Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d A vaihdelaatikon vaihto?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revolvolution
    BTCF Member
    • May 2008
    • 13
    • Jyväskylä, Finland

530d A vaihdelaatikon vaihto?

Tervehdys,

Autona e60 530dA vm -04.

Ongelmia alkanut automaatin kanssa olemaan. Ilmenee siten, että kierrokset ajoittain alkaa humppaamaan tasakaasulla ja jos tätä ilmenee niin saman ongelman yhteydessä yleensä ilmenee myös muita ongelmia ajellessa.
    Muita ongelmia ovat mm, todella nykivät vaihdot etenkin 1-2, vaihteelle ja alaspäin vaihtaessa 3-2 vaihde.

Momentinmuuninin kun lukittuu niin tuntuu lukko pitävän hyvin reippaammassa ajossa mutta tasakaasulla humppailee ja ylämäessä pitää jurinaa jos alkaa humppaamaan.

Autoon vaihdettu -14 kesällä vaihteiston sähköjen läpiviennin tiiviste ja tässä yhteydessä öljyt ja suodatin. Aika pian tämän jälkeen oon ostanut auton ja silloin laatikko pelas ok.

Autoa käytetty vaihteistoihin erikoistuneella korjaajalla ja toimenpiteinä suositteli mekatroniikan uusimista/täydellistä huoltoa sekä momentinmuuntimen uusimista + öljyt ja suodattimet tietty.

No tämä varmastikin ois yks vaihtoehto.

Mutta sitten se toinen vaihtoehto, eli varsinaiseen kysymykseen. Eli tossa ois tyrkyllä vastaava zf6hp26 alle 100 000km ajettu laatikko joka on toimivaksi todettu soiva peli.

Täten oon miettinyt jos sen vaan vaihtaisi tilalle, kun nosturit, työkalut ja tilat löytyy mutta kysymys kuuluukin, että aiheuttaako tämä jotain toimenpiteitä vaihteiston ohjauksen puoelle. Hinta kun mokomalla möykyllä olisi huomattavasti kohtuullisempi kun vaihteistoremontilla.

Eli onko laatikoissa jotain eroja tai elektroniikkaa itsessään mikä vaatisi toimiakseen sen, että auton vaihteiston ohjauselektroniikkaa jouduttaisiin ohjelmoimaan uusiksi tai vaihteistoa jotenkin parittamaan autoon?
  • _Wraith_
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 156
    • Oulu

Itsellä piti kanssa käydä hirveä meditointi mitä tehdä, kun edellisessä saman ikäisessä eekuuskympissä laatikko alkoi elämään omaa elämäänsä. Monen kymmenen tunnin selvittelyn jälkeen ja kaikkien mahdollisten purkukuvien selaamisen ja tee-se-itse videoiden katsomisen päälle tulin siihen tulokseen, että helpoin ratkaisu noihin automaattilaatikon ongelmiin on joko A: vaihtaa tilalle käytetty laatikko (Uusi maksaa tod näk melkein auton verran) tai B: Täydellinen tehdaskunnostus. Nuissa 6hp-laatikoissa tuntuu olevan niin monta pientä vikapaikkaa joista mikä tahansa voi aiheuttaa toimintahäiriöitä laatikossa, että yksi kerrallaan ei kannata lähtä kokeilemaan missä vika. Jokaisen kokeilun yhteydessä joudut tyhjäämään öljyt ja täyttämään uudestaan mikäli arpa ei osunut kohdalleen. Viisaammat asiasta oikeasti tietävät voi kertoa toki ihan oikeita faktoja, mutta omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että tehdaskunnostuksella laatikosta tuli kuin uusi ja ennen kaikkea tuli kertalaakista kuntoon.
    Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
    -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
    EX -10 E70 X5
    EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
    EX -13 F25 X3
    EX -12 F11 520D
    EX -05 E53 X5
    EX -06 E61 520D
    EX -04 E60 525iA
    EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
    EX -02 E46 316
    EX -98 E46 318

