Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d savuttaa (mustaa) tyhjäkäynnillä, ravistaa ja moottorin erikoinen käyntiääni.

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Caarlo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 105
    • 03

    530d savuttaa (mustaa) tyhjäkäynnillä, ravistaa ja moottorin erikoinen käyntiääni.

    Eli ongelma alkanut hiipimään pikkuhiljaa alkaen pienenä vapinana tyhjäkäynnillä. Nyt kuitenkin ravistaa jo selkeästi ja varsinkin kylmällä koneella savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa. Hennosti kaasua antaessa käy huonosti, mutta yläkierroksilla korjaantuu. Tosin yläkierroksillakin pientä epätasaisuutta huomattavissa.

    Erikoisimmaksi asian tekee tuo moottorista, mielestäni imusarjan paikkeilta kuuluva Selkeä "lotina/tupsutus". Kuuluu todella selkeästi. Imuvuotoonhan tuo viittaa? Olisi vain paikka missä pääsisi tutkimaan, niin helpottaisi elämää kummasti. Onko kellään kokemusta vastaavasta, mistä tuo erikoinen sivuääni voisi kuulua?
    E60 530d -04.
  • Caarlo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 105
    • 03

    #2
    Tässä vielä ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=xcfU...ature=youtu.be
    E60 530d -04.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Dieselissä imuvuoto ei aiheuta mitään erikoisuuksia ennenkuin mennään ahtopaineen puolelle.

      Ilmeisesti DPF on poistettu, kerta mustaa tulee putken päästä ulos.
      Kuulostaisi kovasti siltä että joku suutin vuotaa reilusti koneeseen päin. Korjausarvojen tarkistuksella sen saa todennettua nopeasti ja helposti, eli auto piuhan päähän vikakoodien/korjausarvojen lukuun harrastajalle tai liikkeeseen.
      Voihan sitä testailla myös nyppäämällä tyhjäkäynnillä yksi suuttimen liitin kerrallaan irti, ja jos ääni loppuu jonkun suuttimen kohdalla, ollaan jo aika varmoja vian sijainnista. Helpompi se kuitenkin on ensin käyttää piuhan päässä kiinni. Noista irroitteluista käynnissä kun jää taas omat vikakoodinsa jotka voi sotkea myöhempää diagnosointia.
      Last edited by Supra^; 11-11-2016, 08:56.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Caarlo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2015
        • 105
        • 03

        #4
        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lähdetään tuosta liikkeelle.. Suutin on varmaan itse vaihdettavissa kuitenkin jos vika siitä löytyy?

        Dpf on poistettu ja autossa Karalan ohjelma.
        Last edited by Caarlo; 11-11-2016, 18:49.
        E60 530d -04.

        Comment

        • saM5
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 496
          • Pori

          #5
          Lotina/tupsutus voi viitata myös imuventtiiliin (vuotaa siis).
          Last edited by saM5; 12-11-2016, 20:22.
          E91 335i xDrive
          -----------------------------------------------
          ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

          Comment

          • Caarlo
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 105
            • 03

            #6
            Noniin, homma jatkuu.

            Auto on nyt Benkaralla ollut toistaviikkoa kun oltiin reissussa. Soittelin että ovatko saaneet suuttimen vaihdettua.. 2-sylinterissä ollut häikkää ja sinne oli se suutin vaihdettu. Kuulemma vieläkin savuttaa.. Oli vaihtanut huohottimenkin, eikä kuulemma auttanut. Sanoi että venttiili tai mäntä vika, ei kannata korjata. 3000e siellä vaihtomoottori ja työt.

            Sanoi myös poistaneensa imusarjan läpät, mutta entinen omistaja on mulle sanonut että siihen vaihdettiin kokonaan uusi imusarja missä ei ollut läppiä. Joku k*settaa

            Kysymys: Jos siellä on venttiili tai mäntä vikaa, niin onko mahdollista että moottorissa oli melkein kaikki voima tallella yläkierroksilla? Olihan se muuten ihan nuhainen kauhean savutuksen ja huonnon käynnin myötä, mutta yläkierroksilla toimi aikalailla normaalisti. Jos yksi sylinteri on melkein kokonaan poissa pelistä, niin oman kokemuksen mukaan siellä ei kyllä voimaa ole millään kierrosalueella.
            E60 530d -04.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Caarlo View Post
              Sanoi myös poistaneensa imusarjan läpät, mutta entinen omistaja on mulle sanonut että siihen vaihdettiin kokonaan uusi imusarja missä ei ollut läppiä. Joku k*settaa

              Kysymys: Jos siellä on venttiili tai mäntä vikaa, niin onko mahdollista että moottorissa oli melkein kaikki voima tallella yläkierroksilla? Olihan se muuten ihan nuhainen kauhean savutuksen ja huonnon käynnin myötä, mutta yläkierroksilla toimi aikalailla normaalisti. Jos yksi sylinteri on melkein kokonaan poissa pelistä, niin oman kokemuksen mukaan siellä ei kyllä voimaa ole millään kierrosalueella.
              Imusarjan tarkistaminen on helppo juttu, eli otat kuvan kännykällä imusarjan alta, jos osaa oikeasta paikasta ottaa niin näkee onko läppärunkoja vai ei...

