520DA N47 jakoketju katkesi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Originally posted by Toby1 View Post
    Jos laitan -10 mallin aitosta tuon n47c koneen niin riittääkö ecun päivitys vai pitääkö sähköjä uusia myös?
    Sanoisin että jos siirrät vanhasta koneesta tarvittavat apulaitteet siihen uuteen koneeseen, menee homma ilman ECU:n päivityksiä. Eli sellaiset osat, joiden osanumerot poikkeavat toisistaan (anturit, suuttimet jne...). Eli otat uudesta moottorista käyttöön vain ns. perusmoottorin.

    Perusmoottorin suhteen eroja tuskin on nimeksikään, muuta kuin se kampiakseli. (lohko, männät, kansi jne...).

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Originally posted by Oreshin Mikko View Post
    Katkes tuo mun edellinen viesti ku omenasta hävis sähköt, mutta jatketaan tässä.

    Eroja on, koneen johtosarjassa, ECUssa, suuttimissa, ahtimissa ja pieniä eroja alipainejärjestelmässä sekä pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä.
    Muutokset tulivat -08/-09, kun EUROnormit tiukkenivat, mutta luojahan sen tietää minkä vuotinen lohko on vaikkapa 2010 mallisessa autossa, niin suuria määriä on tätä moottoriperhettä kunnostettu.

    Toki parhaana vaihtoehtona pidän, että etsii vaihtokoneen, tekee siihen jakopään ja siirtää apulaitteet vanhasta. Tai kunnostaa vanhan moottorin.

    Itse en moiti näitä N-koneita, vaan tehdasta kun puuttuu halua ratkaista tämä ongelma.
    Jos laitan -10 mallin aitosta tuon n47c koneen niin riittääkö ecun päivitys vai pitääkö sähköjä uusia myös?

    Leave a comment:


  • Oreshin Mikko
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ihan mielenkiinnosta... Miltä osin sähköt muuttuivat 9/2008 (Suuttimet, anturit??) Vai tarkoitatko että moottorin ohjaukseen tuli jokin muutos? Eli tarkoittaako että jos laittaa C-koneen, täytyy ECU:n softa päivittää sen mukaiseksi?
    Katkes tuo mun edellinen viesti ku omenasta hävis sähköt, mutta jatketaan tässä.

    Eroja on, koneen johtosarjassa, ECUssa, suuttimissa, ahtimissa ja pieniä eroja alipainejärjestelmässä sekä pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä.
    Muutokset tulivat -08/-09, kun EUROnormit tiukkenivat, mutta luojahan sen tietää minkä vuotinen lohko on vaikkapa 2010 mallisessa autossa, niin suuria määriä on tätä moottoriperhettä kunnostettu.

    Toki parhaana vaihtoehtona pidän, että etsii vaihtokoneen, tekee siihen jakopään ja siirtää apulaitteet vanhasta. Tai kunnostaa vanhan moottorin.

    Itse en moiti näitä N-koneita, vaan tehdasta kun puuttuu halua ratkaista tämä ongelma.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Oreshin Mikko View Post
    Koneet on vaihtokelpoisia, mutta moottorinsähköihin tuli päivitys 9/2008.

    Tässä ketjussahan on c-mallin kone myynnissä.
    Ihan mielenkiinnosta... Miltä osin sähköt muuttuivat 9/2008 (Suuttimet, anturit??) Vai tarkoitatko että moottorin ohjaukseen tuli jokin muutos? Eli tarkoittaako että jos laittaa C-koneen, täytyy ECU:n softa päivittää sen mukaiseksi?

    Leave a comment:


  • Oreshin Mikko
    replied
    Originally posted by Toby1 View Post
    Tätä täytyykin harkita. Meneeköhän suoraan tähän -07 tuo uudempi kone?
    Koneet on vaihtokelpoisia, mutta moottorinsähköihin tuli päivitys 9/2008.

    Tässä ketjussahan on c-mallin kone myynnissä.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Toby1 View Post
    Tätä täytyykin harkita. Meneeköhän suoraan tähän -07 tuo uudempi kone?
    Olen ollut siinä uskossa että A- ja C-mallin koneiden ero on ainoastaan tuo jakopään rakenne. C-tyyppiin tuli vaihdettava kampiakselin ketjupyörä, joka pudotti jakorempan kustannukset puoleen (5000€ > 2500€ tasolle).

    Tähän yhteensopivuuteen tosin voi ottaa kantaa joku asiasta paremmin perillä oleva. Tai voit kysyä asiaa jopa BMW:ltä suoraan. Mutta vahva veikkaukseni on, että C-pannu menee sellaisenaan sun autoon. Kyse on kuitenkin ihan samasta moottorista.

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ihan alkuun on sanottava että vähemmän mukava juttu tuollainen damage! Ei ole mukavaa kuultavaa.

