Originally posted by ptikkala
View Post
520DA N47 jakoketju katkesi
Collapse
X
-
Sun tapauksessa harkitsisin kuitenkin tuota vaihtokonetta, koska silloin saat kätevimmin päivitettyä moottorin ns. C-tyypin koneeseen, jossa on uudemman mallinen kampiakseli kiinteällä ketjupyörällä. Sellaiseen tarvitsee uusia vain ketjut ja kiristäjät.
Nykyisen hajonneen A-tyypin koneesikin toki saa päivitettyä C-malliseksi mutta tässä tapauksessa joutuisit vaihtamaan myös kampiakselin udempaan malliin, joka kuuluu automaattisesti tehtaan korjausproseduuriin, jos A-moottorin hajoamassa olevaa jakopäätä lähdetään goodwillinä korjaamaan kuntoon. Käsittääkseni tuo A-tyypin "kiinteä" kampiakseli on yksi oleellinen heikko lenkki tuossa moottorityypissä, ja myös yksi selittävä tekijä sille, miksi A-tyyppiä on hajonnut moninkertainen määrä verrattuna C-tyyppiin. Tällaisen tiedon sain ainakin itse BMW:ltä vuosi sitten kun selvittelin oman autoni jakopään kuntoisuutta.
En usko että auton arvoon vaikuttaa ainakaan heikentävästi, jos sinne on vaihdettu oikea C-tyypin kone uusilla jakopään osilla. Versus että siellä on kuntoon parsittu vanha A-tyypin rojahtanut kone...
Comment
-
Tätä täytyykin harkita. Meneeköhän suoraan tähän -07 tuo uudempi kone?Originally posted by JKK View PostIhan alkuun on sanottava että vähemmän mukava juttu tuollainen damage! Ei ole mukavaa kuultavaa.
Luulisi että joku pätevä moottoriseppä parsii tuollaisesta rojahtaneesta koneesta uudenveroisen puolella hinnalla verrattuna uuteen 8500€ hintaiseen koneeseen. Eikö tuohon koneeseen saa uusia sylinterinkansia ja jopa uuden lohkonkin kaupasta. Kone palasiksi ja uusii kaiken sen mikä sieltä on tuhoutunut. Perstuntumalta muutaman tonnin juttu....
Oman auton kohdalla olen jo valmiiksi miettinyt, että vastaavan damagen tapahtuessa etsisin jostain päin eurooppaa toimivan vaihtokoneen kolariautosta. Näitä koneita on luonnollisesti tarjolla huomattavasti vähemmän kuin esim. M57-koneita. Käytettyjen N47-myllyjen hinnat pyörii 3000€ paikkeilla. Yksi sellainen olisi esim. tässä. Hintaa n.2300 euroa + kuljetuskustannukset. Ruotsistahan tuollaisen hakee jopa itsekin nopeasti. Ja sitten ennen asennusta purkaa vaihtokoneesta jakopään ja vaihtaa sinne uudet ketjut ja kiristäjät, jotka ovat osien puolesta muutamien satojen eurojen juttu. Loppukustannukset pitäisi jäädä alle 4000€.
Onhan sekin tietysti paljon rahaa, kun miettii että ainoa syyllinen on BMW:n tehtaalla huseerannut ekonomitiimi, joka taskulaskimensa kanssa on halunnut kertoa insinöörille millaisia osia auton moottoriin pitää laittaa... Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kymmentä insinööriä vastaan saisi autotehtaalla palkata korkeintaan yhden ekonomin. Näin päästäisiin nousemaan takaisin E39-mallin laatutasolle.
Comment
-
Olen ollut siinä uskossa että A- ja C-mallin koneiden ero on ainoastaan tuo jakopään rakenne. C-tyyppiin tuli vaihdettava kampiakselin ketjupyörä, joka pudotti jakorempan kustannukset puoleen (5000€ > 2500€ tasolle).Originally posted by Toby1 View PostTätä täytyykin harkita. Meneeköhän suoraan tähän -07 tuo uudempi kone?
Tähän yhteensopivuuteen tosin voi ottaa kantaa joku asiasta paremmin perillä oleva. Tai voit kysyä asiaa jopa BMW:ltä suoraan. Mutta vahva veikkaukseni on, että C-pannu menee sellaisenaan sun autoon. Kyse on kuitenkin ihan samasta moottorista.
Comment
-
-
Ihan mielenkiinnosta... Miltä osin sähköt muuttuivat 9/2008 (Suuttimet, anturit??) Vai tarkoitatko että moottorin ohjaukseen tuli jokin muutos? Eli tarkoittaako että jos laittaa C-koneen, täytyy ECU:n softa päivittää sen mukaiseksi?Originally posted by Oreshin Mikko View PostKoneet on vaihtokelpoisia, mutta moottorinsähköihin tuli päivitys 9/2008.
Tässä ketjussahan on c-mallin kone myynnissä.