Comment

• timotopi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2013
      • 35
      • Jyväskylä

Moi
      Itsellä 525xda -08.
      Kävin viime vuonna Recrolla Latviassa korjauttamassa laatikon.
      Tekivät täys remontin johon kuului myös turbiini.
      Hinta oli 2200€. En tiedä mitä nuo vaihtolaatikot maksaa, mutta tuossa
      yksi vaihtoehto. Huomioitavaa myös että tuolta sai takuun korjaukselle
      2-vuotta/ 100000km. !!! Eipä taida suomesta saada??
      Kun laitoin tänne kyselyjä asiasta niin minulle tarjottiin myös
      vienti palvelua joka olisi ollut 2000€ ja ei olisi itse tarvinnut mennä paikalle.
      Autokorjaamo Ala-könni tiituspohjassa käyttää myös Recron palveluja nykyään
      kannattaa kysyä hintaa myös sieltä, kun kerran Jyväskylästä olet.
      T.Timo

Comment

• heifetz
        Bimmer Fanatic
        • May 2015
        • 429
        • Finland

Nykyään Recron hinta on 2550€ + 450€ vaihteiston irtiotto/takaisin asennus jos viet auton sinne itse.
        Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
        Ex. E81 118d LCI Bluewater

Comment

• _Wraith_
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 156
          • Oulu

Täältä myös Jaa-ääni Recrolle! Kannatta kysäistä nimim. Buksin-1 tästä asiasta, niin ei tarvi pettyä palveluun eikä hintaan
          Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
          -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
          EX -10 E70 X5
          EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
          EX -13 F25 X3
          EX -12 F11 520D
          EX -05 E53 X5
          EX -06 E61 520D
          EX -04 E60 525iA
          EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
          EX -02 E46 316
          EX -98 E46 318

Comment

• tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

.
            Tuohon hintaan saat sen korjuun jo Suomestakin.
            Siekkinen sitä paitsi parempi, minulla on ollut myös se Recron huoltama, on siis omakohtaisia kokemuksia.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

Comment

• WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

Olen miettinyt että julkaisisinko seikkaperäiset ohjeet ko. laatikon korjaukseen koska teen noita todennäköisesti tulevaisuudessa vain harrasteena. Osat ja öljyt kustantavat 200-300tkm ajettuun jossa ei tarvitse kitkalevyihin vielä kajota mistään teknisestä syytä ainakaan, noin 1000€ luokkaa ihan Suomesta hankittuna, tähän sisältyy myös turbiini. Jos turbiinin jättää pois säästää puolet ko summasta, mutta täytyy olla aika pitkä kokemus taustalla että voi koeajamalla määrittää tartteeko turbiini vaihtaa vaiko ei, suurimmassa osassa ei tartte, mutta itsellänikin menee vielä noin joka 10.diagnoosi turbiinin osalta väärin ja laatikko pitää pudottaa uudelleen turbiinin vaihdoin takia.
              Jos ajomäärä olisi yli 400tkm kannattaa kitkalevytkin uusia jolloin työtä tulee aika lailla lisää, ja hintaakin osille joku satanen. Myös vähemmän ajetussa saattaa mekatroniikassa olla sellaista kulumaa joka vaatii tiettyjen venttiilipesien kairaamista ylikokoon, tähän korjausosat maksavat noin 50e / reikä, mutta kairaustyökalut ne sitten maksavatkin. Kaikkia työkaluja ei taida Suomessa olla kuin maaningalla Siekkisellä. Recro korjaa noita laatikoita ja erityisesti mekatroniikaa eri tavalla, ja siitä johtuvat myös mahdolliset erot korjattujen välillä. Olen tavannut myös Recron kaverit ja käynyt pitkän keskustelun tästä filosofiasta. Kunnioitettavaa on että heillä on testipenkki jossa voivat ajaa korjatun laatikon kiinnittämättä sitä autoon. Suomalaisista korjaajista maaningan Siekkinen on tähän mennessä asiallisin jonka kanssa olen näistä myös keskustellut.
              Last edited by WSE1; 08-11-2015, 10:42.

