Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ohjauksen keskialueella tyhjä kohta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by -TSM- View Post
    Toki ohjaustehostimen nesteiden hölskyminen rattia käännellessä myös ihmetyttää..
    Missä se tarkalleen hölskyy?

    Ei ole just bemarin hammastangosta kuvaa, mutta vähäisen yleisen kokemukseni perusteella hammastangoissa rattia kääntämällä kyllä jonkin verran sekä nestettä että ilmaa liikkuu. Siellä on ilmanpainetta tasaava putki puolelta toiselle sekä nesteen paluuputkistot varmistamassa, ettei painetta synny vääriin paikkoihin ja hammastanko voi liikkua ilman vastavoimia, vaikka tehostin olisi pois pelistä.

    Jos tiivisteissä on ollut riittävästi ohivuotoa, saattaa haitarikumien sisällekin olla kertynyt sen verran nestettä, että se vois "hölskyä" kuuluvammin ja jopa kulkeutua paineentasausputkea pitkin puolelta toiselle.

    Comment

    • -TSM-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 94
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by yason View Post
      Missä se tarkalleen hölskyy?

      Ei ole just bemarin hammastangosta kuvaa, mutta vähäisen yleisen kokemukseni perusteella hammastangoissa rattia kääntämällä kyllä jonkin verran sekä nestettä että ilmaa liikkuu. Siellä on ilmanpainetta tasaava putki puolelta toiselle sekä nesteen paluuputkistot varmistamassa, ettei painetta synny vääriin paikkoihin ja hammastanko voi liikkua ilman vastavoimia, vaikka tehostin olisi pois pelistä.

      Jos tiivisteissä on ollut riittävästi ohivuotoa, saattaa haitarikumien sisällekin olla kertynyt sen verran nestettä, että se vois "hölskyä" kuuluvammin ja jopa kulkeutua paineentasausputkea pitkin puolelta toiselle.
      Mielestäni jonkinlaista lotinaa kuuluu jo sisälläkin ihan ratin juuresta lähtien ja siitä eteenpäin. Tarkemmin en kohtaa eilen huomannut paikallistaa, yleisesti lähinnä ihmettelin onko normaali ääni. Lotina kuului korkki auki ja kiinni. Käynnissä en ole ihan varma peittyikö ääni vain moottorin äänen alle vai kuuluiko edelleen. Ainakaan ilmakuplia ei tullut kun käynnissä käänteli (sammutettuna kyllä reilusti).
      Auto oli koko ajan etupää ylös tunkattuna, jos sillä on jotain vaikutusta.

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Ccccc View Post
        Hmm kerro toki enemmän. Jostain nailonista,ertalonista tms holkit molempiin päihin? Tiukka sovite ja lyömällä paikalleen vai jotakin hienompaa? Miten teit ja mitä parannettavaa. Matskut, laitteet ja ehkä jopa mielenkiintoa löytyy kokeilla moista temppua.
        Sattui olemaan tallissa nailon pötkylä mistä lähin leikkelemään sopivaa palasta ihan perus työkaluilla, rautasaha, porakone (sopiva kuppiterä) ja hienosäätö paineilmavingulla. Helpoiten kappaleen pyöräyttäs sorvissa.

        Yksinkertaisesti, kappaleen sisäreiän mitta tulee hammastangon vahvuudesta ja hammastangon rungon sisämitta kertoo ulkohalkaisijan. Kovin paksua tuesta ei voi tehdä tai alkaa rajoittamaan kääntösädettä. Lopulta päädyin 10mm vahvuuteen, joka sekin rajoittaa jo hitusen mutta ei mun sompaamista häiritsevästi.

        Vaikein osuus oli suunnitella luotettava kiinnitys tuelle. Kyseessä on kuitenkin aika oleellinen osa auton hallinnan suhteen. Vahinkoja ei saisi tulla omien patenttien takia itelle saati sitten muille tiellä liikkujille.

        Sopivasta metalli putkesta löytyi toteutus kelpoinen ratkaisu. Putken ulkohalkaisija on niin ikään hammastangon rungon sisähalkaisija. Putken seinämävahvuus tais olla jotain 2 millin luokkaa, kuitenkin sellainen mihin saa tehtyä kestävät kierteet kiinnitys pultteja varten. Eli putki tulee kiinni hammastangon rungon läpi ulkopuolelta ruuvattavilla pulteilla(3 kpl, muistaakseni 5 millisiä). Hyvä olis jos sais neljällä kiinni, vartin välein kehälle, mutta autossa paikallaan olevan rungon työstämistilat on hyvin rajalliset.

