E61 ja metallinen ulina. Ratkaistu!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heifetz
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 429
    • Finland

    E61 ja metallinen ulina. Ratkaistu!!

    Toukkani on ulissut kuin kuoleva eläin keväästä alkaen. Ääni esiintyy vain 90km/h nopeuksista ylöspäin. Autoa on tutkittu 1x marmori, 2x paja ja tuomio on aina sama: autossasi ei ole mitään vikaa, mene tarkistuttamaan pääsi seuraavaksi. Viikonloppuna kuitenkin syttyi lamppu: ajoin sillalla missä tuuli kovasti, nopeutta oli vain 60km/h JA SE SAATANAN ULINA KUULUI. Koskaan aiemmin ei ääni kuullut niin alhaisella nopeudella, eli ääni syntyy ilmanvastuksesta. Käytin koko sunnuntain kopeloiden kaikkia tiivisteitä mitä autosta löytyi, eikä auttanut. Tänään aamulla satoi, ja kun pyyhkimet veivasivat vettä pois näkökentästä, tein havainnon: ULINA EI KUULU KUN PYYHKIJÄ ON TÄYSIN VERTIKAALISSA ASENNOSSA. Eipä koskaan käynyt mielessä että ääni tulisi pyyhkijöistä koska ääni muistuttaa metallista kilinää.

    Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Vitosen pyyhkijätangossa on monta reikää, pitäisikö ne vaan teipata kiinni? Asentaa kaikki uudelleen / vaihtaa kaikki pyyhkijätangot?
    Last edited by heifetz; 05-10-2015, 18:17.
    Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
    Ex. E81 118d LCI Bluewater
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #2
    Tämmöset viheltävät äänet voi kyllä harmittaa.

    Perinteiset pyyhkimet vai rungottomat? Jos perinteiset, onko kuskin puolella spoileri?

    Onko pyyhkimien parkkiasento oikea: KLIK? Pyyhkimen kulma oikea: KLIK?

    Comment

    • heifetz
      Bimmer Fanatic
      • May 2015
      • 429
      • Finland

      #3
      Perinteiset, kuskin puolen pyyhkijän päällä on sellainen paksu käsivarsi missä muutama ilmanottoaukko. Spoileriko? Juuri tätä ajattelin kokeilla teipata, jos tuuli viheltää näiden aukkojen lävitse. Tattis noista linkeistä, pitää illalla katsoa onko säädöt kohillaan.
      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
      Ex. E81 118d LCI Bluewater

      Comment

      • heifetz
        Bimmer Fanatic
        • May 2015
        • 429
        • Finland

        #4
        Tälläiset siis:
        Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
        Ex. E81 118d LCI Bluewater

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3144
          • Tampere

          #5
          Nuo ovat siis rungottomat pyyhkimet. E6X:ään näemmä on tarjottu vain näitä. Perinteiseissä pyyhkimissä on ollut spoilerilla tai ilman mutta noissa rungottomissa on spoileri näemmä pyyhkimen muotoon istutettuna. Sitten epäilisin pyyhkimien oikeaa pysäköintiasentoa, varsinkin jos ääni kuuluu pyyhkijöiden ollessa alhaalla.

          Voihan olla että jousi/jouset ovat kuoleentuneet ja päästävät vauhdissa pyyhkimet elämään.

          Comment

          • heifetz
            Bimmer Fanatic
            • May 2015
            • 429
            • Finland

            #6
            Viikset ovat täysin normaalissa asennossa, noin silmämääräisesti. Asettelin pyyhkijät uudestaan paikoilleen ja käpistelin kaikki kohdat läpi, jos jokin olisi irti. Ei mitään vaikutusta. Ulisee niin perkeleesti. Ääni häipyy kun pyyhkijät ovat täysin ylä asennossa, ja palautuu heti kun pyyhkijä liikahtaa alaspäin.

            Mitäs seuraavaksi, kokonaan uudet viikset?
            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
            Ex. E81 118d LCI Bluewater

            Comment

            • AnttiMH
              Bimmer Rookie
              • Oct 2013
              • 146
              • Esbo

              #7
              kaukaa haettua

              Minulla oli aikanaan E34:ssä (535i) tuulilasinpyyhkijöistä aiheutuvaa kovaa meteliä. Silloin oli kyseessä tuulilasinpyyhkijän lisämoottori, mikä painaa pyyhkijät paremmin kiinni tuulilasiin (oletus että nopeudet nousevat).

