Markku, varmasti oikea ratkaisu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
520da vm2008 nokkaketjun ongelmista
Collapse
X
-
Originally posted by markku55 View Postaidan ottaa riskin ja katsoa kuulunko noihin, mihin lie prosenttilukuun kuuluviin, jotka kokevat totaalisen koneen hajoamisen.
Olisi kiva tietää mikä on hajoamisen odote, 1%, 5%, 10% vai peräti useammat hajoavat alle 250tkm?
Kiitos kaikille mielipiteistä, riskinotto kykyni ei nykytilanteessa ole muuta kuin nolla, mutta mitä muuta voin tehdä?
Hyvää pikkujoulua kaikille!
tai siis ainakin siihen mennessä ketju jo selvästi ääntää.
Harvemmin se menee ihan kertaheitosta poikki eli jos asiaa seuraa niin riski koneen tuhoutumiseen ei ole kovin suuri...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostSanotaanko että yli puoleen sen ketju pitää vaihtaa 250 tkm mennessä,
tai siis ainakin siihen mennessä ketju jo selvästi ääntää.
Harvemmin se menee ihan kertaheitosta poikki eli jos asiaa seuraa niin riski koneen tuhoutumiseen ei ole kovin suuri...
Nokkaketjun onelmista olin vain lukenut ennen kuin tuohon 520da M-versioon päädyin.
1. Ymmärsin myös, että ketjun venyessä, ei alkuperäinen kiristin riittänyt kiristysvaroiltaan ja ketju alkaa yhä enemmän liikkua ja lopulta hyppää ehkä jollain rattaalla yli ja jako menee pieleen. Ostin uudenmman mallisen kiristimen jonka kiristysvarojen pitäisi riittää, mutta vielä vaihtamatta koska juuri kuulin Salon Autotalossa, että itse ketju ei välttämättä ole se ongelma vaan mureneva muovinen liukupala joka siis ketjun ja kiristimen välissä. Eivät pitäneet fiksuna että vaihdan vain kiristimen, koska silloin tuo muovinen liukupala joutuu suuremman paineen alle ja murenee entistä todennäköisemmin? Eikös tuo kiristin toimi hydraulisesti, eli paine on sama on itse fyysinen kiristysvara mikä vaan, vai onko siellä "pultin" sisällä todellakin jousi?
Kehoittivat siis avaamaan ainakin nokkaketjun kotelon ja vaihtamaan kaikki kuluvat osat ja sen hinta siis luokkaa 1,5k€.
2. Onko nuo liukupalat todella kulutustavaraa jo alle 200tkm ajetussa autossa?
3. Onko itse ketjun katkeaminen yleistä ja johtuuko se siitä, että ketjun lenkit katkeavat heikkouttaan, vai vasta sitten kun ketju löystyy ja se pääsee nousemaan ketjupyörän hampaan päälle ja joko menee väärälle jaolle tai sitten kiristyy ylittäessään hampaan, että katkeaa?
Olen ollut 37 vuotta Helkaman polkupyörätehtaan tuotekehityspäällikkönä ja suunnitellut mm kaikki Helkaman mopot jotka valmistettiin -77 - 91 välisenä aikana. En muista ketjulenkkien koskaan katkenneen vaan vasta kun toisen puolen lenkki oli liukunut nivelakselin päältä pois, ja siis ketjusta tullut toispuoleinen, silloin saattoi se toisen puolen lenkki katketa jos ketju ei ehtinyt hypätä rattailta pois ennen sitä.
Onhan noita E60 nokkaketjuja mopon ketjuiksikin haukuttu, mutta uskoisin, ettei kyseessä ole kuitenkaan totaalinen suunnitteluvirhe itse ketjun koon/lujuuden osalta, mieluumminkin ongelma lähtenee liikkeelle tuosta kiristysratkaisusta...mutta tämä siis VAIN minun arvailuja ja omien hermojen lepuutusyrityksiä
Voiko noita katketakin
Comment
-
-
N moottoristen ketju yksinkertaisesti kuluu poikki,eikä siinä sen kummempaa. Alkuperäsessä kiristimessä ei ole mitään vikaa.-99 punane passatti
https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
www.mcars.fi
Kysy 041-5056506
https://www.facebook.com/MCarsOulu/
INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star
Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostEikö tuohon rahaan saisi toimivan Volvon? Kai niissä melutaso on siedettävä. Korvatulpat on ainakin helppo ja halpa keino pidemmille matkoille.
