Tässä kohtaa pitää jo ottaa huomioon myös vuodenvaihteessa tulevat muutokset liikennevakuutuksiin. Siitä eteenpäin vakuutusmaksu määräytyy kuskin historian mukaan, ei automallin mukaan.
Taisi tapiolan hinnassa olla se -50% kaskosta ekaksi vuodeksi. Mutta pitääpä tosiaan muistaa toi vuodenvaihteen muutos. Se offtopicista.
Merkkihuollot kyllä nostavat autoilun kustannuksia todella paljon. Jos ei ole itse mahdollista huoltaa, eikä lähipiirissä ole ketään autokorjaajaa, niin kyllä se huoltominen maksaa mansikoita. Ja hieman vanhempaa tekniikkaa on mahdollista huollattaa muuallakin kuin merkkihuollossa.
Merkkihuollot kyllä nostavat autoilun kustannuksia todella paljon. Jos ei ole itse mahdollista huoltaa, eikä lähipiirissä ole ketään autokorjaajaa, niin kyllä se huoltominen maksaa mansikoita. Ja hieman vanhempaa tekniikkaa on mahdollista huollattaa muuallakin kuin merkkihuollossa.
Tähän ihan heittona huolloista, siis huolloista.
Mitkä ovat ns. perushuollon toimenpiteistä tärkeimmät, mitä nämä toimet vaatii kalustolta ja osaamiselta ?
Omasta mielestäni perushuoltoa 15tkm välein on öljynvaihdot ja nesteiden tarkastukset, vaatiiko muuten ehjä toimiva auto jonkin kirkasvalolampun lisäksi ?
Minusta kaikki perushuollot on bmw:n tehtävissä kerrostalon parkkiruudussa ilman öljyvahinkoja yms. 150€ työkaluilla, jopa halvemmillakin. Kertahuollon hinnaksi jää käytännössä öljyjen ja suotimen hinta, riippuen näiden hinnasta puhutaan 60-100€/15tkm tai 30tkm. Kaikki samat tarkastukset kuin marmorin huoltokin tekee pystyy kohtuullisella älymäärällä varustettu normi kädellinen suorittamaan.
Korjaukset on sitten eri juttu mutta suurista harhaluuloista huolimatta näissä ei autoilun kokonaiskustannuksissa ole suurta merkitystä, edelleen suurin menoerä on polttonesteet.
Terve
Bmw ei ole kallis huoltaa jos sen pystyy itse tekemään noin 2 kertaa kuitenkin kalliimpi kuin mondeo, avensis ja passat. Mutta vakuutuksissa on kyllä satojen eurojen ero vuodessa vaikka millaiset alennukset olisi (laguna 440€, E mersu 650€ ja E61 530d 840€). Ja jokainen ajaa sillä millä itse haluaa. Itsellä on ollut tavoitteena joka kerta autoa vaihtaessa vaihtaa myös merkkiä. Monet on merkkiuskollisia ja kaikki muut merkit on paskoja. Esimerkiksi tinnitys on sellainen ongelma, mikä rajaa tehokkaasti merkkejä listalta. Suomen kansallisauto Skoda Octavia ei nyt vaan tinnityksestä kärsiville sovi, paitsi jos ajaa earit korvissa tai kuulosuojaimet päässä.
Vaihdoin Fenniasta POP vakuutukseen, Fenniassa kaskon kera hieman yli tonnin, POP vakuutuksessa 320€, missään autossani ei ole ollut noin halpaa vakuutusta kaskon kera.
Väitän myös, että tuo 8 vuotta vanha ja 160tkm ajettu Bemari on yksi vähäkulutuksisin isohko perheauto, maantiellä vakkarissa 100km/h kulutus on n.4,4l/100km, kaupungissa (Hanko) jossa ei ole liikennevaloja, niin kulutus nousee 6,5l/100km.
Valitettavasti ostamassani autossa oli hyvät nastoitetut Nokialaiset, joten en raaskinut niitä hylätä vaihtamalla kitkoihin, mutta joo, eipä tuo kovin hiljainen ole, profiili on kohtuullisen "korkea", eli 50 (225 R17).
