memebuy23buy

oliko e39 kuitenkin parempi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7469
    • Oulu

    #16
    Originally posted by jaki View Post
    Täällä on oma, pieni mutta äänekäs joukko, jonka mukaan E39 on jotain lähes taivaallista ja kaikki muut BMW:n mallit jotain kuraa.
    Kohta 10 vuotta E39:llä menty, mutta itse en kyllä koe tuohon joukkoon kuuluvani. Sopiva E60 kelpais mulle ja F10 taas on varmasti hieno auto omassa luokassaan, mutta tavallaan se ei vaan tunnu enää E39:n seuraajalta koska koko on kasvanut. Kelpaisi toki F10:kin koska vain.

    Nykymallistosta F36 (eli 4-sarjan GC) taas tuntuu monessa suhteessa sopivalta, siinähän on akseliväli ja paino hyvin lähelle E39:n lukemia, vaikka kori onkin selvästi lyhyempi. Ajoltaan tuollainen F36 oli ainakin taajamassa testattuna enemmän sitä mitä autolta haluan kuin F10. Äänieristystähän voi kuitenkin lisätä helpommin kuin ketteryyttä ajamiseen.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 22-10-2015, 15:18.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      #17
      Originally posted by estervainaa View Post
      Välillä tuntuu, että kaiken maailman tekniset härpäkkeet vievät huomiota enemmän pois itse olennaisesta, eli itse ajokokemuksesta :think
      Olen täysin päinvastaista mieltä. BMW:n etu on nimenomaan varusteissa. Perusmallin Bemaria voi huoleti verrata vaikka Ford Mondeoon. Erot ajokokemuksessa eivät ole kovin kaksiset.

      Istumalla uuteen 1- tai 3- sarjalaiseen silmät kiinni ei huomaa onko Kiassa vai BMW:ssa. Ajoltaankaan nuo eivät suuresti poikkea kun pikkubemarikin painaa yli puolitoista tonnia. Toki BMW:n alustat ovat yleensä epämukavan kovia normiajossa jo 'hinnat alkaen'-malleissa ja se luo ilmeisesti käsityksen hyvästä alustasta. Oma X3 on aivan kamala.

      Erot syntyvät varustelulla ja siinä BMW, Audi ja MB tekevät hyvää jälkeä kun mallisarja alkaa vähintään vitosella tai S:lla.

      E39 on hyvä ajaa mutta ei se mitään ihmeellistä ole. Kaukana se on E30 tuntumasta.
      Last edited by -Tapi; 22-10-2015, 16:39.
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7469
        • Oulu

        #18
        Originally posted by -Tapi View Post
        Istumalla uuteen 1- tai 3- sarjalaiseen silmät kiinni ei huomaa onko Kiassa vai BMW:ssa.
        Minusta tuo menee vähän toisin päin. Silmät auki voikin ehkä luulla joskus olevansa Kiassa, mutta silmät kiinni huomaa että ei ole. En nyt ole aivan uusimpiin Kian malleihin nyt tarkemmin tutustunut, mutta yleensä mihin vain verrattuna on iso ero siinä, että Bemarissa saa ajoasennon kohdalleen ja sporttipenkki on oikeasti ainakin mulle todella hyvin sopiva. Viimeksi istuskelin Subaru Levorgin ja eipä siinäkään ajoasentoa saanut itelle oikein hyväksi eikä jakkara tuntunut kummoiselta vaikka istuin näyttikin ihan fiksulta päällisin puolin.