              En tiedä onko E6X:ssä vastaavanlaista mikä alkaa toimimaan kun nopeus on luokkaa 90 km/h+. E34:ssä (535i) meteli oli käynnistettäessä.

              Korjaus oli muistaakseni joko ao. lisämoottorin vaihto, tai poiskytkeminen. Köyhänä valitsin jälkimmäisen ja ääni loppui.

              Comment

              • heifetz
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 429
                • Finland

                #8
                En osaa sanoa imeekö se viiksiä tuulilasiin, mutta tuo moottori voisi olla hyvä kohde tsekata. Aika hintava laite tosiaan, realoem.comissa 257$ :think
                Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                Ex. E81 118d LCI Bluewater

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Eipä ole mitään "lisämoottoria"...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • heifetz
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2015
                    • 429
                    • Finland

                    #10
                    Joo siinä taitaa olla vaan se viiksen heiluttajamoottori. Tsekkasin että viiksen kansi oli hieman löysä. Asettelin takaisin paikalleen, ja sillä oli ainakin sen verran vaikutusta että ääni alkaa kuulua nyt vasta 100km/h paikkeilla. Eli oikeilla jäljillä ollaan. Pitää vielä kokeilla jos kannen irrottaisi ja kurkkaisi miltä siellä näyttää.
                    Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                    Ex. E81 118d LCI Bluewater

                    Comment

                    • heifetz
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 429
                      • Finland

                      #11
                      Teippasin tuulilasin ja panoraaman tiivisteet teipillä : ei vaikutusta.

                      Poistin viiksen suojuksen (alla kaikki näytti olevan ok) sekä pyyhkijän sulat : ei vaikutusta.

                      Edelleen ääni loppuu kun pyyhkijä on ylhäällä asennossa. Mystistä. Mutta tällekin varmasti löytyy järjellinen selitys..
                      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                      Ex. E81 118d LCI Bluewater

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3144
                        • Tampere

                        #12
                        Nyt kun ei ole E61 LCI:stä kokemuksia, pitää arvailla enemmän.

                        Tarkista että molemmat pyyhkimien peitelevyt ovat paikallaan eli osat 5 ja 6 täältä: KLIK. TIS:ssä pyyhkimien vaihto-ohjeessa (alkaa täältä: KLIK, sivut 2554-2556) sanotaan että peitelevyjen kiinnityskynsien (muovia varmaan) pitää säilyä ehjinä. Jos joku noista kynsistä on särki tai peitelevyt puuttuvat, voinee vinkua.

                        Koska pyyhkimien varsien osakuvissa (KLIK) eikä pyyhkimen koneiston/moottorin osakuvassa (KLIK) näy pyyhkimien akseleiden läpiviennissä minkäänlaista vaihdettavaa tiivistettä, voisi kuvitella että tiivisteet on joko integroitu akseleihin tai tuulilasin alareunan suojamuoviin (KLIK).

                        Kuskin puolen pyyhkimen varren kuvassa on kyllä mielenkiintoiset osat 10 (wiper arm compensating disk) ja 11 (adjusting plate). Pitäisikö näiden painaa pyyhkimen vartta tiukasti suojamuovia vasten? Jos puuttuvat, mikä vaikutus niillä on? Onko tuulilasin alareunan suojamuovissa akseleiden läpivientitiivisteet joista joku on kulunut finaaliin? Näkyykö jälkiä että pyyhinkoneistoa olisi vaihdettu ja jotain jäänyt laittamatta paikalleen tai pyyhkimien kulmien säädöt tekemättä (KLIK ja KLIK)? Onhan suojamuovin kaikki kiinnikkeet ehjät? Jos vaikka pystyasentoon nouseva pyyhkijä varsi painaakin suojamuovia eri lailla?

                        Comment

                        • 1031
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 125

                          #13
                          Itsellä tuli sellainen asia mieleen, kesällä oli omasta E61:sta auki tuo pyyhinmekanismin kotelointi niin huomasin että pyyhinmekanismin tangoista yksi oli hingannut kotelon sisällä rintapeltiä vasten olevan äänieristeen melkein puhki. En nyt kirveelläkään muista että missä asennossa nuo tangot olivat, mutta mahdollista on sekin että lepoasennossa metallinen tanko vastaisi rintapeltiin (jos äänieriste olisi sinun tapauksessa kulunut puhki) ja aiheuttaisi metallisen kitinän.
                          Tuo paikka on aika ylhäällä suurin piirtein ratin kanssa samassa linjassa
                          E61 520da LCI 2007
                          EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Nyt kun ei ole E61 LCI:stä kokemuksia, pitää arvailla enemmän.

