Jos kyseessä olisi uusi Bosch,niin voisin laatuun jotenkin uskoa.Mutta kun nuo vaihtolaturit on yleensä Made in EU/EC,niin fiksausmaa voi olla vaikka joku Romania.Ja silloin en kovin vahvasti enää tuon "Bosch-laadun" perään huutelisi.Kuten täälläkin jo todettu,niin ei oikein takuukorjatut välttämättä vakuuta.
Mulla E39:ssä Valeon 150A laturi pyörinyt todennäköisesti 555tkm josta itse vedetty 370tkm. Laturiin vaihdoin 270tkm kohdalla hiilet. Tämän jälkeen ajettu 480tkm:n asti kunnes tein vähän isomman huollon ja vaihdoin hiilien lisäksi laakerit (pientä kahinaa kuului kun irrallaan pyöritteli). Pelkät hiilet juotettu lataussäätimeen eli lataussäädin on edelleen alkuperäinen. Uuden liukurenkaan tilasin laakerien kanssa, mutta en uskaltanut sitä lähteä vaihtamaan kun ei ole ihan plug and play homma. Liukurenkaassa oli viime remontissa jo kohtuu syvät urat, mutta vieläkin laturi pelittää. Tämä Valeo laturi ainakin on pelittänyt enemmän kuin hyvin.
Toki asia on noinkin ja se kokemus paljonko on ollut tekemisissä eri laturimerkkien kanssa antaa sen todellisen kuvan eri merkkien laadusta ja kestävyydestä. Minulla se on yli 30-vuotta ja nuorella keverilla se voi olla muutama vuosi ja vain muutama laturi jos niistäkään ei ole omaa kokemusta. Tuntuma ja käsitys voi tulla kun kaveri korjaa laturia ja itse seuraa joo miehenä vierestä, kun laturia korjaava kaveri siinä kiroo tai kehuu laturia ja tältä toisen käden kautta saadulla tuntumalla muodostetaan kuva ja käsitys laturin laadusta. Tälläisessä jopa yhdenkin negatiivisen laturin korjauksen tapahtuman korjausta seuranneena, niin siitä moni voi jo yhdestä tapauksesta kertoa eteenpäin, että joku tietty laturin merkki on ihan paska. Boshin etuna Valeoon verrattuna siinä on lämpökorjattu jännitteensäädin joka kompensoi pakkasella ylilataamista ja sen huomaa Valeossa, että pakkasella valot ovat kirkkaammat eli lämpökorjausta ei ole Valeon säätimessä.
Itse laitan tuon nyt E60 olevan laturin mukaan orginaalin Valeon samaan huonojen latureiden kastiin kuin DelgoRemy , Lugas tai joku täysin kiinan laturi. Mitä esim. BMW laturit ovat oleet vaikka tuona 30v aikajanana ne ovat olleet 90% Boschia. Tehdas on nyt mennyt siitä missä aita on matalin ja varmaan myöskin hinta vaikuttanut tuotantokustannuksiin, että on alettu ns. tinkiä hieman laadussa. Kuten moni on todennut, että tuo alla oleva Valeo on laulanut hyvin ja minullakin jo 261-tuhatta, niin miksi sitten kun tietää,että voi päivittä samalla astetta paremman (Bosch) laturin autoon, minusta se on asioiden ja tuotteiden parantamista omassa autossa.
Antaahan se paremmat yöunet jos ei muuta näkyvää, toki tämä perustuu yleisiin todistettaviin fakta tietoihin teknisesti , että se todella totuudenmukaisesti parempi. Kuten aienmmin kerroin sen, että kun tuo laturi saapuu teen sille ns. ruumiinavauksen en luota epämääräisen korjaajan työhön kuin muulta osin, että laturin runko on Bosch. Näin pitää toimia jos haluaa laadun parannusta.
Niin tuo Turun liike on varmaan hyvä aloitteleva firma, jolla jo 4-vuoden kokemus BMW-autoista, mutta heidän tuottamansa laturit asiakkaalle toimitetut laturit merkiltään ja siten myös laadultaan,on heidän sivujensa mukaan todistetusti on, eli mitä sattuu tilauksessa tulemaan. Eli asiaks ei saa mitä tilaa, siis arpapeliä Suomeksi. Toki ymmärrän Turun firman liiketoiminta periaatteen, että heillä laturi maksaa hieman enemmän kuin ulkomailla. Korostankin, että meillä jokaisella on periaatteensa ja oikeus ostaa laturinsa sieltä mistä haluaa ja rahakin ratkaisee ja siinä rytäkässä monesti ostajalta laturin akuutin rikkoontuessa unohtuu paneutua ostettuun laturin laatuun ja merkkiin.
