Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525d epätasainen käynti startatessa (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    E61 525d epätasainen käynti startatessa (ratkaistu)

    Ostin juurin vuosimallin 2008 525d, eikä aikaisempaa diesel kokemusta kyseisestä merkistä ole.

    Ensimmäisillä kylmillä huomasin, että se käynnistyy oudosti kylmästä/viileästä kelistä. Kun auton käynnistää nollan alapuolen kelillä niin startin jälkeen auto käy muutamia sekunteja epätasaisesti. Käynti tasoittuu normaaliksi viimeistään kymmenen sekunnin jälkeen. Ei ole merkitystä vaikka auto on ollut muutaman tunnin lohkolämmityksessä.

    Itselle ei ole vielä vianlukijalaitetta tullut, joten käytin autoa merkkiliikkeessä. Mitään vikakoodeja auto ei anna. Merkkiliikkeen vikakoodien lukuun suhtaudun varauksella, koska vaihdelaatikkoöljyen vaihdon yhteydessä löytyi vikakoodi ratinlämmityksestä.

    Nyt kysymys kuuluu onko muutaman sekunnin häiriö käynnistäessä ominaisuus vai vika? Jos kyseessä on vika se olisi hyvä saada kuntoon ennen kuin oikeita pakkasia.
    Last edited by Miksu76; 08-01-2016, 21:57.
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #2
    Ei tuo ole normaalia.Olisiko kuitenkin hehkuissa sanomista.Lueta vikakoodit jollain foorumin sähkögurulla,niin tarkentuu varmasti vikapaikka.

    Comment

    • Miksu76
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 49
      • Kuopio

      #3
      Näin vähän itsekkin uumoilin, ominaisuutena se olisi aika outo.

      Ihmetellä täytyy ettei merkkiliikkeessä löydetty vikaa vaan todettiin ominaisuudeksi. Toki eivät saaneet vikaa itse esille, kun keli oli plussan puolella. En ole vielä perehtynyt tuohon vikahistoriaan, mitä kaikkea se tallentaa, mutta eikös tuommoinen käyntihäiriö luulisi jäävän muistiin?
      E61 530xd vm.2009
      ex E61 525td vm.2008
      BMW 1150 GS

      Comment

      • yrd3
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 163
        • Ylistaro

        #4
        suosiolla hehkut ja ohjainlaite uusiksi. -15 pakkasella vaikia saada enään käyntiin jos jo nollassa rykii...

        Comment

        • Miksu76
          Bimmer Rookie
          • Dec 2015
          • 49
          • Kuopio

          #5
          Katselin tarvikkeita Motonetistä, tekeeköhän niiden tuotteilla mitään? Motonetti on paikallisesti edustettuna. Hehkut olivat ainakin Boschin, ohjaimesta ei tietoa. Ohjainrele näytti olevan vajaa 100€ ja hehkut 17€/kpl. Hinta koko operaatiolle olisi varsin maltillinen.
          E61 530xd vm.2009
          ex E61 525td vm.2008
          BMW 1150 GS

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10057
            • KVLA

            #6
            Halpoja "kopioita" ei kannata laittaa,Foorumillakin ollut juttua.Joku noita kokeilleista voisi kommentoida tarkennuksia.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Boschit tuntuvat kestävän 1-2 vuotta, Berut (=originaalit) vähän kauemmin...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                #8
                Sama kokemus täälläkin, eli Berut kestää kauemmin kuin Boschit. Kyllä niitä silti turhan usein saa vaihdella...

                Comment

                • Miksu76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 49
                  • Kuopio

                  #9
                  Aamulla oli taasen pakkasta pari astetta, auto oli tunnin lohkolämmittimessä. Auto kyllä käynnistyi moitteetta, mutta aluksi noin pari sekuntia se kävi epätasaisesti.