    Luulisi että joku pätevä moottoriseppä parsii tuollaisesta rojahtaneesta koneesta uudenveroisen puolella hinnalla verrattuna uuteen 8500€ hintaiseen koneeseen. Eikö tuohon koneeseen saa uusia sylinterinkansia ja jopa uuden lohkonkin kaupasta. Kone palasiksi ja uusii kaiken sen mikä sieltä on tuhoutunut. Perstuntumalta muutaman tonnin juttu....

    Oman auton kohdalla olen jo valmiiksi miettinyt, että vastaavan damagen tapahtuessa etsisin jostain päin eurooppaa toimivan vaihtokoneen kolariautosta. Näitä koneita on luonnollisesti tarjolla huomattavasti vähemmän kuin esim. M57-koneita. Käytettyjen N47-myllyjen hinnat pyörii 3000€ paikkeilla. Yksi sellainen olisi esim. tässä. Hintaa n.2300 euroa + kuljetuskustannukset. Ruotsistahan tuollaisen hakee jopa itsekin nopeasti. Ja sitten ennen asennusta purkaa vaihtokoneesta jakopään ja vaihtaa sinne uudet ketjut ja kiristäjät, jotka ovat osien puolesta muutamien satojen eurojen juttu. Loppukustannukset pitäisi jäädä alle 4000€.

    Onhan sekin tietysti paljon rahaa, kun miettii että ainoa syyllinen on BMW:n tehtaalla huseerannut ekonomitiimi, joka taskulaskimensa kanssa on halunnut kertoa insinöörille millaisia osia auton moottoriin pitää laittaa... Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kymmentä insinööriä vastaan saisi autotehtaalla palkata korkeintaan yhden ekonomin. Näin päästäisiin nousemaan takaisin E39-mallin laatutasolle.
    Tätä täytyykin harkita. Meneeköhän suoraan tähän -07 tuo uudempi kone?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Sun tapauksessa harkitsisin kuitenkin tuota vaihtokonetta, koska silloin saat kätevimmin päivitettyä moottorin ns. C-tyypin koneeseen, jossa on uudemman mallinen kampiakseli kiinteällä ketjupyörällä. Sellaiseen tarvitsee uusia vain ketjut ja kiristäjät.

    Nykyisen hajonneen A-tyypin koneesikin toki saa päivitettyä C-malliseksi mutta tässä tapauksessa joutuisit vaihtamaan myös kampiakselin udempaan malliin, joka kuuluu automaattisesti tehtaan korjausproseduuriin, jos A-moottorin hajoamassa olevaa jakopäätä lähdetään goodwillinä korjaamaan kuntoon. Käsittääkseni tuo A-tyypin "kiinteä" kampiakseli on yksi oleellinen heikko lenkki tuossa moottorityypissä, ja myös yksi selittävä tekijä sille, miksi A-tyyppiä on hajonnut moninkertainen määrä verrattuna C-tyyppiin. Tällaisen tiedon sain ainakin itse BMW:ltä vuosi sitten kun selvittelin oman autoni jakopään kuntoisuutta.

    En usko että auton arvoon vaikuttaa ainakaan heikentävästi, jos sinne on vaihdettu oikea C-tyypin kone uusilla jakopään osilla. Versus että siellä on kuntoon parsittu vanha A-tyypin rojahtanut kone...

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Vaihtokoneeseen olisi helppo tehdä jakopää ennen kuin sen nakkaa paikoilleen. Eikös osat kuitenkin olleet suht edulliset.
    Osat jossain 700-900€..

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Vaihtokoneeseen olisi helppo tehdä jakopää ennen kuin sen nakkaa paikoilleen. Eikös osat kuitenkin olleet suht edulliset.

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ihan alkuun on sanottava että vähemmän mukava juttu tuollainen damage! Ei ole mukavaa kuultavaa.

    Luulisi että joku pätevä moottoriseppä parsii tuollaisesta rojahtaneesta koneesta uudenveroisen puolella hinnalla verrattuna uuteen 8500€ hintaiseen koneeseen. Eikö tuohon koneeseen saa uusia sylinterinkansia ja jopa uuden lohkonkin kaupasta. Kone palasiksi ja uusii kaiken sen mikä sieltä on tuhoutunut. Perstuntumalta muutaman tonnin juttu....

    Oman auton kohdalla olen jo valmiiksi miettinyt, että vastaavan damagen tapahtuessa etsisin jostain päin eurooppaa toimivan vaihtokoneen kolariautosta. Näitä koneita on luonnollisesti tarjolla huomattavasti vähemmän kuin esim. M57-koneita. Käytettyjen N47-myllyjen hinnat pyörii 3000€ paikkeilla. Yksi sellainen olisi esim. tässä. Hintaa n.2300 euroa + kuljetuskustannukset. Ruotsistahan tuollaisen hakee jopa itsekin nopeasti. Ja sitten ennen asennusta purkaa vaihtokoneesta jakopään ja vaihtaa sinne uudet ketjut ja kiristäjät, jotka ovat osien puolesta muutamien satojen eurojen juttu. Loppukustannukset pitäisi jäädä alle 4000€.