              Voi ne tehot olla tallessa mutta jos männän reunasta puuttuu pala tai männänrenkaat on kärsineet niinse voi aiheuttaa savutusta. Ennen koneen purkua kannattaisi palotilat tarkistaa endoskoopilla tai vähintäänin mitata puristuspaineet... Toki sekin maksaa sen muutaman satasen...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Caarlo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 105
                • 03

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Imusarjan tarkistaminen on helppo juttu, eli otat kuvan kännykällä imusarjan alta, jos osaa oikeasta paikasta ottaa niin näkee onko läppärunkoja vai ei...

                Okei. Tosin se on jo myöhäistä, koska Benkara sanoi ne poistaneensa ja edellinen omistaja kertoi niiden olleen jo poistettu uuden imusarjan vaihdon yhteydessä.

                Voi ne tehot olla tallessa mutta jos männän reunasta puuttuu pala tai männänrenkaat on kärsineet niinse voi aiheuttaa savutusta. Ennen koneen purkua kannattaisi palotilat tarkistaa endoskoopilla tai vähintäänin mitata puristuspaineet... Toki sekin maksaa sen muutaman satasen...

                Savuttaa siis mustaa jos männässä vika? Olisin kuvitellut värin olevan sinertävää. Suutinkin oli ollut viallinen, olisiko se sitten männän rikkonut, tiedä häntä. Täytyy lähteä käymään siellä korjaamolla ja mitata nuo puristuspaineet.

                Edit: Sieltä nyt on ilmeisesti katsottu kaikki mahdollinen, mikä tuon voi aiheuttaa. Eli pitäisi olla varmasti vika venttiilissä/venttiileissä tai männässä, niin onko siitä puristuspainemittauksesta mitään järkeä enää tässä vaiheessa maksaa? Olisiko viisainta vain ottaa kansi pois ja todeta missä vika. Jos venttiilivika, niin kannen saan siihen kyllä edullisesti. En sen takia lähtisi koko konetta vaihtamaan. Mikäli taas mäntä vikainen, niin sitten kone vaihtoon. Viisaampien vinkit erittäin tervetulleita!
                Last edited by Caarlo; 18-01-2017, 11:13.
                E60 530d -04.

                Comment

                • Caarlo
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2015
                  • 105
                  • 03

                  #9
                  Jep, kävin paikanpäällä. Ilman imusarjaa "tupsuttaa" kakkossylinteriltä ihan reilusti. Benkaran mukaan ei kannata lähteä avaamaan konetta, koska venttiili todennäköisesti tehnyt jäljet mäntäänkin, mikäli siitä syy löytyy.

                  Vaihtoehdot siis laittaa vaihtomoottori siihen 3000euroon tai myydä koko paska pois. Autosta juuri maalattu konepelti, etupuskuri, etulokasuojat ja toinen kylki. Etu-umpiotkin juuri siihen uusin eivätkä olleet halvat Varusteita on riittävästi. Saa tarjota
                  E60 530d -04.

                  Comment

                  • ///THe
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2009
                    • 841
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Caarlo View Post
                    Jep, kävin paikanpäällä. Ilman imusarjaa "tupsuttaa" kakkossylinteriltä ihan reilusti. Benkaran mukaan ei kannata lähteä avaamaan konetta, koska venttiili todennäköisesti tehnyt jäljet mäntäänkin, mikäli siitä syy löytyy.

                    Vaihtoehdot siis laittaa vaihtomoottori siihen 3000euroon tai myydä koko paska pois. Autosta juuri maalattu konepelti, etupuskuri, etulokasuojat ja toinen kylki. Etu-umpiotkin juuri siihen uusin eivätkä olleet halvat Varusteita on riittävästi. Saa tarjota
                    Mulla on yks 530D mäntä/kanki ylimääräisenä, jos tarvista pistä YV (on edullinen ). Vaihto vaan työläs/kallis, kun nostattaa motin pois keulalta. Sen kannen nyt siitä suht helpolla nyppää pois, niin melkeinpä lähtisin siitä liikenteeseen ja varmistelisi asiaa.
                    X5 F15 ///Msport
                    CRX 2gen +25psi

                    Comment

                    • Caarlo
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2015
                      • 105
                      • 03

                      #11
                      Päivitelläänpä tätäkin parin v*tutus oluen jälkeen..

