Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietoa vastaostaneelle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Salavalikon voit tosiaan naputella auki vaikka kesken ajon,jos tulee tarvetta vilkaista esim. latausjännitettä tai lämpöjä.
    No niinpä näkyy toimivan "lennossakin"!

    Comment

    • yason
      Bimmer Rookie
      • Feb 2016
      • 181
      • Helsinki

      #17
      [QUOTE=Petsku333;3801320]Läpivientiä, josta piuhat menevät laatikkoon sijaitsee ylhäällä about nuolen kohdilla tässä kuvassa


      Ah, siellä on jokin kumikaulus tms. tiiviste, josta johdot menevät läpi ja ilmeisesti halpa ja helppo vaihtaa, kunhan öljypohja on auki?

      Originally posted by Petsku333 View Post
      Kun vaihdoin öljypohjan pistin uutta öljyä vanhojen tilalle eli vaihdoin ne puoliksi uusiin niinkuin ZF tekee esim tällä videolla juuri kuten spekuloitkin. https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
      Tuommostapa tosiaan ajattelin itsekin. Ikiöljyn lisäys saa riittää, koska laatikko näyttää toimivan suhteellisen hyvin, mitä olen tässä nyt ehtinyt tutustua arkiajossa. Ainoa hieman oudoksumani käytös on liikkeellelähdössä.

      Normaalikiihdytyksellä kestää ehkä ylimääräisen vajaan sekunnin ennen kuin veto nappaa tuntuvasti kiinni: ilmeisesti turbiinilukko menee silloin päälle, jo ykkösvaihteella? Yleensä kierrokset ehtivät tätä odotellessa nousta vajaaseen 2000 rpm:ään ja kiihtyvyys on aika olematonta. Sen jälkeen vaihdot toimivat nopeasti, täsmällisesti ja pehmeästi. Liekö ominaisuus vai vika?

      Tämä ei ole kovin näkyvä ongelma erityisen hitaassa kiihdytyksessä (esimerkiksi rauhassa liikennevaloista kääntyessä) tai nopeassa kiihdytyksessä (tallaa pohjaan ja kunnon murahdus konehuoneesta). Normaali liikennevaloista kiihdytys suoraan, liikennevirran mukaan ja normaaliin taajamanopeuteen tuo yleensä pienen epäröintiviiveen.

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        #18
        Mitäs nuo tangot ovat, löytyivät oikeasta takatukivarresta? Linkkaa ilmeisesti tukivarren liikkeen tuollaiseen potikkaan tms., joka muuten näyttää ihan hyde-Citroënin korkeusanturilta. Tää oli sedan, joten ei kyllä voi liittyä touring-mallin korkeudensäätöönkään.
        Attached Files

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by yason View Post
          Mitäs nuo tangot ovat, löytyivät oikeasta takatukivarresta? Linkkaa ilmeisesti tukivarren liikkeen tuollaiseen potikkaan tms., joka muuten näyttää ihan hyde-Citroënin korkeusanturilta. Tää oli sedan, joten ei kyllä voi liittyä touring-mallin korkeudensäätöönkään.
          Lieneekö sitten citroenin osa
          Bemarissa taitaa tuo toimia valojen korkeusanturina
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • Petsku333
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 349
            • Kerava

            #20
            Kaikki lootan pikku epäröinnit sun muut mukavuusseikat johtuu todennäköisimmin siitä, että sulla on siellä liian vähän öljyä tällä hetkellä.
            Seat Cupra 290

            Ex. F20 118i MHD Stage 2
            E60 2006 525i

            Comment

            • yason
              Bimmer Rookie
              • Feb 2016
              • 181
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Petsku333 View Post
              Kaikki lootan pikku epäröinnit sun muut mukavuusseikat johtuu todennäköisimmin siitä, että sulla on siellä liian vähän öljyä tällä hetkellä.
              Tommonen kävi varovasti mielessä itselläkin. Lootan oikean kunnon tietänee vasta, kun se on muuten huollettu kuntoon. Huomenna taas tutkimaan lisää, kun on vielä lomaa jäljellä :-)

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                #22
                Nyt on taas ollu bemu ajossa, ni ei ole kerenny tutkiskella, mutta sellasta aloin miettiä, kun alkaa tulla viileämmät ilmat, että onko E60/N52:ssa tunnettuja huohottimen jäätymisongelmia? Koitin etsiä foorumiltakin, mutta ei mitään selkeää tyyppivikaa pompannut esille.