                            Tarkista että molemmat pyyhkimien peitelevyt ovat paikallaan eli osat 5 ja 6 täältä: KLIK. TIS:ssä pyyhkimien vaihto-ohjeessa (alkaa täältä: KLIK, sivut 2554-2556) sanotaan että peitelevyjen kiinnityskynsien (muovia varmaan) pitää säilyä ehjinä. Jos joku noista kynsistä on särki tai peitelevyt puuttuvat, voinee vinkua.
                            Peitelevyt ovat kunnossa (5 ja 6). Kiinnityskynnet ovat ehjät. 5 hieman heiluu, mutta tällä ei merkitystä koska ääni kuuluu ilmankin tätä suojusta.

                            Koska pyyhkimien varsien osakuvissa (KLIK) eikä pyyhkimen koneiston/moottorin osakuvassa (KLIK) näy pyyhkimien akseleiden läpiviennissä minkäänlaista vaihdettavaa tiivistettä, voisi kuvitella että tiivisteet on joko integroitu akseleihin tai tuulilasin alareunan suojamuoviin (KLIK).
                            Muistaakseni ei ollut tiivistettä, pitää tsekata töiden jälkeen. Akselissa ei tuntunut lainkaan väljää, oli paikallaan kuin pultattuna.


                            Kuskin puolen pyyhkimen varren kuvassa on kyllä mielenkiintoiset osat 10 (wiper arm compensating disk) ja 11 (adjusting plate). Pitäisikö näiden painaa pyyhkimen vartta tiukasti suojamuovia vasten? Jos puuttuvat, mikä vaikutus niillä on? Onko tuulilasin alareunan suojamuovissa akseleiden läpivientitiivisteet joista joku on kulunut finaaliin? Näkyykö jälkiä että pyyhinkoneistoa olisi vaihdettu ja jotain jäänyt laittamatta paikalleen tai pyyhkimien kulmien säädöt tekemättä (KLIK ja KLIK)? Onhan suojamuovin kaikki kiinnikkeet ehjät? Jos vaikka pystyasentoon nouseva pyyhkijä varsi painaakin suojamuovia eri lailla?
                            Vaikea sanoa puuttuuko osa 10, pitäisi purkaa koko pyyhin mekanismi? Kaikki näytti ihan ehjältä, ja kun otin sulan irti, pyyhin painautui voimakkaasti tuulilasiin kiinni. Eli jotain jännitettä siellä on ja näyttää toimivan ok. Suojamuovilla ei merkitystä, ääni tulee siitä huolimatta.

                            Käyn kuitenkin kaikki nämä vielä läpi ihan ajatuksen kanssa, kiitos vinkeistä!
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by 1031 View Post
                              Itsellä tuli sellainen asia mieleen, kesällä oli omasta E61:sta auki tuo pyyhinmekanismin kotelointi niin huomasin että pyyhinmekanismin tangoista yksi oli hingannut kotelon sisällä rintapeltiä vasten olevan äänieristeen melkein puhki. En nyt kirveelläkään muista että missä asennossa nuo tangot olivat, mutta mahdollista on sekin että lepoasennossa metallinen tanko vastaisi rintapeltiin (jos äänieriste olisi sinun tapauksessa kulunut puhki) ja aiheuttaisi metallisen kitinän.
                              Tuo paikka on aika ylhäällä suurin piirtein ratin kanssa samassa linjassa
                              Sitä muovikoteloa itsekin tutkiskelin, se on hieman kuminen lerppu molemmilta puolilta. Sen tarkoitus on kaiketi painautua konepeltiä vasten ja estää tuulen puhalluksen konepellin alta tuulilasille? Se oli kuitenkin ehjä enkä ainakaan huomannut rakosia. Käyn tämänkin vielä läpi uudestaan. Se voi olla että kun ilmanvastus käy tarpeeksi kovaksi, se alkaa fuskata.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              Working...
                              X