Comment

• WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

Originally posted by revolvolution View Post
                Eli onko laatikoissa jotain eroja tai elektroniikkaa itsessään mikä vaatisi toimiakseen sen, että auton vaihteiston ohjauselektroniikkaa jouduttaisiin ohjelmoimaan uusiksi tai vaihteistoa jotenkin parittamaan autoon?
                Jos laatikko vaihdetaan toisesta käytetystä vaihtuu myös laatikon sisällä oleva ohjauselektroniikka, johon täytyy kirjoittaa auton VIN koodi joko Tool 32 tai Pa soft 2.xxllä, sen jälkeen koodataan elektroniikka autolle, nollataan adaptaatiot ja suoritetaan sopeutusajo. Oikean öljymäärän täyttäminen on tärkeää huomioida asennuksessa. Jos laatikon tai auton ohjelmiston taso poikkeaa merkittävästi toisistaan tulee tehdä myös osittainen tai koko auton ohjelmiston päivitys. Toki jos kaikki toimii hyvin niin ei ohjelmistoihin ole mitään välttämätöntä tarvetta kajota. Jos ei ole automaattilaatikkoa aiemmin vaihtanut, niin tärkeimpinä pointteina mekaanisessa työssä on että turbiini irroitetaan vetolevystä ennen laatikon irroitusta ja lasketaan autosta laatikon mukana, uutta asennettaessa varmkistutaan että turbiini on varmasti perillä öljypumpun hahloissa ja jos ei ole asetellaan se kevyesti pyörittelemällä ja nostelemalla niin että menee oikeisiin hahloihin varmasti. Laatikkoa ei saa vedättää paikalleen pulteilla vaan sen tulee mennä kevyesti painamalla koneeseen kiinni, jos ei mene niin jokin ei ole kohdallaan ja laatikko täytyy ottaa alas ja tarkistaa turbiinin paikallaanolo.

Comment

• Krister
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 227
                  • PK-seutu

Originally posted by WSE1 View Post
                  Olen miettinyt että julkaisisinko seikkaperäiset ohjeet ko. laatikon korjaukseen koska teen noita todennäköisesti tulevaisuudessa vain harrasteena.

Kirjoita ihmeessä!
                  Supra MKIV 6spd lhd
                  W212 E350CDI

Ex: E39 530d

Comment

• ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1571

ehdottomasti ohjeita!

Comment

• WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

Katotaan. Voi olla että jotkut töikseen tekevät eivät tykkää. Tulevaisuudessa varaosakaupan laajentuessa toki ohjeita tulee kaikkien myytävien osien asennuksiin kuvien ja videoiden kera. Katsotaan kun saadaan sopiva auto työn alle ja ehditään kuvaamaan.

Comment

• tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

.....Jos ajomäärä olisi yli 400tkm kannattaa kitkalevytkin uusia jolloin työtä tulee aika lailla lisää, ja hintaakin osille joku satanen. Myös vähemmän ajetussa saattaa mekatroniikassa olla sellaista kulumaa joka vaatii tiettyjen venttiilipesien kairaamista ylikokoon, tähän korjausosat maksavat noin 50e / reikä, mutta kairaustyökalut ne sitten maksavatkin. Kaikkia työkaluja ei taida Suomessa olla kuin maaningalla Siekkisellä. Recro korjaa noita laatikoita ja erityisesti mekatroniikaa eri tavalla, ja siitä johtuvat myös mahdolliset erot korjattujen välillä. Olen tavannut myös Recron kaverit ja käynyt pitkän keskustelun tästä filosofiasta. Kunnioitettavaa on että heillä on testipenkki jossa voivat ajaa korjatun laatikon kiinnittämättä sitä autoon. Suomalaisista korjaajista maaningan Siekkinen on tähän mennessä asiallisin jonka kanssa olen näistä myös keskustellut.
                        Recro taitaa korjata aina vain sen minimimäärän, siksi he tarvitsevat sen penkin, jolla toiminnan voi todentaa.
                        Jos vaihdetaan kaikki osat, niin testipenkkiä ei tarvi - se toimii ilman penkkiäkin sellainen formaatti.

