Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin 530d e61 -04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    #31
    Originally posted by aae30 View Post
    letkun nimihän oli return hose, eli imet paluusta, ja lämmönvaihtimessa varmasti termostaatti vastassa.
    lienee niin löysä termostaatti, että toisinpäin toimii. onko se lämmitin(pumppu) putken ylä, vai alapuolella,
    johon letku menee, ja josta ilmausruuvi löytyy?
    Kiitos vinkistä, käänsin lämppärin toisinpäin, joten kytkentä on nyt:
    Image letkulamppari-e61-530d-5 hosted in ImgBB

    - Lisäksi sellainen huomio, että lämppäri on nyt "pystyasennossa" kuten pullo, virtaussuunnan nuoli ylöspäin.

    Vaikuttaa lievästi lupaavalta:
    - heti kun laittoi virtaa, pumppu oli huomattavasti hiljaisempi kuin aikaisemmin, ääni kuulostaa enemmänkin "vesipumpulta", kuin räpättimeltä.
    - alkuun vastaava havainto kuin aiemmin, letku alkoi lämmetä vain alkuosasta - heti lämmittimen jälkeen voimakkaasti, mutta ei letku lämmennyt noin 30cm etäisyydellä.
    - puristelin letkua molemmin käsin lyttyyn, tuntui että letkussa voisi olla ilmaa, ääni oli sellainen. Jonkun aikaa puristeltuani - sillä tavalla että koetin saada mahdollisimman ison osan letkua lyttyyn (samalla kun lämppäri oli päällä), tuntuma tuli paremmaksi, tuntui letkussa ei ole ilmaa ja letku oli lämmennyt.
    - kävin 20min kuluttua koittamassa lämppäriltä puhaltavaa letkua ja se oli tasaisesti lämmin lohkolle saakka, sen 40-50cm mitä se menee konetilassa.

    Lievä vaikutelma on, että lämppäri saattaisi nyt jopa toimia. Annan sen nyt pyöriä tunnin ja käyn katsomassa mikä tilanne. Jos ok, annan auton jäähtyä ja jatkan koekäyttöä kylmänä (ilman käsipuristuksia) jne.


    Ilmoitan miten käy. Kiitos kaikille.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

    Comment

    • 4cyl turbo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2020
      • 112
      • Vantaa

      #32
      Auto on nyt ollut varmaan 2-3 tuntia lämmityksessä (noin -4C ulkolämpötila).

      Kävin koettamassa letkuja konetilasta:
      - lohkoonpäin lämmintä puhaltava letku tuntuu kokomatkalta lämpimältä. Mutta: lähempänä lämmitintä letku on selvästi lämpimämpi kuin kauempana.
      - paluuletku lämppärille: kumiletkuista kädellä vertaamalla, tosi paha sanoa onko paluuletku yhtä kylmä kuin ympäröivät muut letkut (joissa neste ei kierrä).
      - lohkoa koettelin sieltä mihin sormet pääsevät kiinni, ehkäpä se on lämmennyt, ehkä.

      Olettaisin letkujen lämpötilat (meno/paluu) olisivat lähempänä toisiaan, jos kierto toimii. 1000w ei ole niin paljoa tehoa: jos laitteella olisi dokumenteissa sanottu 15L/min kierto, niin lämpötilaero meno/paluu pitäisi olla ihan olematon. Jos olisi 5L/min kierto, silloin eron pitäisi olla 2C -luokkaa, mutta nyt se on kädellä arvioiden ehkä 45C luokkaa. Tämä viittaisi että minuutissa kierto olisi jotain 2 desiä minuutissa... onko näin vai onko toi pelkästään lämmönjohtumista... veikkaan on ihan vaan lämmönjohtumista.

      Meinaan INPA:lla koittaa katsoa mitä moottorin lämmöt ovat, vaikka kyllä minusta vaikuttaa lämmitys ei toimi vieläkään. Argh :(
      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #33
        Näyttää vaikeelta saada kohdalleen mutta tuolta https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=354309
        vois löytyä ihan oikeaa tietoa minne ja miten sen letku lämppärin haluaa.
        Ja lopulta varmaan se Puuilon paketti vaihtuu TT-thermoon?:think
        Last edited by Arnolds; 29-12-2021, 19:52.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #34
          Harmi ettei vieläkään toimi.

