Viime viikolla vaihdatin hehkut 6kpl+ohjainlaite. Töitä 2h eikä ongelmia kuulemma ollut.
Onko kohtuullinen?
Collapse
X
-
Jos hehku on kauan ollu pimeänä niin se on karstoittunut -> voi tulla ongelmia. Olen itse ollut (kylläkin M47 kone mutta samanlaiset hehkut silmämääräisesti ainakin) siinä tilanteessa että hehku on jakautunut avattaessa kahtia ja ulos on tullut runko-osa kun elektrodi jää komeasti törröttämään kanteen kiinni. Tässäkin tapauksessa kone esipurettu niiltä osin kuin mahdollista, käytetty lämpöiseksi ja lähdetty avaamaan varovaisesti eikä ns. hampaat irvessä. Että joo, ei ne hommat aina mene sormia napsauttamalla varsinkaan jos ne kynttilät on kauan ollu pimeänä. Hyödynsin tässäkin proggiksessa Würthin kylmäspray + irroitusöljyn yhdistelmää, mutta silti kävi noin.
Ja aikalailla monta kertaa on tullut eteen että sitä hehkua saa vääntää kovempaa auki kuin valmistajan ilmoittama murtomomentti on. Kyllä siinä on kansalaisluottamus ainakin mulla koetuksella joka kerta kun näin käy. Jos ne hehkut on vaihdettu järjellisen ajan sisällä eikä ajettu vuositolkulla yksi tai useampi pimeänä, niin silloin ne kyllä omien kokemusten mukaan lähtee nätisti auki.
Comment
-
-
Originally posted by jukkae View PostBemareista lähtee kyllä kun hehkut on ns. Lyhkäsiä mutta auta armias joku mersun hehku... monet korjaamot ei rupee vaihtamaan edes niitä
6 tuntia on kohtuu paljon työaikaa, ehkä normaali tuntiveloitus olis n. 3 h. huolellisella työllä vaikka ne tuntiin vaihtaa jos oikein urakalla tekee eikä mikään vastusta ja on kokemusta asiasta.
Mutta jos hehkut on oikeasti olleet kiinni niin kyllä se aikaa ottaa ja hyvä että ovat irroitaneet ne kohtuu voimalla tai muuten hehkuja olisi poikki ja kustannus olisi heti 10-100 kertainen...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostJa aikalailla monta kertaa on tullut eteen että sitä hehkua saa vääntää kovempaa auki kuin valmistajan ilmoittama murtomomentti on. Kyllä siinä on kansalaisluottamus ainakin mulla koetuksella joka kerta kun näin käy. Jos ne hehkut on vaihdettu järjellisen ajan sisällä eikä ajettu vuositolkulla yksi tai useampi pimeänä, niin silloin ne kyllä omien kokemusten mukaan lähtee nätisti auki.
käytettyä toki,
hehku murtui jossain 47 nm kohdalla joten ei ne kauheasti vääntöä kestä... Tosin ollessaan paikallaan voi momentinkesto olla isompi kuin ruuvipenkissä mutta eiköhän tuo anna suuntaa antavaa lukemaa. Oliko spekseissä joku 25 nm vai paljos se murtumismomentti oli?M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Piti oikein käydä Berun kynttiläprujusta kyttäämässä toi shear torque (klik), niin 9mm kierteisellä hehkulla se on 22Nm, että aika hinusti.
Tossa omassa probleemacasessa oli ne kynttilät ollu tööt sen pari talvea. Se että runko jakaantui ytimestä on ton prujun mukaan johtunut liian kovasta kiristyksestä, mutta se elektrodi tosiaan jäi törröttämään kanteen pystyyn ku teinin pili konsanaanSitä sai ulosvetäjällä nylppiä ihan muutamaan otteeseen ylös alas ennen kuin suostui tulemaan pois sieltä, eli oli ihan hippasen karstassa se palotilan puolella majaileva osuus...
