Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d savuttaa (mustaa) tyhjäkäynnillä, ravistaa ja moottorin erikoinen käyntiääni.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4627
    • Tampere

    #61
    Originally posted by Caarlo View Post
    Tuon rail-anturin irroittamalla, moottori ei lähde käymään, kuten tuossa jo mainittiinkin. Yrittää kyllä, mutta ei lähde. Tällöin kilkatusta ei kuulu. Anturin irroittamalla hetkellisesti moottorin käydessä, kilkatus jatkuu, eikä käynti muutu epänormaaliksi.
    Tässä lienee sitten eroa pietzo suuttimilla ja solenoidisuuttimilla olevien koneiden kesken. Pietzoilla oleva kone nimittäin käy ilman anturia. On tullut kokeiltua. Anturin liitoksia korjatessa täräytin oman tulille ilman tuota ja silloin railpaine näytti vakio 300baria. Ehkä tuo johtuu siitä että uudemmassa on myös määränsäädin. :think

    Jos satut omistamaan itse piuhan niin eipä tuo ole kova homma testata miten paine käyttäytyy ilman että nokka-akselin asentoanturi on irti. Tässä siis lähinnä ajatus katsoa kuinka paine käyttäytyy/nousee kun kone ei ole käynnissä.

    Epäilen kyllä vahvasti että tuossa on kyse nyt jostain muusta.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Caarlo
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 105
      • 03

      #62
      Pientä päivitystä tännekkin.. Kävin Benkaralla paikanpäällä asiasta keskustelemassa. Edelleenkin kielimuurin takia hankala yrittää selittää asiaansa juurta jaksain, että molemmat varmasti ymmärtää mitä toinen meinaa.

      Benkara vetoaa tuohon 6kk takuuseen ja siihen, että moottori on ohjelmoitu. Kehui tietysti myyneen moottorinsa maasta taivaaseen. Jos hoidan itse uuden moottorin, hän lupasi sen siihen 700e kustannuksella vaihtaa. Tarjosi myös autosta 3500e jos sen haluan tuossa kunnossa myydä. Eipä tuosta keskustelusta paljoakaan muuta jäänyt käteen.

      Tässä nyt riiputaan vaihtoehtojen partaalla.. Viedäkkö ensimmäinen moottori Tammer-dieseliin tms. Konepajaan tarkastukseen, koittaa tehdä siitä moottori ja asennuttaa se sitten jossain. Toisaalta taas halukkuus auton omistukseen on niin totaalisen nolla, että en välttämättä näe korjausta enää vaihtoehtona.
      E60 530d -04.

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #63
        Originally posted by Caarlo View Post
        Pientä päivitystä tännekkin.. Kävin Benkaralla paikanpäällä asiasta keskustelemassa. Edelleenkin kielimuurin takia hankala yrittää selittää asiaansa juurta jaksain, että molemmat varmasti ymmärtää mitä toinen meinaa.

        Benkara vetoaa tuohon 6kk takuuseen ja siihen, että moottori on ohjelmoitu. Kehui tietysti myyneen moottorinsa maasta taivaaseen. Jos hoidan itse uuden moottorin, hän lupasi sen siihen 700e kustannuksella vaihtaa. Tarjosi myös autosta 3500e jos sen haluan tuossa kunnossa myydä. Eipä tuosta keskustelusta paljoakaan muuta jäänyt käteen.

        Tässä nyt riiputaan vaihtoehtojen partaalla.. Viedäkkö ensimmäinen moottori Tammer-dieseliin tms. Konepajaan tarkastukseen, koittaa tehdä siitä moottori ja asennuttaa se sitten jossain. Toisaalta taas halukkuus auton omistukseen on niin totaalisen nolla, että en välttämättä näe korjausta enää vaihtoehtona.
        Vie jonnekkin muualle kuin tuonne. Tai myy pois.

        Tuosta varmasti joku muukin maksaa vähintään tuon tarjotun 3500e
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2712
          • Tampere

          #64
          Originally posted by Caarlo View Post
          Tässä nyt riiputaan vaihtoehtojen partaalla.. Viedäkkö ensimmäinen moottori Tammer-dieseliin tms. Konepajaan tarkastukseen, koittaa tehdä siitä moottori ja asennuttaa se sitten jossain. Toisaalta taas halukkuus auton omistukseen on niin totaalisen nolla, että en välttämättä näe korjausta enää vaihtoehtona.
          Moottorin myyjän halukkuus ryhtyä tarkistamaan tilannetta näyttää valitettavasti olevan olematon ja vetoaa lisäksi omiin ehtoihinsa. Siinä on asiakas valitettavan heikoilla, vaikka vika olisikin ollut koneessa jo myyntihetkellä.