          Katselin netistä sen suodatin/jäähdytin hässäkän kuvia.



          Tuossa linkissä on muutama hyvä kuva, ei siinä vedenkierrossa mahda termostaattia olla. Jos tuo sitten on edes oikean mallin jalka.

          Arvaus on että lämmitin ei saa vettä kierrätettyä, koska ei saa mistään uutta tilalle.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #35
            Olikos tässä 4cyl turbon autossa webasto? ja se lämmittää vain sisätiloja?
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • 4cyl turbo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2020
              • 112
              • Vantaa

              #36
              Originally posted by kalevik View Post
              Harmi ettei vieläkään toimi.

              Katselin netistä sen suodatin/jäähdytin hässäkän kuvia.



              Tuossa linkissä on muutama hyvä kuva, ei siinä vedenkierrossa mahda termostaattia olla. Jos tuo sitten on edes oikean mallin jalka.
              Arvaus on että lämmitin ei saa vettä kierrätettyä, koska ei saa mistään uutta tilalle.
              Kiitos kuvalinkistä.
              Olis kiva jos joku osaisi sanoa miksi mahdollisesti nestekierto ei onnistu.

              Originally posted by kalevik View Post
              Olikos tässä 4cyl turbon autossa webasto? ja se lämmittää vain sisätiloja?
              Kyllä autossa tässä 530d:ssa on Webasto, ja sisätiloja lämmittäisi. Webasto ei kuitenkaan toimi.


              Nyt olisi hakusessa joku keino esilämmittää auton moottoria, että sitä voisi kovemmillakin pakkasilla käyttää..

              Kiitos
              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 957
                • Salo

                #37
                Originally posted by 4cyl turbo View Post
                Kiitos kuvalinkistä.
                Olis kiva jos joku osaisi sanoa miksi mahdollisesti nestekierto ei onnistu.

                Kyllä autossa tässä 530d:ssa on Webasto, ja sisätiloja lämmittäisi. Webasto ei kuitenkaan toimi.

                Nyt olisi hakusessa joku keino esilämmittää auton moottoria, että sitä voisi kovemmillakin pakkasilla käyttää..

                Kiitos
                No, lämmitin webaston tilalle tai sen kanssa sarjaan, kuten sinulla taisi jossain vaiheessa ollakin.

                Enää pitää saada venttiili 7 oikeaan asentoon. Arvaan että kun webasto lämmittää, tuo venttiili on virraton, eli sisäkennolta palaava (putki 1) vesi menee takaisin webastolle putkea 6 pitkin. Moottorin käydessä lämmin vesi otetaan webaston läpi lämppärin kennolle putkea 8 pitkin (7 eri asennossa).

                Tähän mahtoi jossain olla joku modikin, jolla webaston saa lämmittämään myös moottoria, eli sama kikka tähän.

                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • 4cyl turbo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2020
                  • 112
                  • Vantaa

                  #38
                  Mulla on sellainen tuntuma, että jos letkulämppäri olisi 5-10cm letkulla kiinni, se lämmittäisi melko hyvin vaikka putken läpi ei kiertoa olisikaan. En tiedä miten porukalla on ollut, kiertääkö tuosta lauhduttimen paluuletkusta läpi lainkaan - jos siellä mahdollisesti on joku termostaatti piirissä joka estää kierron.

                  Toivoisin kuitenkin saisin jollain yksinkertaisella keinolla pumpattua lohkoon tai kanteen nestettä kiertoon tuolla letkulämppärillä.

