E61 ja metallinen ulina. Ratkaistu!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1031
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 125

    #16
    Originally posted by heifetz View Post
    Sitä muovikoteloa itsekin tutkiskelin, se on hieman kuminen lerppu molemmilta puolilta. Sen tarkoitus on kaiketi painautua konepeltiä vasten ja estää tuulen puhalluksen konepellin alta tuulilasille? Se oli kuitenkin ehjä enkä ainakaan huomannut rakosia. Käyn tämänkin vielä läpi uudestaan. Se voi olla että kun ilmanvastus käy tarpeeksi kovaksi, se alkaa fuskata.
    En sanonut että se ääni (mahdollisesti) tulisi siitä pyyhinmekanismin kaukalon peittävästä muovista vaan siitä että lepoasennossa pyyhkijäntanko mekanismi "hinkkaisi" rintapeltiä vasten.
    E61 520da LCI 2007
    EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

    Comment

    • heifetz
      Bimmer Fanatic
      • May 2015
      • 429
      • Finland

      #17
      Originally posted by 1031 View Post
      En sanonut että se ääni (mahdollisesti) tulisi siitä pyyhinmekanismin kaukalon peittävästä muovista vaan siitä että lepoasennossa pyyhkijäntanko mekanismi "hinkkaisi" rintapeltiä vasten.
      Mielestäni ei ottanut kontaktia, mutta tsekkaan vielä.
      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
      Ex. E81 118d LCI Bluewater

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3144
        • Tampere

        #18
        Originally posted by heifetz View Post
        Sitä muovikoteloa itsekin tutkiskelin, se on hieman kuminen lerppu molemmilta puolilta. Sen tarkoitus on kaiketi painautua konepeltiä vasten ja estää tuulen puhalluksen konepellin alta tuulilasille? Se oli kuitenkin ehjä enkä ainakaan huomannut rakosia. Käyn tämänkin vielä läpi uudestaan. Se voi olla että kun ilmanvastus käy tarpeeksi kovaksi, se alkaa fuskata.
        Jos se muovikaukalo eli tuulilasin alareunan suoja (KLIK) on joskus syystä tai toisesta purettu pois, voisi kuvitella että kiinnitysosat eivät ole välttämättä ehjiä. Siinä on 8 kpl muoviklipsuja, kummassakin päässä muovimutteri ja alareunassa muovinasta ja ruuvi.

        E46:sta kun vastaavan kaukalon vaihdoin, läpivientireiät oli disainattu uusiksi ja niissä oli erilainen tiiviste kuin alkuperäisessä.

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #19
          Sain tänään kurkattua taas tilannetta ja voin todeta että kaikki vaikuttaa olevan OK kuten kuvissa ja korjaus-oppaassa. Mekanismia ei mielestäni ole purettu eikä mitään osia puutu. Se viiksen suojus tosiaankin ottaa hieman kiinni konepeltiin, mutta sillä ei mitään merkitystä koska ääni tulee vaikka suojuksen ottaa ajon ajaksi irtikin.

          Tuntuu että olen alkupisteessä tämän kanssa. Ja kimeä metallinen ulina kuuluu +100km/h nopeuksissa.

          Maanantaina on aika varattu marmorille mutta silloin haluaisin että käyttävät ajan ihan eri asioihin (ratti täristää ja vaihteisto välillä potkaisee käynnistäessä). Ei taas viitsisi odottaa 4vk seuraavaa aikaa.
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3144
            • Tampere

            #20
            Ratin tärinöistä voi lukea foorumilta, samoin vaihteiston nykimisistä.

            Jos tätä nyt miettii vielä, olisiko kuitenkaan ujelluksen syy itse pyyhkimissä? Jos ääni häviää kun pyyhkimet ovat pystyasennossa, voisiko olla että pyyhkimet poikkeuttavat ilmavirtaa sopivasti katon päältä tai konepellin päältä. Kattoluukku? Tuulilasin yläreuna? Sisäilman suodatin/suodattimet? Suodattimen kotelot?

            Kun se ääni ei välttämättä paikallistu oikein auton sisällä, oletko pyytänyt kaveria kuuntelemaan takapenkiltä, miten ääni suodattuu sinne?

            Tuulilasin yläreunassa ja sivuilla on näemmä suojamuovit (KLIK), onko nämä varmasti ehjät ja kiinni lasissa? Jos ilmavirta nostaa niitä sopivasti, eli eivät repsota auton ollessa paikallaan. Josko kokeilisi teipata niitä kiinni lasiin kokeeksi?

            Comment

            • heifetz
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 429
              • Finland

              #21
              Ratin tärinoille ja vaihteistolle en itse pysty tekemään mitään vaikka tietäisin mistä johtuu.

