Announcement

Collapse
No announcement yet.

520da vm2008 nokkaketjun ongelmista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #61
    Markku, varmasti oikea ratkaisu.
    Last edited by BMW525Xda; 23-03-2017, 22:24.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #62
      Originally posted by markku55 View Post
      aidan ottaa riskin ja katsoa kuulunko noihin, mihin lie prosenttilukuun kuuluviin, jotka kokevat totaalisen koneen hajoamisen.
      Olisi kiva tietää mikä on hajoamisen odote, 1%, 5%, 10% vai peräti useammat hajoavat alle 250tkm?
      Kiitos kaikille mielipiteistä, riskinotto kykyni ei nykytilanteessa ole muuta kuin nolla, mutta mitä muuta voin tehdä?
      Hyvää pikkujoulua kaikille!
      Sanotaanko että yli puoleen sen ketju pitää vaihtaa 250 tkm mennessä,
      tai siis ainakin siihen mennessä ketju jo selvästi ääntää.

      Harvemmin se menee ihan kertaheitosta poikki eli jos asiaa seuraa niin riski koneen tuhoutumiseen ei ole kovin suuri...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • markku55
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2015
        • 200
        • Hanko

        #63
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Sanotaanko että yli puoleen sen ketju pitää vaihtaa 250 tkm mennessä,
        tai siis ainakin siihen mennessä ketju jo selvästi ääntää.

        Harvemmin se menee ihan kertaheitosta poikki eli jos asiaa seuraa niin riski koneen tuhoutumiseen ei ole kovin suuri...
        Mulla mittarissa 160tkm ja kilsoja tulee siis n.15tkm vuodessa. Mitään ääntä ei tule, no en ainakaan kuule vaikka todella herkästi haluan selvittää syyn jos mitään outoa olen kuulevinani.
        Nokkaketjun onelmista olin vain lukenut ennen kuin tuohon 520da M-versioon päädyin.
        1. Ymmärsin myös, että ketjun venyessä, ei alkuperäinen kiristin riittänyt kiristysvaroiltaan ja ketju alkaa yhä enemmän liikkua ja lopulta hyppää ehkä jollain rattaalla yli ja jako menee pieleen. Ostin uudenmman mallisen kiristimen jonka kiristysvarojen pitäisi riittää, mutta vielä vaihtamatta koska juuri kuulin Salon Autotalossa, että itse ketju ei välttämättä ole se ongelma vaan mureneva muovinen liukupala joka siis ketjun ja kiristimen välissä. Eivät pitäneet fiksuna että vaihdan vain kiristimen, koska silloin tuo muovinen liukupala joutuu suuremman paineen alle ja murenee entistä todennäköisemmin? Eikös tuo kiristin toimi hydraulisesti, eli paine on sama on itse fyysinen kiristysvara mikä vaan, vai onko siellä "pultin" sisällä todellakin jousi?
        Kehoittivat siis avaamaan ainakin nokkaketjun kotelon ja vaihtamaan kaikki kuluvat osat ja sen hinta siis luokkaa 1,5k€.
        2. Onko nuo liukupalat todella kulutustavaraa jo alle 200tkm ajetussa autossa?
        3. Onko itse ketjun katkeaminen yleistä ja johtuuko se siitä, että ketjun lenkit katkeavat heikkouttaan, vai vasta sitten kun ketju löystyy ja se pääsee nousemaan ketjupyörän hampaan päälle ja joko menee väärälle jaolle tai sitten kiristyy ylittäessään hampaan, että katkeaa?
        Olen ollut 37 vuotta Helkaman polkupyörätehtaan tuotekehityspäällikkönä ja suunnitellut mm kaikki Helkaman mopot jotka valmistettiin -77 - 91 välisenä aikana. En muista ketjulenkkien koskaan katkenneen vaan vasta kun toisen puolen lenkki oli liukunut nivelakselin päältä pois, ja siis ketjusta tullut toispuoleinen, silloin saattoi se toisen puolen lenkki katketa jos ketju ei ehtinyt hypätä rattailta pois ennen sitä.
        Onhan noita E60 nokkaketjuja mopon ketjuiksikin haukuttu, mutta uskoisin, ettei kyseessä ole kuitenkaan totaalinen suunnitteluvirhe itse ketjun koon/lujuuden osalta, mieluumminkin ongelma lähtenee liikkeelle tuosta kiristysratkaisusta...mutta tämä siis VAIN minun arvailuja ja omien hermojen lepuutusyrityksiä
        Voiko noita katketakin

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #64
          N moottoristen ketju yksinkertaisesti kuluu poikki,eikä siinä sen kummempaa. Alkuperäsessä kiristimessä ei ole mitään vikaa.
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • BMW_Harrastaja
            BTCF Member
            • Dec 2012
            • 819
            • Oulu area

            #65
            Originally posted by exautisti View Post
            N moottoristen ketju yksinkertaisesti kuluu poikki,eikä siinä sen kummempaa. Alkuperäsessä kiristimessä ei ole mitään vikaa.
            Kuluuko se ketju venymisen vuoksi?
            BMW driver and owner since 2000.