                      Kävin Tammikuun puolivälin paikkeilla paikanpäällä endoskooppi mukanani tutkimassa palotilat ja männässä oli selviä jälkiä. Jotain ylimääräistä siellä siis on pyörinyt.. Kyseisen sylinterin kohdalla, myös imusarja oli imupuolelta, heti imukaulasta tiivisteen alta "sulanut". Eli kuumana on käynyt. Eipä siinä, sovittiin että kone vaihtoon. Hra. Benkralla oli varastossa raakamoottori siedettävillä kilometreillä, joten könttä summa 3000euroa sovittiin työstä ja moottorista. Aikaa hommaan piti mennä 1,5 viikkoa.

                      Tuli Tiistai päivä (31.1) ja iltapäivällä soitin, pääsenkö autoa Keskiviikkona hakemaan, jolloin oli määrä olla valmista. Puhelinkeskusteluja hoitava naisihminen vastaa kysymykseen: "Emmää mistään mitään tiä. Käyn kysyyn ja soitan kohta." Hetken päästä soi puhelin ja ilmoitetaan että auto ei ole kunnossa, kuulemma "injektoreissa häikkää, en oikein ymmärtäny. Haluakko puhua asentajan kans?" No totta v*tussa haluan! Asentaja sanoo kolmen eri sylinterin suuttimissa olevan vikaa ja ilmeisesti tästä syystä vanha konekkin levinnyt. Hän vaihtaa suuttimet ja auto valmistuu sovittuna aikatauluna Keskiviikkona, mutta viimeistään Perjantaina. Hyvä näin, kunhan saadaan kuntoon, ajattelin.

                      Kello alkaa Perjantaina olemaan 14:45 eikä soittoa/mitään infoa kuulu.. Alkaa taas sen verran v*tuttamaan että soitan itse missä mennään. Jo liiankin tuttu naisihminen vastaa taas tuttuun sävyyn: "Emmää tiä mitään siitä. Haluakko puhua asentajalle?" No asentaja (omistaja) taas puhelimeen ja kysyn että mikä tilanne.. "Vaihtomoottorin kutossylinterissä on jotain vikaa. Täytyy vaihtaa vielä toinen moottori. Saksasta saa hieman vähemmän ajetun moottorin ja kustannukset pysyy tottakai samana. Harmi että viivästyy, mutta toisaalta sun onnesi, että saat vielä vähemmän ajetun koneen keulille." Oli vähän ristiriitaiset fiilikset, mutta nielin tappion ja ajattelin että kyllähän näitä sattuu muuallakin. Tietysti mietitytti, että ei selvästikkään tiennyt yhtään mitä oli mulle alunperin myymässä.

                      Tänään 8.2 Saan puhelun tiskinaiselta.. "Asentaja pyysi käymään, on kuulemma jotain ongelmia". - "Aijaa, no ei tullut yllätyksenä.. Mitäs tällä kertaa?" " En kysyny, mutta tuu käymään jos pääset."
                      Kävin sitten iltapäivällä pyörähtämässä ja heti ensimmäisenä pisti silmään että mitä v*ttua tuolle autolle on käyny. Koskin maalipintaan niin jossain öljyssä/polttoaineessa koko auto yltäpäältä.. Peräkontissa ja repsikan jalkatilassa auton moottorin pisteosia sieltä täältä.. Ajattelin että ei h*lvetti.. Alkaa menemään jo pikkusen liian epämääräseks tämä homma. Sitten kuitenkin asiaan.. Autoon oli löydetty uusi moottori Saksasta 170tkm ajettuna.. Positiivista että noinkin vähillä kilometreillä.. Hintaa vaan tulisi lisää 500euroa siitä mitä oltiin sovittu. No eihän se mulle käynyt.. 3000euroa oltiin sovittu ja yritin jonkinlaisella engalannillani sitä hänelle selvittää, että me ollaan tehty diili ja sun pitäis se auto sillä rahalla laittaa kuntoon. Sovittiin että palataan seuraavana päivänä asiaan..

