Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 tutina kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tl72
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 54
    • Lempäälä

    #31
    Loppu tutinat ja vetelyt,3 soviterengasta puuttui ja renkaat tasapainoitettiin ,aivan eri auto 😂

    Comment

    • LongJohn
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2017
      • 269
      • Kuopio

      #32
      DPF delete ja softa pre-lci 535d. xHP Stage 3 ja vahvistettu aski vuoden sisään.



      Askin adaptaatiot tuli nollattua ja nyt kun vaihteisto jälleen osaa hyödyntää reilusti alavääntöä saadaan tutinoita aikaiseksi. Välillä paikaltaan lähtiessä, välillä normivedossa. Pompottavan tuntuinen tutina. Ajettu reilut 340tkm. Peräpään ja kardaanin puslat ja muut tietääkseni alkuperäiset. Takana BC Racing iskarit joissa vähän epäilyttävää epätasaisuutta. Kk sitten katsastuksessa oikean puolen iskari 30% heikompi kuin vasen - voisiko olla siinä?



      Miten / mistä tuota alkaisi perkaamaan?

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by LongJohn View Post
        DPF delete ja softa pre-lci 535d. xHP Stage 3 ja vahvistettu aski vuoden sisään.



        Askin adaptaatiot tuli nollattua ja nyt kun vaihteisto jälleen osaa hyödyntää reilusti alavääntöä saadaan tutinoita aikaiseksi. Välillä paikaltaan lähtiessä, välillä normivedossa. Pompottavan tuntuinen tutina. Ajettu reilut 340tkm. Peräpään ja kardaanin puslat ja muut tietääkseni alkuperäiset. Takana BC Racing iskarit joissa vähän epäilyttävää epätasaisuutta. Kk sitten katsastuksessa oikean puolen iskari 30% heikompi kuin vasen - voisiko olla siinä?



        Miten / mistä tuota alkaisi perkaamaan?
        Näkyykö tutina kierrosluku mittarissa? Pääsisikö tuolla haarukoimaan tuleeko tutina voimalinjasta vai alustasta?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • LongJohn
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2017
          • 269
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by markok View Post
          Näkyykö tutina kierrosluku mittarissa? Pääsisikö tuolla haarukoimaan tuleeko tutina voimalinjasta vai alustasta?

          Ei näy kierroslukumittarissa. Ja tosiaan aika miedolla kaasulla alakierroksilla. Runtua voi antaa näennäisen reilusti eikä mitään. Tosin se on vain se fyysinen vapina. En tiedä jollottaako siellä sitten jotain. Pitäs jossain tunnelissa käydä kepittämässä...

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            #35
            Maalaisjärjellä luulisi ettei tuo renkaan pompotuksesta tulisi koska sen pitäisi kyllä ilmetä herkemmin täyskaasulla pidon häviämisenä johon myös varsin herkästi toimiva luistonesto varmasti puuttuisi.

            Tälle aamua efektiä ei saanut aikaiseksi ollenkaan. Mekaanisen tuntuinen nypytys, äkkiseltään veikkaisi että kardaanin tai vetarin ristikon vapinoista voisi tulla jotain tuommoista mutta voiko sen sitten aiheuttaa muukin kuin vetarin tai kardaanin ongelma - esimerkiksi väljä pusla joka vääntää ko voimansiirron linjaa väärään asentoon.

            Mutta tosiaan on ilmennyt, kun on ilmennyt, vain matalilla kierroksilla vedätettäessä. Alta 2000rpm. Tämän vuoksi kai tuo alkoi tuota tehdäkään kun adaptaatiot nollasi ja aski palasi kivikauteen.

            Comment

            • LongJohn
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2017
              • 269
              • Kuopio

              #36
              Käyty hitaanliikenteen tiellä testaamassa. Täyskaasulähdöllä tuon sai aika hyvin ja luotettavasti ilmenemään. Kaiteesta kuunnellen ei tuntunut tuottavan ainakaan merkittävää ääntä ulospäin eli jurina ja tutina tulee korirakenteita pitkin.

              Taajuus selittyisi jollain ristikolla. Kardaani tai vetoakseli. Ehkä repsikan puolelta mutta voi varmaan olla keskelläkin. Kun vauhti kiihtyy lähemmäs 80 ongelma poistuu - ilmeisesti siinä kohtaa alkaa olla momentumia tarpeeksi että hilut pysyy linjassa.