    Onhan sekin tietysti paljon rahaa, kun miettii että ainoa syyllinen on BMW:n tehtaalla huseerannut ekonomitiimi, joka taskulaskimensa kanssa on halunnut kertoa insinöörille millaisia osia auton moottoriin pitää laittaa... Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kymmentä insinööriä vastaan saisi autotehtaalla palkata korkeintaan yhden ekonomin. Näin päästäisiin nousemaan takaisin E39-mallin laatutasolle.
    Korjauskustannukset nykyisen moottorin osalta ovat n. 4000€ luokkaa. Voi jäädä allekkin.
    Itse en tuota vaihtomoottoria kovinkaan suosi, koska vaikuttaa jälleenmyyntiin ikävällä tavalla. Kustannukset nousee vaihtomoottorinkin osalta nopeaa kun joutuu tosiaan sen jakopään uusimaan siihenkin joka tapauksessa.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Ihan alkuun on sanottava että vähemmän mukava juttu tuollainen damage! Ei ole mukavaa kuultavaa.

    Luulisi että joku pätevä moottoriseppä parsii tuollaisesta rojahtaneesta koneesta uudenveroisen puolella hinnalla verrattuna uuteen 8500€ hintaiseen koneeseen. Eikö tuohon koneeseen saa uusia sylinterinkansia ja jopa uuden lohkonkin kaupasta. Kone palasiksi ja uusii kaiken sen mikä sieltä on tuhoutunut. Perstuntumalta muutaman tonnin juttu....

    Oman auton kohdalla olen jo valmiiksi miettinyt, että vastaavan damagen tapahtuessa etsisin jostain päin eurooppaa toimivan vaihtokoneen kolariautosta. Näitä koneita on luonnollisesti tarjolla huomattavasti vähemmän kuin esim. M57-koneita. Käytettyjen N47-myllyjen hinnat pyörii 3000€ paikkeilla. Yksi sellainen olisi esim. tässä. Hintaa n.2300 euroa + kuljetuskustannukset. Ruotsistahan tuollaisen hakee jopa itsekin nopeasti. Ja sitten ennen asennusta purkaa vaihtokoneesta jakopään ja vaihtaa sinne uudet ketjut ja kiristäjät, jotka ovat osien puolesta muutamien satojen eurojen juttu. Loppukustannukset pitäisi jäädä alle 4000€.

    Onhan sekin tietysti paljon rahaa, kun miettii että ainoa syyllinen on BMW:n tehtaalla huseerannut ekonomitiimi, joka taskulaskimensa kanssa on halunnut kertoa insinöörille millaisia osia auton moottoriin pitää laittaa... Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kymmentä insinööriä vastaan saisi autotehtaalla palkata korkeintaan yhden ekonomin. Näin päästäisiin nousemaan takaisin E39-mallin laatutasolle.
    Last edited by JKK; 18-10-2015, 00:53.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Goodwillistä tuli siis badwilliä. On se hienoa.

    BMW:n politiikka tämmöisisssä on että aina uusi moottori, siellä ei näitä korjailla. Käytännössä tilanne on toinen. Riippuu tuhon laajuudesta mutta kannattaa ainakin avauttaa ja katsoa.

    Kannattaa vilkaista ainakin tämä MajorDraken ansiokkaasti keräämä lista: KLIK. Ehkäpä MajorDrake osaisi vinkata sopivaa korjaamoa?

    Leave a comment:


  • Toby1
    replied
    Noniin, Bemarin kanssa väännetty eikä tule tuumaakaan vastaan
    Korjaamolla sanoivat, (BMW:n merkkihuollossa) että ainut vaihtoehto on tehdasuusi moottori mikä tosiaan olisi kustantanut sen 8500€.
    Vein auton nyt eräälle moottorikoneistamolle, joka on näitä tehnyt ennenkin.
    Tuntui asiantuntevalta kaverilta.
    Onko vinkkiä, mitä kannattaa samalla tehdä kun kone on auki?
    Onko tässä N47 koneessa vielä niitä imusarjan läppiä?
    Onkohan BMW:ltä tullut päivitettyjä osia tuohon jakopäähän mitkä kestäisi nyt auton loppuiän?

    Leave a comment:


  • arska86
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tuon oman vessan osanumeroita kun vertasin saman ikäiseen "pikkulohkoon",niin ei oikein natsannut.Voihan niistä jotain käydäkkin,vaikka on eri numeroilla...

    Tosin onhan tuossa tuo "käypäisyysluettelo" nyt postattuna,joten kai se on uskottava.
    Sulla onkin m57 eikä n57 eli vanhemman sukupolven kone

    Leave a comment:

Working...
X