520DA N47 jakoketju katkesi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW525Xda
    replied
    Olen vain miettinyt paljonko kasvaneet puristussuhteet, paineet, ajoitukset jne vaikuttavat näihin ketjuihin ja pyöriviin osiin lisääntyneitä voimia. Reittihän kuitenkin on venttiililautasesta kampiakselin päähän melko selvä.

    Rajuja vääntöjä 500nm ja ylikin 2L koneille kun ennen nämä otettiin pari numeroa isommista juuri ja juuri.

    Leave a comment:


  • heifetz
    replied
    Polttomoottori on tehnyt hiljaista kuolemaa jo 70-luvun öljykriisistä lähtien. Ilmastonmuutos, nuorten vähentyvä kiinnostus autoilua kohtaan ja jatkuva talouslama ovat viimeiset naulat arkussa.

    Edit: polttomoottori siis ei ole häviämässä vielä, mutta ne mitä kaupassa myydään ovat siten näitä euro ihmeitä.. mitkä eivät ainakaan minua kiinnosta pätkän vertaa.
    Last edited by heifetz; 21-11-2015, 15:51.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Todellisuudesta vieraantuneet päättäjät ja kukkahattutädit ilmeisesti kuvittelevat, että polttomoottorin kehityksessä vallitsee Mooren laki ja innovaatioita tulee liukuhihnalta. Perusmoottorin osalta merkittäviä muutoksia ei ole kuitenkaan tullut vuosikausiin. Päästörajojen takia joudutaan vain keksimään lisää väistökeinoja (EGR, NOx-varasto+urea, pelkistyskatalysaattori, DPF...), jotka lisäävät kustannuksia ja heikentävät luotettavuutta sekä kestoa. Jos päästörajojen kehitys jatkaa samaa tahtia, polttomoottori on kuollut.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tässä nyt on vaan ilmeisesti tullut seinä vastaan.Mm. VW:n päästöskandaalin jälkeen on julkisuudessa ollut "asiantuntija arvioita",että diiselmoottorien valmistus loppuisi lähitulevaisuudessa kokonaan.Kun ei enää pystytä valmistamaan jatkuvasti tiukentuvien päästönormien läpäiseviä diiselmoottoreita.
    Itse saanut työskennellä tuotekehityksessä jossa kehitetty diesel moottoreita työkoneisiin ja esimerkkinä voin antaa tälläisen:joskus diesel moottorin päästöt ovat olleet A4 arkin kokoiset,nykyään päästöt voivat olla tuosta A4 arkista vain 1cm X 1cm.Uusilla tulevilla päästönormeilla pitäisi jälleen tuosta 1cm X 1cm siivusta ottaa päästöjä n.neljännes pois.

    Eli tullaan pisteeseen että päästönormeihin päästäkseen ei ole halpoja keinoja,muutakuin hokkuspokkus huijaus menetelmiä.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Mikähän näitä 2L dieseleitä vaivaa kun ei saada kestämään minkään merkin alla.
    Onkohan niin että tehoa ja varsinkin vääntöä tavoitellaan liikaa ?
    Tähän vaikutta paljolti päästöt.Kun tavoitellaan "päästöttömiä" auton moottoreita,niin yksi osatekijä on kaiken liikkuvan massan keventäminen.Niin diiseleissä,kuin bensamoottoreissakin.
    Tässä nyt on vaan ilmeisesti tullut seinä vastaan.Mm. VW:n päästöskandaalin jälkeen on julkisuudessa ollut "asiantuntija arvioita",että diiselmoottorien valmistus loppuisi lähitulevaisuudessa kokonaan.Kun ei enää pystytä valmistamaan jatkuvasti tiukentuvien päästönormien läpäiseviä diiselmoottoreita.
    Last edited by Heguli 31; 21-11-2015, 12:42.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Hihnalan autossa on varsin rumat äänet kyllä dieseliksi.
    Tuommoisella kalkatuksella ei voi pitkää ikää odottaa moottorille.

    Ot:na
    Mikähän näitä 2L dieseleitä vaivaa kun ei saada kestämään minkään merkin alla.
    Onkohan niin että tehoa ja varsinkin vääntöä tavoitellaan liikaa ?

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Remontit tehty

    Minulla jakopää kesti n. 20tkm sen jälkeen kun tuollainen ääni tuli. Sitten keskimmäinen ketju sanoi kaput ja se kone oli siinä.