        Työkaveri hommasi kesällä liisaria kakkosautoksi ja kävi ajamassa varteenotettavat ehdokkaat muilta merkeiltä. Vaikka olikin bemaristi jo ennestään, ei ymmärtääkseni ollut alunperin kovinkaan vakuuttunut siitä, että 1-sarjalaisessa olisi mitään järkeä omaan tarpeeseensa, eikä pitänyt edes takavetoa erityisen toivottavana juttuna. Yleisimmät moitteet muista merkeistä oli järkyttävä melu ja huono ajettavuus joten 1-sarja jäi sitten sitten jäljelle. 16" vakiorengastuksella tuo F20 LCI 116d EDE oli minusta kaikkea muuta kuin epämukavan kova ajettava, oma E39 M Sport -alustalla on selvästi epämukavampi. Itse en ole 1-sarjasta koskaan suuremmin innostunut, mutta F20 LCI oli minusta todella positiivinen kokemus tehottomallakin moottorilla. Siinä oli jotain sellaista back-to-basics -tyylistä rehellistä perusauton tunnelmaa hyvässä mielessä. Eikä painoakaan ole "kuin" 1395 kg (saisi toki olla 100 kg kevyempikin mielellään ja bensakoneella tuo melkein kai onnistuukin).
        Last edited by Petri.Kekkonen; 22-10-2015, 17:28.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1424

          #19
          E60:ssa on minulle kaksi ylivoimaista asiaa joita ei saa rahallakaan e39:siin: neliveto ja Comfort penkit (e39 comforteja ei kantsi edes verrata noihin). Myös logic7 sterkat (tai harvinainen HE-audio) on hyvä lisävaruste, toki e39:siin voi rakentaa parempaa ääntä.
          e39 M54B22 manual
          Polestar2 LRDM -21
          Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by 205/65-15H View Post
            E60:ssa on minulle kaksi ylivoimaista asiaa joita ei saa rahallakaan e39:siin: neliveto ja Comfort penkit (e39 comforteja ei kantsi edes verrata noihin). Myös logic7 sterkat (tai harvinainen HE-audio) on hyvä lisävaruste, toki e39:siin voi rakentaa parempaa ääntä.
            Rahalla kyllä taitaa saada E60:n comfort-penkit E39:ään. Mutta minusta E60:ssä olisi ylivoimaista aktiiviohjaus. Tuossa sitten onkin yksi dilemma auton vaihdon suhteen kun ohjaus pitäisi olla tuollainen aktiivi/yhtä nopea ja silti pitäisi olla myös neliveto. Katselenkin F30 335iA Xdrive autoja aina välillä, tosin eihän sen sport-ohjaus aktiivia toiminnaltaan vastaa.
            E39 528iA

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #21
              Pakko itsekin kommetoida kun ollut 3kpl E34 ,4kpl E39 omistanut ja näillä ajanut noin 140 tkm
              Kahdella E61 :llä ollaan ajeltu +200 tkm ja nykyisellä F11 + 30tkm..

              E34 kunnossa olleessaan aivan mahtava auto, samoin E39 kuten ,myös E61 ja F1x..

              Ainakin omassa tapauksessa uudempi korimalli on tarjonnut aina jotain parempaa mitä edeltäjänsä.
              Tästä paras osoitus on automaattivaihdelaatikossa ..

              E6x sarja tosin erottuu ehkä tästä nelikosta erilaisuudellaan mutta sekin joka tapauksessa mahtava auto kun varusteet ja moottori on kunnossa.
              Mun mielestä 4-koneisia bemareita ei tarvitsisi edes valmistaa..nämä kun löytyy kaikilta muilta merkeiltä
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1424

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Rahalla kyllä taitaa saada E60:n comfort-penkit E39:ään.
                Onko tästä parempaa tietoa, linkkiä tms?
                e39 M54B22 manual
                Polestar2 LRDM -21
                Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Onko tästä parempaa tietoa, linkkiä tms?
                  Eipä ole, en tiedä sopiiko ne leveyden puolesta ilman (suuria) muutoksia. Mutta jossain näin väylämodulin jolla ne sai sähköisesti toimimaan muuallakin kuin E60:ssä. Mutta enpä nyt enää sitäkään löydä, taisin joskus tännekin linkin siitä laittaa. Taisi olla venäläinen sivusto jossa sitä myytiin.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hakkapeliitta
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 552
                    • P-Sawo

                    #24
                    Autona E39 oli laadukkaammanoloinen, itse omistin aikoinaan '97 525TDSn. Manuaalin koska jo silloin BMWn käyttämät automaattilaatikot oli huonossa maineessa ja varsinkin 530D:stä niitä uusittiin ja korjattiin paljon. Myös turbovikoja oli silloin paljon, muistaako niitä enää kukaan?