                Konetilahan on varsin hyvin suojattu alhaalta, tuuli pääsee ilmeisesti lähinnä jäähdyttimen säleikön kautta sisään. Liekö tarvetta viimasuojalle / huohottimen lisäeristämiselle? Cold climate -varuste löytyy listalta, mutta ei ole tietoa, mitä se käytännössä tarkoittaa.

                Olisko viimasuojasta muutenkin apua, koska auto tuntuu lämpeävän aika hitaasti verrattuna Citroeniin. Veden lämpötila nousee kyllä lopulta sinne 95-100 tasolle ja kyllähän tuo lämmintäkin toki puhaltaa, mutta C5:lla ei tarvitse ajaa kuin pari minuuttia ja automaatti-ilmastointi alkaa näillä nollakeleillä puhaltaa lämpöä ns. riittävästi ja silti vesi saavuttaa normaalilämmön paljon aiemmin kuin Bemu. Luulis tuolla kulutuksella syntyvän lämpöäkin

                Comment

                • -challenger-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 2150
                  • L a h t i

                  #23
                  Varmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
                  Itsellä m54 mutta ei oo ollu onkelmia vaikka -30°c karauttanu auton käymää ilman roikkia. Ennen käytin munuaisissa läppiä mutta nyt en oo ainakaa parii vuotee niitä jaksanu kiinnittää enkä oo huomannu tarvettakaa oikeestaa. Hyvin lämpenee..

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by -challenger- View Post
                    Varmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
                    Itsellä m54 mutta ei oo ollu onkelmia vaikka -30°c karauttanu auton käymää ilman roikkia. Ennen käytin munuaisissa läppiä mutta nyt en oo ainakaa parii vuotee niitä jaksanu kiinnittää enkä oo huomannu tarvettakaa oikeestaa. Hyvin lämpenee..
                    Antaa auton lämmetä ennen liikkeelle lähtöä? Eli käytät tyhjäkäynnillä vartin ennen liikkeelle lähtöä? Ei kyllä niin mitään järkeä. Munuaiset tukkoon ja liikkeelle, niin öljy lämpenee nopeammin. Suurinosa moottorinkulumisesta tapahtuu kun öljyt lämpenee ja öljyt lämpenee todella hitaasti tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella (näin sanoo mm. Castrol).. https://www.youtube.com/watch?v=fptl18X8k7Y
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Antaa auton lämmetä ennen liikkeelle lähtöä? Eli käytät tyhjäkäynnillä vartin ennen liikkeelle lähtöä? Ei kyllä niin mitään järkeä. Munuaiset tukkoon ja liikkeelle, niin öljy lämpenee nopeammin. Suurinosa moottorinkulumisesta tapahtuu kun öljyt lämpenee ja öljyt lämpenee todella hitaasti tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella (näin sanoo mm. Castrol).. https://www.youtube.com/watch?v=fptl18X8k7Y
                      Juuri näin, eli nykyautoissa/moottoreissa EI lämmityskäyttöä, vaan niin pian baanalle kuin mahdollista.
                      Tärkeämpää kovilla pakkasilla kuin mikään muu, on se että pohjapanssari/muovi on paikallaan, koska muutoin moottorin alakerta käy helposti jatkuvasti liian viileänä kulumisen suhteen, varsinkin dieselautoissa.