          Täältä sivusta on helppo ehdotella, mutta harkinnan mukaan jokin dieselpaja voisi tarkastaa koneen kunnon ja antaa kustannusarvion korjauksesta. Tässä ei varmaan mahdottomia köyhdy ja saa samalla mahdollisuuden arvioida omaa halukkuuttaan = rahanmenoa joka tapauksessa tiedossa. Mikäli päätät myydä koko laitteen, niin osaat vianselvittelyn myötä kertoa ostajalle moottorin todellisesta tilanteesta enemmän ja samalla arvioida järkevää hintapyyntiä. Lisäksi ne suuttimet menee mielestäni uusiksi jos autolla on tarkoitus ajaa, jolloin siitäkin tulee useiden satojen menoerä.

          Ja vaikka vähän synkkyyttä ollut auton kanssa, niin kevät ja asphaltfieber on kovaa vauhtia tuloillaan...
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #65
            Miten

            Jos sylinterin seinät ei ole saanut damagea, eli parhaimmillaan venttiilin ja männänvaihdolla selviää, niin uusi vanha käytetty 3000e kone tulee halvemmaksi??
            Joutuuhan sen vanhan repimään sieltä jokatapauksessa pois vaikka vaihtokonetta käyttää... Ja niistä vaihtokoneista tiedä koskaan mitään.

            Vaikka liike tekisi, niin siinäkohtaa kun motti on irti, niin eikai kansityöt ja männänvaihto 3000e maksa? Ja vanhasta tietää ainakin kansirempan jälkeen et on kunnossa, ja samalla saa karstatkin pois jokapuolelta.

            Ihmettelen tätä vaihtomoottori suositusta aina liikkeiltä, jos moottori on korjattavissa. Eri asia jos on pakko ostaa uusi, mutta kunnolla tutkimatta moiset suositukset... Vaihtaisin liikettä.

            Oma vanha kone korjattuna vs joku vaihtokone jostain mistä ei tiedä mitään, ei olisi vaikeaa valita. Myydessäkin mukava sanoa et kansi laitettu ym ym..

            Omistajan tuskan ymmärrän täysin...
            Last edited by Tontsa80; 21-02-2018, 10:17.
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #66
              Originally posted by Tontsa80 View Post
              Vaihtaisin liikettä.
              Vaikka omasta kokemuksesta on melkein 10 vuotta ja asioiden pitäisi kehittyä, tämän ja muiden vastaavien juttujen perusteella kierrän kaukaa...

              Jo pelkän maineensa takia olisi järkevää hoitaa hommat kunniallisesti loppuun, vaikka joskus takkiin tulisikin. Mutta kai niitä asiakkaita sitten aina vaan riittää?
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4627
                • Tampere

                #67
                Originally posted by Tontsa80 View Post
                Jos sylinterin seinät ei ole saanut damagea, eli parhaimmillaan venttiilin ja männänvaihdolla selviää, niin uusi vanha käytetty 3000e kone tulee halvemmaksi??
                Joutuuhan sen vanhan repimään sieltä jokatapauksessa pois vaikka vaihtokonetta käyttää... Ja niistä vaihtokoneista tiedä koskaan mitään.

                Vaikka liike tekisi, niin siinäkohtaa kun motti on irti, niin eikai kansityöt ja männänvaihto 3000e maksa? Ja vanhasta tietää ainakin kansirempan jälkeen et on kunnossa, ja samalla saa karstatkin pois jokapuolelta.

                Ihmettelen tätä vaihtomoottori suositusta aina liikkeiltä, jos moottori on korjattavissa. Eri asia jos on pakko ostaa uusi, mutta kunnolla tutkimatta moiset suositukset... Vaihtaisin liikettä.

                Oma vanha kone korjattuna vs joku vaihtokone jostain mistä ei tiedä mitään, ei olisi vaikeaa valita. Myydessäkin mukava sanoa et kansi laitettu ym ym..

