Announcement

Collapse
No announcement yet.

520da vm2008 nokkaketjun ongelmista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    520da vm2008 nokkaketjun ongelmista

    Tietääkseni minun 520da vm2008 kuuluu siihen moottori kategoriaan jonka osalta BMW on toimittanut kirjeen koskien nokkaketjun kiristimeen liittyvistä pulmista.
    No, elokuussa kävin Lohjan Bemuhuollossa kysymässä tilanteesta, siellä ei osattu sanoa muuta kuin että joo, voivat myydä halvalla uuden kiristimen jonka kiristyspituus on suurempi, eli ketju ei löysty yhtä nopeasti kuin alkuperäisellä kiristimellä.
    Tänään soitin Salon emuhuoltoon (Salon Autotalo) koskien Xenon valojen vaihtoa, en ollut saanut kuskinpuoleista umpiota oikein paikoilleen, joten toivoin heidän korjaavan umpion asennon joka nyt näyttää liian ylös.
    No, samalla kysyin sen uuden pitemmällä säädöllä olevan ketjunkiristimen vaihto-operaation kustannusta. vastaus oli aika erikoinen, eli pelkän kiristimen vaihto ei ole järkevää, koska jo sen nykyisen kiristimen ja ketjun välinen muovinen liukupala voi olla murentunut ja jos ei ole, niin uusi pidemmällä säädöllä varustettu kiristin saattaa sen rikkoa koska kiristysvoima on kuulemma suurempi.
    Palkän uuden kiristimen vaihto ei kuulemma korjaa asiaa, vaan saattaa siis jopa rikkoa vielä ehkän liukupalan.
    Jos koko nokkaketjun kotelo avataan, vaihdetaan uusi liukupala, uusi ketju ja tiivisteet, niin hinta on 1500€ ja jos liukupala on jo murentunut, niin sen palasten poistaminen öljynkierrosta edellyttää öljyphjan avaamista ja siis myös tiivisteiden vaihtoa, lisäkustannus toiset 1500€.
    Jos taas nuo murentuneet muovipalaset aiheuttaa konerempan, on kustannus 12.000€.
    Alkoi jo mietityttämään, pitäiskö tästä paskasta päästä eroon mahdollisimman nopeasti koska vielä toimii ja kukkuu ok?
    Onko mitään ns asiallista neuvoa miten minun pitäisi köyhänä eläkeläisenä asiaan suhtautua?
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Henkilökohtainen mielipiteeni on että "hankkiudu eroon".
    Tilalle 57 koneinen Lci.

    Comment

    • markku55
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2015
      • 200
      • Hanko

      #3
      57 Lci tarkoittaa millaisia malleja ja vuosimalleja?
      Minun ainoa syy vaihtaa Skoda Octavia 2l turbo dieseli tähän saman vuosimallin Bemariin, oli kuulo-ongelmani joka aina pahenee autolla ajettuani. Tinnitus on oikeasti vittumainen ongelma, ja sitä halusin suojella/vähentää vaihtaessani vm2008 520da malliin. Eipä tuo ero ole ollut kovinkaan ihmeellinen, mutta parempi kuitenkin kuin Skodalla.
      Jos kysyn, mikä auto olisi kohtuuhintainen mutta hiljainen riippumatta polttoainekulutuksesta, voimasta tai koosta, niin mitä teillä on antaa neuvoksi?
      En myöskään halua autoa, jonka huolokulut on yli budjetin, mitä minulla itse asiassa ei ole, koska olen eläkkeellä ja elän eläkkeelläni kädestä suuhun.
      13,5v poikani on juuri siirretty lastenkotiin Mynämäelle, ja minun on käytävä siellä usein. Olen 67 vuotiaana aivan ulkona siitä, miten voin ajaa sinne turvallisesti ja tinnitustani voimistamatta.
      Rahat on loppu ja elämä näyttää ihan mahdottoman vaikealta.
      Sorry, ei ollut tarkoitus vaikeroida. mutta nämä autoon liittyvät kulut on vaan liian isoja ja toisaalta oman kuuloni kannalta autpilu taitaa olla minulle liian vaarallinen juttu?
      Älkää vittuilko, mutta jos on jotain positiivista, niin kertokaa.
      Ystävällisin terveisin,
      Markku
      Last edited by markku55; 19-11-2016, 17:33. Reason: More information.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        57 kone = 6syl diesel.
        Lci = 2008-> ns joystic vaihteenvalitsimella.

