Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin 530d e61 -04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    #46
    Originally posted by kalevik View Post
    Venttiili 7 vaikuttaa siihen mistä webasto vetensä ottaa. Kun webasto lämmittää ohjaamoa, vesi tulee ohjaamon kennon paluulinjasta (moottori ei lämpene). Tai sitten moottori käy ja lämmittää vettä, jolloin vesi ohjataan webaston ja vesiventtiilin kautta matkustamon kennolle. Eli webasto ottaa vettä moottorista.
    Ok, kiitos tarkennuksesta. Musta tuntuu että koitan asentaa tuohon piiriin sen lämppärin.

    Menee varmaan huomiselle. Kerron miten käy.


    Sillä välin, jos joku huomaa se on virheellinen asennuspaikka, ilmoittaisitteko niin en leikkaa turhaan väärää letkua. Kiitos!
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      #47
      Originally posted by 4cyl turbo View Post
      Ok, kiitos tarkennuksesta. Musta tuntuu että koitan asentaa tuohon piiriin sen lämppärin.

      Menee varmaan huomiselle. Kerron miten käy.


      Sillä välin, jos joku huomaa se on virheellinen asennuspaikka, ilmoittaisitteko niin en leikkaa turhaan väärää letkua. Kiitos!



      Olet siis asentamassa letkuun 8? Myös letku 6 kannattaa tutkia, jos siihen menisi helpommin.

      Ja varoituksia:

      Älä tee sellaista asennusta jossa joku letku tekee "montun" jos sellaista ei valmiina siinä ole. Samoin kannattaa pyrkiä siihen että kuumaa vettä pumpataan ylöspäin, tai vaakasuoraan, ei mielellään alaspäin. Muutenkin tuo lämmitin asennus kannattaa pitää niin alhaalla moottorin suhteen kuin mahdollista.
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 112
        • Vantaa

        #48
        Originally posted by kalevik View Post
        Kyllä juurikin 8 -letkuun.
        Originally posted by kalevik View Post
        Myös letku 6 kannattaa tutkia, jos siihen menisi helpommin.
        Päättelin, että 6 -letku ei välttämättä ole auki. (riippuen 7 -venttiilin asennosta?) Lisäksi päättelin, että 8-letkusta liemi menisi joko 6 -letkuun (Webastolle) tai 1 -letkuun (Kabiinin lämmityslaitteelle)... mutta että jompaan ainakin menee. Siksi kannattaisi tämä letkulämmitin laittaa tuohon 8 -letkuun.

        Jos siis päättelyni on oikea..

        Originally posted by kalevik View Post
        Ja varoituksia:
        Älä tee sellaista asennusta jossa joku letku tekee "montun" jos sellaista ei valmiina siinä ole. Samoin kannattaa pyrkiä siihen että kuumaa vettä pumpataan ylöspäin, tai vaakasuoraan, ei mielellään alaspäin. Muutenkin tuo lämmitin asennus kannattaa pitää niin alhaalla moottorin suhteen kuin mahdollista.
        Kiitos huomioin nämä asennusohjeet!
        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #49
          Originally posted by 4cyl turbo View Post
          Kyllä juurikin 8 -letkuun.

          Päättelin, että 6 -letku ei välttämättä ole auki. (riippuen 7 -venttiilin asennosta?) Lisäksi päättelin, että 8-letkusta liemi menisi joko 6 -letkuun (Webastolle) tai 1 -letkuun (Kabiinin lämmityslaitteelle)... mutta että jompaan ainakin menee. Siksi kannattaisi tämä letkulämmitin laittaa tuohon 8 -letkuun.

          Jos siis päättelyni on oikea..
          Venttiili 7 ohitetaan, ei osallistu toimintaan.

          Letkut 6 ja 8 kytketään yhteen (esim sillä venäläisellä 90 kulmayhteellä). Tämän jälkeen ne ovat "samaa" letkua ja tähän lämmitin sopivaan kohtaan. Lämmittimen "poisto/out" siten että menee letkulle 6 jota pitkin ionisaattorille (=rikkinäinen webasto).

          Venttiilille 7 tuleva letkun 1 haara tulpataan. Ei osallistu kiertoon.

          Vedellä on tietty kiertosuunta tässä järjestelmässä eikä sitä voi muuttaa.

          Piirsin huonon kuvan. Lämmittimen voit laittaa mihin tahansa kohtaan sen helpoiten saa, vihreällä merkittyihin letkuihin (6/8 jotka yhdistetään). Lähtö (out) sinisten nuolien suuntaan.






          Punaisella merkityt liitokset ja vedot ovat jo paikoillaan, niitä ei kannata miettiä.
          Last edited by kalevik; 30-12-2021, 23:12. Reason: lisäys
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #50

            Comment

            • 4cyl turbo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2020
              • 112
              • Vantaa

              #51
              Laitoin tosiaan sen lämmittimen punaisella viivalla piirrettyyn letkuun.

              Käytännössä letku lienee sama kuin tämän ketjun aloituksessa ja Youtube-videollakin näkyvä letku - olkoonkin Webastollisessa autossa letku menee eri paikkaan lokasuojan puolella.