                      Kielimuurin takia hyvin hankala asioida tuossa paikassa, enkä todellakaan tajua mistä tiskin takana istuva naisihminen palkkansa ansaitsee. Ei tiedä mistään mitään ja hieman ylimielisen vaikutelman hänestä oon saanut. Asioista ei ilmoiteta mitään, vaan odotetaan että asiakas soittaa ja kysyy mikä on tilanne. P*ska maku suussa koko mestasta, ei voi muuta sanoa..


                      Mitä sanoo arvon kanssaihmiset.. Onko nyt todella näin, että mun täytyy alkaa sijoittamaan lisää rahaa siitä syystä, että mulle myyty kone oli p*ska? Jos diili on sovittu, niin eikö korjaamon tehtävä ole se siihen hintaan saada laitettua minulle kuntoon? Hakisin mieluusti auton sieltä pois ja siirtäisin seuraavaan paikkaan, mutta hankalaksi sekin taitaa mennä kun keulilla on rikkinäinen vaihtomoottori ja omani makaa auton vieressä trukkilavalla.. Kiertäkää kyseinen pulju kaukaa!!!!
                      E60 530d -04.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2740
                        • Tampere

                        #12
                        Ikävältä kuulostava tilanne, mutta yrityksen X toiminnasta monenmoista kuulleena en ole lopulta valtavan yllättynyt kuvatunlaisista "yllättävistä käänteistä".

                        Mielestäni nyt on kyseessä yksiselitteisesti tilanne, jossa oli sovittu kiinteästä hinnasta tai enimmäishinnasta etukäteen. Tällöin korjaamo ei voi laskuttaa sovittua hintaa enempää, vaikka työ varaosineen olisikin kustantanut korjaamolle enemmän. Jos kyseessä on hinta-arvio, sen saisi ylittää enintään 15 prosentilla. Työn kokonaishinnasta voidaan sopia myös suullisesti. Mikäli hinnasta ei ole ennakkoon sovittu, on korjauksesta maksettava korjaamon pyytämä hinta. Nythän näin ei ole.

                        Yrityksen omia virhehankintoja esim. rikkinäisistä vaihtomoottoreista ei voi langettaa asiakkaan kustannettaviksi, erityisesti jos asiasta on sovittu ennalta. Mikäli olisit itse hankkinut viallisen vaihtomoottorin alkuperäisen tilanne ja korjaamo olisi todennut sen kelvottomaksi, tilanne olisi toinen.

                        Tilanteesta kannattaa edelleen keskustella korjaamon kanssa asialliseen sävyyn ja vedota ennalta sovittuun hintaan, joka sitoo molempia osapuolia. Tunteelliseksi menevä väittely tai riitely on tällaisissa tilanteissa tarpeetonta. Mikäli korjauksen hinnasta ei kuitenkaan päästä sovintoon korjaamon kanssa, asiakas voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja kysyä kuluttajaviraomaisen apua.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #13
                          Mutta sillä 500eurolla saa nyt vieläkin vähemmän ajetun mitä se 3000euroa olisi sisältänyt eli itse kyllä maksaisin noinkin pienen summan jos kerran ajateltua paremman saa sinne sujautettua noin pienellä välillä. Jos pitää kiinni 3000eurosta niin etsiköön Benkara huonomman.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • Caarlo
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 105
                            • 03

                            #14
                            Se on aivan totta. Noita moottoreita kun oon koittanut metsästää sieltä täältä, niin tuohon rahaan ei mistään saa varsinkaan noin vähän ajettua konetta. Muutamasta paikasta kun kysyin, niin mm. tuollaisen 173tkm ajetun koneen ilman apulaitteita saa 3380euroon. Eli varsin edullinenhan tuo Benkaran kautta saatava kone on. Bematorilla on yksi 201tkm ajettu 2000eurolla, mutta sähköpostin kautta asioidessa on monen päivän viive eikä puhelimeen osata vastailla..

                            Benkara kyllä lupasi hoitaa sinne jonkun koneen sovittuun hintaan, mutta kuten on todettu, 500euroa ei sitten enää paljoa kirpaise tässä vaiheessa.
                            E60 530d -04.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2740
                              • Tampere

                              #15
                              Onko tilanne nyt siis sellainen, että luvattuun 3000 euron kiinteään hintaan vaihtuu jonkinlainen kone autoon joka tapauksessa, mutta puheena olleesta vähemmän ajetusta tulisi tuo 500 eur lisähinta jos asiakas siihen suostuu?

                              Entä mainitsemasi suuttimien uusiminen? Kolme uutta suutintakin toki maksaa jotakin, mikäli niiden vaihtoa ei alkuperäisessä hintalupauksessa ollut ja suuttimet olisi siirretty auton alkuperäismoottorista vaihtokoneeseen?
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