DPF poltto ongelmia

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tällä logiikalla hehkujen toiminta ei olisi tarpeen DPF:n regeneraatioprosessissa, mutta kuten tämänkin ketjun viesteistä voi lukea, hehkujen toimintakykyisyys näyttää olevan joidenkin moottorityyppien kohdalla tarpeen. Asiasta enemmän perillä voisivat kommentoida ja täsmentää. Ja mikäli hehkuja tarvitaan polton käynnistämiseksi, myös hehkujen ohjausyksikön on oltava kunnossa.
    Kirjoitit samasta asiasta mutta toisin sanoin.

    Tämmöisen löysin polttoon liittyen. Yleistä höpinää ja voi olla BMW:ssä toisin:
    "-The turbochargers are maintained in the fully open position to minimize heat transmission from the exhaust gas to the turbochargers and to reduce the rate of gas flow through the particulate filter. This enables optimum heating of the particulate filter. If the driver demands a higher torque the turbochargers will respond by closing the vanes as required.
    -The throttle is closed as this assists in increasing the exhaust gas temperature and reducing the rate of exhaust gas flow,
    both of which increase the speed at which particulate filter is heated.
    -The exhaust gas recirculation (EGR) valve is closed as the use of EGR lowers exhaust gas temperatures and therefore makes it difficult to achieve the regeneration temperature in the particulate filter.
    -The glow plugs are sometimes activated to provide additional heat in raising the temperature of the particulate filter. To maintain glow plug serviceability the activation period of the glow plugs is restricted to 40 seconds."

    Eli auton valmistajasta (ja ehkä myös mallista ja moottorista) riippuen viallinen egr tai hehku voi vaikuttaa polton onnistumiseen. Myös turbon ja "kaasuläpän" toiminnalla voi olla merkitystä. Ehkä imusarjan läpilläkin?
    Vielä kun löytäisi dokun BMW version toiminnasta.

    Leave a comment:


  • vene67
    replied
    Originally posted by AnttiMH View Post
    Ainakin itselläni sen näkee aika hyvin kun on salavalikosta lämpötilamittari esillä. Lämmöt nousevat hieman tavanomaista korkeammaksi, ja toisaalta myös kulutus kasvaa ehkä luokkaa 2l/100km siksi ajaksi.

    ajan paljon kaupungissa, kaupunkiolosuhteissa ja lyhyttä pätkää. Poltot tapahtuvat usein moottori/maantieajon aikana, kun sinne pääsee. Tällöin otan tuon lämpötilavalikon esiin ja tarkkailen polton alkamista/kulkua.

    Kestää yleensä sen +/- 10 min. Joissain autoissahan tuollainen valo on olemassa, mutta en ole kuullut että näihin kukaan olis viritellyt moista.
    Joskus kuulee pörinä äänestä ja lämpötilaa seuraan jatkuvasti ScanGauge 2 lisämittarista, jonka joskus hankin edelliseen autoon. Tuosta kyllä saa vinkin mahdollisesta poltosta ja kun vielä olis se valo niin tietäis et nyt se alkaa ja nyt se päättyi. Joskus tuntuu keskeyttävän polton ja muutaman minuutin päästä alkaa uudelleen vaikka maantiellä ajaakin. Näin ainakin lämpötilasta voi päätellä. Siksi olis kiva kun saisi sen auton tietokoneen tilasta merkin et nyt on poltto päällä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Mihin DPF poltto yleensä ottaen perustuu?
    Suihkutetaanko sylinteriin polttoainetta pakoventtiilin vielä ollessa auki ja se sytytetään hehkulla? Tämä sitten nostaa pakokaasujen ja DPF:n lämpöä?
    Vai miten tuo toimii?
    Itse olen ymmärtänyt asian niin, että DPF:ään kertynyt noki (pienhiukkasia) poltetaan tuhkaksi regeneraatioprosessissa silloin kun nokea on kertynyt riittävästi ja DPF:n vastapaine kasvanut riittävän korkeaksi, jolloin moottorinohjausyksikkö asettaa polttoajankohdan. Tämä polttoprosessi edellyttää riittävän korkeaa lämpötilaa DPF-pöntössä. Moottorilta saapuva pakokaasu saattaa kovassa ajossa lämmetä jo valmiiksi riittävän korkeaksi, jolloin puheena ollutta nk. aktiivista regenerointia ei tarvita. Normaalissa maantieajossa aktiivinen regenerointi on kuitenkin tarpeen alhaisemmista lämpötiloista johtuen, ja se saadaan tavallisesti aikaan muuttamalla polttoaineen ruiskutussykliä polton ajaksi silloin, kun moottori ja moottorista poistettavaksi tarkoitettu pakokaasu ovat saavuttaneet riittävän korkean lämpötilan. Tällöin dieselöljyä pääsee kulkemaan sylinterin palotilan ohi pakokaasun joukkoon ja se syttyy itsestään ympäristön ollessa riittävän kuuma (dieselöljyn itsesyttymislämpötila on noin 220 celsiusastetta). Regeneraatioprosessin aikana pakokaasun joukkoon sumutetun dieselöljyn riittävä palaminen edellyttää riittävän korkeaa lämpötilaa myös pakokaasun happipitoisuuden ollessa alhaisempi, sillä muuten DPF alkaisi täyttyä osittain palamattomasta dieselöljystä. Palaessaan pakokaasun joukossa dieselöljy nostaa sen lämpötilaa ja DPF:n läpi kulkeutuessaan kuuma pakokaasu lämmittää DPF-pönttöä ja mahdollistaa noen palamisen tuhkaksi joka suurelta osin poistuu DPF:stä.