              Comment

              • LongJohn
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2017
                • 269
                • Kuopio

                #37
                Millaisia oireita soossi rättinivel ja/tai kardaanin tukilaakeri tekee?

                Comment

                • samppa.re
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2015
                  • 100
                  • Oulu

                  #38
                  Ehkä vähän erilaiset oireet, mutta oma 530d tutisi vähänkin reilummin kiihdyttäessä tai isompi kärry perässä 50-60kmh vauhdissa.

                  Vaihdoin aluksi rättinivelen ja tukilaakerin, mutta niistä ei apua ollut, vaikka rättinivel oli selvästi väljä. Tässä vaiheessa tutina ei vielä hirveästi häirinnyt joten ajelin reilun vuoden, jonka jälkeen kyllästyin tärinään ja vein auton raskoneelle kardaanin ristikon vaihtoon ja tasapainoitukseen. Ristikko olikin sitten ollut väljä ja jumitteleva joten syyllinen löytyi. Samalla laitoin myös perän päässä olevan cv-nivelen uusiksi.

                  Eipä ole ikinä minun aikana auto kulkenut niin tasaisesti ja tutisematta kuin tuon kardaaniremontin jälkeen. Samalla tuntui hävinneen myös puolet koko voimalinjan välyksistä.
                  530d E61 Saphirschwarz

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #39
                    E39:ssä ilmeni saman moista tutinaa voimakkaassa kiihdytyksessä. Vika korjaantui taka apukelkan runkopuslien vaihdolla. Myös itse perän kumipuslat oli halkeilleet mutta jäi vaihtamatta, kun näytti niin työläältä hommalta.

                    Kato vakionopeusnivelen kohdalta auton pohjaa, onko tuoreita hankaus jälkiä pohjassa. Omassa näkyi selvästi hälppimis jäljet. Kiihdytyksessähän perä kokonaisuus pyrkii "keulimaan", ja kun väljää alkaa olemaan tarpeeksi niin kardaanin ja perän linja muuttuu epäedulliseksi, jolloin taas vakionopeusnivel ottaa tämän muuttuneen kulman vastaan, josta tutina siten aiheutuu. Minun mielestä.

                    Comment

                    • Jii_Koo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2013
                      • 785
                      • Jkl

                      #40
                      Originally posted by Hezman View Post
                      E39:ssä ilmeni saman moista tutinaa voimakkaassa kiihdytyksessä. Vika korjaantui taka apukelkan runkopuslien vaihdolla. Myös itse perän kumipuslat oli halkeilleet mutta jäi vaihtamatta, kun näytti niin työläältä hommalta.

                      Kato vakionopeusnivelen kohdalta auton pohjaa, onko tuoreita hankaus jälkiä pohjassa. Omassa näkyi selvästi hälppimis jäljet. Kiihdytyksessähän perä kokonaisuus pyrkii "keulimaan", ja kun väljää alkaa olemaan tarpeeksi niin kardaanin ja perän linja muuttuu epäedulliseksi, jolloin taas vakionopeusnivel ottaa tämän muuttuneen kulman vastaan, josta tutina siten aiheutuu. Minun mielestä.
                      Mulla oli sama homma e39 530d:ssä, nimenomaan matalilla kierroksilla pienellä vaihteella kun vääntö renkaille / voimalinjaan oli suurimmillaan. 3/4 isoa takakelkan puslaa päällepäin ehjiä, todellisuudessa kaikki kahtena kappaleena (sisäkehä ja ulkokehä revenneet toisistaan). Hävisi niiden vaihtamisen jälkeen.
                      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                      Comment

                      • LongJohn
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2017
                        • 269
                        • Kuopio

                        #41
                        Sivistynyt arvaus oli tukilaakeri ja rättinivel. Vaihdetaan nyt ne ensin ja katsotaan poistuuko ongelma. Se tuossa on metkaa että ongelma ilmenee helpoiten vasemmalle käännyttäessä. Moottorihan kampeaa väännätettäessä oikealle eli pahentaako tuo tuota ongelmaa sitten kardaanin näkökulmasta?

                        Comment

                        • LongJohn
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2017
                          • 269
                          • Kuopio

                          #42
                          Rätti oli vielä ok, tosin sama sekin oli vaihtaa. Tukilaakeri ei niinkään. Revennyt irtaalleen ulko-osasta. Kardaania tukeva vaikutus lähinnä viitteellinen. 😁
                          Attached Files

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