Letkulämmitin 530d e61 -04
Collapse
X
-
Calix PH 500 / 750
Originally posted by 4cyl turbo View PostEDIT: Kiitos Wangel436:lle vastauksesta, vastasit samalla kun kirjoitin
Kiitos vastauksesta.
Olisko tietoa, mihin letkulämppärin voisi laittaa?
- jos mahdollista niin yläpuolelta moottoritilasta asentaisin.
- ajatuksissa olisi huomenna tehdä uusinta-asennus, kuvien kera.
Overdrive -foorumilla joku sanoo "Öljyn lämmönvaihtimelta termarikoppaan palaavan letkuun"
Mulle on edelleenkin epäselvää mihin letkulämppäri tulisi. Netistä löytyy yllättävän heikosti kuvia aiheesta. Sanalliset ohjeetkin hätätilassa käyvät.
malliksi pari kuvaa aiheesta. Calix toiminta on 100% varmaa nimimerkillä kokemusta on.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by aae30 View Post
Kiitos vastauksesta. Musta tuntuu tuo voisi olla hyvä paikka, koska letku näyttää menevän "moottoriin". Olisiko asennussuunta niin päin, että neste liikkuisi (5) -kohdasta (4) -kohtaan? ( eli kuvassa yläviistoon)?
Tämä sen sijaan mietityttää...
Originally posted by Wangel436 View PostMinulla on letkulämppäri tuossa bmwfans-sivun letkussa numero 5 joka tulee webastolta vesiventtiilin alareunaan kiinni. Ja ainakin siitä letkusta lämpiää moottori.
Kiitos kaikille!2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Kyllä tuo puuilon lämmitin on ihan toimiva. Näitä löytyy useammasta autosta lähipiiristä ja lämpenee moottori. Jopa tuo kasi lämpenee ihan hyvin tuolla 1000w mallilla. Tehokkaammalla toki olisi vähän lyhemmät lämmitysajat, mutta jos -15 lämpenee +45c noin kolmessa tunnissa, niin ei tuo nyt ihan huono ole. Puhaltaa myös sisälle lämmintä heti kun sisäkenno myös lämpenee moottorin lisäksi.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Siirsin tänään Puuilon lämppärin uuteen paikkaan.
Asennuksen tein näin:
- no.4 letku irti no.5 kohdalta. Irroitetun letkun pään liitin uuteen (kaupasta ostamaani) letkuun joka menee etuvalon taakse/paisuntasäiliön alle - letkulämmittimelle
- letkulämppäriltä (paisuntasäiliön etupuolelta / etuvalon takapuolelta) vedin uuden kaupasta ostamani letkun kuten piiroksessa ja liitin lauhduttimelle
Pari havaintoa:
- letkut mielestäni sain ilmattua hyvin, varmistin vielä raottamalla letkuja lämmittimeltä & nostamalla ylemmäs letkulämppäriä, näin sain viimeisetkin kuplat pois letkuista.
- moottoria ajelulla käytettäessä letkut lämpenevät, ja mielestäni loogisesti, lauhduttimelta moottoriin palaava letku on selvästi lämpimämpi.
- en ole varma vielä letkulämppärin toiminnasta - enempi testaus jää huomiselle: vähän mietityttää, olisiko lämppärin kiertovesipumppu rikki: tällaiset havainnot ehkä viittaisivat siihen:
1) aikaisemmassa asennuspaikassa lämppäri mielestäni toimi pari viikkoa
2) jouluna lämppäri mielestäni ei toiminut, se lämmitti kyllä, mutta ei moottoria, letku jonka piti olla "lämppärille tuleva viileä neste" lämpeni enemmän kuin "lämppäriltä lähtevä letku".
3) lämppäri tänään pikatestissä tuntui lämpenevän tosi nopeasti, mutta letkut eivät lämmenneet. Järjestelmässä oli nestettä.
No katselen huomenna ja kerron miten käy. Ainakin uusi asennuspaikka on letkulämmittimen vaihdon kannalta helppo. Päädyin sijoituspaikkaan etuvalon takana huollettavuus -syistä - en halunnut hehkureleen "eteen" lämmitinhässäkkää, tuntui on helpompi pidemmillä letkuilla sitten siirtää letkuja sopivasti syrjään, kuin että olisi lyhyet letkut joita mahdollisesti huoltojen yhteydessä joutuisi irroittelemaan.2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Itsellä oleva tt-thermo pitää aivan pientä "kohinaa" tai miksi sitä nyt sanoisi, kun vesi virtaa. Tämä ääni muuttuu kun puristaa jomman kumman letkun kasaan. On sitten todella hiljainen ääni.
Toki paremmin veden kierron varmistaa ihan kädellä, lämpökameralla tai vaikka https://www.puuilo.fi/kempten-infrap...ari-50-c-360-cE61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostItsellä oleva tt-thermo pitää aivan pientä "kohinaa" tai miksi sitä nyt sanoisi, kun vesi virtaa.