    Tällä logiikalla hehkujen toiminta ei olisi tarpeen DPF:n regeneraatioprosessissa, mutta kuten tämänkin ketjun viesteistä voi lukea, hehkujen toimintakykyisyys näyttää olevan joidenkin moottorityyppien kohdalla tarpeen. Asiasta enemmän perillä voisivat kommentoida ja täsmentää. Ja mikäli hehkuja tarvitaan polton käynnistämiseksi, myös hehkujen ohjausyksikön on oltava kunnossa.
    Last edited by JaniLap; 31-08-2016, 23:07. Reason: Tietoja täsmennetty

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Mihin DPF poltto yleensä ottaen perustuu?
    Suihkutetaanko sylinteriin polttoainetta pakoventtiilin vielä ollessa auki ja se sytytetään hehkulla? Tämä sitten nostaa pakokaasujen ja DPF:n lämpöä?
    Vai miten tuo toimii?

    Leave a comment:


  • Telehell
    replied
    Mulla tulee neljästä sylinteristä hehkun vikakoodia ja poltto tapahtuu normaalisti. M57

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
    Ei ainakaan alkupään e91 m47 polta jos on vikakoodia hehkulta muistissa. Sama homma oli itellä ja vasta kun nollas vikakoodit niin lähti polttelemaan. M57 kyllä on polttanut vikakoodeista huolimatta
    Lci, 5syl hehku rikki ja polttaa normaalisti. Olen edelleen jostakin aikaisemmasta keskustelusta jäänyt siihen käsitykseen ettei hehkuilla ole dpf polton kanssa mitään tekemistä.

    Leave a comment:


  • _Sylin_teri_
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Hehkut ja termarit kuntoon. Sen jälkeen alkaa kummasti korjaantumaan pöntön toiminta. Yhdestä m47 koneisesta oli kanssa niin tukossa ettei kiertänyt kun 3000. Purkki Wurthin töhnää pönttöön ja kokeilemaan pakkopolttoja. Eipä suostunut polttamaan. Seuraavalla viikolla asiakas käytti auton vielä hehkujen vaihdossa kun pari oli pimeänä. Sen jälkeen tuo alkoi jopa pikkusen puhdistumaan itsestään kun kierti jo 4000 kun tuli minulle takaisin. Toinen Wurthin mönjä pönttöön ja koeajolle. Yhtään reikummin jos painoi kaasua niin katkaisi pakkopolton pois päältä liian vastapainen takia. 60km köröttelyn jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelata kuten pitikin. Poltto pysyi päällä vaikka antoi jo kaasuakin.

    Tässäkin autossa oli termarit vasta vaihdettu ja lämmöt oli ok. Ei vaan polttanut. Ainakaan kunnolla ennen kuin ne hehkutkin oli korjattu.
    Ei ainakaan alkupään e91 m47 polta jos on vikakoodia hehkulta muistissa. Sama homma oli itellä ja vasta kun nollas vikakoodit niin lähti polttelemaan. M57 kyllä on polttanut vikakoodeista huolimatta

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Tuskin vaihteistomoodit paljoa vaikuttaa DPF puhtauteen. Pätkä/matkajoa vaikuttaa paljon. Pakko kyllä kysyä, että miksi käytät manuaalia maantiellä?
    Manuaalilla, siksi ettei vaihtele ylämäissä vitosen ja kutosen välillä jos vauhdin joutuu himmaamaan 80kmh pintaan. Pysyy manuaali kutosella päällä vielä 75kmh asti.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Paljonkohan dbf:n puhtauteen vaikuttaa ajotyyli ja vaihteistomoodit ?

    Käytän kaupunkialueella lähes aina D/S asentoa ja maanteillä ajelen pääsääntöisesti manuaalipuolella, alle 100kmh viitosella ja yli 100km vasta kutoselle. Ajoni ovat maantiepainotteisia.

    Mittasin vielä kerran paineita, joutokäynnillä 8mbar ja 2000rpm 38mbar.
    Tuskin vaihteistomoodit paljoa vaikuttaa DPF puhtauteen. Pätkä/matkajoa vaikuttaa paljon. Pakko kyllä kysyä, että miksi käytät manuaalia maantiellä?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Paljonkohan dbf:n puhtauteen vaikuttaa ajotyyli ja vaihteistomoodit ?

    Käytän kaupunkialueella lähes aina D/S asentoa ja maanteillä ajelen pääsääntöisesti manuaalipuolella, alle 100kmh viitosella ja yli 100km vasta kutoselle. Ajoni ovat maantiepainotteisia.

    Mittasin vielä kerran paineita, joutokäynnillä 8mbar ja 2000rpm 38mbar.

    Leave a comment:


  • jamo1
    replied
    dpf peseminen

    Milläs aineilla/pesumenetelmällä tuota kannattaa yrittää elvyttää?

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Hehkut ja termarit kuntoon. Sen jälkeen alkaa kummasti korjaantumaan pöntön toiminta. Yhdestä m47 koneisesta oli kanssa niin tukossa ettei kiertänyt kun 3000. Purkki Wurthin töhnää pönttöön ja kokeilemaan pakkopolttoja. Eipä suostunut polttamaan. Seuraavalla viikolla asiakas käytti auton vielä hehkujen vaihdossa kun pari oli pimeänä. Sen jälkeen tuo alkoi jopa pikkusen puhdistumaan itsestään kun kierti jo 4000 kun tuli minulle takaisin. Toinen Wurthin mönjä pönttöön ja koeajolle. Yhtään reikummin jos painoi kaasua niin katkaisi pakkopolton pois päältä liian vastapainen takia. 60km köröttelyn jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelata kuten pitikin. Poltto pysyi päällä vaikka antoi jo kaasuakin.

    Tässäkin autossa oli termarit vasta vaihdettu ja lämmöt oli ok. Ei vaan polttanut. Ainakaan kunnolla ennen kuin ne hehkutkin oli korjattu.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Tyhjäkäynti 35 mbar
    2000 75 mbar
    täyskaasu 200 mbar

    Istan testin antamat maksimiarvot.
    Kun pönttö on hyvässä kunnossa tyhjäkäynnillä on pari mbaria.
    ...ennätys yhdestä pöntöst ennen pesua: 522 mbar 2000 rpm Pesun jälkeen n 30 mbar
    Männäviikolla yhdestä 530d:stä >800mbar kaasulla. Ei pystynyt vastapainetestiä suorittamaan kun ei suostunut kiertämään yli 3000rpm. Pakkopoltolla sekin parani, nyt tarttis enää ajan kanssa selvittää mikä sen tukkeutumisen aiheuttaa...

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Tyhjäkäynti 35 mbar
    2000 75 mbar
    täyskaasu 200 mbar

    Istan testin antamat maksimiarvot.
    Kun pönttö on hyvässä kunnossa tyhjäkäynnillä on pari mbaria.
    ...ennätys yhdestä pöntöst ennen pesua: 522 mbar 2000 rpm Pesun jälkeen n 30 mbar

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Minulla alkuperäistet termarit kesti vajaan 160tkm, laitoin motonetin tarvikkeet ja ovat vieläkin toimineet moitteetta, nyt mittarissa 240tkm.

    Onhan täällä monella myös tarvike jarrulevyt ja palat aina vähintään syyllisiä tärinöihin ja tutinoihin, perinteisesti tarvikevalmistajat myyvät vain kieroja jarrulevyjä. Minulla on kummasti nämäkin kestäneet aivan normaalisti...lotto vetämään ?:think

    Leave a comment:

Working...
X