                  Joutunee laittamaan osia tilaukseen... Toivotaan että nuilla hehkujen vaihdolla kuntoutuu. Eihän polttoainapuoli voi olla ongelmana?
                  E61 530xd vm.2009
                  ex E61 525td vm.2008
                  BMW 1150 GS

                  Comment

                  • yrd3
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2013
                    • 163
                    • Ylistaro

                    #10
                    polttoainesuodatin menee vaihtoon itellä viimmeistään 3v välein. ja talvella mieluiten tankissa yli puolivälin polttoainetta kokoajan niin ei pääse vettä kondensoitumaan tankkiin. vaikkakaan en tiiä onko se edes enään näis muovitankillisiis mahdollista. joskus vain erimerkin diesel veturilla kotoa lähteneenä aamulla pakkasella ja vanhalla suotimella reissu päättyi keskelle metsää josta lähes joka päivä oikaisin töihin. auto vain hyytyi kaasua painettaessa mutta jäi silti vaivalloisesti tyhjäkäynnille. sormet sinisenä ja hemmetinmoisen sadattelun saattelemana tuli siinä mietittyä kun uutta suodinta vaihtelin pakkasella pihalla paikalleen et "mitähän sitä on juhannuksena tullu tehtyä kun ei oo tätäkään saanut vaihdettua..." erikoista sinänsä et ei vikakoodeja löytäny merkkiliikkeessä. ne jää sinne kyllä muistiin. saattaa tietysti olla vikaa jossain suuttimessa mutta itse kyllä ehdottaisin sitä hehku/relevikaa.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Voi olla jotain muutakin, suuttimet pikkasen vuotaa paluulinjaan tai läpi? Suuttimien korjausarvot?

                      Jos vaihdat tulpat, harkitse vain Beru tai OEM. Vaihda hehkuohjain samalla. Erittäin lämpimästi suositellaan vaihdettavaksi myös laturilta hehkule tuleva pluskarva eli osa 1 täältä: KLIK. Ajan saatossa liittimen jousivoima kuoleentuu ja kontaktipinnat hapettuvat --> pahimmillaan kipinöi liittimen mustaksi. Eihän siitä vaaraa aiheudu mutta hehkunohjain kärsii siitä.

                      Comment

                      • Miksu76
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 49
                        • Kuopio

                        #12
                        Itse jäin ihmettelemään vielä sitä, että voiko hehkut tai ohjainrele olla rikki vaikka ei tule vikakoodia? Voisiko suutin olla siten vioittunut, että se oireilisi vain kylmällä ja pitkään seisoneena? Onkohan turvallista ajaa vikaa vielä esille, jos sieltä saisi vikakoodin pihalle?
                        E61 530xd vm.2009
                        ex E61 525td vm.2008
                        BMW 1150 GS

                        Comment

                        • yrd3
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2013
                          • 163
                          • Ylistaro

                          #13
                          mun mielestä kaiken taiteen sääntöjen mukaan sinne varmasti jää talteen vikakoodit jos on tulppa/tulpat pimiänä, saathan sen kokeiluun jotta ajat moottorin lämpöiseksi ja sammuttamisen jälkeen kokeilet käynnistää perään uudestaan. ei pitäisi täryyttää jos moottori on lämmin.

                          Comment

                          • Miksu76
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 49
                            • Kuopio

                            #14
                            Kone ei oireile millään tavalla kun se on vähänkin lämmin. Muutaman minuutin joutokäyntikin riittää.

                            Tänä aamuna keli oli nollan tuntumassa. Auto ollut yön pihalla ja lohkolämmittimessä noin puolituntia. Käynnistys oli seuraavanlainen:
                            E61 530xd vm.2009
                            ex E61 525td vm.2008
                            BMW 1150 GS

                            Comment

                            • Käyttäjä
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 60
                              • kuun pimeä puoli

                              #15
                              Tossa sulla jäi kyllä hehkuttaminen väliin
                              e61 530d 2004
                              ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