        Kutosdiesel automaattina on vähäkulutuksinen ja perushuolloilla edullinen ylläpitää. Näissä ei ole mainittavaa huonoa kohtaa.

        Esim samanlainen kuin minulla, 25d (3.0) 200hv/400nm suora kutosdiesel.
        Ei läppiä ja kulutus maltillinen. Tämäkin yksilö on liikkunut 245000km yksillä termareiden vaihdolla perushuoltojen ja kuluvien osien (jarrut) vaihdoilla
        Last edited by BMW525Xda; 16-11-2016, 20:40.

        Comment

        • Walker
          Bimmer Rookie
          • Aug 2016
          • 62
          • Turku

          #5
          Ja Salon Autotalo on kallis ja epäluotettava paikka asioida, (oman kokemukseni mukaan) joten jollet välttämättä halua viedä autoasi sinne niin harkitse eri liikkeitä ja kysele hinta-arvioita esimerkiksi JW-service (Piikkiö) ja Korjaamopalvelu Ahokas (Kaarina, Piispanristi). Tai harkitse auton vaihtoa.

          Comment

          • Retze
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 422
            • Keski-Suomi

            #6
            Originally posted by markku55 View Post
            Tietääkseni minun 520da vm2008 kuuluu siihen moottori kategoriaan jonka osalta BMW on toimittanut kirjeen koskien nokkaketjun kiristimeen liittyvistä pulmista.
            No, elokuussa kävin Lohjan Bemuhuollossa kysymässä tilanteesta, siellä ei osattu sanoa muuta kuin että joo, voivat myydä halvalla uuden kiristimen jonka kiristyspituus on suurempi, eli ketju ei löysty yhtä nopeasti kuin alkuperäisellä kiristimellä.
            Tänään soitin Salon emuhuoltoon (Salon Autotalo) koskien Xenon valojen vaihtoa, en ollut saanut kuskinpuoleista umpiota oikein paikoilleen, joten toivoin heidän korjaavan umpion asennon joka nyt näyttää liian ylös.
            No, samalla kysyin sen uuden pitemmällä säädöllä olevan ketjunkiristimen vaihto-operaation kustannusta. vastaus oli aika erikoinen, eli pelkän kiristimen vaihto ei ole järkevää, koska jo sen nykyisen kiristimen ja ketjun välinen muovinen liukupala voi olla murentunut ja jos ei ole, niin uusi pidemmällä säädöllä varustettu kiristin saattaa sen rikkoa koska kiristysvoima on kuulemma suurempi.
            Palkän uuden kiristimen vaihto ei kuulemma korjaa asiaa, vaan saattaa siis jopa rikkoa vielä ehkän liukupalan.
            Jos koko nokkaketjun kotelo avataan, vaihdetaan uusi liukupala, uusi ketju ja tiivisteet, niin hinta on 1500€ ja jos liukupala on jo murentunut, niin sen palasten poistaminen öljynkierrosta edellyttää öljyphjan avaamista ja siis myös tiivisteiden vaihtoa, lisäkustannus toiset 1500€.
            Jos taas nuo murentuneet muovipalaset aiheuttaa konerempan, on kustannus 12.000€.
            Alkoi jo mietityttämään, pitäiskö tästä paskasta päästä eroon mahdollisimman nopeasti koska vielä toimii ja kukkuu ok?
            Onko mitään ns asiallista neuvoa miten minun pitäisi köyhänä eläkeläisenä asiaan suhtautua?
            Valitettava totuus taitaa olla että kyseinen automalli ei ole ns. köyhän eläkeläisen malli.
            nyk. jalkapelillä
            ex BMW 320i

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by Retze View Post
              Valitettava totuus taitaa olla että kyseinen automalli ei ole ns. köyhän eläkeläisen malli.
              Mikä on ?