Jos haluat kirjoittaa jotain järkevää aiheesta, niin kirjoita laatikon toimintaperiaatteesta sellainen kansantajuinen juttu, jonka jälkeen alkaa tännekkin näihin laatikko-keskusteluihin tulla joku järkikin, kun puhutaan sitten samasta asiasta.
                        Nyt kun tilanne näyttää oleva se, että kärkevimpien mielipiteiden esittäjät näyttäisi olevan aikalailla kuutamolla aiheesta.

Itse pitäisin ammattiin liittyvän tiedon omanani - ettei tule laskettua omille kintuille, koskaan ei voi tietää, miten elämän tilanteet muuttuu.
                        Sitten jälkeenpäin on kyllä turha sormiaan väännellä.

Comment

• JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2325
                          • Uusimaa

Katotaan. Voi olla että jotkut töikseen tekevät eivät tykkää.
                          Tällä ajattelumallilla kun jokainen aletaan toimia niin päästään näistä foorumeista nopeasti eroon.... Lopetetaan kaikki toistemme auttaminen ja pidetään osaaminen omassa päässämme. Ihan vaan siksi ettei ammattimiehille tule paha mieli

Ei millään pahalla mutta tuollaisille kommenteille tämänkaltaiset foorumit on totaalisen väärä paikka. En tarkoita sitä etteikö noin saisi joku omassa päässään ajatella...
                          Last edited by JKK; 10-11-2015, 07:37.
                          BMW G30 530e X-Drive

Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

Comment

• tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

.
                            Ymmärrän kyllä pointtisi, enkä itse koe olevani mikään ammattimies.
                            Mutta minulle ei tulisi mieleenkään kertoa täällä "kaikkea".
                            Ensiksikin, kun monta kertaa vaikeassa tilanteessa ratkaiseva vihje tai apu on tullut toiselta virkaveljeltä, jolloin "minun tietoni" onkin myös hänen tietoaan.
                            Ja apu varmasti loppuu, jos kaiken lakrittaa täällä ulos, eikä se ole edes eettisesti oikein ilman lupaa.
                            Toiseksi, olen todellakin niin paljon tähän omaan juttuuni sijoittanut aikaani, rahojani ja resursseja, etten rupea noin vaan opetuspalstaa aiheesta tänne perustamaan. Pääsääntöisesti olen aina ensin omiin autoihini rakentanut ja testannut juttuni, ennen kuin olen toisten autoihin kiinni käynyt.

Ei se silti estä jakamasta täällä tietoa, eikä auttamasta toisia.
                            Vapaaehtoisuus on se avainsana, jokainen päättää tieten itse, mitä kertoo ja mitä jättää kertomatta.

Jos ja kun terveyteni menee sille mallille, etten enää itse pysty lastutuksia tekemään, niin voisin vaikka järjestää muutaman kurssin aiheesta halukkaille, jos sellaisia on, kun nyt näytöstää, ettei omasta perheestä taida jatkajaa tälle olla.
                            Last edited by tuikku; 10-11-2015, 09:14.

Comment

• BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

Olipa ohjeet vaihteiston vaihtoon tai lastuttamiseen kuinka yksityiskohtaiset, jättää 99% foorumin lukijoista kuitenkin kyseiset työt ammattilaisille. Ne muutamat pellepelottomat koittaa molempia oli ohjeita tai ei.

Itselle ei tulisi mieleen edes yrittää kumpaakaan hommaa, ei ole osaamista ja tarvittavia työkaluja eikä kertaluonteista juttua varten kannata hommata tuhansien työkaluja.

Lastuttamisessa kiinnostaa tuolla toisessa topsikissa eniten Tuikun tulosten kehittyminen. Vaihteistoremonteissa se tieto jolla ei tule korjaamolla ihan silmään pissityksi.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