Artic Qtherm / Puuilon lämmitin puolestaan pitää vastaavaa ääntä kuin kannettavan tietokoneen tuuletin rikkoutuessa. Ãäni on sellainen rötinä/rapina/rahina. Vastaavaa ääntä saa myös aikaan jos tietokoneen prosessorintuulettimeen työntää vaikkapa kynää jolloin tuuletin "räpättää" lapojen osuessa kynään.
Ãäni ei vakuuta, mutta huomaa ainakin kun lämppäri on päällä. Koekäytän tänään laitetta.2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Originally posted by e46touring View Postlopeta se Puuilon lämmittimen kanssa leikkiminen ja osta OIKEA CALIX PH500 tai 750 mallin lämmitin ja laita se tuohon letkuun nro 4.
malliksi pari kuvaa aiheesta. Calix toiminta on 100% varmaa nimimerkillä kokemusta on.
Comment
-
-
Noniin, nyt on testailtu lämppäriä uudessa(kin) paikassa (kuvan mukainen viritelmä: https://ibb.co/Y0j2p25 ), ja mystisiä on haasteet.
Havainnot:
1) -4C pakkasella käytetty tuota Puuilon Qtherm Artic -lämppäriä - jossa kiertovesipumppu noin 1 tunti:
- lämmitin lämpenee nopeasti ulkopinnaltaan "kuumaksi" ( tyyliin pari minuuttia ?)
- lämppäristä "ulos" lähtevä letku lämpenee ajan myötä - mutta vain tyyliin 10-20cm matkalta, mutta ei 30cm päässä ole enää yhtään lämmin. Vaikuttaisi siis, että lämppäristä tuleva lämpö ainoastaan siirtyy nesteessä lämmönjohtumisena.
- letkuissa on nestettä, pitäisi olla, autolla ajettu eilen asennuksen jälkeen 20km ja letkut lämpenevät
- moottori ei tuon 1 tunnin aikana lämmennyt yhtään. Lämppärin molemmat letkut ovat ihan viileitä 30cm etäisyydellä lämmittimestä.
2) Otin lämppärin pois autosta ja testasin saavissa:
- vesipumppu toimii ja vesi lämpenee kuten pitäisi.
- todella vakuuttavasti kiertää neste, ei mitään ongelmia. Vaikka pumppu hieman hörppää ilmaa, ei kierto siitä häiriinny, heti kun tulee lisää nestettä yhtään niin pumppu kierrättää tosi tehokkaasti (saavissa) vettä.
Lämppärin asento on vastaava molemmissa 1) ja 2)
Mietityttää, pääseekö neste kiertämään lauduttimen kautta, onko vastapaine kenties niin iso ei pääse. Vähän mietityttää kanssa, voiko tuossa letkusysteemissä olla ilmaa (ja jos on niin miten sen saisi sieltä pois), mutta epätodennäköisenä pidän. Molemmissa asennuspaikoissa (aikaisempi ja tämä uudempi) havainto on ollut sama, neste ikäänkuin ei kierrä, ainoastaan lämmönjohtumisena siirtyy lämpö.
Himskatti sentään, sormi on nyt suussa että mitä seuraavaksi.Last edited by 4cyl turbo; 29-12-2021, 11:47.2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostEikös siinä "lauhduttimessa" ole termostaatti, joka estää veden kierron kylmänä?
Testasin saavissa lämppäriä vielä lisää, laittamalla sormea ulostulon tukkeeksi. Kyllä se aika hyvin pumppaa vaikka sormi on osin edessä. Arvelen pumppu nostaisi vesipatsaan 20-40cm ehkä (suljetussa kierrossa toki tällä ei ole merkitystä).
Mietityttää kaksi teoriaa:
1) joko letkussa on "tulopuolella" sen verran iso ilmakohta, että pumppu ei sitten sitä pysty puhaltamaan ohi; TAI
2) lauhduttimessa on joku termostaatti tai muu syy miksi neste ei kierrä.
Tällaisia ajatuksia.2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Minä en osaa tuohon vastata, mutta tältä forumilta olen oppinut että m57 moottorissa on 3-4 termostaattia jotka on vaihdettava monta kertaa vuodessa
Mitäs jos ihan puhaltaisi siihen lämmittimen lähtöletkuun, tai vettä hanasta varovasti? Paisarin korkki varoiksi auki.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
letkun nimihän oli return hose, eli imet paluusta, ja lämmönvaihtimessa varmasti termostaatti vastassa.
lienee niin löysä termostaatti, että toisinpäin toimii. onko se lämmitin(pumppu) putken ylä, vai alapuolella,
johon letku menee, ja josta ilmausruuvi löytyy?Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
EDIT: Väärä topikEX: Ford mondeo -96"isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
Comment
-
Comment