielestäni tärinä on nyt vähentynyt. Jarrusatulassa huomasin sen että liukuihin laittamani kuparitahna (2kk sitten) oli aika kovettuneen oloista.. laitoin keraamista rasvaa tilalle. Täytyy katsoa miten saan takapään edistymään..
        Se menee sit....

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #5
          Tuntuuko se tärinä ratissa vai penkissä?
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • Soprano
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 198

            #6
            Molemmissa tuntuu. Tänään vaihdettu taakse napa ja laakeri, kerron kokemuksista myöhemmin.. tuntu kuitenkin äkkiseltään että nopeusalue jossa tärinä tuntuu on tarkempi nyt... eli ilmeisesti jotain korjaantui. Katsotaan millon toinen puoli laitetaan-...
            Se menee sit....

            Comment

            • Soprano
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 198

              #7
              Eli kuten sanottu, paremmalta tuntuu. Huolsin eilen illalla kaikista neljästä kulmasta jarrut. Tuli jokaseen jarrusylinteriin uudet liukutapit ja niiden ohjurikumit. Puhdistin kaikki satulat messinkisellä porakoneen päähän tulevalla teräsharjalla, sekä satulan liukupinnoilta osittain myös viilalla. Liukutappeihin laitoin mukana tulevaa jotain vaaleata vaseliinia, ja satulan liu-uille kuparitahnaa. Nyt pitäisi kyllä olla sitten viimosenpäälle huolella tehty jarruremppa, katsotaan miten vaikuttaa, vai vaikuttaako mitenkään, en ole vielä kerinnyt koe-ajolle.
              Last edited by Soprano; 02-07-2015, 05:52.
              Se menee sit....

              Comment

              • Soprano
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 198

                #8
                Mielestäni tärinät vähenivät taas, ihan kunnon moottoritie vauhteihin ei oo päässy viel koittaa. lauantaina tulee 500+ km matka ajoa, joten katsotaan miten etapit vaihtuvat, mikäli tärinät on silloin kadonneet, niin luojalle ja itselleni kiitos
                Se menee sit....

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Olisit samalla käyttäny levyt poissa ja kurkannu käsijarrukengän jouset. Männät ilmeisesti liikkui herkästi?
                  Varmasti kevyt rasva liukutapeilla passaa olla, paskaahan se rasva siellä kylläkin kerää.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • Soprano
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 198

                    #10
                    KAikki levyjen ja napojen pinnat on jo aiemmin tässä oikeestaan putsattu, ennen tätä viestiketjua. Liukutapit eivät kerää likaa kun niissä on rasvaa, syystä että se ohjurikumi on tiivis, sinne ei mene paska.
                    Kyllä männät ihan sopusasti liikkuu, olen jopa yhteen vaihtanut männän tiivisteen siinä uskossa että mäntä olisi kärsinyt ruosteesta... kuitenkaan näin ei ollut, (mäntä oli kiiltävä kuin papin kalu).
                    Meinasitko että jousiasetelmasta joku jousi olisi pompannut pois hahlostaan ? Ainakin toistaiseksi olivat paikallaan.
                    Last edited by Soprano; 03-07-2015, 05:35.
                    Se menee sit....

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      #11
                      Ei sieltä kengiltä jousi voi paikaltaan olla, mutta jousien kuoliutuessa ja venyessä voi alkaa oireilemaan. No tuokin oli vaan pieni mahdollisus, mutta koettu sekin murhe.

                      Jos se tärinä sinulla vähän edes helpottanu, niin pitäis tietää onko se enemmän ratissa vai korissa tuntuvaa. Kuitenki suurella todennäkösyydellä korin tutina paikallistuu takapäähän/voimansiirtoon ja ratin eteen.
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • Soprano
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 198

                        #12
                        Korissa se enemmän tuntuu, takapäätä epäilen... Rengaspaineita laskemalla tärinä väheni, eli voiko kardaanin sulkea pois vikalistalta? Kannatinlaakeri.... Tää tärinän vianetsintä on aika hanurista.... Tuliko sulla niistä käsijarrukengän vanhoista jousista pahat tärinät? Laahasiko kengän ulkosivu levyyn vai ?
                        Se menee sit....

                        Comment

                        • Cunttory
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1772
                          • Kuopio

                          #13
                          No sen verran huomasi että moottoritiellä tuntui vaimea tärinä korissa, aiheuttajasta ei ollu epäselvää kun olin juuri kehiny käsijarrun katsastukseen.

                          En näkemättä sulkisi kardaania tai lähinnä vakionopeusniveltä/tukilaakeria pois aiheuttajasta.

                          Alussa kirjotit että vanteet ja kumit on uusattu ilman apua, kumia olis helppo epäillä jos eri paineella muuttui tärinä nyt. Pyöräntuentako on varmasti kunnossa, renkaat kuluneet tasaisesti?
                          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5418
                            • S:t Karins

                            #14
                            Originally posted by Cunttory View Post
                            Olisit samalla käyttäny levyt poissa ja kurkannu käsijarrukengän jouset. Männät ilmeisesti liikkui herkästi?
                            Varmasti kevyt rasva liukutapeilla passaa olla, paskaahan se rasva siellä kylläkin kerää.
                            Minä muistelen jotain että BMW:n huolto-ohje sanoo ettei liukutappeja tule rasvata :think
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Tommix View Post
                              Minä muistelen jotain että BMW:n huolto-ohje sanoo ettei liukutappeja tule rasvata :think
                              Juu, niin sanoo, mutta ihan hyvä niihin on sipaista hieman jarrukumirasvaa. Kierreosaan voi toki vapaasti sipaista vaikka kuparitahnaa, niin ei jumi ennen seuraavaa irrotusta.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