              Olen teipannut kattoluukun tiivisteet auton leveydeltä edestä sekä tuulilasin kuskinpuolen tiivisteet, ei vaikutusta. Tosiaankin viiksi ohjaa pystyasennossa ilmanpainetta niin että vinkuna loppuu. Voin vielä kokeilla koko panoraaman ja tuulilasin kauttaaltaan teippaamista. Laitetaan vaimo vielä takapenkille kuuntelemaan (hmm kuuntelu ei kyllä ole hänen vahva puoli..).
              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
              Ex. E81 118d LCI Bluewater

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by heifetz View Post
                Ratin tärinoille ja vaihteistolle en itse pysty tekemään mitään vaikka tietäisin mistä johtuu.

                Olen teipannut kattoluukun tiivisteet auton leveydeltä edestä sekä tuulilasin kuskinpuolen tiivisteet, ei vaikutusta. Tosiaankin viiksi ohjaa pystyasennossa ilmanpainetta niin että vinkuna loppuu. Voin vielä kokeilla koko panoraaman ja tuulilasin kauttaaltaan teippaamista. Laitetaan vaimo vielä takapenkille kuuntelemaan (hmm kuuntelu ei kyllä ole hänen vahva puoli..).
                Onko autoon vaihdettu tuulilasia? Nämä ovat todella herkkiä ääntämään jos lasi ei ole oikein asennettu. Myös omassa autossa alkoi järkyttävä ulina tuulilasin vaihdon jälkeen. Tämä poistui lähes kokonaan kun laittoi sähkömiehen teipin tuulilasin tiivisteen ja kattopellin sauman päälle. Lopullinen korjaus oli laittaa butyyli teippi tiivisteen reunan alle.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • heifetz
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2015
                  • 429
                  • Finland

                  #23
                  Tuulilasi oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Kokeilin maalarinteipillä teipata kuskinpuoleista reunaa, pitää vielä kokeilla koko ikkunan tiivisteen teippaamista.
                  Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                  Ex. E81 118d LCI Bluewater

                  Comment

                  • Hakkapeliitta
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 552
                    • P-Sawo

                    #24
                    Voisko ulina liittyä voimansiirtoon?
                    Jos kardaanin tukilaakeri ja/tai vakionopeusnivel on paskana, ne kuulemma ulisee suurinpiirtein 70-100km/h nopeuksissa.

                    annetaan BMW-osaa

                    Comment

                    • heifetz
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 429
                      • Finland

                      #25
                      Hyvä teoria tosin se ei selitä miksi ääni häipyy kun viiksi on pystyasennossa. Teippasin tänään kuskinpuoleisen reunan ja ala-lasin tiivisteen, siinä oli mielestäni tiiviste löysällä noin puolen sentin pituudelta. Katsotaan huomenna kuuluuko ääni.
                      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                      Ex. E81 118d LCI Bluewater

                      Comment

                      • heifetz
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2015
                        • 429
                        • Finland

                        #26
                        Ei teippaus auttanut. Marmorilta soittivat ja informoivat että laakeri paskana. Jospa kilinät katoaisi sen vaihdon myötä :think
                        Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                        Ex. E81 118d LCI Bluewater

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7551
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by heifetz View Post
                          Ei teippaus auttanut. Marmorilta soittivat ja informoivat että laakeri paskana. Jospa kilinät katoaisi sen vaihdon myötä :think
                          Pyöränlaakeri?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #28
                            Laakeri vaihdettu, eipä juuri tärinöihin auttanut. Sanoivat että johtuu siitä että edellinen omistaja laitattanut jotkut halpa-jouset eteen. Kilinä sen sijaan kuulemma johtuu siitä että tuulilasi pitäisi tiivistää uudelleen. Jostain kumman syystä kilinät olivat kuitenkin kokonaan poissa kotimatkalla (90km). Ehkä se laakeri olikin se todellinen syypää?

                            Anyway, eiköhän tämä ketju ole jo ratkaistu.

                            Mitä tästä opimme, älä ikinä osta saksasta latvian kautta suomeen tuotua bemaria. Olen tähän mennessä pistänyt jo useita tonneja että autosta saadaan kelvollinen. Ja edelleen se täristää ja automaattilaatikko kaipaa remppaa. Noh, minä olenkin sellainen henkilö joka oppii vain kantapään kautta Ensi kerralla sitten parempi tsägä.

                            Kiitos kaikille vastanneille.
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Pyöränlaakeri?
                              Juuri se. Veikkaan että edellinen omistaja ajanut kanttariin. Aiemmin vaihdatin vanteet (oli kierot) sekä levyt (nekin kierot). Suuntaus oli myös päin helkkaria.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3144
                                • Tampere

                                #30
                                Mutta, tästä threadista saa ehkä tulevaisuudessa joku foorumilainen taas apua eli hyvä kun jaksoit raportoida takaisin.

                                Kyllähän se pistää jurppimaan kun kaikenlaista saa tehdä edellisen omistajan säästettyä väärässä paikassa. Ei omankaan E46:n kanssa enää viitsi laskea huoltokuluja.

                                Comment

                                Working...
                                X