        Eli siis, nailontuki ei ole itse millään kiinni, vaan tämä putken pätkä toimii topparina.

        Kehitettävää jäi lähinnä tuen osalta. Tosiaan Etran muoviluettelosta löytyy kyseiseen tarkoitukseen nailonia parempi materiaali.
        Myös osan mittatarkkuutta voi parantaa.

        Comment

        • Ccccc
          Bimmer Rookie
          • Nov 2015
          • 112
          • Valkeakoski

          #19
          Originally posted by Hezman View Post
          Sattui olemaan tallissa nailon pötkylä mistä lähin leikkelemään sopivaa palasta ihan perus työkaluilla, rautasaha, porakone (sopiva kuppiterä) ja hienosäätö paineilmavingulla. Helpoiten kappaleen pyöräyttäs sorvissa.

          Yksinkertaisesti, kappaleen sisäreiän mitta tulee hammastangon vahvuudesta ja hammastangon rungon sisämitta kertoo ulkohalkaisijan. Kovin paksua tuesta ei voi tehdä tai alkaa rajoittamaan kääntösädettä. Lopulta päädyin 10mm vahvuuteen, joka sekin rajoittaa jo hitusen mutta ei mun sompaamista häiritsevästi.

          Vaikein osuus oli suunnitella luotettava kiinnitys tuelle. Kyseessä on kuitenkin aika oleellinen osa auton hallinnan suhteen. Vahinkoja ei saisi tulla omien patenttien takia itelle saati sitten muille tiellä liikkujille.

          Sopivasta metalli putkesta löytyi toteutus kelpoinen ratkaisu. Putken ulkohalkaisija on niin ikään hammastangon rungon sisähalkaisija. Putken seinämävahvuus tais olla jotain 2 millin luokkaa, kuitenkin sellainen mihin saa tehtyä kestävät kierteet kiinnitys pultteja varten. Eli putki tulee kiinni hammastangon rungon läpi ulkopuolelta ruuvattavilla pulteilla(3 kpl, muistaakseni 5 millisiä). Hyvä olis jos sais neljällä kiinni, vartin välein kehälle, mutta autossa paikallaan olevan rungon työstämistilat on hyvin rajalliset.

          Eli siis, nailontuki ei ole itse millään kiinni, vaan tämä putken pätkä toimii topparina.

          Kehitettävää jäi lähinnä tuen osalta. Tosiaan Etran muoviluettelosta löytyy kyseiseen tarkoitukseen nailonia parempi materiaali.
          Myös osan mittatarkkuutta voi parantaa.
          Kuvien perusteella holkitus ei onnistu kuuskymppiin. Tanko on päästään vahvempi kuin muualta koska sitä on näköjään jyrsitty vähän joka suunnasta.
          Attached Files
          Työkalut M47 dampperin vaihtoon
          INPA ISTA

          Comment

          • -TSM-
            Bimmer Rookie
            • Jan 2016
            • 94
            • Pirkanmaa

            #20
            Ohjaustehostimen nesteet vaihdettu. Kuten arvelinkin, tästä ei ollut apua.

            Vielä huomiona, että välys tuntuu ainoastaan kun ratti on ihan suorana, käännettynä välys katoaa.
            Nyt liukkaalla etenkin moottoritiellä ajaminen on kauheaa seilaamista, kun ohjaukseen ei ole suoraa ajaessa mitään tuntumaa.

            Taikamutteriin en vieläkään päässyt käsiksi, taivutetulla lenkkiavaimella voisi onnistua. Ensi viikolla laatikon lämmönvaihdin menee vaihtoon, niin silloin viimeistään saa testattua mutterin säätöä.

            Mitenhän oireilisi, jos se rattiakselin alempi nivel olisi vaihtokunnossa?

            Comment

            • Ccccc
              Bimmer Rookie
              • Nov 2015
              • 112
              • Valkeakoski

              #21
              Originally posted by -TSM- View Post
              Ohjaustehostimen nesteet vaihdettu. Kuten arvelinkin, tästä ei ollut apua.

              Vielä huomiona, että välys tuntuu ainoastaan kun ratti on ihan suorana, käännettynä välys katoaa.
              Nyt liukkaalla etenkin moottoritiellä ajaminen on kauheaa seilaamista, kun ohjaukseen ei ole suoraa ajaessa mitään tuntumaa.

              Taikamutteriin en vieläkään päässyt käsiksi, taivutetulla lenkkiavaimella voisi onnistua. Ensi viikolla laatikon lämmönvaihdin menee vaihtoon, niin silloin viimeistään saa testattua mutterin säätöä.