Enkä sit tiedä onko sekään halpa kun polttoainetta kuluu ainakin D5:llä reippaasti ja toisaalta fordin koneella varustetut taas sitten vaatii useammin huolenpitoa. Mun ajatus markun juttuun on se, että sijoittaa sen mitä pikkupaja pyytää jakopään vaihdosta ja ajaa taas 200tkm murheitta. Ei sen rempan hinta kilometriä kohti niin paha ole ja niinhän se kannattaa ajatella jos autoa meinaa pitää. kertasijoituksena toki reipas mutta säästö on iso jos verrataan koneen vaihtoon ja sen aiheuttaman työn määrään (ja kuluihin tuntihintojen myötä) :thinkJaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Juuri näin, jos auto on mieleinen niin turha sitä ennakoivasti vaihtaa toiseen mitä ehkä joutuu sitten jollain toisella tavalla parsimaan kasaan jossain vaiheessa. Jos nyt on oireeton, niin laittaa vaikka kuukausittain muutaman kympin sivuun ja jossain vaiheessa löytyy sitten se pesämuna mahdollista remonttia varten.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostKuluuko se ketju venymisen vuoksi?2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostEi kun kulumisen vuoksi venyy Ei ne linkit mihinkään veny vaan nivelkohdat kuluu ja kun niihin tulee välystä (siis tasaisesti kaikkiin linkkeihin) niin tuo aiheuttaa ketjun pitenemisen, ei siis venymisen.
Comment
-
-
Eli vaikka oma auto (vm 2008) kävi takaisinkutsussa, missä ketjun venyminen tarkistettiin ja vaihdettiin uusi kiristin on tuo ketju vaihtokamaa 250tkm kohdalla? Onhan tässä vielä 20tkm jäljellä ellei pistä autoa kiertoon :think
Onko M57 kone sitten kestävämpi kumppani? Onhan tuossa nykyisessä tietynlaista voimanpuutettakin vikapuolella.
Comment
-
-
Itse olen yrittänyt tasaisin väliajoin kuulustella tuota sigun N47 "pommia" niin mikään ei ole muuttunut ajosuoritteella 130-240tkm
Kai sitten kun "maaginen" 250tkm tulee täyteen niin ketjun palaset,linkit,silmukat,muut vempeleet lentää tuuletus suuttimista kuskin naamaanBMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostItse olen yrittänyt tasaisin väliajoin kuulustella tuota sigun N47 "pommia" niin mikään ei ole muuttunut ajosuoritteella 130-240tkm
Kai sitten kun "maaginen" 250tkm tulee täyteen niin ketjun palaset,linkit,silmukat,muut vempeleet lentää tuuletus suuttimista kuskin naamaan
siitähän tuo 3litrainen on hyvä että sen osat hajoaa kuulema ääntämättä, voi vaan siis yllättyäBMW F11 LCI 530da x-drive
Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana
Comment
-
-
Originally posted by stoma View PostEli vaikka oma auto (vm 2008) kävi takaisinkutsussa, missä ketjun venyminen tarkistettiin ja vaihdettiin uusi kiristin on tuo ketju vaihtokamaa 250tkm kohdalla? Onhan tässä vielä 20tkm jäljellä ellei pistä autoa kiertoon :think
Onko M57 kone sitten kestävämpi kumppani? Onhan tuossa nykyisessä tietynlaista voimanpuutettakin vikapuolella.BMW F11 LCI 530da x-drive
Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana
Comment
-
-
Originally posted by pexodus View Poston parempi moottori kaikinpuolin, mutta tuo kiertoon laitto jakoketjun takia ei ole taloudellisesti perusteltu kyllä mitenkään, ketju hiluineen vauhtuu alle 2000euron. tuon verran otat varmasti takkiin kun alat vaihdella, luultavasti vielä paljon enemmän.
Comment
-
Comment