    Nyt vaihtokone millä ajettu n. 110tkm. Koneeseen vaihdettu kaikki jakopään osat ja ääni on kuin uudessa koneessa. Ei mitään ylimääräisiä ääniä.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Jousella ja öljynpaineella ja tarvii todella hyvän mielikuvituksen jos meinaa asentaa kiristimet väärin

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Ero nokkavikaiseen on, että ääni paranee eikä pahene kierroksilla.

    Jos tasapainoakselin voi asentaa vain pykälän pieleen (hampaan tms., ei kokonaan väärinpäin), niin voi olla mahdollista. Mutta voiko se olla yleinen vahinko, kun vastaavaa ääntä olen kuullut muuallakin..?

    Osaisiko joku sanoa millä voimalla ketju kiristyy ajossa - jousella, öljynpaineella vai jollain muulla?

    Ja voiko kiristimen asentaa väärin?

    Leave a comment:


  • jpeltoma
    replied
    Kampiakseli siis vaihdettiin. Olisikohan tasapainoakselit laitettu väärään asentoon kasattaessa. Ja nyt tärinän/värinän kompensoinnin sijaan pahentaa sitä.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Kyllä tuo kuulostaa rempan jälkeen enemmän jakopäävikaiselle kuin ennen

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Nokkaketjun kiristimen toimintaperiaate?

    Tämä aihe kun on taas noussut täällä pinnalle, kysyisin toimiiko ketjujen kiristimet öljynpaineella?

    Omaani tehtiin remontti pari vuotta sitten, mutta käyntiääni muuttui sen jälkeen todella karkeaksi ja kovaksi. Siitä on huomautellut jokainen katsastusmies ja huolto, mutta kukaan ei ole syytä sille keksinyt. Joskus olen jotain taksia kuunnellut, että vähän vastaavaa ääntä pitää, mutta en ole koskaan kuullut yhtä pahaa - suorastaan hävettää miten käynti erottuu niin selvästi kaupunkiliikenteessä.

    Tässä ääninäyte ennen remonttia - kärinä kuuluu pari sekuntia käynnistyksestä, mutta hiljenee sitten:


    Tässä näyte remontin jälkeen ja tilanne sama reilun 30tkm:n jälkeen:


    Selkeimmin eron kuulee, kun laittaa nuo kuulumaan päällekkäin. Ääni kuulostaa mekaaniselta ja arvauksia on huolloissa esitetty ylimalkaisesti venttiilikoneiston ja jakopään suuntaan.

    Voiko olla niin, että ennen remonttia öljynpaineen noustessa kiristin nappaa ketjusta sen verran kiinni, että kärinä loppuu ja remontin jälkeen niin ei jostain syystä tapahdukaan?

    Remontissa vaihdettiin osat kampiakselista ja öljypumpusta lähtien.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by algernon View Post
    Tietenkin hyvä että BMW korjaa auton mutta huolestuttavaa on että se pitää korjata jo 25tkm jälkeen.
    Yksilövikoja on aina mutta vanhaan hyvään aikaan jakoketju oli se pommin varma design...jossakin on menty pahasti vikaan näissä.

    Onko korjattuihin moottoreihin tehty korjaus parannetuilla osilla vai vaihdetaanko ainoastaan samat uudet osat takaisin?
    On niissä numero ainakin muuttunut, ja samalla korkeapainepumpun asentoa muutetaan.

    Leave a comment:


  • algernon
    replied
    Tietenkin hyvä että BMW korjaa auton mutta huolestuttavaa on että se pitää korjata jo 25tkm jälkeen.
    Yksilövikoja on aina mutta vanhaan hyvään aikaan jakoketju oli se pommin varma design...jossakin on menty pahasti vikaan näissä.

    Onko korjattuihin moottoreihin tehty korjaus parannetuilla osilla vai vaihdetaanko ainoastaan samat uudet osat takaisin?

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Oma veikkaus on, että osien keveyden tavoittelu ja sitä kautta polttoainetalouden/päästöjen pienentäminen on ainakin osittain syypää näihin vikoihin. Omaan BMW prätkään tehtiin täys jakopääremppa, kun kilsoja taulussa 25tkm, onneks meni takuuseen niin ei tullu itelleni maksettavaa. Eiköhän tossakin oo luotettavuuden kustannuksella tehty kevyillä osilla jakopää, tosin tavoitteena maksimaalinen suorituskyky.

    Leave a comment:

Working...
X