Comment
-
Katkes tuo mun edellinen viesti ku omenasta hävis sähköt, mutta jatketaan tässä.Originally posted by JKK View PostIhan mielenkiinnosta... Miltä osin sähköt muuttuivat 9/2008 (Suuttimet, anturit??) Vai tarkoitatko että moottorin ohjaukseen tuli jokin muutos? Eli tarkoittaako että jos laittaa C-koneen, täytyy ECU:n softa päivittää sen mukaiseksi?
Eroja on, koneen johtosarjassa, ECUssa, suuttimissa, ahtimissa ja pieniä eroja alipainejärjestelmässä sekä pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä.
Muutokset tulivat -08/-09, kun EUROnormit tiukkenivat, mutta luojahan sen tietää minkä vuotinen lohko on vaikkapa 2010 mallisessa autossa, niin suuria määriä on tätä moottoriperhettä kunnostettu.
Toki parhaana vaihtoehtona pidän, että etsii vaihtokoneen, tekee siihen jakopään ja siirtää apulaitteet vanhasta. Tai kunnostaa vanhan moottorin.
Itse en moiti näitä N-koneita, vaan tehdasta kun puuttuu halua ratkaista tämä ongelma.F85 X5 M
Ahdettu avolava
Comment
-
Jos laitan -10 mallin aitosta tuon n47c koneen niin riittääkö ecun päivitys vai pitääkö sähköjä uusia myös?Originally posted by Oreshin Mikko View PostKatkes tuo mun edellinen viesti ku omenasta hävis sähköt, mutta jatketaan tässä.
Eroja on, koneen johtosarjassa, ECUssa, suuttimissa, ahtimissa ja pieniä eroja alipainejärjestelmässä sekä pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä.
Muutokset tulivat -08/-09, kun EUROnormit tiukkenivat, mutta luojahan sen tietää minkä vuotinen lohko on vaikkapa 2010 mallisessa autossa, niin suuria määriä on tätä moottoriperhettä kunnostettu.
Toki parhaana vaihtoehtona pidän, että etsii vaihtokoneen, tekee siihen jakopään ja siirtää apulaitteet vanhasta. Tai kunnostaa vanhan moottorin.
Itse en moiti näitä N-koneita, vaan tehdasta kun puuttuu halua ratkaista tämä ongelma.
Comment
-
Sanoisin että jos siirrät vanhasta koneesta tarvittavat apulaitteet siihen uuteen koneeseen, menee homma ilman ECU:n päivityksiä. Eli sellaiset osat, joiden osanumerot poikkeavat toisistaan (anturit, suuttimet jne...). Eli otat uudesta moottorista käyttöön vain ns. perusmoottorin.Originally posted by Toby1 View PostJos laitan -10 mallin aitosta tuon n47c koneen niin riittääkö ecun päivitys vai pitääkö sähköjä uusia myös?
Perusmoottorin suhteen eroja tuskin on nimeksikään, muuta kuin se kampiakseli. (lohko, männät, kansi jne...).
Comment
-
Ei riitä pelkkä ECUn päivitys, erilaiset liittimet sähkösarjassa, edellyttäen että tämä uudempi moottori on EURO 5. Itse moottorihan on sama, ainut poikkeus on tasapainoakseleiden laakerit ja kampiakseli, mutta harvassa taitaa olla se vanhempirattainen kampiakseli paikallaan.Originally posted by Toby1 View PostJos laitan -10 mallin aitosta tuon n47c koneen niin riittääkö ecun päivitys vai pitääkö sähköjä uusia myös?
Jos tuo uus koneesi on Euro5, nii ei ku vanhasta koneesta apulaitteet uuteen.
Parhaiten noi tunnistaa Egr-systeemistä, euro5 jokseenkin erilainen.Last edited by Oreshin Mikko; 20-10-2015, 16:07.F85 X5 M
Ahdettu avolava
Comment
-
Eikö kaikki N-sarjan koneet ole Euro5-moottoreita...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Ei ole, mallivuodelle -09 tuli Euro5Originally posted by VolvoTDi View PostEikö kaikki N-sarjan koneet ole Euro5-moottoreita...
WAG-dieselit oli Euro5 jo 2008, Bemari teki päivityksiä tuolloin))Last edited by Oreshin Mikko; 19-10-2015, 23:53.F85 X5 M
Ahdettu avolava
Comment
-
Mistäs tuon saa selville,että onko moottori omassa sarjan a vai c mallia?
Entä tuon euro5 normituksen?e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
Ex.
e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
e91 325i 2009 lci SaphireBlack
e91 325i 2005 ArktisMetal
e46 320ci 2001 TobassBlue
e39 523i 1996 AlpinWhite 2
S1000rr 2010 Thunder grey
Comment
-
Euro5 http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_4258Originally posted by kemo81 View PostEntä tuon euro5 normituksen?
Ei Euro5 http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_4142F85 X5 M
Ahdettu avolava
Comment
Comment