              Autoilu on aina kallista...ihanan kallista.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                En tiedä meneekö paljon ohi aiheen, mutta jos haluaa halvan ja hiljaisen auton, jonka ylläpitokulutkin ovat yleensä kohtuulliset on ehdotukseni e39 korimallin BMW. Loppupään malleista saattaa joskus löytää hyvän ja vähän ajetun yksilön ja nämä ei mielestäni ole laatuvaikutelmalta tai melultaan yhtään huonompia kuin e6x sarja. Korin mätäneminen on näissä pahin ongelma, joten sen kanssa on oltava tarkkana jos sellaisen hankkii.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • jhelen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2015
                  • 248
                  • Ulvila

                  #9
                  Itsellä myös tinnitys -> auton oltava hiljainen.
                  Bmw kallis omistaa ja ylläpitää. Jos hiljaista nykyaikaista autoa haluaa, niin avensis tai mondeo. Avensis 2009 -> 1.8 bensa. Ja mondeo 2011 -> 1.6 bensa turbo. Jompaan kumpaa noista taitaa oma bmw vaihtua kun vaihdon aika tulee. Niin ja onhan vielä Volvo v/s 60 olisko ollut 2012 -> bensa tai diesel, 1.6 diesel on melkoisen hyvä, mutta pitää tosiaan olla 2012 tai uudempi, niin ei ole hiukkassuodatin ongelmaa (pitää vaihtaa 120tkm välein ja 2000€) ja jakopäähuoltokin taitaa olla järkevän hintainen.
                  Ja jos haluaa todella halvalla, niin 2002-2007 renault laguna II 1.6 bensa, siinä on melu ja mukavuus kohdillaan, tosin motarille ei tarvi lähteä.
                  Itsellä on lähipiirissä bmw huoltaja, niin pääsen mondeon hinnoilla, mutta jos pitäisi muualla käyttää, niin jäisi bmw kauppaan.
                  Itsekin joskus kyllästyin citroenin kanssa harrastamiseen, mutta vähävikainen se oli bmw merkkiseen preemium autoon verrattuna. Tosin mersu oli myös melkoinen harrastepeli (e 220d 2007). Itselläni vähävikaisin/halvin auto ollut laguna II ja niitäkin oli samaan aikaan 2 itsellä ja vaimolla. 5v 2 autoa ja kaikki huolto ja korjauskulut yhteensä alle 2000€.

                  Comment

                  • Retze
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 422
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Mikä on ?

                    Autoilu on aina kallista...ihanan kallista.
                    No tuohon en osaa muuta vastata kun että ei ainakaan 520da vm.2008 kuten topicin aloittajalla
                    nyk. jalkapelillä
                    ex BMW 320i

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Nyt on lueteltu kyllä liuta yhtä p****a autoja kuin kaikki muutkin.
                      Ei autoilu halpene relluilla ja avensiksilla yhtään. Naapuri käytti juuri Avensiksen huollossa, ~500€ se maksoi, ei bemarin huolto ole yhtään kalliimpaa, osat voi (tosiaankin voi) olla kalliimpia mutta työ ja aika on samaa luokkaa.

                      "vähävikaisimmat autot"...minulla ollut vuoden -72 Rhino, kolmen vuoden käyttökulut olivat 0€ !.