                      Comment

                      • yason
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2016
                        • 181
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by -challenger- View Post
                        Varmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
                        Toki se lisää huohottimen jäätymisen riskiä autosta ja moottorista riippumatta, että laittaa auton käymään ja lähtee suoraan motarille. Itsekin ajelen aina (ihan käytännön pakostakin) taajama-ajoa, kunnes suurin piirtein normaalilämmöt on saavutettu ja sitten vasta suurempaan ajoviimaan. Öljytkin lämpenee vasta viiveellä, vesi taas lämpenee ensin.

                        Mutta on kuitenkin erilaisia konstruktioita, joista jotkut ovat alttiimpia huohotinongelmille, riippuen meneekö huohotinputket edestä/takaa/jostain ja miten ajoviima niihin ja öljypohjaan puhaltaa. Mahtaako siis juuri N52-koneissa olla jotain erityistä alttiutta huohottimen jäätymiseen? Google ei kyllä tunnu löytävän mitään siihen viittaavaa.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by yason View Post
                          Toki se lisää huohottimen jäätymisen riskiä autosta ja moottorista riippumatta, että laittaa auton käymään ja lähtee suoraan motarille.
                          Ei vaan päinvastoin.
                          Kaikista suurin riski huohottimen jäätymiselle on ns.”hissuttelu” kylmänä, eli varovainen kaupunkiajo jäädyttää huohottimen varmimmin.
                          Eli mitä enemmän ja tasaisemmin kampikammiosta tulee huohottimelle "kuumaa painetta”, sitä varmemmin se pitää huolen siitä että se ei myöskään jäädy.

                          Comment

                          • yason
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2016
                            • 181
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ei vaan päinvastoin.
                            Kaikista suurin riski huohottimen jäätymiselle on ns.”hissuttelu” kylmänä, eli varovainen kaupunkiajo jäädyttää huohottimen varmimmin.
                            Eli mitä enemmän ja tasaisemmin kampikammiosta tulee huohottimelle "kuumaa painetta”, sitä varmemmin se pitää huolen siitä että se ei myöskään jäädy.
                            Mä olen aina ajatellut, että kylmällä moottorilla ja öljypohjalla kova ajoviima pakkasella on se, mikä erityisesti altistaa tuolle. Vaikka painehuuru tulee kuumana kampikammioon, niin kaasuhan jäähtyy nopeasti, jos pinnat ovat viileämpiä. Ja jos se viilentynyt kaasu ja sen mukana kulkenut kosteus tiivistyy sinne huohotinputkeen eikä hönkää kunnolla imupuolelle asti, niin sopivassa puhurissa se möhnä voi alkaa jäätyä sinne. Huonoilla konstruktioilla tuota tapahtuu lämpimänäkin ja jos kone on kylmä, niin altistus kasvaa millä tahansa moottorilla.

                            Mutta samaten kyllä olet oikeassa, että ajaa pelkästään esimerkiksi kaupungissa hissutellen, niin se on yhtä lailla huono, kun kone ei ehdi lämmetä kunnolla eikä kuormitu. Toisaalta ajoviima on pienempi pysähdellessä, joten sulamistakin tapahtuu helpommin.

                            Tähän asti olen mennyt sillä, että aina on tärkeää ajaa kone kunnolla lämpimäksi, jotta moottorissa oleva kosteus ehtii haihtua pois. Ja tähän tarvitaan kovempaa kuormitusta kuin liikennevaloissa seisomista. Mutta kyllä mä olen talvikeleillä lämmitellyt sen koneen aina ensin pienemmillä nopeuksilla ennen motarille menemistä.

                            Comment

                            • yason
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2016
                              • 181
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by yason View Post
                              Olisko viimasuojasta muutenkin apua, koska auto tuntuu lämpeävän aika hitaasti verrattuna Citroeniin. Veden lämpötila nousee kyllä lopulta sinne 95-100 tasolle ja kyllähän tuo lämmintäkin toki puhaltaa
                              On tullut motariajoa viime viikkoina ja olen huomannut, että lämmöt pysyvät siellä n. 98-99C alamäessä ja 99-101C ylämäessä tasaisella 110km/h nopeudella viime viikkojen +/- 0 ulkolämpötilassa, mutta jos esimerkiksi ohittaessa kiihdytän 110->120km/h (tai joskus myös vakkarilla 110km/h pitkässä ylämäessä) lämmöt tippuvat lähes 90C:een ja ihan muutamassa sekunnissa. Ne nousevat siitä taas takaisin sinne 99C:hen sen jälkeen ja stabiloituvat siihen. Onko tuo normaalia?