                Omistajan tuskan ymmärrän täysin...
                Eipä taida yritykset uskaltaa lähteä osittaiseen korjaamiseen(esim yksi mäntä) sen takia että jos työlle pitää joku takuukin antaa. Tosin joku harrastaja voisi moisen tehdä. Ja jos aukaistaessa uusii tiivisteitä, laakereita, ketjun tms niin nuo syövät rahaa myös tehokkaasti...

                Vaihtokoneetkin voivat olla melkoisia arpoja ja tiedän itsekin tapauksia että lohko on ollut sitten kovan työn jälkeen halki.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Tontsa80
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 271
                  • pori

                  #68
                  Kyllä vaan

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Eipä taida yritykset uskaltaa lähteä osittaiseen korjaamiseen(esim yksi mäntä) sen takia että jos työlle pitää joku takuukin antaa. Tosin joku harrastaja voisi moisen tehdä. Ja jos aukaistaessa uusii tiivisteitä, laakereita, ketjun tms niin nuo syövät rahaa myös tehokkaasti...

                  Vaihtokoneetkin voivat olla melkoisia arpoja ja tiedän itsekin tapauksia että lohko on ollut sitten kovan työn jälkeen halki.
                  Maksaa toki vanhan korjaus, mutta se onkin sitten kunnossa.
                  Ammattiliikkeen pitäisi osata koneen purettuaan sanoa saako kalua vai ei, jos ammattimies korjaa sen, pitäisi pystyä takuukin antamaan korjatun osan kohdilta. Jos ei luottoa omaan työhön senvertaa löydy, pitäisi minusta tehdä jotain muuta kuin korjata moottoreita?

                  Monasti liikkeiden kanssa asioidessa vastuut on luokkaa tallipihakorjaamo, mutta laskutus osaavan pajan luokkaa.


                  Viisainta tosiaan näin isoa remonttia olisi saada tekemään osaava harrastaja ym.
                  Liikkeessä nämä remontit maksaa omaisuuksia vaikka miten tekisi.
                  Last edited by Tontsa80; 21-02-2018, 22:03.
                  Vikakoodien lukua porin suunnalla

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #69
                    Sehän siinä on että jos lähtee tuollaista remontoimaan niin osiin ja koneistuksiin pelkästään menee 3000-3500e + koneen irroitus, purku, kasaus ja koneen takaisin asennus, jolloin ollaan liikkeiden tunti veloituksella auton arvossa.
                    Siinä useampi tonni säästetään jos laitetaan vain vaihtokone.

                    Jos auto on itselle mieleinen, eikä kuvittelekkaan sen myyntiä ainakaan 3v niin sitten kannattaa harkita tuota remontointi vaihtoehtoa.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Tontsa80
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 271
                      • pori

                      #70
                      Niin

                      Originally posted by makkis View Post
                      Sehän siinä on että jos lähtee tuollaista remontoimaan niin osiin ja koneistuksiin pelkästään menee 3000-3500e + koneen irroitus, purku, kasaus ja koneen takaisin asennus, jolloin ollaan liikkeiden tunti veloituksella auton arvossa.
                      Siinä useampi tonni säästetään jos laitetaan vain vaihtokone.

                      Jos auto on itselle mieleinen, eikä kuvittelekkaan sen myyntiä ainakaan 3v niin sitten kannattaa harkita tuota remontointi vaihtoehtoa.


                      Ei ole tarkoitus vängätä, mutta kansi irti, koneistamoon. Mäntä vaihtoon, tiivisteet, mistä kertyy 3500e?
                      Nämä kun saa tehdä moottori irti autosta, on se huomattavasti helpompaa. Moottorin irroitusta ja asennusta ei kannata laskea, kun se pätee vaihtomoottoriinkin.

                      Tässä kyseisessä esimerkissä on nyt laitettu vaihtokone joka on taas rikki jostain melko lyhyen ajosuoritteen jälkeen. Minusta vanhan vaihtaminen toiseen vanhaan on yhtä tyhjän kanssa.

                      Eli jos oikein ymmärsin, ollaan taas vaihtamassa koko konetta... Toistamiseen. Ja taas laitetaan joku vanha vanhan tilalle. Aivan järjetöntä.
                      Last edited by Tontsa80; 22-02-2018, 09:32.
                      Vikakoodien lukua porin suunnalla

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #71
                        Originally posted by Tontsa80 View Post
                        Ei ole tarkoitus vängätä, mutta kansi irti, koneistamoon. Mäntä vaihtoon, tiivisteet, mistä kertyy 3500e?
                        Nämä kun saa tehdä moottori irti autosta, on se huomattavasti helpompaa. Moottorin irroitusta ja asennusta ei kannata laskea, kun se pätee vaihtomoottoriinkin.