                      Comment

                      • jhelen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2015
                        • 248
                        • Ulvila

                        #12
                        Terve
                        Eihän ollut kyse siitä oliko luetellut autot yhtä paskoja vai ei. Varmasti vikoja kaikissa, mutta kun on kokemusta kaikista, niin voi kertoa kulujen määrästä, josta ketjun aloittaja oli huolissaan. Luettelemissani autoissa kulut ovat bemariin verrattuna puolet tai jopa alle. Autoilun iloa niissä missään ei ole niinkuin bemarissa.
                        Jos verrataan bmw e61 lci 530d ja sen tyyppivikoja. Takaluukun johtosarjat, termostaatit, vaihdelaatikon ongelmat, etupään tukivarret, laakerit, imusarjan läpät, erinäiset sähköviat jne. mitä kaikki tietävät autossa olevan ja sen, että ne myös uusiutuvat maks 150tkm välein ja kustantavat sen min. 1500 egeä kun kaiken laittaa kuntoon. Ja lisäksi normihuollot väh. 300 euroa jos itse kaivelee osat netin syövereistä. Lisäksi vakuutukset ja verot on sellainen 1500 euroa.
                        Toyotassa 1.8 bensakoneella ei kalliita tyyppivikoja ole ( voin olla väärässä, saapi oikaista) joten kulut jäävät vakuutus, huollot ja verot 1000 egen tasolle vuodessa.
                        Mondeossa 1.6 turbo sama juttu.
                        Lagunassa on tietyt sähköviat, joiden korjaaminen maksaa 300 euroa, jos korjauttaa kaikki kerralla. Lisäksi 2 vuoden välein riippuen huoltorytmistä menee alapallonivel / raidetangon pää n.30 egeä kappale+ työ. Vakuutukset ja verot n. 600 euroa vuosi.
                        Ja kaikissa oletan, että huolto tehdään min. kerran vuodessa ja vakuutuksena täyskasko.
                        Ja huom. nämä kokemuksia, ei mielipiteitä. Jos on esittää toisensuuntaista faktaa, niin otan mielelläni faktat vastaan.
                        Last edited by jhelen; 17-11-2016, 08:46.

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2715
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by markku55 View Post
                          ...Jos kysyn, mikä auto olisi kohtuuhintainen mutta hiljainen riippumatta polttoainekulutuksesta, voimasta tai koosta, niin mitä teillä on antaa neuvoksi?

                          En myöskään halua autoa, jonka huolokulut on yli budjetin, mitä minulla itse asiassa ei ole, koska olen eläkkeellä ja elän eläkkeelläni kädestä suuhun.
                          13,5v poikani on juuri siirretty lastenkotiin Mynämäelle, ja minun on käytävä siellä usein. Olen 67 vuotiaana aivan ulkona siitä, miten voin ajaa sinne turvallisesti ja tinnitustani voimistamatta.

                          Rahat on loppu ja elämä näyttää ihan mahdottoman vaikealta.

                          Älkää vittuilko, mutta jos on jotain positiivista, niin kertokaa.
                          Ajomelu on asia, joka tinnituksen kanssa selviytymisen kannalta tulee ottaa huomioon. Oletan että tinnituksen hoitoa on jo tässä vaiheessa yritetty saada mahdollisimman hyväksi ja kokeiltu erilaisia vaihtoehtoja?

                          Matkanopeus vaikuttaa ajomeluun ja lisäksi autoon voi harkita korkeaprofiilisia renkaita ja talvikäyttöön kitkarengastusta. Äänierityksen lisääminen voi myös alentaa melutasoa tai ainakin muuttaa melun luonnetta, mutta tulokset ovat paitsi subjektiivisia, myös vaihtelevia.

                          Kuitenkin, tämänhetkinen elämäntilanne huomioiden nykyinen automerkki ja käyttövoina ei mielestäni ole järkevin vaihtoehto. Nykyiset ja tulevat ylläpitokulut ovat korkeammat kuin autosta todennäköisesti saatu hyöty. Voin olla väärässäkin.