              Lämppäri on ollut päällä nyt 20min, jännitys tiivistyy:
              - ensihavainnot oli, että lämmitin ei ainakaan kuumennut nopeasti (parissa minuutissa) kuten aiemmassa asennuksessa ... joka oli merkki neste ei kierrä.
              - letkuista oli mahdoton sanoa alkuun ensimmäiset minuutit lämmittääkö vai ei. Se voisi olla hyvä merkki: jos lämppäri puhaltaa lientä lupaamansa 15 litraa minuutissa, 1000w vastus ei tuolla virtauksella lämpötilaa paljoa nosta, letkujen lämpötilan pitäisi olla käytännössä sama kuin lohkon lämpötila.

              Ilmoittelen miten käy.
              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #52
                Kiitos kaikille tuesta. Lämppäri toimii nyt A1. Muutama havainto / näkökulma jos jollain on vielä asennus edessä:
                - jos nestettä pumpulla kierrättävä letkulämmitin (itse laite, tai letkut jomminkummin puolen laitetta 10cm etäisyydelle saakka) lämpenee parissa minuutissa esimerkiksi 35C lämpöiseksi - tai kuten täällä - tyyliin 70-80C ehkä - asennus on silloin virheellinen - neste ei kierrä.
                - laitteen ja letkujen tulee olla kutakuinkin lohkon lämpöisiä. Nollakelissä täällä noin 1h kuluttua 1000w lämmittimellä letkut olivat kädelle mukavan lämpimän tuntuisia. 2h kuluttua letkut olivat jo reilusti lämpimiä kädelle, ei polttavia mutta mitä ne voisi olla 45C ehkä.
                ---- tuon kun olisin ymmärtänyt niin paljon aikaa olisi säästynyt ihmettelyltä.

                - Sijoitin lämppärin kuljettajan puolen etulampun taakse - paisarin ja etulampun väliseen tilaan. Alustavasti se tuntuu hyvältä paikalta, jos tulee jotain häiriötä lämmittimeen sieltä se on helppo vaihtaa, eikä ole huoltojen tiellä.
                - Lämppärin laitoin kierrättämään nestettä lohkoon päin - ajattelin ehkä niin on parempi, hieman parempi lämmitys, vaikka se on luontaisen kiertosuunnan vastainen. Ei tule kuitenkaan käytettyä lämmitintä auto käynnissä niin päättelin se on ok. Kun letkut lämmittimelle ovat pitkät, helppo vaihtaa toisinpäin jos siltä tuntuu.
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #53
                  Hienoa että toimii. Voisi kuvitella että öljytkin hieman lämpenee, kun koko moottori saadaan lämpimäksi.

                  Kuva tai pari asennuksesta olisi kiva, tai sitten teet silvennoisen äänellä "tuukko hakee" asennusvideon
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • 4cyl turbo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2020
                    • 112
                    • Vantaa

                    #54
                    Toivottavasti kuva näkyy, laitoin pdf:nä :
                    Image 530d-e61-webastollinen-letkulammittimen-asennus hosted in ImgBB


                    Letkut eikä itse laite ole vielä tuettu mitenkään, jäi viikonlopulle.

                    Gates:in liittimet maksaa Motonetissä ihan simona, sisäänostohinta kaupalle lienee 0.2 euroa per kappale, asiakkaalle ole hyvä 5 euroa per kappale. Ja on siis muovisia, ei mitään messinkiä. Samoin kaikki mutkapalat letkua on kalliita.

                    Itse ostin "vähän sitä sun tätä" varalta että ei tarvitsisi rampata kaupassa edes-takas ... ja kuitissa lukee 117,55 euroa... enemmän kuin itse letkulämmitin Puuilosta, vaikka liittimissä ei ole juuri mitään, ja jäi vielä vajaaksi pari klemmaria mitä sitten etsin kotoa jostain miljoonalaatikoista.

                    Ostoslista mitä itse lopulta käytin on jotain tällaista:
                    ----
                    1. Letkuklemmari 20-32mm ( ei näy kuvassa, letkujen alapuolella)
                    2. 19 mm kokoinen Gates - 90 -asteen mutkapala - UROS
                    - ei näy tässä kuvassa koska on muiden letkujen alla
                    3. : Letkuklemmari 20-32mm
                    4. : 19mm sisähalkaisijalla olevaa kumiletkua
                    suora pätkä, mitä tässä olisi, puoli metriä?
                    5. : Letkuklemmari 20-32mm
                    6. : Suora uros-supistusholkki Gates 19mm -> 15mm
                    7.: Letkuklemmari 16-27mm
                    8. : 16mm sisähalkaisijalla olevaa kumiletkua
                    suora pätkä, olisko tässä vajaa 10cm
                    9. : Letkuklemmari 16-27mm
                    10.: Letkulämmitin Qtherm Arctic 1000w
                    11. : Letkuklemmari 16-27mm
                    12. : 16mm sisähalkaisijalla olevaa kumiletkua
                    90 asteen mutkapätkä, josta leikattu toista L-sakaraa lyhyemmäksi
                    13. : Letkuklemmari 16-27mm
                    14. : Suora uros-supistusholkki Gates 19mm -> 15mm
                    15. : 19mm sisähalkaisijalla olevaa kumiletkua
                    suora pätkä, mitä tässä olisi, vajaa puoli metriä?
                    16.: Letkuklemmari 20-32mm
                    17.: 19 mm kokoinen Gates - suora - UROS -liitin
                    18.: Letkuklemmari 20-32mm
                    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