                              Voisin kuvitella, että tietokone reagoi tehontarpeeseen tai lämpöjen nousuun ja avaa termostaattia lisää, mutta lämpö tippuukin viimassa äkkiä 90 asteeseen ja tietokone taas huomaa, että oho, tulee kylmä, ja palaa normaalitilaan. Tai sitten se kierrättää vesipumppua nopeammin tai hitaammin riippuen lämpötiloista ja moottorin kuormituksesta. Tuo lämpötilan lasku vaan on aika nopea ja tulee lisäksi kiihdyttäessä, mitä ei olettaisi. Näähän on elektronisia käsittääkseni N52:ssa. Silti tuntuu aika kummalliselta käytökseltä. Ja ajoviima 110km/h vs. 120km/h ei sekään liene merkittävästi voimakkaampi. Viittaako tuollainen jumppaaminen vesipumpun tai termostaatin ongelmiin tulevaisuudessa?

                              Edellisissä autoissa merkistä riippumatta on lämpötila pysynyt suhteellisen samalla tasolla maantienopeuksissa riippumatta ylä- ja alamäistä.

                              Noin muuten kyllä kaiken kaikkiaan miellyttävä auto, tykkään yhä enemmän, mitä enemmän tulee ajettua!

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by yason View Post
                                On tullut motariajoa viime viikkoina ja olen huomannut, että lämmöt pysyvät siellä n. 98-99C alamäessä ja 99-101C ylämäessä tasaisella 110km/h nopeudella viime viikkojen +/- 0 ulkolämpötilassa, mutta jos esimerkiksi ohittaessa kiihdytän 110->120km/h (tai joskus myös vakkarilla 110km/h pitkässä ylämäessä) lämmöt tippuvat lähes 90C:een ja ihan muutamassa sekunnissa. Ne nousevat siitä taas takaisin sinne 99C:hen sen jälkeen ja stabiloituvat siihen. Onko tuo normaalia?

                                Voisin kuvitella, että tietokone reagoi tehontarpeeseen tai lämpöjen nousuun ja avaa termostaattia lisää, mutta lämpö tippuukin viimassa äkkiä 90 asteeseen ja tietokone taas huomaa, että oho, tulee kylmä, ja palaa normaalitilaan. Tai sitten se kierrättää vesipumppua nopeammin tai hitaammin riippuen lämpötiloista ja moottorin kuormituksesta. Tuo lämpötilan lasku vaan on aika nopea ja tulee lisäksi kiihdyttäessä, mitä ei olettaisi. Näähän on elektronisia käsittääkseni N52:ssa. Silti tuntuu aika kummalliselta käytökseltä. Ja ajoviima 110km/h vs. 120km/h ei sekään liene merkittävästi voimakkaampi. Viittaako tuollainen jumppaaminen vesipumpun tai termostaatin ongelmiin tulevaisuudessa?

                                Edellisissä autoissa merkistä riippumatta on lämpötila pysynyt suhteellisen samalla tasolla maantienopeuksissa riippumatta ylä- ja alamäistä.

                                Noin muuten kyllä kaiken kaikkiaan miellyttävä auto, tykkään yhä enemmän, mitä enemmän tulee ajettua!
                                En nyt ihan varmaksi muista minkälainen termostaatti tuossa N52 oli, mutta esim M62 termostaattia lämmitettään sähköisesti kun koneelta vaaditaan paljon tehoa (eiköhän tuossakin ole samantyyppinen). Tällöin moottorinlämmöt laskee ja koneesta saadaan enemmän tehoa irti. Korkeammilla lämmöillä taas tasanopeudessa saadaan paremmat päästöt.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