Loppu tutinat ja vetelyt,3 soviterengasta puuttui ja renkaat tasapainoitettiin ,aivan eri auto 😂
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e61 tutina kiihdyttäessä
Collapse
X
-
DPF delete ja softa pre-lci 535d. xHP Stage 3 ja vahvistettu aski vuoden sisään.
Askin adaptaatiot tuli nollattua ja nyt kun vaihteisto jälleen osaa hyödyntää reilusti alavääntöä saadaan tutinoita aikaiseksi. Välillä paikaltaan lähtiessä, välillä normivedossa. Pompottavan tuntuinen tutina. Ajettu reilut 340tkm. Peräpään ja kardaanin puslat ja muut tietääkseni alkuperäiset. Takana BC Racing iskarit joissa vähän epäilyttävää epätasaisuutta. Kk sitten katsastuksessa oikean puolen iskari 30% heikompi kuin vasen - voisiko olla siinä?
Miten / mistä tuota alkaisi perkaamaan?
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostDPF delete ja softa pre-lci 535d. xHP Stage 3 ja vahvistettu aski vuoden sisään.
Askin adaptaatiot tuli nollattua ja nyt kun vaihteisto jälleen osaa hyödyntää reilusti alavääntöä saadaan tutinoita aikaiseksi. Välillä paikaltaan lähtiessä, välillä normivedossa. Pompottavan tuntuinen tutina. Ajettu reilut 340tkm. Peräpään ja kardaanin puslat ja muut tietääkseni alkuperäiset. Takana BC Racing iskarit joissa vähän epäilyttävää epätasaisuutta. Kk sitten katsastuksessa oikean puolen iskari 30% heikompi kuin vasen - voisiko olla siinä?
Miten / mistä tuota alkaisi perkaamaan?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostNäkyykö tutina kierrosluku mittarissa? Pääsisikö tuolla haarukoimaan tuleeko tutina voimalinjasta vai alustasta?
Ei näy kierroslukumittarissa. Ja tosiaan aika miedolla kaasulla alakierroksilla. Runtua voi antaa näennäisen reilusti eikä mitään. Tosin se on vain se fyysinen vapina. En tiedä jollottaako siellä sitten jotain. Pitäs jossain tunnelissa käydä kepittämässä...
Comment
-
-
Maalaisjärjellä luulisi ettei tuo renkaan pompotuksesta tulisi koska sen pitäisi kyllä ilmetä herkemmin täyskaasulla pidon häviämisenä johon myös varsin herkästi toimiva luistonesto varmasti puuttuisi.
Tälle aamua efektiä ei saanut aikaiseksi ollenkaan. Mekaanisen tuntuinen nypytys, äkkiseltään veikkaisi että kardaanin tai vetarin ristikon vapinoista voisi tulla jotain tuommoista mutta voiko sen sitten aiheuttaa muukin kuin vetarin tai kardaanin ongelma - esimerkiksi väljä pusla joka vääntää ko voimansiirron linjaa väärään asentoon.
Mutta tosiaan on ilmennyt, kun on ilmennyt, vain matalilla kierroksilla vedätettäessä. Alta 2000rpm. Tämän vuoksi kai tuo alkoi tuota tehdäkään kun adaptaatiot nollasi ja aski palasi kivikauteen.
Comment
-
-
Käyty hitaanliikenteen tiellä testaamassa. Täyskaasulähdöllä tuon sai aika hyvin ja luotettavasti ilmenemään. Kaiteesta kuunnellen ei tuntunut tuottavan ainakaan merkittävää ääntä ulospäin eli jurina ja tutina tulee korirakenteita pitkin.
Taajuus selittyisi jollain ristikolla. Kardaani tai vetoakseli. Ehkä repsikan puolelta mutta voi varmaan olla keskelläkin. Kun vauhti kiihtyy lähemmäs 80 ongelma poistuu - ilmeisesti siinä kohtaa alkaa olla momentumia tarpeeksi että hilut pysyy linjassa.
Comment
-
-
Ehkä vähän erilaiset oireet, mutta oma 530d tutisi vähänkin reilummin kiihdyttäessä tai isompi kärry perässä 50-60kmh vauhdissa.
Vaihdoin aluksi rättinivelen ja tukilaakerin, mutta niistä ei apua ollut, vaikka rättinivel oli selvästi väljä. Tässä vaiheessa tutina ei vielä hirveästi häirinnyt joten ajelin reilun vuoden, jonka jälkeen kyllästyin tärinään ja vein auton raskoneelle kardaanin ristikon vaihtoon ja tasapainoitukseen. Ristikko olikin sitten ollut väljä ja jumitteleva joten syyllinen löytyi. Samalla laitoin myös perän päässä olevan cv-nivelen uusiksi.
Eipä ole ikinä minun aikana auto kulkenut niin tasaisesti ja tutisematta kuin tuon kardaaniremontin jälkeen. Samalla tuntui hävinneen myös puolet koko voimalinjan välyksistä.530d E61 Saphirschwarz
Comment
-
-
E39:ssä ilmeni saman moista tutinaa voimakkaassa kiihdytyksessä. Vika korjaantui taka apukelkan runkopuslien vaihdolla. Myös itse perän kumipuslat oli halkeilleet mutta jäi vaihtamatta, kun näytti niin työläältä hommalta.
Kato vakionopeusnivelen kohdalta auton pohjaa, onko tuoreita hankaus jälkiä pohjassa. Omassa näkyi selvästi hälppimis jäljet. Kiihdytyksessähän perä kokonaisuus pyrkii "keulimaan", ja kun väljää alkaa olemaan tarpeeksi niin kardaanin ja perän linja muuttuu epäedulliseksi, jolloin taas vakionopeusnivel ottaa tämän muuttuneen kulman vastaan, josta tutina siten aiheutuu. Minun mielestä.
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostE39:ssä ilmeni saman moista tutinaa voimakkaassa kiihdytyksessä. Vika korjaantui taka apukelkan runkopuslien vaihdolla. Myös itse perän kumipuslat oli halkeilleet mutta jäi vaihtamatta, kun näytti niin työläältä hommalta.
Kato vakionopeusnivelen kohdalta auton pohjaa, onko tuoreita hankaus jälkiä pohjassa. Omassa näkyi selvästi hälppimis jäljet. Kiihdytyksessähän perä kokonaisuus pyrkii "keulimaan", ja kun väljää alkaa olemaan tarpeeksi niin kardaanin ja perän linja muuttuu epäedulliseksi, jolloin taas vakionopeusnivel ottaa tämän muuttuneen kulman vastaan, josta tutina siten aiheutuu. Minun mielestä.'00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
Comment
-
Comment