No joo saattaahan se Bosch olla laadukkaampi kuin Valeo tehtaalta lähtiessään, mutta nuo "kunnostetut" nyt on lähinnä täyttä arpapeliä, ellet sitten tiedä missä on kunnostettu. Aivan hyvin saatat tässä vaan vaihtaa sinne huonomman laturin, kuin minkä otat pois.. Alkuperäinen Valeo on kuitenkin tietynlaatuinen, kolmannen osapuolen kunnostama Bosch voi olla aivan täyttä kuraa tai sitten hyvä.
Itse en menisi alkuperäistä laturia vaihtamaan mihinkään "kunnostettuun", jos se alkuperäinen vielä toimii.Tuohon avaamiseen liittyy se ongelma, että jos se laturi kohta laukeaa, ei se takuu enää välttämättä ole voimassa.. Yleensä noissa on maalia tms ruuveissa, että näkevät jos sen avaa. Mitäs sitten teet, jos avattuasi huomaat että sisällä on jotkut kiinan laakerit? Alat vaihtamaan laakereita sinne?
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Toki asia on noinkin ja se kokemus paljonko on ollut tekemisissä eri laturimerkkien kanssa antaa sen todellisen kuvan eri merkkien laadusta ja kestävyydestä. Minulla se on yli 30-vuotta ja nuorella keverilla se voi olla muutama vuosi ja vain muutama laturi jos niistäkään ei ole omaa kokemusta. Tuntuma ja käsitys voi tulla kun kaveri korjaa laturia ja itse seuraa joo miehenä vierestä, kun laturia korjaava kaveri siinä kiroo tai kehuu laturia ja tältä toisen käden kautta saadulla tuntumalla muodostetaan kuva ja käsitys laturin laadusta. Tälläisessä jopa yhdenkin negatiivisen laturin korjauksen tapahtuman korjausta seuranneena, niin siitä moni voi jo yhdestä tapauksesta kertoa eteenpäin, että joku tietty laturin merkki on ihan paska. Boshin etuna Valeoon verrattuna siinä on lämpökorjattu jännitteensäädin joka kompensoi pakkasella ylilataamista ja sen huomaa Valeossa, että pakkasella valot ovat kirkkaammat eli lämpökorjausta ei ole Valeon säätimessä.
Mihinkään merkkiin ei kannata vannoa vaikka olisivatkin ennen olleet kuinka hyviä. Ja päinvastoin. Tuo esimerkkini kaveri vaihtoi boschin (tehdaskunnostettuja) lucaksen tilalle kun epäili tuon lucaksen kestävyyttä. Eipä tehneet kesää.
Mutta toki kunnostettu bosch voi olla parempi, en voi sanoa juuta enkä jaata kun ei ole kokemusta ku tuosta nykysestä valeosta, aiemmin suhaamissani japseissa ei ollut kumpaakaan merkkiä.
Vanhat ihmiset vannovat nokialaisiin kumisaappaisiinki vaikka tuotanto on siirtyny aikaa päivää sitten turkkiin ja kumilaatu ja liimaukset muuttunut ihan paskaks.
