memebuy23buy

Onko kohtuullinen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpp86
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 83
    • Kuopio

    #16
    Viime viikolla vaihdatin hehkut 6kpl+ohjainlaite. Töitä 2h eikä ongelmia kuulemma ollut.
    F34

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #17
      Jos hehku on kauan ollu pimeänä niin se on karstoittunut -> voi tulla ongelmia. Olen itse ollut (kylläkin M47 kone mutta samanlaiset hehkut silmämääräisesti ainakin) siinä tilanteessa että hehku on jakautunut avattaessa kahtia ja ulos on tullut runko-osa kun elektrodi jää komeasti törröttämään kanteen kiinni. Tässäkin tapauksessa kone esipurettu niiltä osin kuin mahdollista, käytetty lämpöiseksi ja lähdetty avaamaan varovaisesti eikä ns. hampaat irvessä. Että joo, ei ne hommat aina mene sormia napsauttamalla varsinkaan jos ne kynttilät on kauan ollu pimeänä. Hyödynsin tässäkin proggiksessa Würthin kylmäspray + irroitusöljyn yhdistelmää, mutta silti kävi noin.

      Ja aikalailla monta kertaa on tullut eteen että sitä hehkua saa vääntää kovempaa auki kuin valmistajan ilmoittama murtomomentti on. Kyllä siinä on kansalaisluottamus ainakin mulla koetuksella joka kerta kun näin käy. Jos ne hehkut on vaihdettu järjellisen ajan sisällä eikä ajettu vuositolkulla yksi tai useampi pimeänä, niin silloin ne kyllä omien kokemusten mukaan lähtee nätisti auki.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        #18
        Originally posted by jukkae View Post
        Bemareista lähtee kyllä kun hehkut on ns. Lyhkäsiä mutta auta armias joku mersun hehku... monet korjaamot ei rupee vaihtamaan edes niitä
        Ei kannata yleistää, N-sarjan dieseleissa on pitkät hehkut ja niitä katkeilee ihan eri tahtiin kuin M-sarjalaisissa...

        6 tuntia on kohtuu paljon työaikaa, ehkä normaali tuntiveloitus olis n. 3 h. huolellisella työllä vaikka ne tuntiin vaihtaa jos oikein urakalla tekee eikä mikään vastusta ja on kokemusta asiasta.

        Mutta jos hehkut on oikeasti olleet kiinni niin kyllä se aikaa ottaa ja hyvä että ovat irroitaneet ne kohtuu voimalla tai muuten hehkuja olisi poikki ja kustannus olisi heti 10-100 kertainen...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          #19
          Originally posted by Macke View Post
          Ja aikalailla monta kertaa on tullut eteen että sitä hehkua saa vääntää kovempaa auki kuin valmistajan ilmoittama murtomomentti on. Kyllä siinä on kansalaisluottamus ainakin mulla koetuksella joka kerta kun näin käy. Jos ne hehkut on vaihdettu järjellisen ajan sisällä eikä ajettu vuositolkulla yksi tai useampi pimeänä, niin silloin ne kyllä omien kokemusten mukaan lähtee nätisti auki.
          Joskus kokeilin M-sarjan koneen hehkua ruuvipenkissä,
          käytettyä toki,
          hehku murtui jossain 47 nm kohdalla joten ei ne kauheasti vääntöä kestä... Tosin ollessaan paikallaan voi momentinkesto olla isompi kuin ruuvipenkissä mutta eiköhän tuo anna suuntaa antavaa lukemaa. Oliko spekseissä joku 25 nm vai paljos se murtumismomentti oli?
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #20
            Piti oikein käydä Berun kynttiläprujusta kyttäämässä toi shear torque (klik), niin 9mm kierteisellä hehkulla se on 22Nm, että aika hinusti.

            Tossa omassa probleemacasessa oli ne kynttilät ollu tööt sen pari talvea. Se että runko jakaantui ytimestä on ton prujun mukaan johtunut liian kovasta kiristyksestä, mutta se elektrodi tosiaan jäi törröttämään kanteen pystyyn ku teinin pili konsanaan Sitä sai ulosvetäjällä nylppiä ihan muutamaan otteeseen ylös alas ennen kuin suostui tulemaan pois sieltä, eli oli ihan hippasen karstassa se palotilan puolella majaileva osuus...

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #21
              Yritin joskus omaan M57N koneeseen vaihtaa hehkuja ja yksi jumahti parin kierroksen jälkeen, ei oikeastaan eteen eikä taakse. Ajoin auton korjaamolle, jossa oli akkukäyttöinen, vähän kuin pulttipyssy, nakuttaa auki hehkut. Asentaja kertoi, että ko laitteen hommaamisen jälkeen ei katkenneita eikä vaihtamattomia hehkuja ole tullut eteen. Ei mitään ongelmaa ollut hehkun irroituksessa tuolla koneella ja kotitallissa enempää en uskaltanut vääntää.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Ripatti
                Bimmer Rookie
                • Jan 2016
                • 35
                • Kemijärvi

                #22
                Tällä

                Korjaamolla oli käytössä juuri tuo nakutin, sanoi nakuttavan 10N voimalla hehkua. Olen työssäni käyttänyt laakeriasennuksissa induktiolämmittimiä laakereiden lämmittämiseen, ovat nopeita, puhutaan minuuteista, kun on valmista. Tuo peruste haisee...
                Last edited by Ripatti; 03-12-2016, 16:39.

