Originally posted by Heguli 31
View Post
Tietoa vastaostaneelle
Collapse
X
-
[QUOTE=Petsku333;3801320]Läpivientiä, josta piuhat menevät laatikkoon sijaitsee ylhäällä about nuolen kohdilla tässä kuvassa
Ah, siellä on jokin kumikaulus tms. tiiviste, josta johdot menevät läpi ja ilmeisesti halpa ja helppo vaihtaa, kunhan öljypohja on auki?
Tuommostapa tosiaan ajattelin itsekin. Ikiöljyn lisäys saa riittää, koska laatikko näyttää toimivan suhteellisen hyvin, mitä olen tässä nyt ehtinyt tutustua arkiajossa. Ainoa hieman oudoksumani käytös on liikkeellelähdössä.Originally posted by Petsku333 View PostKun vaihdoin öljypohjan pistin uutta öljyä vanhojen tilalle eli vaihdoin ne puoliksi uusiin niinkuin ZF tekee esim tällä videolla juuri kuten spekuloitkin. https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
Normaalikiihdytyksellä kestää ehkä ylimääräisen vajaan sekunnin ennen kuin veto nappaa tuntuvasti kiinni: ilmeisesti turbiinilukko menee silloin päälle, jo ykkösvaihteella? Yleensä kierrokset ehtivät tätä odotellessa nousta vajaaseen 2000 rpm:ään ja kiihtyvyys on aika olematonta. Sen jälkeen vaihdot toimivat nopeasti, täsmällisesti ja pehmeästi. Liekö ominaisuus vai vika?
Tämä ei ole kovin näkyvä ongelma erityisen hitaassa kiihdytyksessä (esimerkiksi rauhassa liikennevaloista kääntyessä) tai nopeassa kiihdytyksessä (tallaa pohjaan ja kunnon murahdus konehuoneesta). Normaali liikennevaloista kiihdytys suoraan, liikennevirran mukaan ja normaaliin taajamanopeuteen tuo yleensä pienen epäröintiviiveen.
Comment
-
Comment
-
Lieneekö sitten citroenin osaOriginally posted by yason View PostMitäs nuo tangot ovat, löytyivät oikeasta takatukivarresta? Linkkaa ilmeisesti tukivarren liikkeen tuollaiseen potikkaan tms., joka muuten näyttää ihan hyde-Citroënin korkeusanturilta. Tää oli sedan, joten ei kyllä voi liittyä touring-mallin korkeudensäätöönkään.
Bemarissa taitaa tuo toimia valojen korkeusanturina
Tesla M3 performance
ExF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
Tommonen kävi varovasti mielessä itselläkin. Lootan oikean kunnon tietänee vasta, kun se on muuten huollettu kuntoon. Huomenna taas tutkimaan lisää, kun on vielä lomaa jäljellä :-)Originally posted by Petsku333 View PostKaikki lootan pikku epäröinnit sun muut mukavuusseikat johtuu todennäköisimmin siitä, että sulla on siellä liian vähän öljyä tällä hetkellä.
Comment
-
Nyt on taas ollu bemu ajossa, ni ei ole kerenny tutkiskella, mutta sellasta aloin miettiä, kun alkaa tulla viileämmät ilmat, että onko E60/N52:ssa tunnettuja huohottimen jäätymisongelmia? Koitin etsiä foorumiltakin, mutta ei mitään selkeää tyyppivikaa pompannut esille.
Konetilahan on varsin hyvin suojattu alhaalta, tuuli pääsee ilmeisesti lähinnä jäähdyttimen säleikön kautta sisään. Liekö tarvetta viimasuojalle / huohottimen lisäeristämiselle? Cold climate -varuste löytyy listalta, mutta ei ole tietoa, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Olisko viimasuojasta muutenkin apua, koska auto tuntuu lämpeävän aika hitaasti verrattuna Citroeniin. Veden lämpötila nousee kyllä lopulta sinne 95-100 tasolle ja kyllähän tuo lämmintäkin toki puhaltaa, mutta C5:lla ei tarvitse ajaa kuin pari minuuttia ja automaatti-ilmastointi alkaa näillä nollakeleillä puhaltaa lämpöä ns. riittävästi ja silti vesi saavuttaa normaalilämmön paljon aiemmin kuin Bemu. Luulis tuolla kulutuksella syntyvän lämpöäkin
Comment
-
Varmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
Itsellä m54 mutta ei oo ollu onkelmia vaikka -30°c karauttanu auton käymää ilman roikkia. Ennen käytin munuaisissa läppiä mutta nyt en oo ainakaa parii vuotee niitä jaksanu kiinnittää enkä oo huomannu tarvettakaa oikeestaa. Hyvin lämpenee..