Comment
-
-
Yritin joskus omaan M57N koneeseen vaihtaa hehkuja ja yksi jumahti parin kierroksen jälkeen, ei oikeastaan eteen eikä taakse. Ajoin auton korjaamolle, jossa oli akkukäyttöinen, vähän kuin pulttipyssy, nakuttaa auki hehkut. Asentaja kertoi, että ko laitteen hommaamisen jälkeen ei katkenneita eikä vaihtamattomia hehkuja ole tullut eteen. Ei mitään ongelmaa ollut hehkun irroituksessa tuolla koneella ja kotitallissa enempää en uskaltanut vääntää.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Tällä
Korjaamolla oli käytössä juuri tuo nakutin, sanoi nakuttavan 10N voimalla hehkua. Olen työssäni käyttänyt laakeriasennuksissa induktiolämmittimiä laakereiden lämmittämiseen, ovat nopeita, puhutaan minuuteista, kun on valmista. Tuo peruste haisee...Last edited by Ripatti; 03-12-2016, 16:39.
Comment
-
-
Mulla on "hehkupulttimopo" itselläni, paineilmakäyttöinen toki ja sen säätö on 4-pykäläinen 10/20/30/40 newtonia (6-bar työpaineella), ja sillä ei ole aina lähtenyt isoimmallakaan asetuksella ne kynttilät irti. Jos joku kyläseppä tahi pärnäsen korjaamo on ne hehkut sinne kunnon "monumenttiin" vetäny, niin ei ne sillä terkoituksenmukaisella pulttipyssylläkään välttis irti lähde. Silloin on pulttimopoon pitäny törkätä sen 8-10 bar painetta, hörppää kunnon kulaukset sitä kansalaisrohkeutta ja lähtee nakuttelemaan edestakas kiinni ja auki niitä hehkuja. Silti olo on vähän ku ripulissa piereskellessä, eli jännän äärellä ollaan että irtooko kynttilä/kierteet/mikä
En sitten tiedä että saisko isolla rahalla hienompaa / parempaa pulttimopoa tarkoitukseen, mutta kyllä tuokin todella hienojakoista iskua tarjoilee versus normi pulttimopo. Ja nämä on vaan omia kokemuksia kotitallin puolelta, monta kertaa on itsellänikin käyny mielessä että "pitääkö se v*ttu ostaa vielä se induktiolämmitinkin että saa kynttilät kuumaks". Se lähtee varmaankin tilaukseen siinä vaiheessa kun ekan kerran joutuu hehkun tähden lähtee hattua irroittamaan myllystä...
Comment
-
-
Originally posted by Macke View Post"pitääkö se v*ttu ostaa vielä se induktiolämmitinkin että saa kynttilät kuumaks". Se lähtee varmaankin tilaukseen siinä vaiheessa kun ekan kerran joutuu hehkun tähden lähtee hattua irroittamaan myllystä...
oikeilla työkaluilla ne katkenneet hehkut saadaan yläkautta pois,
Hiomo Kantanen otti multa X5 40d:stä katkenneen hehkun pois
(oli katkennut kannen tason alapuolelta mutta kierteidne yläpuolelta)
ja se maksoi 600€. Hehku oli katkaistu Saksasas marmorilla ja kustannusarvio oli 3.5 k€ siellä...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Macke View Post..... hörppää kunnon kulaukset sitä kansalaisrohkeutta ja lähtee nakuttelemaan edestakas kiinni ja auki niitä hehkuja. Silti olo on vähän ku ripulissa piereskellessä, eli jännän äärellä ollaan että irtooko kynttilä/kierteet/mikä.
Comment
-
-
Originally posted by Ripatti View PostKäytin 2004 3.0d E61:n tänään korjaamolla hehkujen ja hehkureleen vaihdossa. Jotenkin korjaamolla saivat toimenpiteeseen kulumaan 6 tuntia. Piti kuulemma induktiolämmittimellä irroittaa vanhoja tulppia. Onko normaali ajankäyttö?
Comment
-
Comment