Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D LCI Ketjujakopään kestävyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    #16
    Originally posted by KOMBI7 View Post
    Autolla ajettu 320tkm ja ajattelin teettää vielä turbon vaihdon (kun sekin vääjäämättä tulee lähitulevaisuudessa eteen, vai tuleeko?) ja samalla voisi tuon ketjuhässäkänkin hoitaa. Eli voiko tuolla ketjulla vielä mennä esim. 400tkm asti, kun tuo turbokaan ei vaivaa millään tavalla eikä koneeseen tarvitse lisätä öljyä sen 20tkm vaihtovälillä.
    Näyttää niitä murheita olevan silloinkin kun kaikki toimii hyvin:think
    Ei sitä turboa kannata vaihtaa enennkuin se ääntää. Aika harvoin turbo antautuu kerrasta, kyllä se rupeaa varsinkin kylmänä ensin ujeltamaan.

    Pihassa on 395 tkm ajettu 530d 2006 johon ei ole turboa vaihdettu (historia takuuvarmasti tiedossa 140 tkm alkaen) ja turbo ei äännä vieläkään...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #17
      Voihan sitä ketjunvaihtoa pitää huoltona...

      Ajattelet ennakoivan viisaasti kun teet ns. terveydenhoitoa ennen sairautta kun suunnittelet mahdollisesti seuraavaa todennäköisyys laskelmaan perustuvaan vikaa ...se on minustakin oikein ja varsinkin kun nyt tietää ketjujakopään mahdolliuuden porsimisen ja venyyhän se ketjukin vaikka öljykylvyssä onkin. Eli riskialttiimpi on kai tuo isompiketju joka hajotessaan hajottaa venttiilit ym. ja alaketju kai pyörittää pumppua ja tuleeko siellä mainittavia tuhoja kun sitä vertaa yläketjuun. Onko millainen homma tuo ylimmän jakopäänketjun vaihto? Onko kuka teistä sitä tehnyt? Onko LCI mallissa ongelmallisempi tuo ketju laadullisesti vaiko rakenne muuttunut vaiko kuormitusta tullut lisää ketjulle?

      Originally posted by KOMBI7 View Post
      Tuo konetyyppi jäi hieman askarruttamaan mutta voisiko joku kertoa mitä tarkoittaa konetyyppi: M57/T2. Auto on tehty 2007-05-24 ja on E61 525dA LCI.

      Muutenkin tuo jakoketjun uusiminen on tullut mieleen kun on tarkoitus kuitenkin ajaa auto loppuun asti. Mutta onko sen vaihdolle jotain muuta indikaattoria kuin kilometrit, ketju poikki tai jotain ääntä? Autolla ajettu 320tkm ja ajattelin teettää vielä turbon vaihdon (kun sekin vääjäämättä tulee lähitulevaisuudessa eteen, vai tuleeko?) ja samalla voisi tuon ketjuhässäkänkin hoitaa. Eli voiko tuolla ketjulla vielä mennä esim. 400tkm asti, kun tuo turbokaan ei vaivaa millään tavalla eikä koneeseen tarvitse lisätä öljyä sen 20tkm vaihtovälillä.
      Näyttää niitä murheita olevan silloinkin kun kaikki toimii hyvin:think

      Comment

      • Eerop87
        Bimmer Rookie
        • Apr 2014
        • 41
        • Kuopio

        #18
        Samat vauriot katkesi kumpi ketju tahansa, cr-pumppu toimii alaketjun välipyöränä josta veto jatkuu kannelle yläketjulla.

        Saako ketjun pujotettua kampuran rattaalta pois ilman öljypohjan irroitusta?
        F31 330d M-Sport

        Comment

        • E39Fin
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2013
          • 1761
          • HKI/Orimattila

          #19
          Tekee mieli sanoa tänne ettei nyt kannata mitään hysteriaa täällä luoda varsinkin kun jakopäiden hajoamiset on oikeasti promillessa näistä 3-litraisista. Tottakai siihen sisältyy riski, mutta riski on kuitenkin varsin pieni ainakin oman kokemuksen mukaan. :think
          Lähinnä nyt kirjoitan tämän viestin siksi, että ei pääse syntymään harhakäsitystä, että nämä M57tu2-koneisten jakopäät olisi heikkoja. Yksittäiskappaleita toki löytyy, kuten varmasti muidenkin merkkien ketjujakopäistä.
          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
          E39 523iA Oxfordgreen

          Comment

          • KOMBI7
            Bimmer Rookie
            • Jul 2011
            • 82
            • Satakunta

            #20
            Vielä tuohon moottorityyppiin, eli mitä tuo M57/T2 tarkoittaa verrattuna noihin ketjussa mainittuihin muihin M57 alkuisiin moottoreihin?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10058
              • KVLA

              #21
              Originally posted by KOMBI7 View Post
              Vielä tuohon moottorityyppiin, eli mitä tuo M57/T2 tarkoittaa verrattuna noihin ketjussa mainittuihin muihin M57 alkuisiin moottoreihin?
              Vai tarkoitatko kuitenkin M57N2 moottoria?Vai mistä olet tuon moottorityypin saanut "tietoosi"?