                          Joka tapauksessa, ehdottaisin auton vaihtamista mahdollisimman nopealla aikataululla noin 4-6 vuoden ikäiseen ja korkeintaan 2 litraiseen bensiinimoottorilla varustettuun kulkineeseen, jossa ostohetkellä mittarissa maltillinen määrä ajosuoritetta (mielellään alle 100 tkm). Kirjallinen ja luotettava huoltohistoria perusedellytys. Automerkeistä esim. Toyota tai Renault, joita edellä ehdotettukin.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Originally posted by jhelen View Post
                            Terve
                            Eihän ollut kyse siitä oliko luetellut autot yhtä paskoja vai ei. Varmasti vikoja kaikissa, mutta kun on kokemusta kaikista, niin voi kertoa kulujen määrästä, josta ketjun aloittaja oli huolissaan. Luettelemissani autoissa kulut ovat bemariin verrattuna puolet tai jopa alle. Autoilun iloa niissä missään ei ole niinkuin bemarissa.
                            Jos verrataan bmw e61 lci 530d ja sen tyyppivikoja. Takaluukun johtosarjat, termostaatit, vaihdelaatikon ongelmat, etupään tukivarret, laakerit, imusarjan läpät, erinäiset sähköviat jne. mitä kaikki tietävät autossa olevan ja sen, että ne myös uusiutuvat maks 150tkm välein ja kustantavat sen min. 1500 egeä kun kaiken laittaa kuntoon. Ja lisäksi normihuollot väh. 300 euroa jos itse kaivelee osat netin syövereistä. Lisäksi vakuutukset ja verot on sellainen 1500 euroa.
                            Toyotassa 1.8 bensakoneella ei kalliita tyyppivikoja ole ( voin olla väärässä, saapi oikaista) joten kulut jäävät vakuutus, huollot ja verot 1000 egen tasolle vuodessa.
                            Mondeossa 1.6 turbo sama juttu.
                            Lagunassa on tietyt sähköviat, joiden korjaaminen maksaa 300 euroa, jos korjauttaa kaikki kerralla. Lisäksi 2 vuoden välein riippuen huoltorytmistä menee alapallonivel / raidetangon pää n.30 egeä kappale+ työ. Vakuutukset ja verot n. 600 euroa vuosi.
                            Ja kaikissa oletan, että huolto tehdään min. kerran vuodessa ja vakuutuksena täyskasko.
                            Ja huom. nämä kokemuksia, ei mielipiteitä. Jos on esittää toisensuuntaista faktaa, niin otan mielelläni faktat vastaan.
                            ~60 autoa on kiertänyt minun pihan kautta, jos jonkin merkkistä.
                            Vakuutusten ja verojen erot on kymppejä, kulutus on suurin menoerä.
                            525xda joka nyt minulla, korjauskulut minimaallisia, termostaatit ja ajettu kuitenkin 245000km (aikaisempi korjaushistoria mukaanlukien), sinulla ehkä yksilö. Huollot olen tehnyt itse, tykkään harrastaa ja tiedän mitä autolle on ihan oikeasti tehty, vuositasolla omilla ajosuoritteilla 525xda kustannukset 30tkm/100€. Ajamisen iloa on monessa autossa ollut enemmän kuin bemareissa, riippuu mistä tykkää. Omassa autoiluhistoriassa bmw sijoittuu käyttö/korjauskuluissa pienimpien kustannuksien sarjaan. Kalleimmat on olleet ihan muita merkkejä.

                            Comment

                            • jhelen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2015
                              • 248
                              • Ulvila

                              #15
                              Terve
                              Bmw ei ole kallis huoltaa jos sen pystyy itse tekemään noin 2 kertaa kuitenkin kalliimpi kuin mondeo, avensis ja passat. Mutta vakuutuksissa on kyllä satojen eurojen ero vuodessa vaikka millaiset alennukset olisi (laguna 440€, E mersu 650€ ja E61 530d 840€). Ja jokainen ajaa sillä millä itse haluaa. Itsellä on ollut tavoitteena joka kerta autoa vaihtaessa vaihtaa myös merkkiä. Monet on merkkiuskollisia ja kaikki muut merkit on paskoja. Esimerkiksi tinnitys on sellainen ongelma, mikä rajaa tehokkaasti merkkejä listalta. Suomen kansallisauto Skoda Octavia ei nyt vaan tinnityksestä kärsiville sovi, paitsi jos ajaa earit korvissa tai kuulosuojaimet päässä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