                  Ja jättäisin Webaston mielellään pois tästä yhtälöstä (laitan sen kuntoon joskus kun on aikaa). Letkulämppärin olin ajatellut yksinkertaisena ratkaisuna että saisin käytettyä autoa talvella jos ja kun pakkaset ovat kovia kuten nyt näyttää tänä talvena olevan. Yllättynyt/järkyttynyt olen näistä haasteista. Letkulämppäriä olen aina ajatellut sellaisena helppona ratkaisuna, kun sopivaa lohkolämmitintä ei ole saatavilla.
                  2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    #39
                    Letkulämppäri onkin helppo jos autossa ei ole mitään ylimääräistä, kuten webastoa, joka lämmittää vain osaa paketista.

                    Alla on ohjeet miten webasto lämmittää myös moottorin.

                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • 4cyl turbo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2020
                      • 112
                      • Vantaa

                      #40
                      Kiitos linkistä.
                      1) Laitan kyselyn tuohon ketjuun, josko on tietoa kuka Etelä-Suomessa (100km säteellä Helsingistä) voisi tehdä autooni tuon modauksen.
                      2) Youtubesta löysin videon jolla TT-thermo -letkulämmitin asennetaan E61 530d -malliin.
                      - mutta voisikohan tämä asennus letkulämppärille toimia Webastolliseen (omaan autooni)?

                      ( Ajassa 6:35 näkyy missä letkulämmitin (vanha rikkoutunut) sijaitsee ja 30 sekuntia myöhemmin näkyy kohta letkut joiden välistä vanha letkulämmitin on poistettu )

                      Kiitos taas
                      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        #41
                        Videolla oleva auto ilman webastoa.



                        Eli letkuun 5 asennettu tuo lämmitin. Itsellä bensakoneessa M54B25 samassa letkussa, mutta hieman eri paikassa ja toimii loistavasti.



                        Eli lämmitin sarjaan webaston kanssa, kuten sinulla olikin? mutta lämmitti vain sisäkennon, kuten oikein onkin. Modaamalla venttiiliä 7 kierto muuttuu sellaiseksi että myös moottori lämpiää.

                        Tässä vielä mallia miten veli venäläinen korjaa/ohittaa rikkinäisen vaihtoventtiilin. Vastaava ohitus toimii sinullakin.

                        Автомобильная социальная сеть
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • 4cyl turbo
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2020
                          • 112
                          • Vantaa

                          #42
                          Varmistelen ymmärsinkö oikein:

                          Onko veli-venäläinen tehnyt tässä virityksen (joka pitäisi tehdä jos haluaa nesteen kiertävän moottorilohkon kautta)?
                          Image letkulamppari-e61-530d-7 hosted in ImgBB


                          # Ja sama asia kaaviota apuna käyttäen (onko se tuo violetilla korostettu liitos joka edellä liitettiin kulmapalalla):

                          Image letkulamppari-e61-530d-6 hosted in ImgBB


                          Kiitos taas tuesta.
                          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #43
                            Näin taitaa olla tehnyt. Käänsin sivut googlella mutta sen jälkeen ymmärsin niistä vielä vähemmän. Siinä kuvassahan on ylempänä näkyvissä pari ruuvinkantaa tai jotain. Se on joku lamppu/lampun kanta? jolla kolmas putki on tulpattu.



                            Eli tässä löytämässäni todella pienessä kuvassa oleva "poistetaan" putki on tulpattu, ja kaksi kulmapalalla yhteen (punainen nuoli). Ja lämmitin tulee jompaankumpaan yhdistettävään putkeen siten että poisto webastolle päin. Sillä lämmittimellähän voisi ehkä tehdä tuon yhdistyksen, jos tilaa on.

                            Arvelen että mitään muuta modia ei tarvitse tehdä, koska webastoa ei käytetä, niin ei se virheilmoituksiakaan anna puuttuvasta venttiilistä.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • 4cyl turbo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2020
                              • 112
                              • Vantaa

                              #44
                              Hieman haasteellista tulkita kaavioista, kun noi kuvat on hassusti eroteltu - jäähdytysjärjestelmä on omat kuvansa, ja Webasto on oma kuvansa.