Comment
-
Antaa auton lämmetä ennen liikkeelle lähtöä? Eli käytät tyhjäkäynnillä vartin ennen liikkeelle lähtöä? Ei kyllä niin mitään järkeä. Munuaiset tukkoon ja liikkeelle, niin öljy lämpenee nopeammin. Suurinosa moottorinkulumisesta tapahtuu kun öljyt lämpenee ja öljyt lämpenee todella hitaasti tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella (näin sanoo mm. Castrol).. https://www.youtube.com/watch?v=fptl18X8k7YOriginally posted by -challenger- View PostVarmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
Itsellä m54 mutta ei oo ollu onkelmia vaikka -30°c karauttanu auton käymää ilman roikkia. Ennen käytin munuaisissa läppiä mutta nyt en oo ainakaa parii vuotee niitä jaksanu kiinnittää enkä oo huomannu tarvettakaa oikeestaa. Hyvin lämpenee..
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Juuri näin, eli nykyautoissa/moottoreissa EI lämmityskäyttöä, vaan niin pian baanalle kuin mahdollista.Originally posted by HTK12 View PostAntaa auton lämmetä ennen liikkeelle lähtöä? Eli käytät tyhjäkäynnillä vartin ennen liikkeelle lähtöä? Ei kyllä niin mitään järkeä. Munuaiset tukkoon ja liikkeelle, niin öljy lämpenee nopeammin. Suurinosa moottorinkulumisesta tapahtuu kun öljyt lämpenee ja öljyt lämpenee todella hitaasti tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella (näin sanoo mm. Castrol).. https://www.youtube.com/watch?v=fptl18X8k7Y
Tärkeämpää kovilla pakkasilla kuin mikään muu, on se että pohjapanssari/muovi on paikallaan, koska muutoin moottorin alakerta käy helposti jatkuvasti liian viileänä kulumisen suhteen, varsinkin dieselautoissa.
Comment
-
Toki se lisää huohottimen jäätymisen riskiä autosta ja moottorista riippumatta, että laittaa auton käymään ja lähtee suoraan motarille. Itsekin ajelen aina (ihan käytännön pakostakin) taajama-ajoa, kunnes suurin piirtein normaalilämmöt on saavutettu ja sitten vasta suurempaan ajoviimaan. Öljytkin lämpenee vasta viiveellä, vesi taas lämpenee ensin.Originally posted by -challenger- View PostVarmaa vaikuttaa tuohon huohottimen jäätymiseen se että käyttääkö lämmitintä ja antaako moottorin lämmetä rauhassa ennenku lähtee liikenteeseen..
Mutta on kuitenkin erilaisia konstruktioita, joista jotkut ovat alttiimpia huohotinongelmille, riippuen meneekö huohotinputket edestä/takaa/jostain ja miten ajoviima niihin ja öljypohjaan puhaltaa. Mahtaako siis juuri N52-koneissa olla jotain erityistä alttiutta huohottimen jäätymiseen? Google ei kyllä tunnu löytävän mitään siihen viittaavaa.
Comment
-
Ei vaan päinvastoin.Originally posted by yason View PostToki se lisää huohottimen jäätymisen riskiä autosta ja moottorista riippumatta, että laittaa auton käymään ja lähtee suoraan motarille.
Kaikista suurin riski huohottimen jäätymiselle on ns.”hissuttelu” kylmänä, eli varovainen kaupunkiajo jäädyttää huohottimen varmimmin.
Eli mitä enemmän ja tasaisemmin kampikammiosta tulee huohottimelle "kuumaa painetta”, sitä varmemmin se pitää huolen siitä että se ei myöskään jäädy.
Comment
-
Mä olen aina ajatellut, että kylmällä moottorilla ja öljypohjalla kova ajoviima pakkasella on se, mikä erityisesti altistaa tuolle. Vaikka painehuuru tulee kuumana kampikammioon, niin kaasuhan jäähtyy nopeasti, jos pinnat ovat viileämpiä. Ja jos se viilentynyt kaasu ja sen mukana kulkenut kosteus tiivistyy sinne huohotinputkeen eikä hönkää kunnolla imupuolelle asti, niin sopivassa puhurissa se möhnä voi alkaa jäätyä sinne. Huonoilla konstruktioilla tuota tapahtuu lämpimänäkin ja jos kone on kylmä, niin altistus kasvaa millä tahansa moottorilla.Originally posted by Hemi View PostEi vaan päinvastoin.
Kaikista suurin riski huohottimen jäätymiselle on ns.”hissuttelu” kylmänä, eli varovainen kaupunkiajo jäädyttää huohottimen varmimmin.
Eli mitä enemmän ja tasaisemmin kampikammiosta tulee huohottimelle "kuumaa painetta”, sitä varmemmin se pitää huolen siitä että se ei myöskään jäädy.
Mutta samaten kyllä olet oikeassa, että ajaa pelkästään esimerkiksi kaupungissa hissutellen, niin se on yhtä lailla huono, kun kone ei ehdi lämmetä kunnolla eikä kuormitu. Toisaalta ajoviima on pienempi pysähdellessä, joten sulamistakin tapahtuu helpommin.