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              #66
              Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
              Eikö tuohon rahaan saisi toimivan Volvon? Kai niissä melutaso on siedettävä. Korvatulpat on ainakin helppo ja halpa keino pidemmille matkoille.
              Eipä oo E60 verrattuna ainakaan.
              Enkä sit tiedä onko sekään halpa kun polttoainetta kuluu ainakin D5:llä reippaasti ja toisaalta fordin koneella varustetut taas sitten vaatii useammin huolenpitoa. Mun ajatus markun juttuun on se, että sijoittaa sen mitä pikkupaja pyytää jakopään vaihdosta ja ajaa taas 200tkm murheitta. Ei sen rempan hinta kilometriä kohti niin paha ole ja niinhän se kannattaa ajatella jos autoa meinaa pitää. kertasijoituksena toki reipas mutta säästö on iso jos verrataan koneen vaihtoon ja sen aiheuttaman työn määrään (ja kuluihin tuntihintojen myötä) :think
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #67
                Juuri näin, jos auto on mieleinen niin turha sitä ennakoivasti vaihtaa toiseen mitä ehkä joutuu sitten jollain toisella tavalla parsimaan kasaan jossain vaiheessa. Jos nyt on oireeton, niin laittaa vaikka kuukausittain muutaman kympin sivuun ja jossain vaiheessa löytyy sitten se pesämuna mahdollista remonttia varten.

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  #68
                  Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                  Kuluuko se ketju venymisen vuoksi?
                  Ei kun kulumisen vuoksi venyy Ei ne linkit mihinkään veny vaan nivelkohdat kuluu ja kun niihin tulee välystä (siis tasaisesti kaikkiin linkkeihin) niin tuo aiheuttaa ketjun pitenemisen, ei siis venymisen.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • markku55
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2015
                    • 200
                    • Hanko

                    #69
                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Ei kun kulumisen vuoksi venyy Ei ne linkit mihinkään veny vaan nivelkohdat kuluu ja kun niihin tulee välystä (siis tasaisesti kaikkiin linkkeihin) niin tuo aiheuttaa ketjun pitenemisen, ei siis venymisen.
                    Juuri noin, nokkaketju on kuitenkin hurjasti paremmissa ja suojaisemmissa olosuhteissa kuin vaikkapa polkupyörän, mopon tai moottoripyörän ketju, joten nivelten kuluminen on selkeästi hitaampaa kuin ketjulla joka joutuu tekemisiin lian, hiekan jne kanssa.

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #70
                      Onneton tekele kyllä. Eihän tuota siis voi saada kestämään ilman ketjun vaihtoa.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • stoma
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2015
                        • 44
                        • Täällä

                        #71
                        Eli vaikka oma auto (vm 2008) kävi takaisinkutsussa, missä ketjun venyminen tarkistettiin ja vaihdettiin uusi kiristin on tuo ketju vaihtokamaa 250tkm kohdalla? Onhan tässä vielä 20tkm jäljellä ellei pistä autoa kiertoon :think

                        Onko M57 kone sitten kestävämpi kumppani? Onhan tuossa nykyisessä tietynlaista voimanpuutettakin vikapuolella.

                        Comment

                        • b mutteri kasa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1461
                          • Area 03

                          #72
                          Itse olen yrittänyt tasaisin väliajoin kuulustella tuota sigun N47 "pommia" niin mikään ei ole muuttunut ajosuoritteella 130-240tkm

                          Kai sitten kun "maaginen" 250tkm tulee täyteen niin ketjun palaset,linkit,silmukat,muut vempeleet lentää tuuletus suuttimista kuskin naamaan
                          BMW F11 530 dA VOLL
                          Carbon-schwarz Metallic

                          BMW E30 325i Sport

                          Comment

                          • pexodus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1577
                            • Leppävirta/Oravikoski

                            #73
                            Originally posted by b mutteri kasa View Post
                            Itse olen yrittänyt tasaisin väliajoin kuulustella tuota sigun N47 "pommia" niin mikään ei ole muuttunut ajosuoritteella 130-240tkm

                            Kai sitten kun "maaginen" 250tkm tulee täyteen niin ketjun palaset,linkit,silmukat,muut vempeleet lentää tuuletus suuttimista kuskin naamaan
                            kyllä nuo pirsseissä on kestänyt yli 400tkm ajella samoilla hiluilla, hengitystä ei kannata siis pidättää odottaessa

                            siitähän tuo 3litrainen on hyvä että sen osat hajoaa kuulema ääntämättä, voi vaan siis yllättyä
                            BMW F11 LCI 530da x-drive
                            Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                            Comment

                            • pexodus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1577
                              • Leppävirta/Oravikoski

                              #74
                              Originally posted by stoma View Post
                              Eli vaikka oma auto (vm 2008) kävi takaisinkutsussa, missä ketjun venyminen tarkistettiin ja vaihdettiin uusi kiristin on tuo ketju vaihtokamaa 250tkm kohdalla? Onhan tässä vielä 20tkm jäljellä ellei pistä autoa kiertoon :think

                              Onko M57 kone sitten kestävämpi kumppani? Onhan tuossa nykyisessä tietynlaista voimanpuutettakin vikapuolella.
                              on parempi moottori kaikinpuolin, mutta tuo kiertoon laitto jakoketjun takia ei ole taloudellisesti perusteltu kyllä mitenkään, ketju hiluineen vauhtuu alle 2000euron. tuon verran otat varmasti takkiin kun alat vaihdella, luultavasti vielä paljon enemmän.
                              BMW F11 LCI 530da x-drive
                              Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                              Comment

                              • stoma
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2015
                                • 44
                                • Täällä

                                #75
                                Originally posted by pexodus View Post
                                on parempi moottori kaikinpuolin, mutta tuo kiertoon laitto jakoketjun takia ei ole taloudellisesti perusteltu kyllä mitenkään, ketju hiluineen vauhtuu alle 2000euron. tuon verran otat varmasti takkiin kun alat vaihdella, luultavasti vielä paljon enemmän.
                                Vähän tuo tilantarve lisääntynyt mm. rattaiden yms. romun takia niin farkkua on tullut katsottua kuitenkin. Samalla jos vielä voima lisääntyy niin ei se kuskia yhtään haittaa. Toisaalta syy farkun tarpeeseen tekee sellaise loven lompakkoon, että taitaa jäädä haaveeksi E61 M57 koneella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