                              Hitaasti etenee, mutta pari havaintoa:
                              1) Nykyisessä paikassaan ( öljynlauduttimen paluuputkessa ) letkulämmitin ei voi toimia. Totesin tämän puristamalla letkun tiiviisti lintaan ihan vaan ruuvipuristimella jossa oli pienet puupalikat leukojen välissä jotta letku varmasti tulee tiiviiksi.
                              - sitten puristelin letkua tukitun letkun "yläpuolelta" - eli lohkon puolelta - odotetusti letku menee linttaan ja samalla havannoin paisuntasäiliöstä - nesteen pinta heiluu painallusten tahdissa.
                              - tukoksen toiselta puolen - alapuolelta - öljynlauhduttimen puolelta puolestaan ... letku ei mene linttaan, eli neste ei pääse karkaamaan öljynlauhduttimen suunnasta - se on tukossa - epäilen termostaatti tukkii sen.

                              Pidän kyllä mahdollisena joku on saanut öljynlauhduttimen paluuputkessa letkulämppärin "toimimaan" siten että letkuliitokset ovat lyhyet jolloin neste aika hyvin johtaa lämmön lohkoon (vaikka vesi ei kierräkään).

                              2) Seuraavaksi puristin lyttyyn oheisessa valokuvassa näkyvän letkun
                              Image letkulamppari-e61-530d-10 hosted in ImgBB


                              Osaisiko joku sanoa mihin se letku menee moottorin puolella? Kanteen?

                              Havainnot kun tämä jälkimmäinen letku oli lyttyyn puristettuna: molemmilta puolilta litistystä letku painuu lyttyyn ja painallusten tahdissa paisarin vedenpinta nousee/laskee. Siitä päättelen letku ainakin on "avoinna", mutta olennainen kysymys on... jos siihen letkuun laittaa pumpun (letkulämmittimen), missä se vesi kiertää?


                              Silmämääräisesti veikkaisin, että kannen kautta kiertää lokasuojassa sijaitsevan no.7 venttiilin asennosta riippuen joko 1) matkustamon kennon kautta; tai 2) webaston kautta ?

                              Näistä päättelisin toi letku olisi korrekti paikka asentaa letkulämmitin. Sinänsä en näe väliä, meneekö neste (Webaston ja matkustamon kennon) tai pelkästään matkustamon kennon kautta...kunhan imu tulisi kannesta.

                              Menikö oikein?
                              Last edited by 4cyl turbo; 30-12-2021, 19:03.
                              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                              Comment

                              • kalevik
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 957
                                • Salo

                                #45
                                Originally posted by 4cyl turbo View Post
                                Silmämääräisesti veikkaisin, että kannen kautta kiertää lokasuojassa sijaitsevan no.7 venttiilin asennosta riippuen joko 1) matkustamon kennon kautta; tai 2) webaston kautta ?

                                Vesi menee aina reittiä webasto -> vesiventtiilit -> matkustamon kenno, siitä riippumatta lämmittääkö webasto sitä vettä vaiko ei. Venttiili 7 vaikuttaa siihen mistä webasto vetensä ottaa. Kun webasto lämmittää ohjaamoa, vesi tulee ohjaamon kennon paluulinjasta (moottori ei lämpene). Tai sitten moottori käy ja lämmittää vettä, jolloin vesi ohjataan webaston ja vesiventtiilin kautta matkustamon kennolle. Eli webasto ottaa vettä moottorista.



                                Originally posted by 4cyl turbo View Post
                                Näistä päättelisin toi letku olisi korrekti paikka asentaa letkulämmitin. Sinänsä en näe väliä, meneekö neste (Webaston ja matkustamon kennon) tai pelkästään matkustamon kennon kautta...kunhan imu tulisi kannesta.

                                Menikö oikein?

                                Jos saat sen helposti tuohon, letku on oikea. Mutta muista että vesi kiertää _aina_ reittiä webasto -> vesiventtiilit -> matkustamon kenno. Älä siis takerru siihen webastoon ja sen mukanaoloon. Nimeä se vaikka ionisaattoriksi ja unohda se. Lämmitin sitten niin että sen poistoputki on "ionisaattorille" ja venttiilin 7 poisto/ohitus myös tehtävä.
                                E61 525i, Suzuki VS1400
                                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