              Mitenhän oireilisi, jos se rattiakselin alempi nivel olisi vaihtokunnossa?
              Toinen vemputtaa rattia ihan pientä millin liikettä edestakas ja toinen katsoo konehuoneesta rattiakselin alempaa niveltä. Näkyy kyllä välittyykö tuo pieni liike sinne asti. Jos välittyy ja raidetangon molemmat päät kunnossa niin vika on hammastangossa.
              Työkalut M47 dampperin vaihtoon
              INPA ISTA

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Ccccc View Post
                Kuvien perusteella holkitus ei onnistu kuuskymppiin. Tanko on päästään vahvempi kuin muualta koska sitä on näköjään jyrsitty vähän joka suunnasta.
                No joo, näyttäs tosiaan olevan paksumpi. E39:ssä tanko on aikalailla tasapaksu. Tuen mitoitus on tehtävä sen tangon pään paksuuden mukaan.

                Mutta ei kait se ylitsepääsemätön ongelma ole. Tankohan tottelee rälläkkää kyllä. Toiseksi tuen voi rakentaa puolikkaista. Hammaspään puolella on muutenkin olennaisempaa tukea se hammastuksen vastapuolelta.

                Comment

                • Ccccc
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 112
                  • Valkeakoski

                  #23
                  Originally posted by Hezman View Post
                  No joo, näyttäs tosiaan olevan paksumpi. E39:ssä tanko on aikalailla tasapaksu. Tuen mitoitus on tehtävä sen tangon pään paksuuden mukaan.

                  Mutta ei kait se ylitsepääsemätön ongelma ole. Tankohan tottelee rälläkkää kyllä. Toiseksi tuen voi rakentaa puolikkaista. Hammaspään puolella on muutenkin olennaisempaa tukea se hammastuksen vastapuolelta.
                  Totta. Toinen puoli taitaa olla tasavahva putki, muistelen. Joten se on helppo. Täytyy työstää ajatusta päässä kelien lämpenemistä odotellessa
                  Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                  INPA ISTA

                  Comment

                  • -TSM-
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2016
                    • 94
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by Ccccc View Post
                    Toinen vemputtaa rattia ihan pientä millin liikettä edestakas ja toinen katsoo konehuoneesta rattiakselin alempaa niveltä. Näkyy kyllä välittyykö tuo pieni liike sinne asti. Jos välittyy ja raidetangon molemmat päät kunnossa niin vika on hammastangossa.
                    Nyt mahdollisesti selvisi ongelman aiheuttaja.
                    Rattiakseliin välittyi normaalisti ratin heilutus. Taikamutterin kiristystä testasin, mutta välys ratissa pysyi edelleen aika samanlaisena.

                    Seuraavaksi auton alla makaava veti samalla raidetangonpään sisäpäästä kun toinen heilutti rattia. Aina vetäessä kolahtelu vaimeni ja ratin tyhjä kohta jämäköityi.
                    Viimeksi nopeasti testaamalla en varmaan ollut saanut kunnollista otetta suojakumin läpi.

                    Taidan näillä oireilla/testeillä tilata uuden osan ja koittaa jos välys olisikin noin pienestä kiinni.

                    Onko sisäpään vaihto helposti tehtävissä ilman nosturia? Oli sen verran suojaa edessä, että en nähnyt miten irtoaa.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Originally posted by -TSM- View Post
                      Onko sisäpään vaihto helposti tehtävissä ilman nosturia? Oli sen verran suojaa edessä, että en nähnyt miten irtoaa.
                      On se tehtävissä mutta monasti ongelmana on että sisänivel on niin tiukassa että tarvii kaverin avuksi pitämään hammastankoa paikallaan,
                      niveltä ei saa vääntää hammastankoa vasten irti tai tanko voi vahingoittua...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 513
                        • Rauma

                        #26
                        Originally posted by -TSM- View Post
                        Nyt mahdollisesti selvisi ongelman aiheuttaja.
                        Rattiakseliin välittyi normaalisti ratin heilutus. Taikamutterin kiristystä testasin, mutta välys ratissa pysyi edelleen aika samanlaisena.

                        Seuraavaksi auton alla makaava veti samalla raidetangonpään sisäpäästä kun toinen heilutti rattia. Aina vetäessä kolahtelu vaimeni ja ratin tyhjä kohta jämäköityi.
                        Viimeksi nopeasti testaamalla en varmaan ollut saanut kunnollista otetta suojakumin läpi.

                        Taidan näillä oireilla/testeillä tilata uuden osan ja koittaa jos välys olisikin noin pienestä kiinni.