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #23
                  Mulla on "hehkupulttimopo" itselläni, paineilmakäyttöinen toki ja sen säätö on 4-pykäläinen 10/20/30/40 newtonia (6-bar työpaineella), ja sillä ei ole aina lähtenyt isoimmallakaan asetuksella ne kynttilät irti. Jos joku kyläseppä tahi pärnäsen korjaamo on ne hehkut sinne kunnon "monumenttiin" vetäny, niin ei ne sillä terkoituksenmukaisella pulttipyssylläkään välttis irti lähde. Silloin on pulttimopoon pitäny törkätä sen 8-10 bar painetta, hörppää kunnon kulaukset sitä kansalaisrohkeutta ja lähtee nakuttelemaan edestakas kiinni ja auki niitä hehkuja. Silti olo on vähän ku ripulissa piereskellessä, eli jännän äärellä ollaan että irtooko kynttilä/kierteet/mikä

                  En sitten tiedä että saisko isolla rahalla hienompaa / parempaa pulttimopoa tarkoitukseen, mutta kyllä tuokin todella hienojakoista iskua tarjoilee versus normi pulttimopo. Ja nämä on vaan omia kokemuksia kotitallin puolelta, monta kertaa on itsellänikin käyny mielessä että "pitääkö se v*ttu ostaa vielä se induktiolämmitinkin että saa kynttilät kuumaks". Se lähtee varmaankin tilaukseen siinä vaiheessa kun ekan kerran joutuu hehkun tähden lähtee hattua irroittamaan myllystä...

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Originally posted by Macke View Post
                    "pitääkö se v*ttu ostaa vielä se induktiolämmitinkin että saa kynttilät kuumaks". Se lähtee varmaankin tilaukseen siinä vaiheessa kun ekan kerran joutuu hehkun tähden lähtee hattua irroittamaan myllystä...
                    Ei ihan ekana kannata lähteä kantta irroittamaan hehkun katkettua,
                    oikeilla työkaluilla ne katkenneet hehkut saadaan yläkautta pois,
                    Hiomo Kantanen otti multa X5 40d:stä katkenneen hehkun pois
                    (oli katkennut kannen tason alapuolelta mutta kierteidne yläpuolelta)
                    ja se maksoi 600€. Hehku oli katkaistu Saksasas marmorilla ja kustannusarvio oli 3.5 k€ siellä...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #25
                      Originally posted by Macke View Post
                      ..... hörppää kunnon kulaukset sitä kansalaisrohkeutta ja lähtee nakuttelemaan edestakas kiinni ja auki niitä hehkuja. Silti olo on vähän ku ripulissa piereskellessä, eli jännän äärellä ollaan että irtooko kynttilä/kierteet/mikä .
                      V6tdi audiin vaihdoin "nylkytys" menetelmällä, pienellä räikällä edestakas nylkyttämällä lähti nätisti. Aikaa se ottaa kyllä julmasti mutta niin ottaa kannen irroituskin.

                      Comment

                      • 530xdTouring
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2016
                        • 58
                        • Siikajoki

                        #26
                        Originally posted by Ripatti View Post
                        Käytin 2004 3.0d E61:n tänään korjaamolla hehkujen ja hehkureleen vaihdossa. Jotenkin korjaamolla saivat toimenpiteeseen kulumaan 6 tuntia. Piti kuulemma induktiolämmittimellä irroittaa vanhoja tulppia. Onko normaali ajankäyttö?
                        Mitähän tämä lysti sitten maksoi?

                        Comment

                        • Ripatti
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2016
                          • 35
                          • Kemijärvi

                          #27
                          Maksoi

                          580 Euroa.

                          Comment

                          • Telehell
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2016
                            • 330
                            • Joensuu

                            #28
                            Pelkkä työ vai kuuluuko matskut tuohon hintaan
                            Mitsubishi Outlander PHEV
                            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                            Ex: Nissan Primera P11 -01
                            Ex: Nissan Sunny -94

                            Comment

                            • Ripatti
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 35
                              • Kemijärvi

                              #29
                              Pelkkä työ

                              Tilasin releen ,hehkut ja imusarjan tiivistepaketin Saksasta, yhteensä 180€.
                              Last edited by Ripatti; 05-12-2016, 16:20.

                              Comment

                              • janne30
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 2198
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by Ripatti View Post
                                Tilasin releen ,hehkut ja imusarjan tiivistepaketin Saksasta, yhteensä 180€.
                                Aika järkky työn hinta...
                                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                                1 x F20
                                3 x E30
                                2 x E36
                                5 x E46
                                3 x E9X

                                Comment

                                Working...
                                X