                    Autona E6x on tarjoaa enemmän:

                    +Dynamic Drive
                    +Uudet automaatti(sport)laatikot
                    +DSP/Logic7
                    +Comfort-penkit
                    +535D (mikä uutinen tämä olikaan tullessaan markkinoille?)
                    +aktiivivakkari
                    +jne. jne näitä varusteita mitä porukka arvostaa ja hehkuttaa joita E39iin ei saanut


                    Sisätilat on samaa luokkaa, samoin ääneneristys (tai melu, miten vaan).

                    Jos pitäisi valita 50tkm ajetun E39n ja E60n välillä, vaikka mallisarjojen viimeisiä, saattaisin ottaa E39n.
                    E60-sarjaa varjostaa vikaherkkyys, joka turhauttaa joskus paatuneenkin harrastajan.

                    annetaan BMW-osaa

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2335
                      • Uusimaa

                      #25
                      Tuntuu jakaantuvan porukka nyt kahteen leiriin; varustefriikkeihin ja ajofiilistelijöihin. Itse painotun jälkimmäiseen porukkaan, ja siitä kumpuaa oma viehtymykseni - ja kaipaukseni takaisin E39:iin. Eikä tässä ole mistään ajan kultaamista muistoista kysymys. Jo perusvarusteltu E39 (sporttijakkaroilla) tarjoaa hienon ja rehellisen ajamisen fiiliksen, jossa ei oikeastaan edes kaipaa näitä E60:n hypervarusteita. Se vaan istuu käteen kuin hansikas, joka on poikkeuksellista 5-bemarin kokoluokassa. E60:n suurin ongelma on juuri tämä bemarimaisen ajofiiliksen laimeus, ehkä jopa puuttuminen kokonaan.

                      E60 ilman aktiiviohjausta ei kauhean paljoa poikkea muista saman kokoluokan käyttömondeoista tms... muuten kuin ehkä rivakamman suorituskyvyn suhteen. Sisustahan on suorastaan helvetin ruma, vaikka vertaisi mihin tahansa nykyautoon. E60:n ajomelu on korvakuulolta E39:iä häiritsevämpi. E60:n perusohjaus tuntuu epätarkemmalta ja löysältä. Ja olennaisin juttu on se, että E39 tuntuu BMW:ltä rehellisimmillään. Ja se on monen pienen osatekijän summa, johon ei E60:n tingeltangeli-supervarusteet liity mitenkään.

                      E61/E61 on mielestäni tavallinen, hieman keskivertoa kalliimmin toteutettu perheauto ilman suurempia tunteita. Vähän kuten Volvon V70 tai Audin A6. Näin ainakin itse suhtaudun omaan E61:iin, enkä enää edes odota että sillä ajaminen alkaisi enemmälti sytyttämään fiiliksiä. Ja eipähän E60 saanut koskaan sellaista suitsutusta osakseen mitä E39 sai - ansaitusti.
                      Last edited by JKK; 22-10-2015, 23:41.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • H3nu
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 252
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Niinkun joku tais jo sanoo niin mun mielestä 535d vetää aika ison plussan e60 puolelle. Kyllähän toi diesel tekniikka on kirjaimellisesti eri vuosikymmeniltä kun vertaillaan e39 ja e60. Jos laadusta puhutaan niin onko kaikki unohtanu ton e39 mätänemisen. Joka nurkasta kun auto alkaa kymmenen vuoden iässä puskeen ruostetta niin se on kyllä kaukana laadusta.
                        Silti molemmat hienoja pelejä ja edustaa oman aikakautensa suunnittelua ja tekniikkaa..
                        BMW F82 M4 -16
                        BMW F20 116d M-sport -14
                        Aprilia Dorsoduro 900 -20
                        Sea-Doo RXP300RS -16

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1371
                          • Tampere

                          #27
                          Itse olen tykännyt E6x sisustasta ja ajoergonomiasta vs E46 ja E39. En ole tosin tuoreemmissa F-sarjalaisissa ikinä istunutkaan, jotka ovat taatusti taas pari harppausta edellä. Audin vastaavat saman ikäiset ovat vähän erilaisia, mutta ei mielestäni selkeästi huonompia tai parempia.