                        Tässä kyseisessä esimerkissä on nyt laitettu vaihtokone joka on taas rikki jostain melko lyhyen ajosuoritteen jälkeen. Minusta vanhan vaihtaminen toiseen vanhaan on yhtä tyhjän kanssa.

                        Eli jos oikein ymmärsin, ollaan taas vaihtamassa koko konetta... Toistamiseen. Ja taas laitetaan joku vanha vanhan tilalle. Aivan järjetöntä.
                        No mulla on tällä hetkellä tuollainen kone tallissa työn alla, jos kone avataan, mäntä vaihdetaan jne. Ei hommaa pysty ihan noin tekemään tai se on yhtä epävarma kuin vaihtokone.

                        Sitä hintaa vaan kertyy, kansityöt, tuossakin meni vielä pakoohjurit vaihtoon, kaikki mahdolliset tiivisteet, kannen pultit, kiertokankien ja runkolaakereiden pultit, männänrenkaat, liukulaakerit jne. Jne. Jne...

                        Asioita ei voi ihan noin kapea katseisesti katsoa, tai sit siinä hommassa ei ollutkaan järkeä.
                        Tuossakaan ei noi osat ja koneistukset ole millään ovh. Hinnoilla tehty, joten kun lähdetään vielä oikeasti veloittamaan kaikesta niin vielä hinta pompsahtaa.

                        Ainii oli tuossa hinnassa myös uusi pakosarjakin, eli parisataa voidaan ottaa hinta arviosta pois.
                        Ja tuossa hinnassa ei vielä ole moottorin irroitus ja kasaustöitä laskettu.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Caarlo
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 105
                          • 03

                          #72
                          Originally posted by Tontsa80 View Post
                          Ei ole tarkoitus vängätä, mutta kansi irti, koneistamoon. Mäntä vaihtoon, tiivisteet, mistä kertyy 3500e?
                          Nämä kun saa tehdä moottori irti autosta, on se huomattavasti helpompaa. Moottorin irroitusta ja asennusta ei kannata laskea, kun se pätee vaihtomoottoriinkin.

                          Tässä kyseisessä esimerkissä on nyt laitettu vaihtokone joka on taas rikki jostain melko lyhyen ajosuoritteen jälkeen. Minusta vanhan vaihtaminen toiseen vanhaan on yhtä tyhjän kanssa.

                          Eli jos oikein ymmärsin, ollaan taas vaihtamassa koko konetta... Toistamiseen. Ja taas laitetaan joku vanha vanhan tilalle. Aivan järjetöntä.

                          Ymmärsit väärin. En aio enää "uutta" raakamoottoria hommata, todellakaan. Tekstissä mainittiin, että Benkara lupautui 700eurolla tekemään moottorin vaihdon, mikäli itse sinne moottorin toimitan. Tässä taas oli puhetta lähinnä tuon autossa alunperin olleen moottorin korjauksesta, josta on siis näennällisesti vain kansipahvi palanut. Tästä ajatuksena oli sitten se, että kiikutan hallin lattialla lojuvan koneen tammer-dieseliin katsottavaksi, tekeekö siitä vielä järkevällä rahalla moottorin.

                          Paikallaan olevaa laakerivikaista en näe järkeä korjata.. Tosin mitään varmuuttahan viasta ei kuitenkaan ole.

                          Toisena päivänä ajattelen tekeväni (maksavani) siitä vielä auton, toisena vain myydä ja unohtaa koko pommin. Se on vaan niin mukava auto toimiessaan ollut ajella, että pahalta tuntuu kolmella tonnilla myydäkkään Vielä on siis harkinnan alla mitä tapahtuu.
                          E60 530d -04.

                          Comment

                          • Caarlo
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 105
                            • 03

                            #73
                            Mikäli muuten on ehdotella jotain muuta asiansa osaavaa paikkaa Pirkanmaalta kuin Tammer-diesel, saa ja pitää ehdotella
                            E60 530d -04.

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #74
                              Originally posted by Caarlo View Post
                              Mikäli muuten on ehdotella jotain muuta asiansa osaavaa paikkaa Pirkanmaalta kuin Tammer-diesel, saa ja pitää ehdotella
                              Hyviä kokemuksia täältä. ->
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