              Comment

              • jamo1
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 90

                #22
                Venttiilikopan avauksen jälkee löytyi 3 katkennutta keinua, ja nokan laakeripukeissa katkenneita ja vääntyneitä pultteja ja ilmeisesti melkein kaikki venyneet kun olivat löysällä. Onko näistä yleensä venttiilitkin vääntyneitä, että joutuu kannenkin avaamaan? Vähän houkuttelisi mitata vain puristuspaineet, jos kaikki ok, keinut ja laakeripukin pultit vaihtoo ja kasaa. Ottaakohan hydrauliset painimet kipeää? Jos joltain löytyy työkalut jakopään kasauksee, olisin kiinnostunut ostaa tai vuokraa.

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #23
                  No ihan varmasti on muutama venttiili vääntynyt ja nokka-akselit on kierot.


                  Comment

                  • JJtalo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 350
                    • Kokkola

                    #24
                    Onko kaikki koneet olleet m57n2 mallisia joista on ketju katkennu ? Ketjut kuitenki samalla numerolla m57n ja n2. Jos kaikki on m57n2, mistähän tuo voi johtua ? Onkohan kiristäjät ja laahaimet samanlaisia ?

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #25
                      Keinut on siksi halki keskeltä kun mäntä lyö päin venttiiliä ja toisella puolella on nokka vastassa. Jos pukit on ehjät ja nokka pyörii siinä kauniisti, on ne molemmat käyttökelpoisia.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #26
                        Originally posted by JJtalo View Post
                        Onko kaikki koneet olleet m57n2 mallisia joista on ketju katkennu ? Ketjut kuitenki samalla numerolla m57n ja n2. Jos kaikki on m57n2, mistähän tuo voi johtua ? Onkohan kiristäjät ja laahaimet samanlaisia ?
                        Sama kiinnostaa.
                        Mahtaako olla yhteyttä viritysasteeseen, lähinnä väännön ulosottoon eri versioissa ?. Eikö lähes kaikki tälläkin foorumilla katkenneet ketjut ole olleet 530 ja 535 tehoversioita ?

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #27
                          Ei niitä ketjuja katkeile sentään päivittäin. Ne muutama ny on menny, mutta siltiki nukun yöni rauhassa vaikka omassa m57n2 kone onkin.
                          Ei kannata ruveta pelkäämään hyvää moottoria parin katkenneen ketjun takia. Maailmassa on isompiakin murheita.
                          N47 sitten on eriasia. Niissä vaan on yksinkertaisesti paska jakopää, mutta se onkin toinen tarina ja sille on omat topikit.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #28
                            Noista keinuja katkoneista pytyistä kannattaa ehdottomasti vaihtaa venttiilit. Venttiili voi tuossa tilanteessa puristua aavistuksen kasaan ja katketa siinä vaiheessa, kun moottori käy ja venttiiliä ruvetaan taas "venyttämään". Tarvikeosana tuohon saa kaikki yläpään osat ja jakoketjusarjat (kaikki OEM- vastaavia INA:n ja Febin tekeleitä). Jakopään rattaat joutuu ostamaan OEM:ää. Koneen ylä- ja alapään tiivistesarjat saa Victor Reinzinä tarvikeosana, ja kannentiiviste oli halvin OEM:nä Speed-Autoteilelta. Samasta paikasta tilasin rattaat myös.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #29
                              Epäilykseni oli sama...Tehoversio hajoamisriskistä

                              Tuo sama epäilys tuli kuin sinulla siis hajoavatko tehoversiot herkemmin ja kun katselin tätä topiikin kulkua selvästi rikkoontuneet koneet oli, ketjun osaltaan oli enemmistönä LCI malli 07/2007 eteenpäin valmistetut koneet eli N-malli.



                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Sama kiinnostaa.
                              Mahtaako olla yhteyttä viritysasteeseen, lähinnä väännön ulosottoon eri versioissa ?. Eikö lähes kaikki tälläkin foorumilla katkenneet ketjut ole olleet 530 ja 535 tehoversioita ?

                              Comment

                              • jamo1
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2003
                                • 90

                                #30
                                Originally posted by O-Peksi View Post
                                Noista keinuja katkoneista pytyistä kannattaa ehdottomasti vaihtaa venttiilit. Venttiili voi tuossa tilanteessa puristua aavistuksen kasaan ja katketa siinä vaiheessa, kun moottori käy ja venttiiliä ruvetaan taas "venyttämään". Tarvikeosana tuohon saa kaikki yläpään osat ja jakoketjusarjat (kaikki OEM- vastaavia INA:n ja Febin tekeleitä). Jakopään rattaat joutuu ostamaan OEM:ää. Koneen ylä- ja alapään tiivistesarjat saa Victor Reinzinä tarvikeosana, ja kannentiiviste oli halvin OEM:nä Speed-Autoteilelta. Samasta paikasta tilasin rattaat myös.

                                Kiitokset vinkeistä! Tänään sain kannen pois. Kun täytti pako- ja imukanavat vedellä, varmuudella 10 pakoo ja 2 imuu vuoti. Venttiilit näytti et kaikki osuneet mäntii karstan jälkien perusteel, ja olihan nokat vääntynyt ja nokkapukkien pultit venynyt tai poikki. Omast mielest tuohon tarvis kaikki venttiilit ja keinut ja nokat, venttiilin välyksen säätimistä en osaa sanoa ottavatko tuossa kipeää. Mistäs noita osia sais edulisesti vai kannattaako alkaa etsii vaihtokonetta?
                                Last edited by jamo1; 29-03-2016, 21:37.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