Tuossa 525 ei ole läppiä mutta 530 on. Niiden poistaminen autoasentajalle ei ole homma eikä mikään. Termostaatit oltava kunnossa jotta dpf poltto toimii oikein sekä tietysto lämpöä riittää kabiiniin
M = BMW Group AG:n mallistoon kuuluvan henkilöautomoottorin tunniste
5 = tunnistenumero kuusisylinterisen rivimoottorin kategorialle
7 = Dieselmoottoritekniikkaan liittyvä (järjestys?)numero
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Vaihdoin Fenniasta POP vakuutukseen, Fenniassa kaskon kera hieman yli tonnin, POP vakuutuksessa 320€, missään autossani ei ole ollut noin halpaa vakuutusta kaskon kera.
Väitän myös, että tuo 8 vuotta vanha ja 160tkm ajettu Bemari on yksi vähäkulutuksisin isohko perheauto, maantiellä vakkarissa 100km/h kulutus on n.4,4l/100km, kaupungissa (Hanko) jossa ei ole liikennevaloja, niin kulutus nousee 6,5l/100km.
Valitettavasti ostamassani autossa oli hyvät nastoitetut Nokialaiset, joten en raaskinut niitä hylätä vaihtamalla kitkoihin, mutta joo, eipä tuo kovin hiljainen ole, profiili on kohtuullisen "korkea", eli 50 (225 R17).
just näin.
Tosiaan kuten aikaisemmin kirjoitin, 525d ei ole läppiä ja teho/kulutus on balanssissa minusta erinomaisesti. Omat kulutuslukemat pyörineet maantiepainotteisessa ajossa (kaupunkiajot sitten sisältävätkin todella paljon kylmästartteja ja 2-3km ajoa) alle 6,5/100km enkä ole liikoja nuhastellut vielä noihin lukemiin.
Tuo PoP vakuutus olisi ollut omallakin kohdalla halvin mutta nyt siirto menossa pohjolaan, sieltä tuli uusimpaan autoon halvin vakuutus, alle 700€ superhyperkuperkaskolla, tapiolasta vastaava oli 1300€
Etsinkö siis E57 malia, vai miten löydän suosittelemasi auton jossa noita nokka-akseliketjun ja imuläppien ongelmia ei ole?
Yksi vaihtoehto voisi olla M47 520d(wanhempi 2l 4-syl. diesel, 163hp) läpät on (yleensä kylläkin poistettu vaihdokeista) ja ketju murheita ei ole pääsäntöisesti. Näitä tehty ainakin 2007 vuoteen asti, eli on LCI (facelift) mallinakin vielä tarjolla.
Ok, monia ajattelemisen arvoisia vihjeitä. Nykyinen 520da kaikkine lisukkeineen ja uusine Konin "kulta" iskareineen jotka on juurikin M-alustaan sopivia jne, niin kuvittelen autoni vaihtoarvon olevan luokkaa 16.000€
Nyt kyssäri hieman laajempana, oisko joku 7 sarjan auto sellainen jossa hyvät ominaisuudet säilyisivät, mutta äänettömyys jopa paranisi, ja jonka isommat kilometrit ei olisi mikään ongelma?
Eli siis seiska sarjalainen, xenonit, joko sport istuimet tai ne vielä mukammat, mitkä lie (nykyisissä sporteissa ei olle mm ristiselän säätöä vaikka reisituen säätö onkin ihan hieno), mukava jousitus, kestävä moottori, tehot varmasti riittää, automaatti, vakkarit ja muut ihan tavanomaiset jutut, nykyisen äänentoiston 11 kaiutinta ei ole tarpeen, en ole musiikin kuuntelija.
Eli mikä 7-sarjalaisista on teknisesti luotettava auto, jopa siis niin, että uskalltaisin vaihtaa yli 200tkm ajettuun, ei tosin bensakoneiseen, joiden kulutus tässä painoluokassa alkaa jo olla aika hurjia.
Comment