                        Onko sisäpään vaihto helposti tehtävissä ilman nosturia? Oli sen verran suojaa edessä, että en nähnyt miten irtoaa.
                        Raidetangon välys ei kyllä muutu miksikään ohjausta käännettäessä "keskialueella tyhjä kohta". Tsekkaa paikat kunnolla, ettei tule korjattua ehjää paikkaa, tai uhraa se muutama kymppi ja käy jossain konttorilla.
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        • makke78
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2015
                          • 38
                          • helsinki

                          #27
                          Originally posted by -TSM- View Post
                          Nyt mahdollisesti selvisi ongelman aiheuttaja.
                          Rattiakseliin välittyi normaalisti ratin heilutus. Taikamutterin kiristystä testasin, mutta välys ratissa pysyi edelleen aika samanlaisena.

                          Seuraavaksi auton alla makaava veti samalla raidetangonpään sisäpäästä kun toinen heilutti rattia. Aina vetäessä kolahtelu vaimeni ja ratin tyhjä kohta jämäköityi.
                          Viimeksi nopeasti testaamalla en varmaan ollut saanut kunnollista otetta suojakumin läpi.

                          Taidan näillä oireilla/testeillä tilata uuden osan ja koittaa jos välys olisikin noin pienestä kiinni.

                          Onko sisäpään vaihto helposti tehtävissä ilman nosturia? Oli sen verran suojaa edessä, että en nähnyt miten irtoaa.

                          Löytykö vika itellä tekee samaa ja kohta oon vaihtanu kaikki nivelet

                          Comment

                          • -TSM-
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2016
                            • 94
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Jep, vika selvisi kun purin suojamuovit pois edestä ja tutkin hammastangon toimintaa tarkemmin.

                            Eli hammastangon sisällä säätöruuvin takana pitäisi ilmeisesti olla joku liuska tms.vastakappale. Omastani kyseinen osa on varmaan silloin huollon yhteydessä lähtenyt lopullisesti irti kun on veivattu nosturille.

                            Sain tuon jo hetkellisesti korjattua, kun testasin pyörät linkkuun käännettynä laittaa ihan ohuen kerroksen kemiallista metallitahnaa hammastangon keskiosaan alapuolelle hammastuksen loviin. Ohjauksesta tuli taas jämäkkä ja hyvä. Paljosta välys ei siis ole kiinni.
                            Tosin ainakaan tuo kympin tahna ei kestänyt siellä kuin parisataa kilometriä jonka jälkeen alkoi taas pikkuhiljaa tuntumaan välystä keskialueella.

                            Joku kestävämpi esim.teollisuuskäyttöön tarkoitettu aine voisi toimiakin.

                            Muuten hammastanko olisi ehjä, ei vuoda tms., mutta joku ohut osa on tosiaan vain lähtenyt pois paikoiltaan.
                            Pitää nyt katsoa mitä tähän keksii..

                            Comment

                            • makke78
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2015
                              • 38
                              • helsinki

                              #29
                              Originally posted by -TSM- View Post
                              Jep, vika selvisi kun purin suojamuovit pois edestä ja tutkin hammastangon toimintaa tarkemmin.

                              Eli hammastangon sisällä säätöruuvin takana pitäisi ilmeisesti olla joku liuska tms.vastakappale. Omastani kyseinen osa on varmaan silloin huollon yhteydessä lähtenyt lopullisesti irti kun on veivattu nosturille.

                              Sain tuon jo hetkellisesti korjattua, kun testasin pyörät linkkuun käännettynä laittaa ihan ohuen kerroksen kemiallista metallitahnaa hammastangon keskiosaan alapuolelle hammastuksen loviin. Ohjauksesta tuli taas jämäkkä ja hyvä. Paljosta välys ei siis ole kiinni.
                              Tosin ainakaan tuo kympin tahna ei kestänyt siellä kuin parisataa kilometriä jonka jälkeen alkoi taas pikkuhiljaa tuntumaan välystä keskialueella.

                              Joku kestävämpi esim.teollisuuskäyttöön tarkoitettu aine voisi toimiakin.

                              Muuten hammastanko olisi ehjä, ei vuoda tms., mutta joku ohut osa on tosiaan vain lähtenyt pois paikoiltaan.
                              Pitää nyt katsoa mitä tähän keksii..
                              Eli ilmeisesti koko kokkare pitäs vaihdella jos haluu kuntoon??

                              Comment

                              • enins
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2009
                                • 513
                                • Rauma

                                #30
                                Älkää nyt hyvät ihmiset työntäkö hammastankoon mitään sinne kuulumatonta. Oikean korjaussarjan saa muutamalla kympillä.
                                Tuossa omaa painintaa hammastanon kolinan kanssa:
                                Autokalusto: 320d f30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