Tähän asti olen mennyt sillä, että aina on tärkeää ajaa kone kunnolla lämpimäksi, jotta moottorissa oleva kosteus ehtii haihtua pois. Ja tähän tarvitaan kovempaa kuormitusta kuin liikennevaloissa seisomista. Mutta kyllä mä olen talvikeleillä lämmitellyt sen koneen aina ensin pienemmillä nopeuksilla ennen motarille menemistä.
Comment
-
On tullut motariajoa viime viikkoina ja olen huomannut, että lämmöt pysyvät siellä n. 98-99C alamäessä ja 99-101C ylämäessä tasaisella 110km/h nopeudella viime viikkojen +/- 0 ulkolämpötilassa, mutta jos esimerkiksi ohittaessa kiihdytän 110->120km/h (tai joskus myös vakkarilla 110km/h pitkässä ylämäessä) lämmöt tippuvat lähes 90C:een ja ihan muutamassa sekunnissa. Ne nousevat siitä taas takaisin sinne 99C:hen sen jälkeen ja stabiloituvat siihen. Onko tuo normaalia?Originally posted by yason View PostOlisko viimasuojasta muutenkin apua, koska auto tuntuu lämpeävän aika hitaasti verrattuna Citroeniin. Veden lämpötila nousee kyllä lopulta sinne 95-100 tasolle ja kyllähän tuo lämmintäkin toki puhaltaa
Voisin kuvitella, että tietokone reagoi tehontarpeeseen tai lämpöjen nousuun ja avaa termostaattia lisää, mutta lämpö tippuukin viimassa äkkiä 90 asteeseen ja tietokone taas huomaa, että oho, tulee kylmä, ja palaa normaalitilaan. Tai sitten se kierrättää vesipumppua nopeammin tai hitaammin riippuen lämpötiloista ja moottorin kuormituksesta. Tuo lämpötilan lasku vaan on aika nopea ja tulee lisäksi kiihdyttäessä, mitä ei olettaisi. Näähän on elektronisia käsittääkseni N52:ssa. Silti tuntuu aika kummalliselta käytökseltä. Ja ajoviima 110km/h vs. 120km/h ei sekään liene merkittävästi voimakkaampi. Viittaako tuollainen jumppaaminen vesipumpun tai termostaatin ongelmiin tulevaisuudessa?
Edellisissä autoissa merkistä riippumatta on lämpötila pysynyt suhteellisen samalla tasolla maantienopeuksissa riippumatta ylä- ja alamäistä.
Noin muuten kyllä kaiken kaikkiaan miellyttävä auto, tykkään yhä enemmän, mitä enemmän tulee ajettua!
Comment
-
En nyt ihan varmaksi muista minkälainen termostaatti tuossa N52 oli, mutta esim M62 termostaattia lämmitettään sähköisesti kun koneelta vaaditaan paljon tehoa (eiköhän tuossakin ole samantyyppinen). Tällöin moottorinlämmöt laskee ja koneesta saadaan enemmän tehoa irti. Korkeammilla lämmöillä taas tasanopeudessa saadaan paremmat päästöt.Originally posted by yason View PostOn tullut motariajoa viime viikkoina ja olen huomannut, että lämmöt pysyvät siellä n. 98-99C alamäessä ja 99-101C ylämäessä tasaisella 110km/h nopeudella viime viikkojen +/- 0 ulkolämpötilassa, mutta jos esimerkiksi ohittaessa kiihdytän 110->120km/h (tai joskus myös vakkarilla 110km/h pitkässä ylämäessä) lämmöt tippuvat lähes 90C:een ja ihan muutamassa sekunnissa. Ne nousevat siitä taas takaisin sinne 99C:hen sen jälkeen ja stabiloituvat siihen. Onko tuo normaalia?
Voisin kuvitella, että tietokone reagoi tehontarpeeseen tai lämpöjen nousuun ja avaa termostaattia lisää, mutta lämpö tippuukin viimassa äkkiä 90 asteeseen ja tietokone taas huomaa, että oho, tulee kylmä, ja palaa normaalitilaan. Tai sitten se kierrättää vesipumppua nopeammin tai hitaammin riippuen lämpötiloista ja moottorin kuormituksesta. Tuo lämpötilan lasku vaan on aika nopea ja tulee lisäksi kiihdyttäessä, mitä ei olettaisi. Näähän on elektronisia käsittääkseni N52:ssa. Silti tuntuu aika kummalliselta käytökseltä. Ja ajoviima 110km/h vs. 120km/h ei sekään liene merkittävästi voimakkaampi. Viittaako tuollainen jumppaaminen vesipumpun tai termostaatin ongelmiin tulevaisuudessa?
Edellisissä autoissa merkistä riippumatta on lämpötila pysynyt suhteellisen samalla tasolla maantienopeuksissa riippumatta ylä- ja alamäistä.
Noin muuten kyllä kaiken kaikkiaan miellyttävä auto, tykkään yhä enemmän, mitä enemmän tulee ajettua!e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
Comment