Noista kiinan laakereista, niin mistä ne tunnistaa? Varmaan itelläki semmoset tuli ostettua, hah:-D Mutta liekkö tuo Gold Lion autoelectricsin kaveri joka youtubessa noita huoltaa, ja kaiketi jokusen laturin romplannu. Sanoo muistaaksein tuossa etummaisen laakerin vaihtovideossa(voin pistää linkin myöhemmin) että ei ole vielä törmännyt huonoihin laakereihin, mutta huonosti asennettuihin ja muistuttaa lopussa käsittääkseni napauttamaan akselia päähän, jotta käsittääkseni kuulalaakerit ei jää keskenään vedätykselle? näin ajattelin:think että tuon tekemällä saisi laakereiden iän maksimoitua.. Firm tap in the shaft, tjsp
Onneks kiinalaislaatulaakerit itellä vielä asentamatta hyllyssä niin kerkee tuon vielä opiskella:-D
Tuossa se: Alternator front bearing change, Bosch and valeo tutorial
Noista kiinan laakereista, niin mistä ne tunnistaa? Varmaan itelläki semmoset tuli ostettua, hah:-D Mutta liekkö tuo Gold Lion autoelectricsin kaveri joka youtubessa noita huoltaa, ja kaiketi jokusen laturin romplannu. Sanoo muistaaksein tuossa etummaisen laakerin vaihtovideossa(voin pistää linkin myöhemmin) että ei ole vielä törmännyt huonoihin laakereihin, mutta huonosti asennettuihin ja muistuttaa lopussa käsittääkseni napauttamaan akselia päähän, jotta käsittääkseni kuulalaakerit ei jää keskenään vedätykselle? näin ajattelin:think että tuon tekemällä saisi laakereiden iän maksimoitua.. Firm tap in the shaft, tjsp
Onneks kiinalaislaatulaakerit itellä vielä asentamatta hyllyssä niin kerkee tuon vielä opiskella:-D
No onhan noissa laakereissa laatueroja. Kannattaa ostaa tunnetun valmistajan laakerit. Hommaa kuitenkin sen verta, että ei kannata ostaa niitä halvimpia laakereita säästääkseen muutoman euron.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Eikö olisi järkevämpi sitten itse "takuukunnostaa" tuollainen toimiva "Bossilainen",jos homma on kerran hanskassa.Ja uudesta laturista pitäisi takuun katkeamisen uhallakin mennä osia vaihtelemaan.Tulisi varmasti laatuosilla kasattua sitten kerralla ja kaupan laturia halvemmaksi.
Niimpä niin..Olikos tässä alkuperäisen laturin päivityksessä laturi hajonnut vai "muuten vaan" päivittää "parempaan" laturiin? Ei noi boschin varaosatkaan kaikki saksasta ole niinkuin aiemmin on jo mainittu. Osa ties mistä ja missä noita koyon ja skf.n laakereita nykyään tehdään? Osa ainakin taitaa tulla halpamaista. Mikäs siinä, pääasia että itsestä tuntuu hyvälle.
Hyvinhän on tätä juttua luettu "1268 kpl" , joten monia todella asia kiinnostaa, hyvä niin ja tarkoitushan on tuoda asiaa ja tekniikkaa selväksi sellaisille jotka ei tiedä ,että Bosch on todellisuudessa Valeota..hieman perempi ja Bosch merkkinä käytetympi BMW:ssä kuin Valeo.
Onko näistä vakio latureista hajonnu muuta ku jännitteensäätimistä hiilet loppu ? Ja vastinrenkaat jossain 350tkm kohdalla jolloin samaan vaivaan voi laakeroida. Miksei niitä laatulaakereita vois laittaa valeon runkoon, menee taas laakerien ja muunki puolesta seuraavat 300-400tkm.
En omista valeon osakkeita, enkä boschinkaan, en vaan vieläkään ymmärrä miks tämä valeo on niin huono että pitäää vaihtaa koko laturi boschilaiseen ja laittaa siitä tehdaskunnostetusta sisuskalut vielä uusiks ?
E91 N47koneella, Valeon 180A laturi ja hiilet ja liukurenkaat loppu kun kilometrejä oli karvan reilu 200t. Laakerit vielä ok, hiilten ja liukurenkaiden vaihto autosähköliikkeessä 65e...
Okei. Hiilet sit näköjää kestää sen +200-260tkm? Vai onko monella menny yli 300tkm alkup. Hiilillä?
Ihan mielenkiinnosta vaan kun toi laturin Ampeerimäärä noin kasvaa uudempiin moottorityyppeihin mennessä ja sain jo tuosta M47 318d:n 150A laturista kommenttia muunmerkin omistajilta, että onpas tehokas laturi, niin kuinkas isoja mahtaa olla ihan uusissa pemuissa, sanotaan vaikka tässä uudessa 700 sarjan dieseleissä. 300A ja Valeo?
Okei. Hiilet sit näköjää kestää sen +200-260tkm? Vai onko monella menny yli 300tkm alkup. Hiilillä?
Ihan mielenkiinnosta vaan kun toi laturin Ampeerimäärä noin kasvaa uudempiin moottorityyppeihin mennessä, niin kuinkas isoja mahtaa olla ihan uusissa pemuissa, sanotaan vaikka tässä uudessa 700 sarjan dieseleissä. 300Ampeeriako? Ja onko valeo?
250 tkm on aika vakio hiilien kestoikä näissä.
Uudessa 7-sarjassa 230 A laturi ja Valeo sekin on.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment