Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF poltto ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 445
    • Oulu

    #46
    Mihin DPF poltto yleensä ottaen perustuu?
    Suihkutetaanko sylinteriin polttoainetta pakoventtiilin vielä ollessa auki ja se sytytetään hehkulla? Tämä sitten nostaa pakokaasujen ja DPF:n lämpöä?
    Vai miten tuo toimii?
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2732
      • Tampere

      #47
      Originally posted by ekaBMW View Post
      Mihin DPF poltto yleensä ottaen perustuu?
      Suihkutetaanko sylinteriin polttoainetta pakoventtiilin vielä ollessa auki ja se sytytetään hehkulla? Tämä sitten nostaa pakokaasujen ja DPF:n lämpöä?
      Vai miten tuo toimii?
      Itse olen ymmärtänyt asian niin, että DPF:ään kertynyt noki (pienhiukkasia) poltetaan tuhkaksi regeneraatioprosessissa silloin kun nokea on kertynyt riittävästi ja DPF:n vastapaine kasvanut riittävän korkeaksi, jolloin moottorinohjausyksikkö asettaa polttoajankohdan. Tämä polttoprosessi edellyttää riittävän korkeaa lämpötilaa DPF-pöntössä. Moottorilta saapuva pakokaasu saattaa kovassa ajossa lämmetä jo valmiiksi riittävän korkeaksi, jolloin puheena ollutta nk. aktiivista regenerointia ei tarvita. Normaalissa maantieajossa aktiivinen regenerointi on kuitenkin tarpeen alhaisemmista lämpötiloista johtuen, ja se saadaan tavallisesti aikaan muuttamalla polttoaineen ruiskutussykliä polton ajaksi silloin, kun moottori ja moottorista poistettavaksi tarkoitettu pakokaasu ovat saavuttaneet riittävän korkean lämpötilan. Tällöin dieselöljyä pääsee kulkemaan sylinterin palotilan ohi pakokaasun joukkoon ja se syttyy itsestään ympäristön ollessa riittävän kuuma (dieselöljyn itsesyttymislämpötila on noin 220 celsiusastetta). Regeneraatioprosessin aikana pakokaasun joukkoon sumutetun dieselöljyn riittävä palaminen edellyttää riittävän korkeaa lämpötilaa myös pakokaasun happipitoisuuden ollessa alhaisempi, sillä muuten DPF alkaisi täyttyä osittain palamattomasta dieselöljystä. Palaessaan pakokaasun joukossa dieselöljy nostaa sen lämpötilaa ja DPF:n läpi kulkeutuessaan kuuma pakokaasu lämmittää DPF-pönttöä ja mahdollistaa noen palamisen tuhkaksi joka suurelta osin poistuu DPF:stä.

      Tällä logiikalla hehkujen toiminta ei olisi tarpeen DPF:n regeneraatioprosessissa, mutta kuten tämänkin ketjun viesteistä voi lukea, hehkujen toimintakykyisyys näyttää olevan joidenkin moottorityyppien kohdalla tarpeen. Asiasta enemmän perillä voisivat kommentoida ja täsmentää. Ja mikäli hehkuja tarvitaan polton käynnistämiseksi, myös hehkujen ohjausyksikön on oltava kunnossa.
      Last edited by JaniLap; 31-08-2016, 23:07. Reason: Tietoja täsmennetty
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • vene67
        Bimmer Rookie
        • Jan 2011
        • 29
        • Seinäjoki

        #48
        Originally posted by AnttiMH View Post
        Ainakin itselläni sen näkee aika hyvin kun on salavalikosta lämpötilamittari esillä. Lämmöt nousevat hieman tavanomaista korkeammaksi, ja toisaalta myös kulutus kasvaa ehkä luokkaa 2l/100km siksi ajaksi.

        ajan paljon kaupungissa, kaupunkiolosuhteissa ja lyhyttä pätkää. Poltot tapahtuvat usein moottori/maantieajon aikana, kun sinne pääsee. Tällöin otan tuon lämpötilavalikon esiin ja tarkkailen polton alkamista/kulkua.

        Kestää yleensä sen +/- 10 min. Joissain autoissahan tuollainen valo on olemassa, mutta en ole kuullut että näihin kukaan olis viritellyt moista.
        Joskus kuulee pörinä äänestä ja lämpötilaa seuraan jatkuvasti ScanGauge 2 lisämittarista, jonka joskus hankin edelliseen autoon. Tuosta kyllä saa vinkin mahdollisesta poltosta ja kun vielä olis se valo niin tietäis et nyt se alkaa ja nyt se päättyi. Joskus tuntuu keskeyttävän polton ja muutaman minuutin päästä alkaa uudelleen vaikka maantiellä ajaakin. Näin ainakin lämpötilasta voi päätellä. Siksi olis kiva kun saisi sen auton tietokoneen tilasta merkin et nyt on poltto päällä.
        BMW 525dA E60 M57/TU -05
        BMW 525i E39 M54 Touring -01

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 445
          • Oulu

          #49
          Originally posted by JaniLap View Post
          Tällä logiikalla hehkujen toiminta ei olisi tarpeen DPF:n regeneraatioprosessissa, mutta kuten tämänkin ketjun viesteistä voi lukea, hehkujen toimintakykyisyys näyttää olevan joidenkin moottorityyppien kohdalla tarpeen. Asiasta enemmän perillä voisivat kommentoida ja täsmentää. Ja mikäli hehkuja tarvitaan polton käynnistämiseksi, myös hehkujen ohjausyksikön on oltava kunnossa.
          Kirjoitit samasta asiasta mutta toisin sanoin.

          Tämmöisen löysin polttoon liittyen. Yleistä höpinää ja voi olla BMW:ssä toisin:
          "-The turbochargers are maintained in the fully open position to minimize heat transmission from the exhaust gas to the turbochargers and to reduce the rate of gas flow through the particulate filter. This enables optimum heating of the particulate filter. If the driver demands a higher torque the turbochargers will respond by closing the vanes as required.
          -The throttle is closed as this assists in increasing the exhaust gas temperature and reducing the rate of exhaust gas flow,
          both of which increase the speed at which particulate filter is heated.
          -The exhaust gas recirculation (EGR) valve is closed as the use of EGR lowers exhaust gas temperatures and therefore makes it difficult to achieve the regeneration temperature in the particulate filter.
          -The glow plugs are sometimes activated to provide additional heat in raising the temperature of the particulate filter. To maintain glow plug serviceability the activation period of the glow plugs is restricted to 40 seconds."

          Eli auton valmistajasta (ja ehkä myös mallista ja moottorista) riippuen viallinen egr tai hehku voi vaikuttaa polton onnistumiseen. Myös turbon ja "kaasuläpän" toiminnalla voi olla merkitystä. Ehkä imusarjan läpilläkin?
          Vielä kun löytäisi dokun BMW version toiminnasta.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • asdteme
            BTCF Member
            • Mar 2015
            • 756
            • P-Savo

            #50
            Noniin kannatti sitten ostaa se tarviketermari.. melkeen viikon se sitten kesti. Nyt vissiin jumii osittain sitä auki, vastamäessä saa lämmöt 88c, moottorijarrulla alamäkeen voi tippua 78c tai jopa siitä alle.. maantiellä tasakaasulla 83c, kaupungissa paikallaan mennään yli 90c mutta 40km/h vauhtia ja ollaankin taas max 85c.

            Onkohan se nyt oikeesti termari rikki... Vähän sitä se oirehtii tuollalailla. Mitenkä muuten jos lämmönvaihdin on laatikolta rikki niin nostaako lämpöjä ollenkaan lähelle normaalia?
            better late than never

            E90 325i
            E30 M3
            E92 M3 Competition

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #51
              Originally posted by asdteme View Post
              Noniin kannatti sitten ostaa se tarviketermari.. melkeen viikon se sitten kesti. Nyt vissiin jumii osittain sitä auki, vastamäessä saa lämmöt 88c, moottorijarrulla alamäkeen voi tippua 78c tai jopa siitä alle.. maantiellä tasakaasulla 83c, kaupungissa paikallaan mennään yli 90c mutta 40km/h vauhtia ja ollaankin taas max 85c.

              Onkohan se nyt oikeesti termari rikki... Vähän sitä se oirehtii tuollalailla. Mitenkä muuten jos lämmönvaihdin on laatikolta rikki niin nostaako lämpöjä ollenkaan lähelle normaalia?
              Vaihdoithan molemmat termarit ?

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #52
                Originally posted by asdteme View Post
                Noniin kannatti sitten ostaa se tarviketermari.. melkeen viikon se sitten kesti. Nyt vissiin jumii osittain sitä auki, vastamäessä saa lämmöt 88c, moottorijarrulla alamäkeen voi tippua 78c tai jopa siitä alle.. maantiellä tasakaasulla 83c, kaupungissa paikallaan mennään yli 90c mutta 40km/h vauhtia ja ollaankin taas max 85c.

                Onkohan se nyt oikeesti termari rikki... Vähän sitä se oirehtii tuollalailla. Mitenkä muuten jos lämmönvaihdin on laatikolta rikki niin nostaako lämpöjä ollenkaan lähelle normaalia?
                Tuo vaikuttaa varsin normaalilta käyttäytymiseltä.
                Ei se ihan 88 asteessa pysy.
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #53
                  Originally posted by Nettipepe View Post
                  Tuo vaikuttaa varsin normaalilta käyttäytymiseltä.
                  Ei se ihan 88 asteessa pysy.
                  Kyllä pitäisi ehjänä pysyä maantiellä 88-92 80-120kmh 6-vaihteella.
                  Jos kierrättää konetta vaikka 4-vaihteella, laskee lämmöt nopeasti muttei silloinkaan 84 alemmas.
                  Last edited by BMW525Xda; 03-09-2016, 08:22.

                  Comment

                  • asdteme
                    BTCF Member
                    • Mar 2015
                    • 756
                    • P-Savo

                    #54
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Kyllä pitäisi ehjänä pysyä maantiellä 88-92 80-120kmh 6-vaihteella.
                    Jos kierrättää konetta vaikka 4-vaihteella, laskee lämmöt nopeasti muttei silloinkaan 84 alemmas.

                    Molemmat termarit vaihdoin. Vielä illalla kotio ajellessa katsoin lämpöjä, meni suunnilleen 15km saada lämmöt 50c-80c, ylämäessä nousi hyvin vaan sitten taas alamäkeen saattoi pahimmillaan tippua 13c (88 -> 75c). Kyllä ne viimeviikolla pysyi 88c +-2c joka tilanteessa. Vissiin se nyt jo antautu tuo termari...
                    better late than never

                    E90 325i
                    E30 M3
                    E92 M3 Competition

                    Comment

                    • _Sylin_teri_
                      BTCF Member
                      • May 2013
                      • 366
                      • Suomi finland

                      #55
                      Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                      Mikähän lie ongelma kun polttaa todella usein suodatinta. 130km edellisestä poltosta ja soot mass 45g ja alkaa taas polttamaan.

                      Info particle system herjaa heitti jokunen aika sitten joten poltin tyhjäksi pöntön ja istalla kuittasin hiukkaspöntön vaihdetuksi. Silloin tuhkaa oli kertynyt 40g joka ei pitäs liikaa olla:think Vastapaineetkin tyhjäkäynnillä 12mbar ja 100kmh ajossa 50mbar.
                      Vastaampa itselleni. Polttelin istalla tuota suodatinta n.10 kertaa loppuun asti. Nyt polton jälkeen vastapaine 3mbar ja satasen vauhdissa 20mbar
                      Tuntus että nyt ei enää keräännykkään niin nopeasti se soot mass mutta aika näyttää.

                      Comment

                      • asdteme
                        BTCF Member
                        • Mar 2015
                        • 756
                        • P-Savo

                        #56
                        Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                        Vastaampa itselleni. Polttelin istalla tuota suodatinta n.10 kertaa loppuun asti. Nyt polton jälkeen vastapaine 3mbar ja satasen vauhdissa 20mbar
                        Tuntus että nyt ei enää keräännykkään niin nopeasti se soot mass mutta aika näyttää.
                        Onko teillä muuten polton aikana tullu semmosta harmaata/valkeaa savua putkesta? Mulla joskus tullee hento utu putkesta kun painasee reippaammin kaasua ja varsinkin polton aikana. Ei kyllä erota jos ei tajua tarkasti katella taustapeiliä...
                        better late than never

                        E90 325i
                        E30 M3
                        E92 M3 Competition

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          #57
                          Pakko korjata aikaisempia höpinöitä.
                          Muistelin varmaan -30c pakkasia,ettei lämmöt pysyisi termarin aukeamislämmöissä aina.
                          Tänään tarkistin omaa autoa. Ulkoilma +8c.
                          Kymmen viisitoista km ja lämmöt 88-91c
                          Siinä pysyi... Aikaisemmin mainitsin foorumin kokemuksista tarviketermareista...
                          Tietysti jos tietää oem termarin valmistajan ja ostaa sen tarvikkeena niin varmaan toimii.
                          Mutta paljon olen lukenut että riski kasvaa siihen, että joutuu uudelleen jumppaamaan.
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • asdteme
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 756
                            • P-Savo

                            #58
                            Ja niin se vaan taas käänty termarijumppaan, orggis nyt paikallaan. Laitoin sillon muutama viikko sitten sen dpf cleanerin tankkiin, ajellut maantietä ja saanut lämmöt pysymään lähes normaalissa niin hyvin sai poltettua pöntön tyhjäksi. 2,9mBar näyttää tällähetkellä tyhjäkäynnillä. Jos verrataan siihen lähtötilanteeseen 60-70mBar tyhjäkäynnillä niin saa olla ihan tyytyväinen että pönttö vielä aukesi ilman pesua. Hehkuja 3kpl rikki vaan eipä tuo näytä polttoon vaikuttavan.
                            better late than never

                            E90 325i
                            E30 M3
                            E92 M3 Competition

                            Comment

                            • jeppe56
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 65
                              • Keminmaa

                              #59
                              Itellä ollut jo 3 vuotta tarviketermari ja vielä nousee lämmöt +88. Mikä lie sitten valmistusvikanen, kun vielä toimii..

                              Comment

                              • _Sylin_teri_
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 366
                                • Suomi finland

                                #60
                                Originally posted by asdteme View Post
                                Molemmat termarit vaihdoin. Vielä illalla kotio ajellessa katsoin lämpöjä, meni suunnilleen 15km saada lämmöt 50c-80c, ylämäessä nousi hyvin vaan sitten taas alamäkeen saattoi pahimmillaan tippua 13c (88 -> 75c). Kyllä ne viimeviikolla pysyi 88c +-2c joka tilanteessa. Vissiin se nyt jo antautu tuo termari...
                                Laatikon lämmönvaihdin voisi olla finaalissa. Ainakin nelivedossa öljypohjan kyljessä kuskin puolella

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