                          Olettaisin E6x:n olevan myös turvallisempi kuin vanhemmat menopelit. Sekin painaa perheellisen vaakakupissa aika paljon. Toki tässäkin suhteessa keskimäärin tuoreempi = parempi, mutta pitää kuunnella myös lompakkoa.

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by JKK View Post
                            E60:n suurin ongelma on juuri tämä bemarimaisen ajofiiliksen laimeus, ehkä jopa puuttuminen kokonaan.


                            E61/E61 on mielestäni tavallinen, hieman keskivertoa kalliimmin toteutettu perheauto ilman suurempia tunteita. Vähän kuten Volvon V70 tai Audin A6. Näin ainakin itse suhtaudun omaan E61:iin, enkä enää edes odota että sillä ajaminen alkaisi enemmälti sytyttämään fiiliksiä. .
                            +1. En ole koskaan erityisen innoissani kun aamulla istun E61:seen. Tämä oli minulle yllätys koska E81:sen kanssa tilanne oli päinvastainen. Autolla ajo oli aina päivän kohokohta jota oikein odotti! Ok, se oli paljon pienempi auto, mutta todellakin odotin että sama fiilis on myös isoimmissa malleissa. En sitten tiedä onko tilanne sama F10/11 koppasella, eli onko malli vaan niin jalostunut (ja suurentunut) että sitä ajamisen iloa saa hakea jostain muualta?
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • JJtalo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 350
                              • Kokkola

                              #29
                              Originally posted by JKK View Post
                              E61/E61 on mielestäni tavallinen, hieman keskivertoa kalliimmin toteutettu perheauto ilman suurempia tunteita. Vähän kuten Volvon V70 tai Audin A6. Näin ainakin itse suhtaudun omaan E61:iin, enkä enää edes odota että sillä ajaminen alkaisi enemmälti sytyttämään fiiliksiä.
                              Jokunen työkaveri mainitsee aina autoista puhuttaessa että kun laittaa uuden (vaikkakin käytetyn) auton ei se viikon päästä tunnu enään miltään.
                              Itellä ollut e61 nyt reilu 3 vuotta /60tkm, ja silti hymyssä suin lähen sillä ajaan, oli matkaa sitten 10km tai 1000km eessä.
                              Vertailupohjana, sitä ennen itellä oli muutama toyota ja onhan tuo ihan eri planeetalta kaikilla osa-alueilla mitä esim ykskään japsi (okei, paitsi ehkä luotettavuudeltaan). Sisko laitto ihan uuden skoda octavian, ihan jees ajaa muttei äänieristystä juurikaan, liian melunen. Sitä ennen oli vuoden vanha audi a4, joka oli siisti sisältä ja päältä, mutta ihan paska ajaa. En vaihtais ees päikseen. Kuitenkin molemmat 10v uudempia ja yli 200tkm vähemmän ajettuja.
                              Että jos autokuumetta pukkaa ja oma bemari tuntuu vanhalta, käy koeajaan jotain muuta merkkiä niin kuume on äkkiä selätetty
                              Edit: Omalla perstuntumalla ajetuista seuraava varteenotettava vaihtoehto on F11, joka tuntui oikein maukkaalta. Vielä kun valkkaa yksilön johon jakopääketjuremontti on jo tehty...
                              Last edited by JJtalo; 23-10-2015, 08:44.

                              Comment

                              • rizzo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2007
                                • 5424
                                • Oulu

                                #30
                                Eipä kyllä tulisi mieleenkään tiputtaa E60sta takaisin E39 vaikka nykyinen on melko karvalakki. Antiikkimalmia! Aika kultaa muistot

                                Toki jos haluaa 5 tonnin auton niin E39:sta parempaa ei varmasti saa sillä rahalla se on selvä.

                                Comment

                                Working...
                                X